Kan een paard echt niet alleen staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:31

Ik geloof zeker dat het per paard verschilt hoe hij/zij op alleen staan reageert.
het neemt niet weg dat als een paard dat "accepteert" hij/zij er gelukkig van word.

Die van mij kon vandaag weer rennen samen met een maatje en het lijkt meteen een andere pony!!!

Emaartje

Re: Kan een paard echt niet alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 15:07

Mijn paard wordt er juist rustiger van,dat hij alleen staat,ik krijg meer een band met hem enz...maar vind ook wel weer fijn dat de weidemaatjes binnenkort weer terugkomen,heeft hij toch wat gezelschap..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:36

Emaartje schreef:
Mijn paard wordt er juist rustiger van,dat hij alleen staat,ik krijg meer een band met hem enz...maar vind ook wel weer fijn dat de weidemaatjes binnenkort weer terugkomen,heeft hij toch wat gezelschap..

Logisch dat je paard rustiger word...en dat jij een betere band krijgt met hem,
hij heeft immers niemand anders....
En daarom is het idd heel fijn dat zijn weidemaatje terugkomt!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:41

Lotus83 schreef:
Emaartje schreef:

Logisch dat je paard rustiger word...en dat jij een betere band krijgt met hem,
hij heeft immers niemand anders....
En daarom is het idd heel fijn dat zijn weidemaatje terugkomt!

het heeft wel voor en nadelen vind ik ;) dan klamt hij weer teveel aan het weidemaatje,kan ook lastig zijn,zekers ik toen pas verhuisd ben,was hij al van slag en wou niet meer weg bij de pony,dat nu dus allemaal wel....dus het is zekers even goed geweest dat hij alleen evne kon wennen en tot rust komen... :Y)

Cygnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:16

Alleen in de wei staan gaat tegen het instinct van een paard in, dus dat de meeste worden er heel onrustig van of ongelukkig. Een weidemaatje zoeken lijkt mij de beste oplossing...

streetgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:46

het is iedereens eigen keuze,
maar persoonlijk ga ik ook voor niet alleen,
is niet al te gezellig voor de pony en ze worden
er volgens mij ook niet echt gelukkiger op,
een shetlander, geit, schaap kan ook prima trouwens
bij mijn pony's lopen er ook 2 schaapjes bij :P
hihi!

of misschien een ezel?
ook een optie...

succes met zoeken,
ik snap dat mensen afhaken, maar als een pony een goede wintervacht heeft in de winter hoeft hij niet persee beschutting te hebben, is mijn ervaring en mening. ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:23

streetgirl schreef:
het is iedereens eigen keuze,
maar persoonlijk ga ik ook voor niet alleen,
is niet al te gezellig voor de pony en ze worden
er volgens mij ook niet echt gelukkiger op,
een shetlander, geit, schaap kan ook prima trouwens
bij mijn pony's lopen er ook 2 schaapjes bij :P
hihi!

of misschien een ezel?
ook een optie...

succes met zoeken,
ik snap dat mensen afhaken, maar als een pony een goede wintervacht heeft in de winter hoeft hij niet persee beschutting te hebben, is mijn ervaring en mening. ;)

Een ezel is geen goede optie

Zoek maar eens op google waarom niet......

*edit:

Hierom....

Longworm
Deze worm komt vooral voor bij ezels. De ezel heeft zelf zelden last van de besmetting. Worden paarden samen met ezels gehouden of geweid op land waar kort tevoren ezels hebben gelopen, kan het paard besmet worden. Een paard met een longwormbesmetting heeft een hardnekkige, droge hoest en een verminderde eetlust. De longen zijn aangetast door de wormen, waardoor het paard dampig kan worden.

