Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 13:28

Dank weer voor al jullie meelevende berichtjes!

Het wordt zo wel een heel breed topic hè?

Van stijgbeugelongelukjes, bitloos, beenletsel, hoefschoenen en nu ook mogelijk export naar het buitenland...
Jammer dat je de titel niet kan aanpassen.

Mijn vader vertelde dat bij hun boerderij ook wilde paarden langs komen. Afgelopen jaar is er zo een hengst blijven hangen. Waarschijnlijk verstoten uit de kudde, misschien niet sterk genoeg om de alfa hengst te worden. Maar die hengst is dus een heel seizoen blijven hangen en toen de kudde een aantal maanden weer langs kwam is hij weer met ze meegegaan.

Stel nou dus dat Portugal door gaat, heb ik vast de exportregels opgezocht. Voor de geïnteresseerden: http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Noordwest/PRDIU-01.pdf
Paspoort, entingen, etc. zijn in orde en ik zou haar dan zelf willen brengen.

Nou wil ik wel zeker weten dat er daar een goede hoefsmid rond loopt, want bereden of niet. Nuance heeft voor echt ijzers nodig.
Heeft iemand nog een tip waar ik dan nog meer nog aan zou moeten denken?

En waar ik verder ook aan dacht...

Voordat er weer een wilde hengst komt aanwaaien. Ik kan dan misschien net zo goed zorgen dat Nuance hier in het voorjaar geinsemineerd wordt en haar dan weg brengen en over 4 jaar haar inmiddels volwassen veulen weer ophalen. Maar hoe zou dat dan gaan met de papieren? Daar kan ik niets over vinden.

Het zijn allemaal nog maar gedachten. Ik hoop echt dat Portugal niet nodig is, maar je kan maar beter goed voorbereid zijn.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:48

Zozo, jij bent hard aan de slag geweest Myca.
Wellicht kunnen je ouders ter plaatse informeren m.b.t. een hoefsmid ?
Als Nuance een veulen zou hebben dan kan je die toch in Nederland inschrijven, of werkt dat niet zo? En wat betreft ophalen lijkt het me het omgedraaide van exporteren; entingen etc in orde en opladen maar :D Maar mss is dit te simpel gedacht :=
Nou, nog anderhalve week tot Utrecht, spannend.
Is het trouwens nog gelukt met hoefschoenen ?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 19:04

Mijn vader en zijn vrouw wonen in Haarlem en verblijven een paar maanden per jaar op hun 'Quinta' in noord-Portugal.
Ze vinden paarden erg gezellig, maar het zijn geen paardenmensen. Er zit een bedrijfsleider op die boerderij die alles onderhoudt, zorgt voor de wijnproductie en voor de gasten (ze verhuren ook).
Alleen die bedrijfsleider speekt Portugees en daar begrijp ik geen woord van.
Nuance moet er natuurlijk wel mee geholpen zijn, maar ik ben nog niet aan de hoefsmid toegekomen. Aan de éne kant wil ik alles goed voorbereiden voor als het nodig zou zijn en aan de andere kant voelt het alsof ik Nuance al zou hebben opgegeven terwijl ik toch echt het liefst hoop dat alles weer goed komt.
Ik ben er overigens wel achter dat ik haar niet hoef te exporteren omdat ik haar niet verkoop. Het is net zoiets als bij mensen die hun veulen in het buitenland in de opfok doen.
En een dracht ben ik ook nog niet uit, hoe kan je nou plannen met een baan en kinderen dat je op tijd in Portugal bent om er bij te zijn?
Nu met de dooi heb ik ook nog geen hoefschoenen gekocht. Ik heb wel een stel Marquis schoenen op het oog, ook evt. voor Portugal.
Maar wat ik al aangaf, het voelt bijna als verraad naar mijn eigen paardje om daar nu teveel mee bezig te zijn.
Lastig hoor, gevoel en praktijk...

