zijn hier ook dressuur juryleden aanwezig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:47

Misschien een leuk tijdelijk forum? Vragen aan de jury? Dat houdt het veel overzichtelijker....

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:58

Geen slecht idee Kitty, ik weet alleen niet of er vraag genoeg naar is, maar dit is wel erg onoverzichtelijk.
Maar ik ga weer een poging doen, met 2 schermen open moet het lukken.

Odin, officieel mag dat dus niet, een jury mag geen mondeling commentaar meer geven. Dat deze jury het wel heeft gedaan is erg aardig, maarhoort niet zo.

Apple, dit soort opmerkingen kunnen dus echt niet!!! Ik zou zelfs overwegen om het aan te kaarten bij het secretariaat of nog liever bij betreffende jury. Ik geef toe dat mijn humeur er na 3 uur bakken in de auto niet beter op wordt, maar dat mag nooit ten koste gaan van de punten of het commentaar!!!!!! Hele slechte zaak.

Daantjuh, Ctal heeft helemaal gelijk. Dat is de manier waarop die oefening bedoeld is.

Heeee, alle vragen al gehad, of ben ik er weer paar vergeten???
Ik hoor het wel weer.
Wel leuk een topic met meerdere juryleden. Ik hoop dan ook dat mijn 'collega's' het als ze het niet met mijn antwoorden eens zijn, dit ook gewoon melden, zodat het echt van alle kanten belicht wordt.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:21

"Zijn er hier ook juryleden aanwezig?" ........

Daarop kan ik geen nee zeggen en heb me dus maar even aangemeld.

Ik heb eigenlijk geen idee waar deze discussie over gaat (bij 7 pagina's blijf je aan het klikken. als het aan mij ligt regelt de admin dat er minimaal 1200 berichten op 1 pagina komen te staan), maar wellicht kan ik nog een bijdrage leveren.
Ik wacht wel even af.

Knipoog CGJ

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:23

Er worden steeds vragen gesteld die door de juryleden beantwoord worden Haha!

Heb ik een vraagje (nav een ander topic) wat vinden jullie ervan dat een Fries net zo wordt getoilleteerd als een kwpner, dus getrokken manen met roosjes, opgeschoren staart en benen. Krijgt die een hoger cijifer voor de verzorging dan een Fries die echt op z'n Fries wordt gebracht (volle staart, lange golvende manen en sokken)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:33

Daar heb ik zoujuist wat over bij een andere discussie gezet.

Samengevat: HET ZAL ME EEN WORST WEZEN !

Als jij er voor zorgt dat ik met kippenvel naar je verrichtingen kijk hoef jij je over die verzorging bij mij niet druk te maken.
Persoonlijk scheer ik mijn KWPN-paarden zeker op en vlecht ze in (grote knopen), maar dat is zo persoonlijk.
Maar ja.........ik ben maar 1 van die vele k#tjury's (LOL)

Knipoog CGJ

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:38

Hé, wat een leuke moderator hebben we hier trouwens!
als je het woord k#t volledig intypt wordt het volautomatisch vervangen door "POEDERSUIKER". Da's toch niet te filmen! Ik zal straks eens kijken of ie ANDERE woorden ook zo ludiek vervangt. Wel erg ZIELIG trouwens......

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 14:43

Ik heb nog even een vraagje.
Vraagje heb ik al vaker neergezet.

Je rijdt B met een jong paard. Je moet hals laten strekken op de diagonaal en dan in de hoek de teugels weer op maat maken.
Ik rij het paard netjes door de wending, laat het voorwaarts lopen en schuif de hals netjes uit. Neusje zakt tot de knieën, zelfs wat lager, loopt lekker door met nog steeds de achterhand eronder. Je gaat de bocht door en je maakt je teugels op maat. Ik pak stukje voor stukje de teugels op maat en het paard loopt pas NA de letter weer op maat en weer op de loodlijn. Daarvoor is het paard nog wat te laag met het hoofd, wat te diep maar niet achter de loodlijn.

Ik had hiervoor een onvoldoende. Wat stond erop: teugels waren te laat weer op maat. Klopt, pas in de hoek daarna was het paard weer volledig in de hand gesteld.

