Paard schuldig????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:05

ik hoor ook wel eens op wedstrijd, wat een rotknol zeg!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:29

Ja dat hoor je zoveel, maar dan ook gelijk het paard een knal voor zn harses geven is ook weer wat he.......Trouwens...... Ik vind zowizo dat je niet na een proef moet handelen, je moet handelen als het probleem zich voordoet en niet erna.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:53

Ja idd, je moet het op dát moment oplossen, zo heb ik een half jaar terug een hele proef verprutst door 3 keer op nieuw te wijken. Ze was kijkerig en kantelde haar hoofd. Toen dacht ik: dat ga ik nu even rechtzetten, de jury keek wat vreemd op toen ik voor de 3e keer het wijken op de rechterhand in zette. Ik kreeg een 8 en 2 keer -2. Uiteindelijk toch een 4, maarja ik had het wijken uiteindelijk toch voor een 8 gereden. Als je het paard op z'n donder geeft na de proef, snapt het paard er nix van, jij raakt gefrustreerd en je maakt niet bepaald vrienden. Maar dit was een onderdeel, als de hele proef klote gaat omdat je paard een dolle bui heeft, dan lijkt het me wel nuttig als je daarna nog een proefje moet rijden om hem\haar even aan te pakken. Dat betekent overigens niet, 'm voor z'n harses slaan o. i. d.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 20:57

Precies, Patos........In de proef oplossen, nooit erna.... Je paard heeft dan al die vrije teugel gehad en eigenlijk al zijn beloning om daarna op zn k.lote te krijgen......Dat is toch geen stijl......Gewoon in de proef zelf het probleem oplossen betekend geen winstpunt maar wel des de meer winst......

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 12:46

ja inderdaad en niet meteen na de proef blablabla wat een poedersuiker zeg enzo want dat is gewoon zoooooooozwak

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:56

wat moet je intypen voor poedersuiker? poedersuiker? Ik heb wel eens dat ik te snel boos wordt op mijn paard, maar daar heb ik daarna altijd weer meteen spijt van. En hoe het er op wedstrijden soms aan toe gaat...

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 17:56

JAAA het was poedersuiker!!

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:00

Nique schreef:
Dit heb ik dus ook zien gebeuren! Dat ruiters hun paard na de proef nog even door de losrijring heen sloegen. Niemand kan dit ondervangen helaas...

Volgens mij is in dit topic alles wel zo ongeveer gezegd, maar dit zinnetje stoorde ik me nogal aan eerlijk gezegd.
Ik jureer ook en als iemand een slechte proef heeft gereden en met een grimmig gezicht afgroet, zal ik die combinatie altijd een tijdje in mijn spiegel volgen. Bij indoor kan dat niet, outdoor bijna altijd wel.
En ik heb er totaal geen problemen mee als iemand dan zijn paard nog even oppakt, scherper aan de hulpen zet op een rijtechnische en niet op een gefrustreerde manier (waarbij het ook meteen geen scherper aan de hulpen zetten is, maar oke) en als deze ruiter of amazone zijn boekje in mijn ogen te buiten gaat, stap ik uit en ga er wat van zeggen. Eerst vriendelijk, maar zou ik een grote mond terug krijgen of zou het doorgaan wordt het een officiele waarschuwing. Dat is nog nooit nodig geweest, want meestal weet ik die mensen wel tot reden te krijgen.
Wat ze daarna op bijv het trailer terrein doen heb je idd geen kijk op, maar als jij in je praatje de ergste woede eraf haalt valt dat vaak erg mee.
Bovendien is een ringmeester ook bevoegd en een aangewezen persoon om dit soort escalaties te voorkomen.
Soms is de scheidslijn van wat eerlijk is en wat niet erg dun, maar met een beetje mensen en vooral paardenkennis kom je een heel eind.

Dus zeg niet dat dit soort dingen niet te ondervangen is, want hoewel je op veel kritiek kan rekenen, hoort ook dit bij je functie als jurylid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 18:59

Maar nique is jurylid. Die zou dus in moeten kunnen grijpen op zo een moment........