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 19:10

Ja dubbel he, ik vond eigenlijk wel dat je gelijk aardig diep ingegaan was in de materie. Lastig hoor, zo'n dubbelgevoel. Maar aan de andere kant, je kan het maar vast uitgezocht hebben toch ? Vindt het super dat je dit in het ergste geval voor Nuance zou doen ! Maar we gaan gewoon uit van een half vol glas, vind je niet :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-09 17:10

Vandaag is Nuance weer even buiten geweest, zonder muisjes en zonder schoentjes :+
Heel relaxed, er gebeurde helemaal niets! Alsof ze elke dag buiten was geweest.
Ik heb me duidelijk drukker zitten maken dan Nuance.
Zo op het oog liep ze niet zo verkeerd, dus we gaan inderdaad voor het volle glas...

_Noor

Re: Bijna kaakletsel door de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 09:39

Ging goed hè met de ziekenboeg ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 20:14

Allereerst voor iedereen die mee leest:
De allerbeste wensen voor 2010!

Nu is het dagen aftellen voor we weer naar Utrecht gaan.
Ik probeer Nuance nu wel elke dag even kort buiten te laten zodat we de 5e zonder frisse capriolen weer een checkup kunnen laten doen. Even in de paddoc met hoefijzers zonder hoefschoenen durf ik wel, als de sneeuw maar niet de kans krijgt om samen te pakken.

Ze vindt het heerlijk.
Ik hoop echt dat we nog een aantal jaren door kunnen genieten...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Myca op 01-01-10 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:20

ik hoop het ook, zo van de foto's vind ik het al een hartstikke leuk dier :D

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:22

Aii wat akelig zeg! Dat is wel het laatste waar je aan denkt als je even lekker wil aan rijden!
Gelukkig niets ernstigs gebeurd!! Zo zie je maar ongelukken zitten soms in een klein (of vreemd) Hoekje!

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 21:58

Jullie ook de beste wensen voor 2010 ! En dat het jaar maar goed mag beginnen op 5 januari voor jullie :D
Leuke foto's !

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:23

Yes, goed nieuws na een dagje Utrecht! +:)+
Afbeelding

Het weer zat niet mee, er stond 17km file op de A1. Dus bijna een uur te laat kwamen we aan, maar dat werd ons niet kwalijk genomen.

Eerst op harde ondergrond gelongeerd en klinisch was ze helemaal goed.

Daarna hebben ze weer x-foto's en een echo gemaakt, daarvan krijg ik nog een CD dus ik zou daar binnenkort nog wat van op bokt kunnen zetten.

Het griffelbeentje ziet er goed uit, dat hadden ze ook verwacht.
De diepe buigpees ziet er veel beter uit dan vorige keer. Dat een merrie van 14 jaar in 6 weken tijd zo'n stuk verbeteren kan was boven verwachting.

We mogen nu weer beginnen met 20 min. stappen onder het zadel en heel langzaam weer opbouwen.
Als de herstelcurve zich zo doorzet is het goed mogelijk dat ze zelfs goed genoeg wordt voor de springsport.
Ik wil het lot niet verzoeken, toch zou ik het wel heel leuk vinden als we af en toe een ritje in Dijkgatbos kunnen maken en een boomstammetje kunnen meenemen.

Om alles goed in de gaten te houden zouden we over 3 maanden terug kunnen komen om te kijken hoe het peesherstel verlopen is. Dit hoeft niet persé, maar wel 'Nice to know'.

Op de terugweg naar huis zijn we nog aangehouden, ik had de auto- en trailerpapieren niet mee, maar alles was verder okay en niets kon de optimistische sfeer meer verlagen. Zelfs de politie werkte mee, geen boete.
Laatst bijgewerkt door Myca op 05-01-10 17:36, in het totaal 4 keer bewerkt

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:25

Toppie Maaijke!!!!
Gefeliciteerd!

