zzgp drama! kwaliteit van niks!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dolleremmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 15:28

hallo

wou me er ook even mee bemoeien

ja ik rij zz licht en gaat niet altijd zo goed die van mij kan vreselijk staken in de ring en dan spingt ie geen enkele wissel normaal en ook wordt iet te kort in de hals maar daar in tegen als ie ontspannen is loopt ie wel 60%
en daar ben ik als amateur blij mee
kan mij indenken dat iemand hem ziet op zijn slechte dag denkt wat doet zij daar. jammer dan want ik weet dat het kan en voor die mensen die denken z2 hetzelfde als zz licht -probeer het eens zou ik zeggen wordt een koude douche
z2 blijven rijden is vreselijk saai als altijd eerste wordt op de normale concoursen dus zz licht = een nieuwe uitdaging

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:10

Vroeger keek ik enorm op tegen het onbereikbare, Z dressuur.
Nu ik dat toch bereikt heb "stoor" ik mee ook regelmatig aan het nivo van Z en hoger. En dat storen doe ik ook bij mezelf als ik naar mijn idee onvoldoende goed gereden heb en toch winst krijg.
Ben ik dan te streng voor mezelf en de andere > Z combinaties?
Nog steeds halen in verhouding meer ruiters de B klasse dan het Z. Het niet goed gaande veroordelen is makkelijker dan dat wat goed gaat waarderen. Zo is het nu eenmaal vaak in het leven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:08

Rambobo schreef:
en nogmaals: ik ben vooral laatste tijd op meerdere subtop wedstrijden geweest .. waar ik mij precies hetzelfde afvroeg als gister. En k zie heus wel het verschil tussen een paard/ruiter met kwaliteit en correct manier van rijden en iemand die beter terug kan gaan naar het Z!

Kleine tip: leer er maar mee leven en ga vooral door met zelf het goede voorbeeld geven. Essentie van wedstrijdrijden is n.l. dat er altijd iemand de beste is en dus is er iemand de slechtste. Daar tussen zit dan de rest van het veld. Van B tot en met de Grand Prix Special op de O.s. heb je topscores en 50% scores. Toch zou ik in vergelijking met wat ik nu rij best eens de laatste in de grand prix willen zijn. Dan ben ik nl al weer wat nivo''s verder dan nu:):):).
En begin niet over vroeger dit en vroeger dat, dit is van alle tijden. En iemand die ZZ licht mag starten heeft volgens een redelijk aantal juryleden toch steeds voldaan aan de 60% eis in de onderliggende klasses. Maar het zou kunne zijn dat al die juryleden er natuurlijk ook totaal geen kijk op hadden.
Probeer eens blij te kijken naar wat goed gaat, en laat iedereen in zijn waarde.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:06

Ik kan me wel vinden in het commentaar van Rambobo. Er zitten combinaties bij die gewoon scheef (en dan niet een beetje) op hun paard zitten, paarden die nog geen rechte lijn kunnen lopen, ruiters/amazones die zitten te stuiteren, die heel ruw hand- en sporenwerk gebruiken, kortom waar veel basis ontbreekt. En ook ik vraag me dan af hoe deze combinaties op dit niveau kunnen verschijnen. Ik rij zelf pas M2, ben verre van perfect qua ruiter, ik wordt gelukkig door instructrices èn mijn vriend terechtgewezen als ik zo'n rijstijl dreig te gaan ontwikkelen. Ik snap dus echt niet waar de back-up van zulke ruiters is, die moeten toch ook door iemand wakker geschud worden?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:36

Somebody_ schreef:
Mijn inziens zou dit nog wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat je toen nog de zzgp moest betalen om te mogen starten, en dat was toch wel een 'stap', terwijl er nu mensen meerijden(ja, dat heeft zij ons zelf verteld) die zoiets hebben van: ach, het kost toch niets meer, laten we eens proberen..

