rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:48

Leorah schreef:
@ setteke
Ik ben het niet helemaal met je eens.. als een paard een lintje draagt, ga ik ervan uit dat hij schopt. En of dat nou paard is of mens.. ik kijk wel uit als ik er achterlangs moet!

Nu nog een andere vraag.. ik denk dat ik dus maar wel een lintje er aan hang. Zal ik die er dan voor de proef uit halen, zodat ie wel "bloot" in de ring verschijnt en er dan na de proef weer aan hangen? Of gewoon laten hangen.

Als ik een paard met een rood lintje zie ga ik er ook van uit dat het schopt :j Ik loop dan wel even om hoor!! Doen dus! Mocht ze wel een trap geven dan heb je in ieder geval wel een voorzorgsmaatregel genomen. (Ik zou het gewoon in houden als het netjes in haar staart zit)
De vraag is alleen, hoe veel mensen die zelf niet veel van paarden weten weten dit??
Bovendien leert ieder kind als eerst dat je nooit achter een paard moet gaan staan toch :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:33

Fitzroy schreef:
Toch blijf ik het apart vinden dat je met zo'n paard op wedstrijd gaat. Ik snap je dilemma wel, want hoe moet je het anders oefenen maar in feite is dat paard zo onbetrouwbaar als ik weet niet wat en hoort niet thuis op een wedstrijdterrein.

Klopt, ik ben er ook niet echt over te spreken dat ze uithaalt en ik straf het ook absoluut af. Maar aangezien ze echt slaat omdat ze het zo ontzettend eng vond op wedstrijd, kun je er thuis ook niks mee en kun je het alleen afleren door haar mee te nemen en laten ervaren dat het niet eng is. Een paard wat het thuis doet, kun je meenemen als je weet dat ze braaf zijn maar dat is hier niet van toepassing. Het is ook nog niet duidelijk hoe lang zoiets duurt, veel paarden doen de eerste keren op wedstrijd andere dingen dan 'normaal'. Misschien dat ze het na twee, drie wedstrijden gezien heeft en dat ze weer zo braaf is als normaal. Ik oefen nu thuis om haar nog scherper aan het been te zetten (ze stopte en haalde dan uit, had ook 145 punten in onze eerste proef in de B :') omdat ze gewoon om de 5-10 meter staakte en trapte) zodat ik iig het stilstaan kan voorkomen als ze volgende keer weer meegaat en in het binnenseizoen pak ik haar niet mee wegens te weinig ruimte, maar meer kan ik er niet mee. Ze heeft overigens al wel les en clinics gelopen op andere locaties.

Mijn zwarte ruin heeft de eerste twee keer op wedstrijd braaf gelopen, raakte de derde keer over de mik vanwege een ontsnapte shet los op het erf die met veel bombarie gevangen moest worden en heeft toen gesteigerd, op de achterbenen afgezet en zeilde al kappend met zijn voorbenen naar andere paarden door de lucht in een of andere rare luchtsprong. Ook puur spanning, was na 3 wedstrijden met soortgelijke akties ook weer afgelopen, en is verder al jaren prima langs andere paarden te rijden.

Een vriendin van me had een paard wat tegenmoetkomende paarden eng vond, die draaide op zijn achterbenen om en kletterde weg, onderweg alles en iedereen onder de voet lopend. Heeft 5 wedstrijden ervaring opdoen gekost, paard is nu braaf.

Maar dan is een echt opvallend rood lint wel zo fijn, dan weten andere ruiters iig waaraan en waaraf.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:16

Fitzroy schreef:
Toch blijf ik het apart vinden dat je met zo'n paard op wedstrijd gaat. Ik snap je dilemma wel, want hoe moet je het anders oefenen maar in feite is dat paard zo onbetrouwbaar als ik weet niet wat en hoort niet thuis op een wedstrijdterrein.