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 20:44

Daarom haalde ik het ook even aan.
Een official heeft ten alle tijden het recht in te grijpen, dus juryleden, maar ook ringmeesters.
Andere deelnemers hebben trouwens ook altijd de mogelijkheid om een klacht in te dienen, alleen lost dat op de korte termijn niets op.

En als jury mag je ook ingrijpen als de combinatie niet in jouw baan start, maar ergens anders en ook op een wedstrijd waar je helemaal niet in functie bent.

Het 'niet te ondervangen' is dus niet waar.
Je hebt er wel een portie lef voor nodig, maar voor mij valt dit soort dingen onder mijn verantwoordelijkheid van jury zijn.
En dat ben ik dan ook altijd, niet alleen als ik in de auto voor een baan zit, maar ook als ik zelf rij (me altijd aan de regels houden) en indien nodig ook als ik alleen maar ergens ga kijken.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 21:28

ik scheld mn paard ook wel eens uit voor poedersuiker....maar reageer het als het lukt af op mezelf en op wedstrijd dan hou ik wel m'n mond dicht Haha!

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 22:10

Idd. Jasmijn...alles is over dit onderwerp wel gezegd. Vind het heel goed dat je als jurylid de mensen erop aan spreekt want dit kunnen ze van niemand beter aannemen als diegene die er het dichts bovenop heeft gezeten. Als je jureert heb je nou eenmaal alles (vaak) het beste gezien en weet je als geen ander bij wie de "fout" ligt. Daarom haalde ik het jureren aan. Heb hier nu spijt van want het had niks te maken met wie er waarvan het meeste verstand heeft. Maar ook dat dacht ik al duidelijk geschreven te hebben.... Waarbij ik in deze zin aan refereerde is wat ik in Almelo gezien heb. Hier zijn zoveel ringen en ruiters dat het erg opviel als het gebeurde. Natuurlijk reageer je als mede ruiter hier op als het de spui gaten uitloopt. Maar ik vraag me af of dit net zoveel inpact heeft als dat de jury dit doet. De jury heeft hier in Almelo niet echt veel tijd voor en wellicht dat het daarom juist hier opvallend veel gebeurde.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:28

Ik wil jou hiermee totaal niet persoonlijk aanspreken, maar meer de juryleden in het algemeen.
Als ik denk dat er iets gaat gebeuren nav een proef in mijn baan, neem ik de tijd om via mijn spiegel in de gaten te houden wat er gebeurd, en dan zal de volgende deelnemer even moeten wachten.
Mocht het zover komen dat ik uitstap en desbetreffende persoon aanspreek, zal de volgende combinatie nog langer moeten wachten, maar ik doe het wel!
Tijdgebrek is voor mij dan ook geen excuus.
Als ik zit te jureren en zoiets gebeurd met iemand die in een andere baan gereden heeft, zal ik zelf niet zo snel uitstappen en erop af gaan. Dan ben je met je eigen baan bezig.
Maar zeker op een groot concours als Almelo lopen zat juryleden rond die net niet zitten te jureren en wel op dit soort dingen in moeten gaan (naar mijn mening dan)
Zo moeten we proberen om met zijn allen de sport zo eerlijk mogelijk te houden.
En als collega ruiter kan je altijd de ringmeester aanspreken die ook officeel mag waarschuwen.

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 22:39

Ik vind het stukje nazorg dat jij doet bewonderingswaardig. Maar vraag me daadwerkelijk af hoe vaak dit gebeurt? In Almelo was het losrijterrein inmens groot en heb ik weinig ringmeesters en andere afgevaardigden persoonlijk zich zien bemoeien met de ruiters en datgene er gebeurde.
Zag n.l. ook mensen met slof inrijden...zelfs dat anderen in tenue paarden inreden. Laat ik voorop stellen dat ik het zelf een belevenis vond en je rijd toch voor je eigen punten. Verder dus absoluut geen commentaar op dit geweldige evenement! Alleen ergerde me datgene waardoor ik deze topic heb geopend.