Eigenlijk zou dit allemaal niet uit moeten maken... de vraag is hoe het mogelijk is dat deze combinaties zo ver zijn gekomen..
Tegen de hand, niet nageeftlijk etc. zijn toch echt zaken die je in de L al goed voor elkaar moet hebben. Er ligt dus heel wat werk in den lande m.b.t. de basisafrichting. Wij lopen er allemaal tegenaan. De ene week dik 200 punten, een week later 20 punten minder. Wat doe je dan, basis, basis, basis. Voorwaarts neerwaarts ontspanning opzoeken, strechtsen, nageeflijk maken en dan pas weer oppakken, op het achterbeen en er aan rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:01

Rambobo schreef:
Ik weet mijn tekortkomingen integendeel tot een aantal anderen

Dat is knap van jou ;) Ik weet nog niet altijd wat mijn tekortkomingen zijn, daarom ga ik zo nu en dan op wedstrijd om mij dat door een jury te laten vertellen :D

Laat ik vooropstellen dat je op elke wedstrijd en op elk niveau ruiters tegen komt die een slechte prestatie leveren.. Wat precies de oorzaak van die slechte prestatie is, blijft voor iemand die die ruiter niet (goed) kent gissen. Een ruiter heeft de verantwoordelijkheid zich goed voor te bereiden op een wedstrijd en een jury heeft de verantwoordelijkheid alleen wp te geven als de prestatie goed genoeg is. Dat het daar vaak misgaat? Tsja, we zijn allemaal maar mensen. Je kan het mensen nooit kwalijk nemen dat ze het proberen. Dat er ruiters zijn die hun frustratie afreageren op hun paard komt helaas op alle niveau's en in alle disciplines voor en dat is natuurlijk nooit goed te praten.

Als je nog nooit op een hoger niveau hebt gereden hoe weet je als ruiter dan dat je er echt klaar voor bent? JUIST! door gewoon een keer te starten. Verder, en dan spreek ik ook voor mijzelf, denk ik niet dat er veel ruiters zijn die graag stad en land afrijden om iedere keer met 48-55% thuis te komen van een subtop wedstrijd en dat de meeste ruiters echt wel bij zichzelf te raden gaan als zij steeds slecht scoren. Een wp krijg je in de subtop echt niet zomaar cadeau is mijn ervaring. Daarvoor moet je echt wel een goede proef neerzetten.

Verder vind ik het altijd makkelijk afgeven op wedstrijdruiters. Je beoordeeld ze op hun fouten op hun meest kwestbare moment; namelijk op het moment dat ze hun kunnen moeten laten zien door achter elkaar ruim 30 onderdelen foutloos uit te voeren. En als je naar een hoger niveau kijkt zul je sneller fouten herkennen.Zelfs als je helemaal niets van paarden of dressuur weet. Dat is gewoon geen kunst, en het zegt al helemaal niets over al dan niet aanwezige kennis en kunde van de betreffende cirticus. Niet dat die op een lager niveau geen/minder fouten gemaakt worden, maar omdat bij bijvoorbeeld een zuiver tactmatig gaand paard die ene tactfout heel zichtbaar is (terwijl een tactfout bij een paard dat gaat/gereden wordt als een natte krant nauwelijks opvalt). Hoe beter je rijdt des te meer een fout opvalt. Des te slechter een ruiter rijdt des te meer een goed moment opvalt. Het is dus maar met welke ogen je naar een combi kijkt.

Wat elke wedstrijdruiter imo gewoon voor heeft op alle 'critici' is dat ze het lef hebben om die ring in te rijden en zichzelf te laten beoordelen. Dat zij fouten DURVEN te maken, zichzelf op die manier kwetsbaar op durven te stellen. Een eerste uitgangspunt om wat te kunnen leren. Dat zie ik liever dan mensen die zeggen hun tekortkomingen te kennen en zich daar kennelijk bij neerleggen of zich daardoor laten weerhouden de ring in te gaan. Mi leer je namelijk gewoon het meest door te doen en fouten te maken.