Snap dat jij het apart vinden maar ja , zoals je op de vorige pagina kon lezen, overkomt dit zelfs in de top want het zijn en blijven beesten :(:)
En nogmaals; het paard hoeft niet onbetrouwbaar te zijn. Ik rij met de mijne over kermissen, dorpen, DD overal en nergens zonder bit. Als hij niet betrouwbaar zou zijn, zou ik dit niet doen. Tja, dat hij ooit uit joligheid flink de kop tussen de benen kan steken, neem ik voor lief. En zolang er geen paard dicht achter loopt, heeft niemand daar last van....Dat is dus de reden voor mijn kermisattractie :+

Maar prijs jezelf dat jij in ieder geval paarden hebt, die het niet doen :j . Vind het alleen ver gaan om te zeggen dat als een paard een paard kan wezen in sommige acties, je jezelf zoiets als wedstrijden / ritten met anderen ed moet gaan ontzeggen. Zo ga je het paard isoleren (glazen kastje???) en leert hij het iig nooit af. Dus wat is wijsheid ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 15:45

Wat mij stoort is dat heel veel mensen zeggen, dat een paard die "zou kunnen slaan, of slaat als een ander paard er te kort op komt" en dus een rood lintje in krijgt, eigenlijk niets te zoeken heeft op een wedstrijd.
Dan zou mijn volgende opmerking zijn, mensen die niet weten wat een rood lintje betekent, hebben niets te zoeken op een wedstrijd ;) .
En ik blijf er ook bij, dat je als mederuiter op een losrijterrein gewoon elkaar genoeg ruimte moet geven, dat een ander paard niet in het nauw komt.

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 19:38

Setteke ik ben het helemaal met je eens! :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:19

setteke schreef:
Wat mij stoort is dat heel veel mensen zeggen, dat een paard die "zou kunnen slaan, of slaat als een ander paard er te kort op komt" en dus een rood lintje in krijgt, eigenlijk niets te zoeken heeft op een wedstrijd.
Dan zou mijn volgende opmerking zijn, mensen die niet weten wat een rood lintje betekent, hebben niets te zoeken op een wedstrijd ;) .
En ik blijf er ook bij, dat je als mederuiter op een losrijterrein gewoon elkaar genoeg ruimte moet geven, dat een ander paard niet in het nauw komt.

Ik weet wat het betekent, dus ik mag wel vinden dat die er niet horen? ;)
Als je paard zo idioot reageert heeft ie niets op wedstrijd te zoeken. Iedereen rijdt graag los, als er dan eentje tussen zit die alles in een straal van 5 meter total-loss probeert te schoppen... Die losrij-pistes zijn vaak al niet groot.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:43

Ayasha schreef:
setteke schreef:

Ik weet wat het betekent, dus ik mag wel vinden dat die er niet horen? ;)
Als je paard zo idioot reageert heeft ie niets op wedstrijd te zoeken. Iedereen rijdt graag los, als er dan eentje tussen zit die alles in een straal van 5 meter total-loss probeert te schoppen... Die losrij-pistes zijn vaak al niet groot.

Ja, als jij weet wat het betekent, houd jij, neem ik aan, genoeg afstand. Maar om dan te stellen dat een paard met strikje alles total loss trapt in een straal van 5 meter, dan vind ik dat je een beetje overdrijft.
Het is een voorzorgmaatregel en een waarschuwing.
De mijne heeft nog nooit uitgehaald, zover wil ik het ook niet laten komen. En dmv een strikje blijft iedereen op gepaste afstand ;) . Niemand een probleem toch?

Ayasha
Blogger

Re: rood lintje, wordt dit nog gebruikt en wanneer wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 20:54

Wat is gepaste afstand volgens jou?
Want ik heb geen rood strikje en bij mij houden ze ook op een gepaste afstand. :+ Ja er zal een keer eentje wat dichter komen maar dat heb je nu eenmaal wel eens in krappe losrijpistes. En als jouw paard daar niet tegen kan heb je er IMO niets te zoeken. Ga dan enkel naar wedstrijden waar er meer dan ruimte genoeg is.