Ik vraag me dus af wat een jury dan wil zien. Nu is de hals geleidelijk uitgeschoven en geleidelijk teruggenomen. Ik had het paard ook sneller kunnen terugnemen, maar dat lukt niet bij een nog jong paard, ik wil dat zo rustig mogelijk doen. Het paard is niet in verzet geweest, geen neusje eruit gedrukt, gewoon rustig aan en geen andere mogelijkheid geven.

Ik vond de onvoldoende dus onterecht.

Wil dus graag horen hoe jullie dit wel willen zien! Zijn die 3 passen die te laat zijn dan zo erg dat het hele halsstrekken gelijk voor jan met de korte achternaam is geweest???

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:00

Ben ik volledig met he eens. Van mij krijg je zeker een 8. En dat meen ik.

Dat halsstrekken is al net zo'n belachelijk onderdeel als die verzorging.
Hoe luier je paard, hoe hoger je cijfer meestal. Daar bedank ik voor.

Van mij mag dat halsstrekken uit alle B en L proeven.
Dan mag het van mij wel weer in de M2/Z1, in galop en op de grote volte bij E en B.
dan is het echt geen kwestie meer van MAZZEL, maar van rijtechnisch afdwingen.

Maar ja........wie ben ik.......

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:02

Fitzroy schreef:
Een pisvlek bij een bruine kun je wegborstelen, bij een schimmel zul je toch echt moeten wassen.

Of je laat het gewoon zitten. Wordt het vanzelf schimmel Rock-on, dudes! Slim

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:11

mwoah, van mij mag halsstrekken er wel in blijven zitten, dan zie je of een paard rijtechnisch naar de hand wordt gereden of dat er gerukt en geplukt wordt.
Maar ik vind dat er meer ruimte voor gegeven mag worden.

Wat ik persoonlijk wel een onzinnige oefening vind is het wijken voor de kuit. Zo tegenstrijdig met alle andere zijwaartse gangen. Ik zie dan zelf liever een goede keertwending om de voorhand. Dan pas zie je of de schouder goed wordt begrensd en of het paard netjes opzij stapt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:19

Eyes"]
[quote="Fitzroy schreef:
Een pisvlek bij een bruine kun je wegborstelen, bij een schimmel zul je toch echt moeten wassen.

Of je laat het gewoon zitten. Wordt het vanzelf schimmel Rock-on, dudes! Slim
[/quote]

Dus eigenlijk is Cres bruin Tong uitsteken

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:20

Dat wijken voor de kuit heb je gelijk in trouwens. Dat zit ook in geen enkele proef in Duitsland. Dat zegt wel voldoende.

Maar over dat halsstrekken denk ik echt anders. Ik geef je de kost om met een 4-jarige Jazz-hengst te gaan halsstrekken in een 20/40 baantje vlak naast de springring of naast een mooie merrie!
Dat overleef je niet (en die dressuurruiters zijn toch al zulke grote helden....)

Die jury kan dan wel zeggen dat je dat te weinig hebt getoond, maar die durft er zelf niet op!

CGJ

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:23

Dat is toch een kwestie van opvoeding etc. etc.
Je kiest er zelf voor om met een 4 jarige Jazz hengst te starten bij een concours waar je naast de springring zit. Je weet dat het een verplicht onderdeel is. Dus een ruiter erop die het paard op rijtechnische manier aankan.

Ik vind halsstrekken iets moois. Het laat zien dat je vanuit ontspanning rijdt. Als je niet vanuit ontspanning rijdt dan krijg je nooit het neusje naar de grond terwijl de rug goed dragend blijft. Je krijgt dan een neusje wat zich eruit drukt.
Voor een jury kan dat een beeld bevestigen wat ze al hebben gekregen (in de krul getrokken of naar de hand toegereden).

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:39

Nu we het toch even over het wijken hebben gehad.
Eerst was het altijd doorzitten tijdens het wijken en dan vanuit het midden naar de hoefslag.
Tegenwoordig zie ik proeven met lichtrijden tijdens het wijken en dan maar 5 meter(als ik het goed heb) van de hoefslag naar de hoefslag.
Dit vind ik echt een muts oefening.Iemand die nog niet zover is(toch de L geloof ik) kan het paard makkelijker laten wijken tijdens het doorzitten dan tijdens het lichtrijden.
Waarom is in hemelsnaam deze oefening zo veranderd?
En wat ziet een jury liever,het wijken van een tijdje terug of het wijken van nu?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:45

Da's wel erg simpel vind ik.

