opzet herhalingscursus juryleden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Re: opzet herhalingscursus juryleden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:51

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet wist, dus ik heb nog wel wat geleerd op de bijscholing.

En ik heb ook een keer iemand uitgesloten wegens onregelmatigheid en die startte ook de 2e proef. Daar werd ze ook uitgesloten maar ik geloof best dat een verstapping zo over kan zijn.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 11:08

KarinvdM schreef:
Mij is ook geleerd dat de stap een gang zonder impuls is, de stap heeft geen zweefmoment.

dat is wel zo, maar in de omschrijving van impuls wordt helemaal niet gesproken over een zweefmoment...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:23

Ik heb het van Mara ook zo geleerd op de L cursus: van impuls spreek je niet in stap.... Ik heb het soms wel op mijn protocol staan, dus er is wel onduidelijkheid over. Ik mag in januari de M cursus gaan doen, dus daar zal het wel weer aan de orde komen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:47

Zo is het mij idd ook geleerd. Stap heeft activiteit en geen impuls omdat er geen zweefmoment in zit. Maar het is dan idd wel lastig dat er in de definitie van impuls niets staat over dat zweefmoment ja.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:45

Dan klopt de definitie van impuls niet. Voor zover mij bekend is dat de voorwaartse drang opgewekt en onder controle van de ruiter. En dat kan in stap ook gewoon.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:16

Zo heb ik het ook geleerd in stap geen impuls...
Het is inderdaad wel een punt, wellicht kan iemand dit meenemen naar een bijscholing en om uitleg vragen?

En anders een goede voor de nieuwe cursus....

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:33

Fitzroy schreef:
Voor zover mij bekend is dat de voorwaartse drang opgewekt en onder controle van de ruiter. En dat kan in stap ook gewoon.

IMPULS is idd bovenstaande omschrijving dus dat kan in alle gangen mijns inziens.... heb ik nooit anders geleerd trouwens dus Fitzroy klopt vlgs mij :D

Karin dit is een goeie voor de bijscholing woensdag ;)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:28

Ik ga dinsdag naar Oud Gastel..ben benieuwd!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:31

Misschien dat iemand het eens kan vragen.
Bij ons is er destijds bijna met geweld ingeprent dat je bij staponderdelen nooit een opmeting over impuls zou plaatsen ;)...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:48

Volgens mij is dat zo omdat het een schrijdende gang is, en een gang zonder zweefmoment.
Ik heb het bij stap ook nooit over impuls, maar over activiteit.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:02

Ik heb het nog even nagekeken in de lesstof, en daar staat er het volgende in vermeld over de impuls.

De impuls wordt door de ruiter opgewekt en beheerst.
Impuls is de benaming voor het doorgeven van een ijverige en energieke, goed gecontroleerde, stuwende activiteit, opgewekt vanuit de achterhand, die het atletisch vermogen van het paard benadrukt.
Het optimale beeld komt tot uiting in een soepel en verend ruggebruik dat de verbinding vormt tussen de actieve achterhand en het vriendelijke contact tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard.

Snelheid heeft op zich niets van doen met impuls; het resultaat hiervan is meestal het afvlakken van de bewegingen.
Een zichtbaar kenmerk van impuls is een meer uitgesproken ondertreden van de achterhand in een gelijkmatige, niet stotende, beweging.
Als de achtervoet van de grond komt, moet de hak eerst voorwaarts bewegen en niet worden opgetrokken, maar zeker niet achterwaarts komen.

Een belangrijk onderdeel van impuls is de tijd van het zweefmoment ten opzichte van de tijd van het grondmoment, met andere woorden meer uitdrukking in de gangen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:03

Het eerste gedeelte over de impuls zou van toepassing kunnen zijn op de stap.
Op het einde spreken ze dus over het zweefmoment, en is het dus niet meer van toepassing op de stap.

Ik heb er iig nooit iets over gehoord in de cursus mbt dat er impulsverlies kan zijn in de stap.
Echter herinner ik me wel, dat er idd gesproken werd over de activiteit, zoals Karin beschrijft.

