2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zouden jullie doen? ( lees de tekst )

Negeren
12 (17%)
Corrigeren met de stem
53 (77%)
Opkomando leren
3 (4%)

Totaal aantal stemmen: 68

schorppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:28

Klopt, maar daarom heb ik ook het voorbeeld van beide hengsten bij ons.

De één is er verschrikkelijk aan toe, en die laat ik wekelijks iets doen ( de ene week 10 min longe, de week erop 10 min vrij in de bak, de week daarop een paar cavalleti's in de bak of andere vreemde voorwerpen) Hij vind het zo leuk, dat hij bijna niet te houden is als ik naar de bak toe wil lopen met hem. Dansen en oortjes mooi naar voren en bloedfanatiek.

De andere vind het niks. Aan zijn hele lichaam zie je dat hij er niet klaar voor is, en dat hij het ook niet leuk vind.. Dus die staat gewoon weer in de wei om het over een half jaar nog eens te proberen.

Ik bedoelde het voorbeeld met die boeken ook eigenlijk alleen maar omdat er toch mensen zijn die menen dat een paard absoluut niet gebruikt mag worden tot hij drie is. En die informatie heb ik nog nergens gelezen. Je kan best wel met 2 jaar enigzins beginnen als het paard er aan toe en als de arbeid meer op geestelijk als lichamelijk gericht is.
Maar het blijft inderdaad bij ieder paard anders. Zo hebben sommige kinderen ook een jaar langer kleuterklas nodig voordat ze naar groep 3 gaan, omdat ze het nog nodig hebben dat extra jaartje

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:28

Sorry Tanja, we hebben het eerst vriendelijk adviserend geprobeerd maar TS reageert daar nou ook niet werkelijk volwassen op. Mijn excuses in ieder geval maar mensen met zo weinig ervaring die dan van doorgwinterde paardenmensen niets willen aannemen, sterker nog, doen alsof je iets belachelijks hebt gezegd, tja daar wordt dan wel eens wat recalcitrant op gereageerd.

Maargoed ik zal me verder gedragen.

KiWiKo

Re: 2-jarige stijgerd, wat doen? (lees eerst de tekst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 14:30

ik ga met mindfields mee Tanja..........

met upmost respect hebben wij allemaal (wij mensen zonder dit probleem) op ts gereageerd, met tips en do's and don'ts......

meer fluweel kan je het niet inpakken

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:05

Ik mis de optie, geef je paard een flinke tik.

Kom op zeg, corrigeer dat paard eens! Negeren of met de stem corrigeren gaat echt niet helpen hoor!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:10

texas1980 schreef:

Kom op zeg, corrigeer dat paard eens! Negeren of met de stem corrigeren gaat echt niet helpen hoor!

Zelf spielerei aanleren, aanklooien en dan vervolgens het paard straffen voor wat je hem zelf aangeleerd hebt :n

Een fatsoenlijk goed opgevoed paard hoef je niet eens te straffen :Y)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:11

texas1980 schreef:

ZUCHT!!!! Meid paard is net 2 jaar! africhten is een vak en moet als je niet weet hoe dingen op te lossen, onder begeleiding doen van ervaren mensen!

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:13

Paard mag simpelweg nooit steigeren. Dat het gedrag misschien is aangeleerd door mensen, dat is vervelend, maar nog geen reden tot dit soort gedrag.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:18

Het steigeren komt voort uit de onkunde van de africhtster!
Moet daarom dus het paard maar worden afgestraft?
Een terechte mep of schop...prima...maar een klap of tik geven als het dier totaal niet begrijpt wat de bedoeling is, is niet eerlijk tegen over het paard!
In dit geval weet ik voor 100 % zeker dat het de schuld is van de africhter en het zeker niet kwaadaardigheid is, maar onzekerheid.