En als we het dan specifiek over subtopruiters hebben; wat voor prestatie ze ook neerzetten; ze hebben wel al een hele weg afgelegd om uberhaupt in de subtop te komen en daar mag best wat meer respect voor zijn. Ook al is iemand er gekomen door week in week uit op wedstrijd te gaan. Dan heb je gewoon in ieder geval 1 bewonderingswaardige kwaliteit in huis, namelijk: DOORZETTINGSVERMOGEN!!! Een eigenschap die bij veel ruiters/mensen in het algemeen gewoon ontbreekt. Een eigenschap die onmisbaar is wanneer je uberhaupt wat wil bereiken in het leven. Al beschik je over de beste paarden en het meeste talent; zonder doorzettingsvermogen kom je nergens.

Voor mij als (beginnend subtop) ruiter kunnen al die tafeltjes met al die critici mij gestolen worden. Ik ga niet zonder gedegen voorbereiding op wedstrijd en schaam mij daarom totaal niet als ik eens een keer met een slechte score de ring uit kom. Mijn beoordeling/score is gewoon weer 'input' voor mijn training en volgende keer probeer ik het gewoon weer. In december rij ik voor het eerst na mijn bevalling weer de (subtop) ring in. Thuis gaat het best al weer heel fijn. Of het goed genoeg is voor minimaal 60% in de ZZ-licht? Die bevestiging heb ik pas als ik de ring weer uit rij :D En elke keer als ik de ring uitrij ben ik weer een ervaring rijker. Ervaringen die de meeste critici mislopen doordat ze liever achter hun tafeltje blijven zitten ;)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:11

jasmijn78 schreef:
Voor mij als (beginnend subtop) ruiter kunnen al die tafeltjes met al die critici mij gestolen worden. Ik ga niet zonder gedegen voorbereiding op wedstrijd en schaam mij daarom totaal niet als ik eens een keer met een slechte score de ring uit kom. Mijn beoordeling/score is gewoon weer 'input' voor mijn training en volgende keer probeer ik het gewoon weer. In december rij ik voor het eerst na mijn bevalling weer de (subtop) ring in. Thuis gaat het best al weer heel fijn. Of het goed genoeg is voor minimaal 60% in de ZZ-licht? Die bevestiging heb ik pas als ik de ring weer uit rij :D En elke keer als ik de ring uitrij ben ik weer een ervaring rijker. Ervaringen die de meeste critici mislopen doordat ze liever achter hun tafeltje blijven zitten ;)

_/-\o_

én natuurlijk heel veel succes volgende maand!!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:17

jasmijn78 schreef:

Maar als we op jou woorden afgaan, heb je je paard rijtechnisch dus wel goed voor elkaar. Dan is het inderdaad niet erg als je een keer met lage score uit de ring komt, dat kan dan gewoon een gebrek aan ervaring in een nieuwe klasse zijn of het kan een andere reden hebben.
Het ging hier om de mensen die hun paard al tijden rijtechnisch niet goed voor elkaar hebben en dan toch gewoon ieder weekend op concours gaan en dat net zolang volhouden tot ze wel een keer genoeg winstpunten hebben voor het ZZ-licht. :+

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:24

Rambobo schreef:
@ Bloempje

Was jij gister aanwezig dan? Kom je zelf weleens op ZZGP wedstrijden?
Vast niet anders had je het echt wel met me eens geweest.

Ikzelf rij niet op dat niveau nee, mijn paard echter wel.
Ik heb zelf de ambitie niet. Maar dat neemt niet weg dat ik niet weet hoe het WEL moet.
Overigens was ik gister in het gezelschap van mensen die wel op dat niveau rijden/jureren en die waren
het er heel erg mee eens. Die waren nog een stuk minder vriendelijk dan ik hoor

Als eerste ben ik het helemaal met de post van jasmijn78 eens.

Verder vind ik het wel weer erg makkelijk wat de TS doet. Mensen zo afkraken die er hoogst waarschijnlijk kei hard voor trainen. Iets wat de ts er duidelijk niet voor over heeft. Terwijl ze zelf een paard heeft die op dat niveau loopt.
Als je je er zo aan stoort zou ik zeggen ga eens op je eigen paard zitten en laat eens zien hoe het wel moet.

sandradeboer

Re: zzgp drama! kwaliteit van niks!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:57

@jasmijn78,

een ronduit kloppend en goed verhaal!
succes met je rentree, het komt vast goed en...genieten hè!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:04

Precies, genieten van het feit dat je uberhaupt Subtop MAG rijden. Daar kan TS alleen maar van dromen ;)
Die wp krijg je uiteindelijk niet kado in het Z2.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:19

hmm, het blijft een interessant discussie of iemand wel of niet thuis hoort in een bepaalde klasse, maar dat geldt denk ik niet alleen voor het zz-licht en zz-zwaar.