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:50

Heb een vraagje..
Zou je zo'n herhalingscursus ook kunnen bijwonen (vanaf de zijlijn!!!) als niet jury.
Dus gewoon als ruiter zijnde, want het lijkt mij wel leerzaam om is mee te maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:03

Geef je op als combinatie die wil voorrijden ;)

equis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 01:10

Zo ben net terug uit Ermelo en heb een fantastische avond gehad. kan niet anders zeggen. Een en al lof hoor! Er zat een super opbouw in de avond en de discussies waren helder. Veel dingen weer geleerd en sommige dingen werden alleen maar duidelijker! ben echt blij dat ik gegaan ben en ja mocht gelijk als 1e het spits afblijven!
Een tipje....lever niet alleen je aanwezigheidsprotocol in maar blij ook tot het einde! Zodra je opgeroepen wordt en je bent er niet leggen ze dat papier aan de zijkant! En ws zul je er wel op aangesproken gaan worden...zou ik wel zo eerlijk vinden trouwens!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 07:32

Bij de eerste bijeenkomst deden ze het nog niet zo. Toen was het een kwestie van bordjes uitdelen. Ik vind de optie met de aanwezigheidsformulieren eerlijk gezegd wel beter. Dan kunnen ze idd zien of mensen er echt wel zijn ipv een formuliertje mee laten nemen door een bekende. Overigens snap ik niet dat je dat doet, dan neem je het jureren imo niet serieus. En als er echt ononoverkomenlijke dingen zijn waardoor je niet naar de bijscholing kunt komen is er ook geen man overboord is mijn ervaring. Je kunt dan altijd contact opnemen met de KNHS met de reden waarom.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:33

Dat lijkt mij inderdaad ook. Wees eerlijk als je echt niet kunt. (vorig jaar heb ik zelf de bijscholing vh z gemist door ziekte. Even gebeld en het erover gehad. Geen probleem) beter dan GEMEEN je papiertje laten inleveren door een ander...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:36

Fitzroy schreef:
Bij de eerste bijeenkomst deden ze het nog niet zo. Toen was het een kwestie van bordjes uitdelen. Ik vind de optie met de aanwezigheidsformulieren eerlijk gezegd wel beter. Dan kunnen ze idd zien of mensen er echt wel zijn ipv een formuliertje mee laten nemen door een bekende. Overigens snap ik niet dat je dat doet, dan neem je het jureren imo niet serieus. En als er echt ononoverkomenlijke dingen zijn waardoor je niet naar de bijscholing kunt komen is er ook geen man overboord is mijn ervaring. Je kunt dan altijd contact opnemen met de KNHS met de reden waarom.

Bij ons werkten ze ook met die formulieren en er vielen er toch een aantal door de mand hoor ;) Die waren er niet meer toen ze werden opgeroepen..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:38

Ik ben vanavond van de partij, gaan er nog meer naar oud gastel vandaag?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:40

Ik :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:49

Relaxed schreef:
Bij ons werkten ze ook met die formulieren en er vielen er toch een aantal door de mand hoor ;) Die waren er niet meer toen ze werden opgeroepen..

Of ze hadden geen zin in een microfoon voor de neus en bleven mooi op de tribune zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:21

KarinvdM schreef:
Relaxed schreef:

Of ze hadden geen zin in een microfoon voor de neus en bleven mooi op de tribune zitten?

Dat kan ook, maar zo eng was dat toch niet? Als je dat als jury al niet durft/wilt? :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:29

Ik zit daar eerlijk gezegd ook niet op te wachten hoor. :n
Spreken in het openbaar/ voor een grote groep is niet mijn ding.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 16-11-10 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:36

Zo veel mensen kregen er uiteindelijk geen microfoon voor hun neus, ook al zaten ze daar vooraan.

Ik vond het gisteren ook een leerzame avond. Opbouw was zeker goed en er werd ook begonnen met combinaties zoals je ze echt tegenkomt in de ring.
En dan als afsluiter een combinatie waarvan ik wilde dat ik hem tegenkwam, maar die wel goed was om ook een keer een echt goedgaand paard te zien.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:57

_10_ schreef:
Ik :)

Gezellig!
Hoe laat ga jij rijden? Vermoed dat het best druk is en denk dat ik rond 17.00/17.15u vertrek hier...