Nique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-03 22:47

Ik loop weg bij de computer en realiseer me dat ik waarschijnlijk morgenochtend heel boze reacties weer kan verwachten..aiaiai...
Even voor de duidelijkheid...ik ben ervan overtuigd dat de organisatie van zoiets groots hier weinig tot niks aan kan en kon doen!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 22:55

Geen boze reacties van mij iig. Ik heb geen misstanden gezien in Almelo en ook nooit in voorgaande jaren. Mensen die hun paard aanpakken als het nodig is maar dat is IMO terecht. Inrijden met slof heb ik daar nog nooit gezien en ook niet dat anderen hun paard lieten losrijden. Misschien dat ik het dan altijd goed getroffen heb, dat zou kunnen.

Overigens hield ik degene wiens paard bij mij ernstig in verzet in de ring kwam ook even in de gaten na de proef. Dat ging gelukkig allemaal prima. Betrokkene reed het paard nog even goed door op het losrijterrein. Helaas kun je het maar een paar minuten in de gaten houden, want de volgende combinatie is al weer klaar om te beginnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 08:48

Wat ik wel eens wil weten is stel:

Ik rij een paard en die loopt bij een bepaalde oefening zo ontzettend te klieren, echt mega bloedonderdenagelsvandaangeklooi..... natuurlijk tijdens de proef.... Ik zou dat in de proef zelf op lossen. In die zin dat ik dan niet meer bezig ben met het rijden van een proef maar met een paard in verzet......Die proef heb ik dan toch al verziekt, maar verdorie mijn paard zal er beter van worden.......Hoe kijken jullie daar dan tegenaan als jury's zijnde..........Geven jullie giga minpunten omdat ik niet verder ben gegaan met de verplichte oefeningen of eindig ik gewoon onderaan zonder minpunten(verlies) omdat ik mijn paard correct wil corrigeren of straffen jullie dat medogenloos af

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:01

Wat het niet constateren van misstanden betreft: dat is natuurlijk erg subjectief. Wat de een acceptabel c.q. terecht vindt, vindt een ander volstrekt onacceptabel c.q. onterecht. En waar de een een misstand ziet, vraagt een ander zich af waar er nu zo veel drukte over wordt gemaakt. Die subjectiviteit heb je altijd en overal, ieder mens heeft zijn eigen normen en waarden, en de grens van acceptabel/niet acceptabel is naar mijn ervaring dan ook moeilijk aan te geven. Je kunt hooguit zeggen dat je iets onacceptabel vindt.

Ik kan me overigens volledig vinden in de reacties van Jasmijn. Maar ik denk wel dat mensen niet altijd kunnen of willen ingrijpen als ze iets zien wat volgens hen niet door de beugel kan: 'straks krijg ik er ook van langs' of 'daar bemoei ik me niet mee, dat zijn mijn zaken niet'.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:24

Gijsenkim, bij mij zou je iig geen minpunten krijgen, hooguit wat lage punten Knipoog
Maar als je paard natuurlijk extreem lang in verzet gaat (officieel is het langer dan 20 seconden, maar zo nauwkeurig heb ik de stopwatch er niet bij) dan moet ik je helaas toch uitsluiten, ook om eerlijk te zijn tegenover de andere deelnemers. UIteraard kun je dan nog wel je proef uitrijden, maar dan zonder punten ervoor te krijgen. Dan ben je iig wel in de gelegenheid om je paard nog even de ring door te sturen om herhaling te voorkomen.

Karin: idd blijft het subjectief. Zoals ik al zei hiervoor heb ik vrijdag op het losrijterrein ook iemand gezien die haar paard op zijn nummer zette, waar anderen commentaar op hadden, maar wat in mijn ogen volkomen terecht was.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 09:28

Op een losrijterrein vind ik nog wat anders dan na een proef - en dat was waar dit topic oorspronkelijk over ging.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:30

Fitzroy schreef:
Gijsenkim, bij mij zou je iig geen minpunten krijgen, hooguit wat lage punten Knipoog
Maar als je paard natuurlijk extreem lang in verzet gaat (officieel is het langer dan 20 seconden, maar zo nauwkeurig heb ik de stopwatch er niet bij) dan moet ik je helaas toch uitsluiten, ook om eerlijk te zijn tegenover de andere deelnemers. UIteraard kun je dan nog wel je proef uitrijden, maar dan zonder punten ervoor te krijgen. Dan ben je iig wel in de gelegenheid om je paard nog even de ring door te sturen om herhaling te voorkomen.