Ik heb in elke klasse wel eens iemand gereden dat ik dacht: Jezus, hoe kom je hier? Maar dat is alleen op basis van die proef. En dat kan een soms een verkeerd beeld geven (soms ook niet :D ;) ).

Maar dat zullen mensen ook wel eens van mij gedacht hebben als ik de bak doorvloog met mijn merrie. Dat heb ik zelfs de 1e keer in de PSG gehad. Ik kwam ook thuis met 52.8%. Totaal terecht (ik vond het zelfs nog mild van de jury). Maar de wedstrijd erna (een week later) reed ik wel winst.

Ik denk dat we de beoordeling van het wel of niet thuishoren in een bepaalde klasse aan de ruiter zelf moeten overlaten. Hij/zij kent het paard immers het beste en weet (als het goed is) wat ze als combinatie kunnen. Ik neem aan dat een (goede) instructeur/trice daar ook wat over verteld aan de ruiter.

Mochten ze nou beiden tekort schieten aan dat inzicht, dan is daar nog altijd de jury op wedstrijd die daar een mening over kan geven.

En wees nou eerlijk: als je 10 keer achter elkaar baggerpunten hebt gereden, terwijl je zelf met een fijn gevoel de bak uit kwam, dan gaan de radartjes toch wel werken?

Als je gevoel klopt met je punten, zou ik er niet zo zwaar aan tillen, dan wist je het al, maar als je gevoel dus niet klopt met je punten, dan moet je toch even bij jezelf ten rade gaan.

En verder zou ik gewoon met veel plezier naar een wedstrijd gaan, dat doe ik ook nog steeds :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:21

Bomba schreef:
Nou mensen die alleen om de 'lol' rijden en hun paard niet voor elkaar hebben wat betreft aanleuning, rechtgericht zijn, ontspannen enz. horen naar mijn mening niet thuis in de Subtop. Laat ze dan lekker voor hun 'lol' in de B rondrijden. Als het toch alleen maar op de 'lol' gaat....

Tja, waarschijnlijk mogen ze daar niet eens meer in rondrijden gezien ze startgerechtigd zijn in de ZZ-licht en zwaar :P

Ik denk dat voor sommige mensen het doel een bepaalde klasse is, en dat ze met hun rijkwaliteiten, of kwaliteiten van het paard niet verwachten dat ze ooit 65% kunnen scoren. Dus als die mensen hun punten in de Z2 hebben gehaald, dan is de uitdaging toch net no een stapje hoger te proberen en te kijken of ze al doende lerend ook daar weer 60% kunnen scoren, en dan misschien nog wel een klasse hoger ook weer op den duur 60%
Niet iedereen heeft het talent om Internationaal GP te rijden, of het paard dat vol swung de baan door danst en zijn oefeningen doet voor 70%...
Net als dat er mensen zijn die op L, M en Z niveau blij zijn als ze eens een puntje scoren en daar van genieten...
Je kunt ook meerijden voor de ervaring. Wie weet dat je met een ander paard, en nog wat meer jaartjes les, in de toekomst wel weer hoger kunt scoren. Dan is het alleen maar makkelijker als je al de klappen van de zweep kent.