*bronvermelding http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ormen.html

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:17

je moet er dan voor zorgen dat de ezel ook goed ontwormt word, dan kunnen ze wel samen

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 21:24

Mijn pony staat echt veel liever alleen dan samen met een ander ponytje! Steeds maar weer geprobeert omdat ik het zielig voor em vond dat alleen staan. Vandaag is shetje nummer 5 weggegaan omdat hij haar zat te treiteren, bijten trappen enz. De stal wil hij voor zichzelf en samen gezellig eten was er ook niet bij. ik heb het nu 5 keer geprobeerd maar hij wil veel liever alleen staan. Prinsheerlijk stond hij in zijn stal daarnet, het rijk alleen. Nu ziet hij mij en mijn kids zoiezo 2 keer op een dag en dan zijn we er ook een poos. hij is 20 en een beetje een zuurpruimpje :D maar naar mij en mijn kindjes is ie superlief gelukkig. Lekker alleen houden maar.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 01:58

biancavos schreef:
je moet er dan voor zorgen dat de ezel ook goed ontwormt word, dan kunnen ze wel samen

Tuurlijk, alles kan...
Alleen is het mij al meerdere malen verteld (door mensen die er meer verstand van hebben dan ik) dat het beter is van niet.
Ezels en paarden dragen elk weer andere parasieten met zich mee en ja dan is voorkomen beter dan genezen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 09:54

@Lotus83
Bij ons in de buurt staan ook pony's en ezels samen, juist bij mensen die er verstand van hebben.
Tuurlijk moet je niet zomaar een ezel bij een pony/paard zetten, maar met een goed ontwormings-/entingsschema gaat het perfect.
Helaas houden veel "gewone" mensen daar geen/te weinig rekening mee.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 10:00

Dit heeft niets te maken met kunnen, wel met de mindset van de mensen.
Een paard is een kuddedier, dus gezelschap is wel noodzakelijk, wat niet betekent dat ze daarom per se in dezelfde wei moeten staan, maar zo ergens alleen zetten vind ik triest.
Bij ons staan de fokmerrie samen en het jong spul. De sportpaarden staan gewoon naast elkaar en communiceren over de draad.

supermamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 23:41

Mijn paard heeft de afgelopen 3 jaar alleen gestaan en staat sinds 3 weken bij "vriendjes" en vanaf de ochtend dat hij de trailer uitkwam is hij veranderd in de goedzak die die vroeger was.
Hij heeft altijd met shetlanders gestaan en nu met grotere pony's. Een shet zal altijd zijn beste maatje blijven, dat merk ik als die af en toe naast de wei met shets staat.
Een shet kost weinig, kan goed zonder schuilstal, mits er beschutting is..
En voor een tijdje alleen vind ik best kunnen.. Alleen in de koude tijd heeft die dan geen maatje om mee te rennen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 09:37

supermamma schreef:
Mijn paard heeft de afgelopen 3 jaar alleen gestaan en staat sinds 3 weken bij "vriendjes" en vanaf de ochtend dat hij de trailer uitkwam is hij veranderd in de goedzak die die vroeger was.
Hij heeft altijd met shetlanders gestaan en nu met grotere pony's. Een shet zal altijd zijn beste maatje blijven, dat merk ik als die af en toe naast de wei met shets staat.
Een shet kost weinig, kan goed zonder schuilstal, mits er beschutting is..
En voor een tijdje alleen vind ik best kunnen.. Alleen in de koude tijd heeft die dan geen maatje om mee te rennen..

ik snap niet zo goed dat jij "een tijdje" alleen wel vind kunnen, terwijl je heb gezien wat het voor verschil uit maakt bij je eigen paard.

Ik ben niet zo streng met "regeltjes". Kijk liever per paard wat wel en niet kan en hoe ze zich voelen.
sommige zijn buiten paarden en sommige vinden het binnen fijner is mij opgevallen en ook qua onbeperd ruwvoer - kun je imo niet bij elk paard toepassen en zo ook met het alleen staan heb ik grote verschillen in reactie van paarden/pony's gezien.
Echter vind ik wel dat je die keuze voor het paard wel overwogen moet nemen en niet wegens bijv het financiele plaatje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 10:59

@Supermamma
De aanschaf van een shet is weinig, maar de DA is net zo duur als voor een groot paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:46

Brainless schreef:
@Supermamma
De aanschaf van een shet is weinig, maar de DA is net zo duur als voor een groot paard.

