Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:44

Ok, ik ga nog een keer uitleggen.
Het paard liep met ons mee, ik kon hem niet tegen houden. Hij liep zelfs door het halstertouw dat tussen mij en mijn pony zat. Ik geef toe: het was niet slim om 2 paarden tegelijk mee te nemen. Het paard liep mee, (dat andere hek wat naar de weg loopt zat dicht,) daar heb ik extra op gelet anders had ik alle drie de paarden weer teruggezet. Paard bleef ook gewoon op 2 meter afstand bij ons lopen en ging niet op eigen pad. Toen kwam ik bij dat ijzeren hek, deed 'm open, liet mijn pony's erdoor. ( het hekwas nog ruim open ) Grote paard loop tegen hek aan, neemt het mee en komt vast te zitten. Deinst naar achter, hek gaat mee. Liet 'm staan, eigen paarden in andere wei gezet en paard gepakt en verzorgt. Ook iets belangrijks om erbij te zeggen: ik dacht dat hij langs het hek geschaafd was en dus een snee had, het bloedde maar niet extreem. toen ik een voor het eerst weer op stal was heb ik het hek bekeken en zag toen pas de pin van 4 cm wat dus in hem ging. Als ik dit had gezien dat er een pin zat had ik uiteraard ook wel anders gedacht dat de wond dieper zou moeten zijn.

Ik heb de veearts zelf gesproken, ze zei dat de wond van de buitenkant niet groot was maar dat het van binnen wel helemaal kapot was ( ik heb dit niet gezien ) de wond is door waarschijnlijk het weer, vliegen e.d. gaan ontsteken.

Natuurlijk begrijp ik dat het mijn schuld is dat het paard daar liep maar het was niet de bedoeling dat hij mee zou komen. Ze stonden eerder met z'n tweeen en zo kwam dat andere paard ook wel mee al had ik 1 paard tegelijk vast.

Ik ken het terrein en ik had als het ergens gekund had mijn paarden z.s.m. vast gezet maar dit kon nergens i.v.m. alleen bomen (geen veilige plek om ze vast te zetten) dus ik begrijp ook niet hoe dontido haar paard vast kan zetten en mijn pony kan vangen. Maar dat bespreek ik wel.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:46

Ik snap niet waarom dit soort dingen op Bokt besproken worden terwijl TS en de eigenaar van het paard hier beide een account hebben.

Schakel je verzekering in en klaar.

Nu wordt de eigenaar op voorhand al "zwart" gemaakt door TS en zie ik zichzelf hier dus ook steeds moeten verdedigen.
Puntje bij paaltje is dit hele topic een wellus nietus verhaal.
Gaan we tegenwoordig zo met elkaar om?

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:47

geloof me, het is een reus van 1.75 wat ik echt niet even tegenhield, ook al had ik geen enkel paard in handen
Ragdollcat schreef:
Het is de eigenaar eigen verantwoordelijkheid, ze had meteen moeten komen kijken en controleren, dat had ik wel gedaan als het gaat om mijn eigen paard, ongelukjes gebeuren nou eenmaal.

Maar aan de andere kant: je nam je 2 paarden weg en bleef dat grote paard hierdoor alleen achter? ik heb altijd geleerd dat je een paard nooit alleen moet achterlaten op het land, dat is vragen om gedoe ivm kuddeinstinct.

Mogelijk was dat paard bang weer alleen te staan doordat er 2 weggehaald werden, en wilde hoe dan ook meelopen.

Je had dat paard tegen moeten houden, je kon toch wel je paarden 1 voor 1 weghalen zodat je 1 arm vrij hebt om het tegen te houden, ipv 2 paarden tegelijk mee te nemen?

Natuurlijk achteraf gepraat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:49

TS: Dan is het dus helemaal niet raar dat je niet gezein hebt dat het een ernstige wond was. Heel logisch dus zelfs! Voel je daar dus absoluut niet schuldig over.