Dit is een andere groep ruiters dan de groep die bovenin wil meedraaien. Die trainen liever thuis door tot ze het niveau ruim aankunnen voor ze op wedstrijd gaan. En gaan voor die 65 of 70%, en verknallen misschien eens een proef door dingen die tegen zitten.
Die haken af met een paard als het paard onvoldoende mee kan komen op dat niveau, laten het met pensioen gaan, of verkopen het, om het met een ander dier opnieuw te proberen.
En er zullen nog wat mensen er tussen in zitten.
Ieder zijn eigen ding toch?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:22

ik ben het helemaal met Jasmijn78 eens.
een hoop mensen(waaronder ik)zal er alleen maar van dromen.

heel veel succes gewenst met je rentree!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:17

Bomba schreef:
Het ging hier om de mensen die hun paard al tijden rijtechnisch niet goed voor elkaar hebben en dan toch gewoon ieder weekend op concours gaan en dat net zolang volhouden tot ze wel een keer genoeg winstpunten hebben voor het ZZ-licht.

Dan nog is het doorzettingsvermogen van dergelijke ruiters bewonderingswaardig ;)

joyce B schreef:
Je kunt ook meerijden voor de ervaring. Wie weet dat je met een ander paard, en nog wat meer jaartjes les, in de toekomst wel weer hoger kunt scoren. Dan is het alleen maar makkelijker als je al de klappen van de zweep kent.

Precies. Ik heb met mijn vorige paard ook heel wat keren 'voor schut' gereden in de Z. Het was mijn eerste paard, voor het eerst op dat niveau. Met dat paard ben ik door schade en schande wijzer geworden. Ben ik al sprokkelend van B naar het Z gegaan. In het Z kwam ik niet verder omdat ik toch wat ernstige fouten in de basis van dat paard gemaakt had. (groen op groen is gewoon geen succes) Met het paard wat daarna kwam wist ik veel beter wat er in welke klasse gevraagd werd en kon ik beter beoordelen of we klaar waren voor promotie. Met dat paard ben ik binnen no-time van de L naar het ZZ-licht doorgestoomd. Alle klassen met het max aan wp uitgereden. Met vele 1e prijzen, kampioenschappen etc.

Dus TS, pas maar op met wie je uitlacht/veroordeeld o.b.v een slechte prestatie in de ring. Voor je het weet rijden ze je (evt. met een ander paard) compleet van je sokken ;) :+

(BTW: ook als je het hele riedeltje van B tm Z met verschillende paarden al eens hebt doorlopen is dat echter ook niet altijd een garantie dat je het met een nieuw paard sneller en beter doet. de kans is wel groter, maar elk paard heeft ook weer zo zijn eigen problemen. Mijn jongste paard is weer een heel ander type en daardoor is het opnieuw weer een uitdaging om het hele traject goed af te leggen. Maar dat maakt paardensport en dressuur juist zo interessant!)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:26

Somebody_ schreef:
@Gulpje: Daarom zeg ik ook; ik denk dat het nog wel eens te maken kan hebben met.... Dus ik insinueer niet dat dat de reden is, maar ik denk dat het wel een stukje 'onzekerheid' bij mensen weghaalt. 'Ik kan het altijd een keer proberen', ipv 'ik moet eerst 200 euro betalen, en dan moet ik wel zeker zijn dat ik het leuk ga doen'.
Natuurlijk heb je mensen die niet goed genoeg zijn, maar 19 van de 22 mensen die een score halen van 48 tot 59% is toch wel minder goed dan 'een paar mensen die niet goed genoeg zijn'. Het gaat er dus om dat ons inziens (en dan waren de TS, Sympie, en ik echt niet de enige, want ook de juryleden waren het daarmee eens), de meeste mensen gewoon problemen hadden in de 'basisvoorwaarden', die in het Z2 al wel aanwezig hadden moeten zijn(verzameling, oprichting, impuls, zuivere wissels, controle over het gaan van het paard)

Bij de gemiddelde binnenwedstrijd in de paarden B/Z2 rijden bij ons vaak ook maar 6 van de 24 ruiters een winstpunt...Uitgezonderd echt sterke groepen of bij de zogenaamde "sinterklaasjury's" die met positieve blik en instelling jureren...
Clubgenootje is net van het weekend in de M2 eerste geworden met 178 punten.

dus dat normaal gesproken "enkelen" niet goed genoeg rijden is in onze regio in elk geval niet het geval.
Op buitenwedstrijden gaat het vaak wel beter. Dan heeft toch wel regelmatig de helft een winstpunt, en af en toe 3/4 van de baan.