D.a wel ,maar onderhoudt valt ook reuze mee.
Moet zeggen dat ik tot nu toe bijzonder weinig D.A kosten heb gehad voor mijn 2 mini's.
Enting + tanden en de hoefsmid.
Toch vind ik niet dat je om financiele redenen je paard alleen moet laten staan, dan moet je maar creatief zijn en bijv een kostganger erbij te nemen of iets...
Paarden kosten veel geld!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:14

Mijn ene paard heeft noodgedwongen een hele tijd ( 1 1/2) alleen buiten gestaan (HB en moest op het zand staan, zij accepteerde echt geen ander erbij, joeg alles door de draden heen).
Ze heeft 1 jaar naast een ander gestaan, die ging weg en ze verdroeg en geen ander naast.
Nu staat er weer 1 bij, maar we houden ons hart vast.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:20

Brainless schreef:
Mijn ene paard heeft noodgedwongen een hele tijd ( 1 1/2) alleen buiten gestaan (HB en moest op het zand staan, zij accepteerde echt geen ander erbij, joeg alles door de draden heen).
Ze heeft 1 jaar naast een ander gestaan, die ging weg en ze verdroeg en geen ander naast.
Nu staat er weer 1 bij, maar we houden ons hart vast.

Daarom... ik ben niet zo voor de "regeltjes"
Per paard kijken wat deze prettig vind = voor mij het belangrijkste.
Ik heb 4 paarden en 2 shetjes, die allemaal erg verschillend zijn en verschillende wensen hebben.
Net als met rijden, moet jij je aan het paard aanpassen en niet andersom ;)

sas72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:46

Ik persoonlijk vind dat een paard minimaal 1 maatje moet hebben, maar ik weet niet hoe jouw paard is en hoe hij zal reageren in zijn eentje.

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:52

Er zijn paarden die alleen staan, maar ik vind het niet optimaal en zie het liever helemaal niet. Een geit heeft echt geen zin. Goed, het paard staat niet alleen, maar dat is ook alles. Ze spreken niet dezelfde taal en kunnen niet ravotten met elkaar zoals paarden dat doen. Ik ben tegen het alleen houden van paarden, en zou dus wel kijken naar een andere pony voor erbij. Maar als het niet kan, sja dan valt er verder niet veel te regelen. Of dat paardwaardig is, is een andere discussie. Mijn antwoord daarop is nee. Maar het is aan jou.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:53

mijn paard staat weer met weidemaatjes.....

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:56

ik zou zelf mijn paard niet graag alleen hebben staan.. alleen als tussen oplossing ofzo :)

Fjalar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:54

Ik zou ook mijn paard niet alleen willen laten staan, je kan er gewoon een geitje minstens bijzetten? ;)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:59

Paard hoort niet alleen. punt. Geen enkel dier hoort alleen, zelfs dieren die normaal gesproken solitair leven hebben eens in de zoveel tijd contact met soortgenoten (paren, vechten etc) maar zeker een kuddedier, die zijn erop ingesteld dat ze om beurten slapen, er 1 de baas is, ze elkaars ogen, neus en oren zijn en ze zijn erg lichamelijk ingesteld. Een paard alleen is in mijn ogen wel degelijk zielig. Een geit is niet afdoende, maar als je zegt dat het is om de winter te overbruggen is, vooruit.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:07

Fjalar schreef:
Ik zou ook mijn paard niet alleen willen laten staan, je kan er gewoon een geitje minstens bijzetten? ;)

Het is wel handig om het hele topic door te lezen of gewoon je gezonde verstand te gebruiken, dan had je namelijk allang geweten dat een geit geen geschikt gezelschap is voor een paard. Geldt niet alleen voor jou trouwens, er zijn er meer geweest die dit als optie gaven.