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:23

En dan nog horen ze niet te steigeren. Ze kunnen ook op andere manieren ongemak uiten. Het is ontzettend sneu voor het paard dat het gestraft hoort te worden voor de fouten van een ander, maar steigeren is gevaarlijk en behoren ze daarom dus ook niet te doen. De topicstarter zou wel zelf eens kunnen nadenken of zij alles wel goed doet en of het ook niet aan haar ligt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 16:34

Als de africhter weet waar hij of zij mee bezig is, gebeurd het ook maar 1 keer!
En begrijp me niet verkeerd, bij mij gaan ze ook door de mangel als ze omhoog komen en krijgen ze een flink pak op hun donder!
Maar ik denk dat ik wel een beetje meer ervaring heb dan een 17 jarige die nog veel moet leren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:07

texas1980 schreef:

voordat je een tik uitdeelt kun je ook even bedenken WAAROM een paard steigert...
Ik was vanochtend met de hengst van mijn vriendin bezig te longeren...die is ruim 3,en daar zijn we net 4 weken mee bezig...(een springtopper in de dop van tinka's boy)voor het eerst lieten we de beugels bungelen....zijn reactie was een paar flinke bokken en inderdaad 1x steigeren.

Na enkele seconden was het over ,toen begreep hij dat het geen kwaad kon.
Als hij door was gegaan met bokken en steigeren,denk je dan echt dat het had geholpen met hem te slaan?
Dan had hij over de rooie gegaan en nog meer in paniek geraakt,daar schiet je niets mee op!

Dit geldt vooral voor jonge paarden....niet voor paarden die van de hoed en de rand weten en je gewoon in de maling nemen,
die zijn er ook...ik heb ze nog niet meegemaakt.
Meestal is het door overvragen,niet begrijpen,paniek of pijn dat ze de lucht ingaan

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:21

Wij zijn bij onze lipizzaner pas met 4 jaar begonnen met vrijwerken dit is pure lichaamstaal.
Je hebt wel een bak met houtsnippers, daar kune je eventueel een touw spannen om die kleiner te maken.
Span met je navel een denkbeeldig touwtje tot achter zijn schouder en werk vandaaruit.
Zo kun je je paard sturen met je lichaamstaal en daar leerje alle 2 van.
Op deze manier is het spelen voor je paard en voor jou en dat maakt het zoveel leuker.
Als je toch op deze leeftijd door wilt zetten doe het dan zo en zonder longeerlijn.

Ook las ik dat de vorige eigenaar er al opzat toen hij ander half jaar oud was.
Ik geef je nu een raad doe het op deze manier of laat hem lekker in de wei tot zijn 3.
Hij heeft al slechte ervaring bij de vorige eigenaar ook dit moet hij kwijt.
Dit kan ik ook niet goed keuren je gaat ook niet met een peuter van 2 oefeningen doen die dat nog niet kent.
Alles moet nog groeien en gaan vormen.

Het is niet makkelijk om te vrijwerken maar met de goede begeleiding erbij als je door wilt zetten mag je hiermee ook je eigen conditie opbouwen want die heb je hier wel nodig.
Een andere tip als je wel met de long werkt doe dat ook van achter de schouder op de zelfde manier als ik je hierboven heb uitgelegt.
Als je ervoor komt blokeer je hem en gaat hij steigeren want dan kan hij nl. niet anders.
Hoop dat het goede tips zijn waar je wat aan hebt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:14

texas1980 schreef:

ow ja slaan lost ook zoveel op :roll:

hoe kan je nou een paard gaan straffen voor een fout die de mens maakt?

dat komt hetzelfde over als ik blijf zuigen bij jou totdat je je geduld gaat verliezen en mij aanvalt, en ik je dan een pak rammel zou geven en zou zeggen , zo dat doe je niet nog eens!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:10

Ikdenk dat je wel al mag beginnen met (rustig) aan de longe zoals je zegt, maar ik denk ook dat het stijgeren een normale reactie is.. Hij /zij is nog jong en snapt waarschijnlijk ook niet dat dit fout is, wel kan je rustig corrigeren met de stem maar niet kwaad worden....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 23:52

texas1980 schreef:
En dan nog horen ze niet te steigeren. Ze kunnen ook op andere manieren ongemak uiten. Het is ontzettend sneu voor het paard dat het gestraft hoort te worden voor de fouten van een ander, maar steigeren is gevaarlijk en behoren ze daarom dus ook niet te doen. De topicstarter zou wel zelf eens kunnen nadenken of zij alles wel goed doet en of het ook niet aan haar ligt.