Denk dat het wel zou kunnen dat de subtopwedstrijden minder een elitegroepje is dan vroeger nu je niet meer lid hoeft te worden van de ZZGP-club, en dat het aantrekkelijker is de overstap te maken omdat er meer wedstrijden in de regio worden uitgeschreven en men dus niet meer stad en land hoeft af te reizen voor die paar wedstrijden per jaar...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:06

Denk dat het wel zou kunnen dat de subtopwedstrijden minder een elitegroepje is dan vroeger nu je niet meer lid hoeft te worden van de ZZGP-club, en dat het aantrekkelijker is de overstap te maken omdat er meer wedstrijden in de regio worden uitgeschreven en men dus niet meer stad en land hoeft af te reizen voor die paar wedstrijden per jaar...[/quote]

Het zal best dat de drempel lager is om over te stappen ,maar dat van de "meer wedstrijden in de regio"is niet waar hoor,er zijn nog steeds erg weinig subtopwedstrijden en ik reis nog steeds het halve land door,en in de winter vaak voor maar een proef.en niet omdat ik daarvoor kies maar omdat er geen ruimte is voor twee proeven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:30

Hier in het noorden waren eigenlijk geen subtopwedstrijden. Nu zijn er regelmatig wedstrijden in Emmeloord en Assen (binnen) en een aantal buitenconcoursen nemen nu ook ZZ-licht en evt. ZZ-zwaar wedstrijden mee. Hogere klasses vaak weer niet. Het aantal GP wedstrijden zal vast niet erg zijn uitgebreid...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:34

Nou hier in het westen is het maar schaars hoor,kijk maar eens op de subtopkalender,ik probeer elke maand een x te starten maar vaak zit ik snel aan anderhalf u reistijd en als je dan maar een proef kan \mag starten komt er wel in je op...waar ben ik mee bezig,is het echt nog wel leuk? maar je laadt toch de boel weer in en gaat op pad :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 20:06

jasmijn78 schreef:
Laat ik vooropstellen dat je op elke wedstrijd en op elk niveau ruiters tegen komt die een slechte prestatie leveren.. Wat precies de oorzaak van die slechte prestatie is, blijft voor iemand die die ruiter niet (goed) kent gissen. Een ruiter heeft de verantwoordelijkheid zich goed voor te bereiden op een wedstrijd en een jury heeft de verantwoordelijkheid alleen wp te geven als de prestatie goed genoeg is. Dat het daar vaak misgaat? Tsja, we zijn allemaal maar mensen. Je kan het mensen nooit kwalijk nemen dat ze het proberen. Dat er ruiters zijn die hun frustratie afreageren op hun paard komt helaas op alle niveau's en in alle disciplines voor en dat is natuurlijk nooit goed te praten.

Als je nog nooit op een hoger niveau hebt gereden hoe weet je als ruiter dan dat je er echt klaar voor bent? JUIST! door gewoon een keer te starten. Verder, en dan spreek ik ook voor mijzelf, denk ik niet dat er veel ruiters zijn die graag stad en land afrijden om iedere keer met 48-55% thuis te komen van een subtop wedstrijd en dat de meeste ruiters echt wel bij zichzelf te raden gaan als zij steeds slecht scoren. Een wp krijg je in de subtop echt niet zomaar cadeau is mijn ervaring. Daarvoor moet je echt wel een goede proef neerzetten.

Verder vind ik het altijd makkelijk afgeven op wedstrijdruiters. Je beoordeeld ze op hun fouten op hun meest kwestbare moment; namelijk op het moment dat ze hun kunnen moeten laten zien door achter elkaar ruim 30 onderdelen foutloos uit te voeren. En als je naar een hoger niveau kijkt zul je sneller fouten herkennen.Zelfs als je helemaal niets van paarden of dressuur weet. Dat is gewoon geen kunst, en het zegt al helemaal niets over al dan niet aanwezige kennis en kunde van de betreffende cirticus. Niet dat die op een lager niveau geen/minder fouten gemaakt worden, maar omdat bij bijvoorbeeld een zuiver tactmatig gaand paard die ene tactfout heel zichtbaar is (terwijl een tactfout bij een paard dat gaat/gereden wordt als een natte krant nauwelijks opvalt). Hoe beter je rijdt des te meer een fout opvalt. Des te slechter een ruiter rijdt des te meer een goed moment opvalt. Het is dus maar met welke ogen je naar een combi kijkt.