Het paard loopt dus altijd met je mee ook al pak je er eentje. Persoonlijk zou ik dna mooi vragen of je paarden niet met zn tweeen buiten kunnen staan. Heb je ook geen gezeur met een paard wat altijd mee komt van iemand anders. Kan me voorstellen dat je nu niet bepaald op je gemak bent als je een van je eigen paarden wilt pakken als dat paard erbij staat. Misschien kan je anders de volgende keer een zweep meenemen? Om het andere paard binnen de weide te houden.

Het is dus in ieder geval een heel vervelend ongeluk. Ik vind je ook absoluut niet nalatig. Of je wettelijk aansprakelijk bent daar heb ik geen verstand van.

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:52

lanishafay schreef:
Ok, ik ga nog een keer uitleggen.
Het paard liep met ons mee, ik kon hem niet tegen houden. Hij liep zelfs door het halstertouw dat tussen mij en mijn pony zat. Ik geef toe: het was niet slim om 2 paarden tegelijk mee te nemen. Het paard liep mee, (dat andere hek wat naar de weg loopt zat dicht,) daar heb ik extra op gelet anders had ik alle drie de paarden weer teruggezet. Paard bleef ook gewoon op 2 meter afstand bij ons lopen en ging niet op eigen pad. Toen kwam ik bij dat ijzeren hek, deed 'm open, liet mijn pony's erdoor. ( het hekwas nog ruim open ) Grote paard loop tegen hek aan, neemt het mee en komt vast te zitten. Deinst naar achter, hek gaat mee. Liet 'm staan, eigen paarden in andere wei gezet en paard gepakt en verzorgt. Ook iets belangrijks om erbij te zeggen: ik dacht dat hij langs het hek geschaafd was en dus een snee had, het bloedde maar niet extreem. toen ik een voor het eerst weer op stal was heb ik het hek bekeken en zag toen pas de pin van 4 cm wat dus in hem ging. Als ik dit had gezien dat er een pin zat had ik uiteraard ook wel anders gedacht dat de wond dieper zou moeten zijn.

Ik heb de veearts zelf gesproken, ze zei dat de wond van de buitenkant niet groot was maar dat het van binnen wel helemaal kapot was ( ik heb dit niet gezien ) de wond is door waarschijnlijk het weer, vliegen e.d. gaan ontsteken.

Natuurlijk begrijp ik dat het mijn schuld is dat het paard daar liep maar het was niet de bedoeling dat hij mee zou komen. Ze stonden eerder met z'n tweeen en zo kwam dat andere paard ook wel mee al had ik 1 paard tegelijk vast.

Ik ken het terrein en ik had als het ergens gekund had mijn paarden z.s.m. vast gezet maar dit kon nergens i.v.m. alleen bomen (geen veilige plek om ze vast te zetten) dus ik begrijp ook niet hoe dontido haar paard vast kan zetten en mijn pony kan vangen. Maar dat bespreek ik wel.

heb tido toen aan die witte paaltjes vast gezet.. bij het hek!

Maar goed.
Ik denk dat dit niet de juiste plek is om dit soort discussie's te bespreken.
Eigenlijk vind ik dat hier een SLOTJE op moet komen.
uiteindelijk bepaald de verzekering deze situatie en die komt tot een conclusie...
zonder dat wij al op voorhand worden zwart gemaakt...

lanishafay

Re: Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:53

jep, einde verhaal, we laten het wel weten hoe het afloopt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:53

er word steeds gezegt dat de eigenaar zelf meteen had moeten komen, of dit nu wel of niet waar is, dat zal voor de verzekering volgens mij niet veel uitmaken, en ook al was ze zelf meteen gekomen, de wond was schoon en zag er niet spectakulair uit dus ik zou kunnen begrijpen dat ze dan de DA ook niet had gebeld (had ik iig waarschijnlijk ook niet gedaan).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:56