Als er niet goed gereageerd wordt op de andere manieren waaruit blijkt dat het een reden heeft. Wat moet een paard dan? Dan is z'n enige uitweg steigeren. En ook dat wordt nog afgestraft.
Dat is wel erg sneu toch?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 21:42

De groeischijven in de gewrichten van een paard zijn pas op 3 jaar gesloten, dat is reden nr. 1 om niet te longeren.

reden nr 2 is: blijkbaar ben je niet kundig genoeg om dit gedrag op te lossen, en heb je meer begeleiding nodig.
En dat is niet rottig bedoeld, maar als een paard je uitprobeert, dan moet je gelijk reageren, binnen een halve seconde !, en heb je geen tijd om op I-net een topic te plaatsen over HOE je moet reageren! want dan heeft het paard al "gewonnen"

Zet hem lekker op de wei totdat hij ruim 3 is, krab zijn hoeven uit en borstel hem af en toe, maar laat hem vooral van zijn jeugd genieten en paard zijn !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:42

mijn tip voor het steigeren is al gegeven, maar om me even met de rest te bemoeien :D...

de vergelijking met een kind van 4 een toets opleggen vind ik niet helemaal kloppen, de leeftijd van een 2jarig paard is een lichamelijke equivalent van een 16jarig mens en geestelijk van een 12jarige. bij een 2jarige gaan de groeischijven van de lange botten sluiten en dat maakt het genoeg om heel licht werk te doen, maar dan wel echt licht omdat ze nog steeds zo vatbaar bkijven voor blessures, een ontsteking in een groeischijf bv. al vind ik dit niet erg licht, het paard moet continue in een rondje lopen en continu op TS letten, en al is het maar 1 keer in de maand. (waar het paard dan ook weer amper van leert) begrijpt hij het de volgende keer ook niet en zal het steigeren niet stoppen.

ik vind dat je beter zo'n 3/4 keer per week, op zn meest 50 minuten bezig kunt zijn, inclusief omgang en poetsen, en verder wat licht grondwerk. waarvan hij meer moet nadenken en lichamelijk niet moe wordt.
dan zet je je voorlopig af van het longeren en kun je daarmee intensiever aan het werk gaan als hij wat ouder is.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:47

Mist schreef:
De groeischijven in de gewrichten van een paard zijn pas op 3 jaar gesloten, dat is reden nr. 1 om niet te longeren.

Pardon, dit is pas op 6 jarige leeftijd zo :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:50

Afbeelding
:D

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:51

Suus, ik denk niet dat je Mindfields dat hoeft te laten zien.. En als je goed kijkt zie je ook dat je fout zit..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:59

TS, als jij geen geduld op kan brengen voor je paard door haar lekker paard te laten wezen tot een jaar of 3, waarom heb je dan in godsnaam zo'n jong beest gekocht?
Koop dan lekker een paard met conditie die al een paar jaar achter de rug hebt, zodat je lekker gelijk flink aan de slag kan gaan.

Waarom nou toch je eigen zin doordrammen en TOCH NOG EVEN 1 x in de maand gaan longeren? Waarom?
'Omdat het imo geen kwaad kan?' Hoe weet je dat? Heb je het daarover gehad met je paard?
Denk je dat al die bokkers die hier gepost hebben dat verzinnen om jou te pesten? Of dat ze het je niet gunnen?
Nee, omdat dat beter is voor je paard! Een klein kind hoeft toch ook geen huiswerk te doen van de middelbare school?
Dat kán gewoon weg nog niet!

Ik snap niet waarom je een jong ding koopt als je niet bereid bent om er op de juiste manier mee om te gaan!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:00

Mindfields schreef:
Mist schreef:

Pardon, dit is pas op 6 jarige leeftijd zo :)

Dan zijn alle groeischijven gesloten. Met ongeveer 3 zijn die van de benen grotendeels gesloten, daarom kun je met 3 wel rustig aan gaan longeren waar dat met 2 nog niet kan. Zie voor volledige informatie onderstaande link: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:02

Ik zou toch ook best zuinig zijn op de heupen en schouders van mijn paard, maargoed dat ben ik ;)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:10

Kamsel,
het sluiten van de groeischijven gaat van onder naar boven. de benen (langere botten) zijn rond het derde jaar ongeveer gesloten en dan kan je zeker beginnen met lichter werk vanaf de grond.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:14

Je hoeft het mij ook niet uit te leggen hoor suus.. ;)