Wat elke wedstrijdruiter imo gewoon voor heeft op alle 'critici' is dat ze het lef hebben om die ring in te rijden en zichzelf te laten beoordelen. Dat zij fouten DURVEN te maken, zichzelf op die manier kwetsbaar op durven te stellen. Een eerste uitgangspunt om wat te kunnen leren. Dat zie ik liever dan mensen die zeggen hun tekortkomingen te kennen en zich daar kennelijk bij neerleggen of zich daardoor laten weerhouden de ring in te gaan. Mi leer je namelijk gewoon het meest door te doen en fouten te maken.

En als we het dan specifiek over subtopruiters hebben; wat voor prestatie ze ook neerzetten; ze hebben wel al een hele weg afgelegd om uberhaupt in de subtop te komen en daar mag best wat meer respect voor zijn. Ook al is iemand er gekomen door week in week uit op wedstrijd te gaan. Dan heb je gewoon in ieder geval 1 bewonderingswaardige kwaliteit in huis, namelijk: DOORZETTINGSVERMOGEN!!! Een eigenschap die bij veel ruiters/mensen in het algemeen gewoon ontbreekt. Een eigenschap die onmisbaar is wanneer je uberhaupt wat wil bereiken in het leven. Al beschik je over de beste paarden en het meeste talent; zonder doorzettingsvermogen kom je nergens.

Geweldig bericht weer!

Ik vroeg me al af waarom je zo lang geen berichten had geplaatst, maar nu weet ik het. Hartelijk gefeliciteerd met de kleine. *\o/* Geniet ervan.

Clarence

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:18

Jasmijn78: kan me helemaal aansluiten bij je post. Als ik er iets van aangetrokken zou hebben, dan zou ik nu niet zijn gekomen waar ik nu ben, op de hoogste trede en ook hier ga ik net zolang knokken tot ik hier ook een tevredenstellend resultaat krijg op een wedstrijd. Thuis gaat het bij iedereen super, maar je moet het in de ring maar doen. ;)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:19

vur schreef:
Jasmijn78: kan me helemaal aansluiten bij je post. Als ik er iets van aangetrokken zou hebben, dan zou ik nu niet zijn gekomen waar ik nu ben, op de hoogste trede, en ook hier ga ik net zolang door met knokken tot ik ook hier een tevredenstellend resultaat kan rijde op een wedstrijd. Thuis gaat het bij iedereen super, maar je moet het in de ring maar doen. ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:23

Helemaal mee eens! en sucses Jasmijn over een maandje

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 01:06

clarence schreef:
Ik vroeg me al af waarom je zo lang geen berichten had geplaatst, maar nu weet ik het. Hartelijk gefeliciteerd met de kleine. Geniet ervan.

Bedankt ;) Een kind krijgen is weer een hele andere tak van sport :+ Al ondervind ik nu dat moeders bijna net zo erg zijn als paardenmensen :+

vur schreef:
Jasmijn78: kan me helemaal aansluiten bij je post. Als ik er iets van aangetrokken zou hebben, dan zou ik nu niet zijn gekomen waar ik nu ben, op de hoogste trede en ook hier ga ik net zolang knokken tot ik hier ook een tevredenstellend resultaat krijg op een wedstrijd. Thuis gaat het bij iedereen super, maar je moet het in de ring maar doen.

Zo is dat! ;) De ervaring die je tot nu toe hebt opgedaan kan niemand je meer afnemen. (begrijp ik goed dat je GP rijdt? Ook al kom je nog niet met voldoende resultaat de baan uit dan vind ik het zowiezo al knap dat je daar gekomen bent. Daarvoor heb je toch al een heleboel goed moeten doen)

Elisa2 schreef:
Helemaal mee eens! en sucses Jasmijn over een maandje