Als je een wei deelt met "vreemden" dan is het je eigen risico wat je neemt en kun je niet zomaar met een vinger een schuldige aanwijzen.
Ik vind het geen oplossing om een ander als "dader" aan te wijzen.Verder vind ik de eigenaar wel laks als deze pas 2 dagen later komt kijken naar de wond,ik was meteen gaan kijken juist omdat ik niet op een oordeel van een ander af wil gaan!
Kan me voorstellen dat je een groot paard niet zomaar effe tegen houd als je 2 paarden uit een wei haald,dan kan er nu eenmaal iets gebeuren als het derde paard staat te drammen.
Misschien wel een goed idee om samen tot een oplossing te komen want als daardoor een goed samenwerkingsverband of vriendschap kapot zou gaan is toch wel heel jammer.

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:57

LADPR schreef:
TS: Dan is het dus helemaal niet raar dat je niet gezein hebt dat het een ernstige wond was. Heel logisch dus zelfs! Voel je daar dus absoluut niet schuldig over.

Het paard loopt dus altijd met je mee ook al pak je er eentje. Persoonlijk zou ik dna mooi vragen of je paarden niet met zn tweeen buiten kunnen staan. Heb je ook geen gezeur met een paard wat altijd mee komt van iemand anders. Kan me voorstellen dat je nu niet bepaald op je gemak bent als je een van je eigen paarden wilt pakken als dat paard erbij staat. Misschien kan je anders de volgende keer een zweep meenemen? Om het andere paard binnen de weide te houden.

Het is dus in ieder geval een heel vervelend ongeluk. Ik vind je ook absoluut niet nalatig. Of je wettelijk aansprakelijk bent daar heb ik geen verstand van.

wat een mooie ben jij...
met een zweep, en mijn paard dan daar mee op afstand houden.

overigens dit wist ik dus ook niet.
dat mijn paard er anders zomaar los bij liep.
GOD we hebben het hier wel over mijn paard en daar ga je niet zo mee om.
het is een dier.
en misschien gaat het dan meestal goed.
maar ze kunnen soms ook raar doen en ineens een andere kant op gaan.

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:58

EINDE DISCUSSIE!

Ik praat vanavond met haar verder en dan laten we het aan de verzekering over.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:08

dontido hoezo? TS moet toch op een of andere manier jou paard binnen het hek houden?

Wat moet ze dan? Vriendelijk vragen of het dier binnen het hek wil blijven staan? Als hij door touwtjes en alles heen loopt zal je toch iets anders moeten om hem binnen het hek te houden toch

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:09

LADPR schreef:
dontido hoezo? TS moet toch op een of andere manier jou paard binnen het hek houden?

Wat moet ze dan? Vriendelijk vragen of het dier binnen het hek wil blijven staan? Als hij door touwtjes en alles heen loopt zal je toch iets anders moeten om hem binnen het hek te houden toch

Dat doet hij niet.
je gaat van een beeld uit, wat hij niet eens is.

Maar goed...
einde discussie (dit stond er al)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:16

TS is erbij geweest en die zegt dat hij dat dus wel doet. Is toch logisch dat ik uitga van degene die er bij was over hoe het paard zich gedraagd

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:16

ik vind het de verantwoordelijknheid van de eigenaar.
als je je paard bij andere in zet, kan er altijd wat gerbeuren...

ook had een van de ts haar paarden dat ene paard een flinke trap kunnen geven.. en had er ook een wond kunnen onstaan waar da bij moets komen was.. dan laat je toch ook niet de kosten komen op die genen van het trappend paard,..

nu ging die dan door het hek... ja zulke dingen kunnen gebeuren..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:37

dontido schreef:
Dat doet hij niet.
je gaat van een beeld uit, wat hij niet eens is.