"daar kies je zelf voor.."

Nou niet echt. Door die nieuwe winstpuntenregeling ben je wel verplicht om ongeveer te starten op elk concours in elk weekend, anders word je nooit Z. Daar ben je minimaal 50 (!) winstpunten voor nodig.
En als je pech hebt tref je een jury die je een reeks 5-en geeft met als commentaar: achter de loodlijn; terwijl de mensen met het paard 30cm VOOR de loodlijn winnen (en die hebben in de hogere klassen al helemaal niks te zoeken).

Ik ben een no-nonens jury, en als ik kan zien dat iemand echt kan rijden, en dat ook doet krijgt ie de punten. Onafhankelijk van dat halsstrekken.
Sinds 1 april probeer ik dan ook duidelijk om het koren van het kaf te scheiden. De PAVO toppers punt ik duidelijk WEG uit de L-klassen als het even kan. Al krijgt ie ook een 1 op het halsstrekken. Dat compenseer ik wel met een reeks achten en negens.

CGJ

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:49

Holly, daarin heb je gelijk. Wijken tijdens het lichtrijden is verre van simpel. Ik heb het zelf even geprobeerd met mijn doorgereden paarden afgelopen week en dan schrik je toch even weer van het "labiele" karakter van zo'n oefening. Dat wijken kun je nooit echt mooi strak naar voren rijden.

CGJ

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 15:51

Dus CGJ12 je ziet dus liever een paard achter, als voor de loodlijn??
Ook in de B?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:01

Jep.

Achter de loodlijn is trouwens heel iets ander dan achter de teugel. Onthoud dat goed.

.....en ja, liever 2 cm achter de loodlijn dan 30cm ervoor!

Een paard moet de kaak goed loslaten. Per paard verschilt het dan hoever het paard bij de loodlijn vandaag mag zijn.
Ik heb een hengst als Houston destijds vér VOOR de loodlijn zien lopen in de PSG terwijl die toch mooi aan de hand stond en door het lichaam bewoog, terwijl bij andere paarden dit punt soms net iets achter de loodlijn ligt. Ik pleit er dus niet voor om achter de loodlijn te rijden, maar een ramp vind ik het niet.
Het is simpeler om een dergelijk paard iets meer op lengte te rijden, dan zo'n stug dier datde neus op 45 graden heeft er alsnog door de rijden.
De eerste knap ik in een kwartiertje op, de tweede duurt zeker een half jaar!

En ik weet zeker dat Anky en Sjef er net zo over denken....en Tineke sinds een jaartje ook!

CGJ

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:02

CGJ12 schreef:
De PAVO toppers punt ik duidelijk WEG uit de L-klassen als het even kan. Al krijgt ie ook een 1 op het halsstrekken. Dat compenseer ik wel met een reeks achten en negens.

CGJ

Super!! Waar jureer je binnenkort??? Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:22

.......je bent natuurlijk wel een loser van een amazone als je een PAVO-topper in het L start. Een beetje amazone start 'm in het Z2 per 1 januari als ie 5 wordt.......(LOL)

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:26

je kan t beter leren met een ferrari dan met een eend.......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:29

CGJ12 schreef:
Hé, wat een leuke moderator hebben we hier trouwens!
als je het woord k#t volledig intypt wordt het volautomatisch vervangen door "POEDERSUIKER". Da's toch niet te filmen! Ik zal straks eens kijken of ie ANDERE woorden ook zo ludiek vervangt. Wel erg ZIELIG trouwens......

Dat gebeurt inderdaad. En waarom is dat zielig Verward

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:35

Dat houdt in dat de moderator zijn publiek als kleuters beschouwt......
(nu krijg je van die amerikaanse toestanden met van die "piepjes" in die talkshows)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:39

Of het blijkt dat een groot gedeelte het niet kan laten om ongemanierde posts neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:41

CGJ12 schreef:
De PAVO toppers punt ik duidelijk WEG uit de L-klassen als het even kan. Al krijgt ie ook een 1 op het halsstrekken. Dat compenseer ik wel met een reeks achten en negens.

Er wordt mij ineens iets duidelijk geloof ik. Bedankt voor de informatie Lachen.