Edit: dat ritje door het dijkgatbos moet kunnen hoor!!
Ik ben na de blessure van Nudine nog een aantal keer op vakantie geweest naar de Veluwe en daar heeft ze nooit wat aan overgehouden (wel van die K**-rondjes in de bak..)
Laatst bijgewerkt door _Noor op 05-01-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:26

Gefeliciteerd met het fantastische nieuws! (al zou ik een weekje Portugal nu niet alsnog zomaar afslaan :P )

Dat jullie er maar een geweldig jaar van mogen maken ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:30

Jij bent snel Noortje! En jij ook Brittkitt. Goed hè?

Nou stellen we het pensioen in Portugal nog even uit.
Maar het blijft een leuke gedachte voor later als te tijd echt rijp is.
Laatst bijgewerkt door Myca op 05-01-10 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:31

he fijn zeg!
mooi dat het de goede kant weer op gaat :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:50

ellepel schreef:
he fijn zeg!
mooi dat het de goede kant weer op gaat :D

Zeker, echt een opluchting.
Nu kunnen we aan de revalidatie beginnen als het weer meezit. In de sneeuw durf ik het nog niet aan, niet eens aan de hand, ik ben bang dat Nuance uitglijdt. Dus voorlopig nog even alleen in de paddoc.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:51

ohw maar beter dat je nog ietsje langer wacht voor je er weer op gaat.
alle extra tijd om te herstellen is dan mooi meegenomen.
beter rustig aan dan te snel weer aan het werk toch?

mooie foto :D

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:12

Onwijs gefeliciteerd met dit goede nieuws Myca *D Heel fijn voor jullie, dat je weer voorzichtig kan opbouwen !!
Toch zou ik stiekum over 3 maanden nog een scan laten maken, gewoon, voor de zekerheid :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:23

Misskaren, zo dacht ik ook. Ik wil inderdaad over 3 maanden weer een checkup. Al was het maar voor onze gemoedsrust. Het blijft lastig om anders te bepalen wat we kunnen proberen zonder iets te forceren.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:30

Pcies, meten is weten !

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:22

Prachtige foto trouwens in de sneeuw!!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 16:36

Tnx voor de foto-complimenten :o .
Voor foto's zit het weer ook wel heel erg mee. Misschien duurt het wel 10 jaar voor we weer zoiets meemaken.
Door de mist om ons heen kreeg het iets sprookjesachtig. En die ondergaande zon gaf er een heel warm kleurtje aan ook al was het hartstikke koud. Gelukkig kan je tegenwoordig foto's maken met een mobieltje.

Ik had nog een mooie:
Afbeelding

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:26

Nice!

Maar van mij mag de zomer alvast beginnen (en niet meer eindigen).

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:47

Ik had met een buitenrit een keer een pauzetje, paard met halster aan de boom gebonden zodat die kon grazen, en ik ook wat eten kon pakken. De beugels vergeten op te steken, ik keek even naar haar en ze stond op drie benen, ik dacht eerst, ze schopt naar vliegjes, maar ik vertrouwde het niet, had ze haar eigen voet in de stijgbeugel gezet, gelukkig kreeg ik hem er heel makkelijk weer uit,
wat een rotdingen, die beugels :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 22:53

Ik heb speciaal tegen die singelnijd nog een dikke lamsvacht voor om die elastieke-singel gekocht.
Die heb ik even aan Nuance laten zien en toen maar weer opgeborgen, want met zo'n laag sneeuw durf ik geen risico's te lopen. Het gaat nou net weer goed en het is zo glad buiten...

Je kon Nuance bijna zien denken "Yes, we gaan er lekker even uit". Maar toen ik na het poetsen het dek weer op deed was ze heel teleurgesteld. Als het niet naar haar zin gaat trekt ze van die rimpels boven haar neusgaten en dan gaat ze diep zuchten, oren half naar achteren.

Ik vind die sneeuw echt wel mooi, maar van mij mag het nu wel weer gaan dooien.
Het zou wel leuk zijn als we kunnen gaan stappen.