.

Heel terecht dus...... Ik word liever uitgesloten van deelname en dat ik toch met een goed gevoel de ring uitkan, dan dat ik heel geforceerd een proef uit moet rijden om later na het in vrije stap de rijbaan verlaten de boel weer op te gaan pakken............

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:51

Dit levert je wel 2 verliespunten op overigens, dus misschien dat dat een reden is dat mensen hun paard niet zozeer in de ring aanpakken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 10:53

Nou misschien zou dat dan veranderd moeten worden om een eerlijker gedrag naar het paard toe te bewerkstelligen......?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 11:54

Karin schreef:
Ik kan me overigens volledig vinden in de reacties van Jasmijn. Maar ik denk wel dat mensen niet altijd
kunnen
of willen ingrijpen als ze iets zien wat volgens hen niet door de beugel kan: 'straks krijg ik er ook van langs' of 'daar bemoei ik me niet mee, dat zijn mijn zaken niet'.

Dat gebeurd idd veel te vaak en dat vind ik niet goed.
En zoals ik al schreef ben ik niet alleen jurylid als ik in functie ben, maar ook als ik ergens alleen maar aan het kijken ben. En geloof me, dat doe ik niet omdat ik daar zo trots op ben, want dit zijn de rottigste dingen van het jury zijn, het mensen moeten corrigeren als het nodig is.
En de mensen die mij kennen, weten dat ik er al helemaal niet van hou om op de voorgrond te treden, dus dat ik dit zeker niet als statussymbool zie en wel even doe om te laten zien hoeveel 'macht' ik wel heb.
Ik moet mezelf ook een paar keer een flinke trap onder mijn k*nt geven voor ik ergens op afstap (niet als het iemand is die uit mijn baan komt) maar ik doe het wel, omdat ik vind dat ik die verantwoordelijkheid moet dragen.
En de scheidslijn tussen eerlijk en niet eerlijk is vaak heel dun, dat geef ik toe, en je moet wel heel zeker zijn van je zaak om op te treden, maar dan moet je durven vertrouwen op je mensen- en vooral paardenkennis.
Een paard kan je heel snel duidelijk maken of iets nog eerlijk is, als je er maar voor open staat.

En Gijsenkim, bij mij zou je er ook niet zo snel uitgestuurd worden. En uitsluiten zou ik ook niet zo snel doen, tenzij de rest van je proef zo supergoed zou gaan dat je evengoed in de buurt van de winstpunt, of nog erger prijzen zou komen. Dan moet ik je wel uitsluiten anders is de kans dat ik door de andere deelnemers aangeklaagd wordt wel erg groot.
Dus als je onderaan zou eindigen, zou ik er verder niets mee doen, dan is er toch geen haan die ernaar kraait, mocht je door voorgaande hoge punten misschien toch redelijk hoog uitkomen zou ik wel actie ondernemen, ofwel door uitsluiting, ofwel door de rest ook laag te punten (als uitsluiting erg zwaar is, omdat je welliswaar meer dan 20 sec verzet hebt gehad, maar niet echt veel meer en je hebt het netjes opgelost) zodat je niet in de bovenste regionen voorkomt.
En ja dit is weer een stukje inconsequentie van mij, maar ik wijk ook wel eens van de regeltjes af hoor, alleen niet als het welzijn van het paard in het geding is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 12:00

Ik heb wel eens Ozep een klap voor zijn kop gegeven toen hij omhoog (ook ècht heeeel hoog) kwam. Vervolgens heb ik hem goed naar voren geschopt en een paar rondes in galop afgelegd, daarna gewoon de proef hervat alsof mijn neus bloedde.
Ik kreeg 1 x -2 en een 0 voor het onderdeel wat hij verpestte en wat ik dus gewoon heb overgereden, overrijden mag namelijk niet.

Onderop stond nog wel de opmerking; slaan mag eigenlijk niet, maar stiekem wel goed opgelost. Ik had toch nog een wp Haha!