Maar goed...
einde discussie (dit stond er al)

Blijkbaar wel, anders was ie wel netjes in de wei blijven staan..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:54

koeky schreef:

ook had een van de ts haar paarden dat ene paard een flinke trap kunnen geven.. en had er ook een wond kunnen onstaan waar da bij moets komen was.. dan laat je toch ook niet de kosten komen op die genen van het trappend paard,..

ehm, als een wond ontstaat door een trap waarvan je zeker weet welk paard dat gedaan heeft (of van welke eigenaar), dan is de eigenaar van het paard die die trap heeft uitedeeld verandwoordelijk en dan zal de WA verzekeraar dus uitkeren.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 15:57

wat ik me bedenk, kan wel raar zijn hoor, maar kan de eigenaar van de stal niet aansprakelijk gesteld woorden voor ondeugelijk matereaal? aangezien jullie het hebben over een scherpe uitstekende punt?
sorry voor het er op door gaan maar dit kwam in me op en liet me niet los.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:13

barbar schreef:
koeky schreef:

ehm, als een wond ontstaat door een trap waarvan je zeker weet welk paard dat gedaan heeft (of van welke eigenaar), dan is de eigenaar van het paard die die trap heeft uitedeeld verandwoordelijk en dan zal de WA verzekeraar dus uitkeren.

nouja je kiest er zelf voor om je paard bij andere paarden in te zetten,
en paarden kunnen nou eenmaal raar door de bocht komen,

mocht mijn paard ooit door een ander paard van andere getrapt worden,
zal ik de kosten echt niet op hun verhalen,

ik zet mijn paard toch bij hun paarden... dan kan je er vanuit gaan dat ze wel eens wat kunnen hebben

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:17

ach, als het te bewijzen is dan is het verzekerings kwestie en kost het uiteindelijk niemand iets.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:18

LADPR schreef:
Dat is toch geen garantie ragdollcat?

Sommige paarden zijn dan zo drammerig dat je ze ook met een hand of met een zweep niet in het land kan houden. Wij weten niet hoe het paard zich gedroeg.

Daarnaast zou dat volgens jou dus betekenen dat als jou paard met nog 1 ander paard buiten staat jij dus niet met je eigen paard kan gaan rijden? Dan moet gaan staan wachten of de eigenaar van het andere paard toevallig ook komt zodat jij dan eindelijk je eigen paard kan pakken?

Zat ik ook aan te denken, mijn eigen paard heeft altijd alleen met zijn maatje gestaan. Wilde toch echt af en toe wel even rijden hoor! Dat betekende dat ik mijn paard uit het land haalde en hij alleen achter bleef (met naast zijn weide nog een weide met 5 paarden).

Daarnaast heeft een verzekeringsmaatschappij denk ik geen boodschap aan '' het instinct en kuddegedrag van paarden". Het gaat bij hun om de zakelijke kant.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:22

koeky schreef:
nouja je kiest er zelf voor om je paard bij andere paarden in te zetten,
en paarden kunnen nou eenmaal raar door de bocht komen,

mocht mijn paard ooit door een ander paard van andere getrapt worden,
zal ik de kosten echt niet op hun verhalen,

ik zet mijn paard toch bij hun paarden... dan kan je er vanuit gaan dat ze wel eens wat kunnen hebben

Je verhaalt die kosten ook niet op de eigenaren van dat andere paard, maar op hun verzekering. Waarom zou je zelf kosten betalen als mensen daar gewoon een verzekering voor hebben? Of heb jij toevallig wel een geldboom in de tuin?
Waarom is het een probleem om dit zonder emoties te regelen, het gaat er niet om of het iemands schuld is dat een paard is verwond, maar gewoon om wie de kosten betaalt. En als een verzekering dat kan doen, waarom niet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:32

Ik heb bij mijn hek een stukje afgezet met prikpaaltjes en lint met handvat.
Zo heb ik een dubbele uitgang,mocht er een ontsnappen kan die er nog niet uit,staat dan in een klein afgezet stuk.
Das een oplossing toch?

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:52

dontido schreef:
Nou ik ben de eigenaar...
voor de mensen die mij kennen in iedergeval.

Ik werd dinsdag avond gebeld dat er niks bijzonders aan de hand was.
En ja laat ik nou net op stal geweest zijn..
Mijn paard heeft zo vaak schaafwondjes, dat is nou eenmaal zo als paarden op de wei staan.
En dat werd mij ook verteld.
het is maar een klein wondje en was niet bijzonder.
Dus dat dacht ik.
De volgende dag kon ik niet vanwege persoonlijke redenen..
maargoed mijn nicht ging ook, en wij wisselen elkaar vaak af.
Dus ook geen reden om zorgen te maken.
Uiteraard vroeg zij naar de wond aan Lanishafay
die zei dat hij al dicht was..
ook ging zorgen over te maken.
Ik ga donderdag naar mijn paardje toe.
en zie hem met een enorme vochtbult in de wei staan.
ook had hij koorts.
en de wond kon je al van een afstand zien.
NIET KLEIN DUS!!! even voor de duidelijkheid.
De dierenarts gelijk gebeld, kwam met spoed.
En mijn paard moest terplekke geopereerd worden.
Arm beest!
De wond was wel zo'n 5 cm diep. met een zware onsteking!
Als de wond een cm verder was geweest, had ik in moeten laten slapen dit omdat het dan zijn ingewanden zou hebben aangetast.
Maargoed genoeg getreurd.
Want momenteel gaat het heel goed met hem en hij hersteld heel snel.
De dierenarts is super positief over hem.
En de wond is ook al bijna dicht!
Dus wat er over de kosten wordt gezegd, valt allemaal wel mee.
Het is helemaal geen duizenden euro's.
Hooguit 800 euro!

Maargoed ik stel haar wel aansprakelijk.
Zowiezo omdat het onverantwoordelijk is om 2 paarden uit een wei te halen waar een derde paard staat (die dan alleen komt te staan)
Het is natuurlijk vrij logisch dat mijn paard mee loopt omdat je als je 2 paarden bij je hebt niet nog een derde paard kan tegen houden.
Als zij 1 paard had gepakt was er niks aan de hand geweest.
En overigens dat ijzeren hek is zeker 60 meter verder en voor de rest had mijn paard ook de andere kant op kunnen lopen zo langs een huis de weg op.
Tja dan laat je hem niet zomaar lopen.
Want dat is ook onverantwoordelijk.

Ik zie het zo!
Als zij verantwoord om was gegaan, had dit nooit hoeven te gebeuren.
De dierenarts heeft hierin ook al mee gestemd omdat dit geen kleine onschuldige wond was.
En uiteraard wordt dit gewoon allemaal vergoed door de WA (dit omdat ik zelf deze verzekeringsproducten heb verkocht, dus weet ik alle in's en out's er van)
Maar ik ben nu al weer heel blij dat het goed gaat met hem.
Ik ben ook helemaal niet op ruzie uit, alleen wil even mijn verhaal hier neer zetten.

1 ding begrijp ik niet, als je nicht en jij elkaar afwisselen waarom is je nicht dan niet gaan kijken? Ook bij een onschuldige wond zou ik het met eigen ogen willen zien. Dit is geen verwijt maar een vraag.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:16

Eigenaar is altijd verantwoordelijk voor zijn eigen paard.
Dat is wat ik te horen heb gekregen nadat ik andermans paard ging binnen zetten waarbij deze keihard tegen een auto aan had getrapt waardoor deze schade had van 800 euro. Omdat het om een vriendin's paard betreft heb ik dat wel via mijn eigen verzekering gedaan. Maar ze was anders gewoon verantwoordelijk geweest voor haar eigen paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:23

Romytjuuh, dat is schade door het paard veroorzaakt, dus een ander verhaal. Overigens had je die schade aan de auto ook gewoon door de verzekering van je vriendin kunnen laten betalen, waarom zou je daar je eigen verzekering mee lastig vallen?