Met welke leeftijd is jou paard ingereden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

D_nies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:57

Goed om te lezen dat de meeste mensen met 3 á 4 jaar beginnen.

Die van mij is 3,5 jaar en ik ben nu bezig met longeren en heb een paar keer gehangen. Binnenkort vertrekt hij naar een trainingsstal voor de hengstenkeuring, maar zij longeren enkel.

Waarschijnlijk beginnen we pas met rijden rond maart. Dan is hij, op één maand na, 4 jaar.

Mascha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:03

Mijn merrie is pas met 12 jaar ingereden.
Simpelweg door tijdgebrek en ze stond ons niet in de weg op de wei.
Maar normaal gesproken gaan ze bij ons met 4 jaar onder het zadel.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:05

toen ik mijn paardje ging kopen zeiden ze dat ze 3 was ,
ze was nog neit ingereden. Ik heb toen gevraagd of ze haar daar een maandje wilde houden rustig beginnen met zadel mak maken omdat het anders voor te veel stres zou opleveren(dacht ik). Prima dat wa sgebeurd rustig en ongeveer een kwartiertje per dag en 1/2 dagen vrij. Ik dacht eerst dat si wel vaak maar zo onthouden z ehet snller en is het voor hun fijner. Als ze de basis kennen (sturen 3 gangen en onspannen) dan gaan ze weer op rust (1/2 x in de week kwartier) tot hun 4e dan kan je gaan opbouwen. Nou goed klonk allemaal heel goed maar toen ik haar paspoort kreeg zag ik staan dat ze pas 2,5 was toen ze werd ingereden :"( dat kwam dus omdat ze volgens het knhs per januari een jaa rouder worden dat wa sde hele fout dus. Eerst balen maar je meot er toch wat mee. Ik heb haar op het weiland gezet bij ons en daar heeft ze 3 maanden gestaan toen werd ze 3 en ik ben nu met 2/3x per week 15 minuten bezig en ik moet zeggen ze doet het perfect! opzich kan werken geen kwaad alleen je moet voorzichtig zijn met de rug. Alle groeischijven gaan zich sluiten om 3 jarige leeftijd behalve die in de rug (bij paarden dan pony's sluiten eerder en korte paarden ook) je kunt best wat longeer werk doen of lange lijnen om zijn spieren wat aan te sterken als je de rug maar zoveel mogelijk met rust laat

daarom worden tuigers vaak ook al op 2 jarige leeftijd ingespannen die hebben geen last op hun rug alleen benen en spieren

zelf zou ik zeggen begin met 3 een maandje houd hem haar daarna een maand of 6/8 op rust(1x per week scholen en soms longeren) en begin bij 3 en 8 maanden of 4 weer met opbouwen

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:08

Met ca 3,5 jaar.

Myour

Re: Met welke leeftijd is jou paard ingereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:09

3 jaar

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:10

die van mij met haar 5de levensjaar. verder de pony's waren allemaal 4 eerder ga ik er niet op vanwege het groeien van de dieren.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:12

paarden van de stal waar ik rijd gaan meestal tot hun 3,5 - 4e op wei met een groepje andere jonge paarden. Daarna word er rustig begonnen met het begin van het inrijden.
:)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:15

Mijn eigen paard op het moment is met 3,5 ingereden en toen zijn we rustig door gaan trainen wat ze erg goed oppakt, vooral in het springen heeft ze veel plezier :)

Ons andere paard welke we nu verkocht hebben is met 3 jaar door ons zelf zadelmak gemaakt en toen verkocht naar frankrijk waar ze een jaartje op het land mag staan en dan weer opgepakt wordt om de sport in te gaan :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:22

De mijne was 4 :) Hij is nu 5 en het gaat erg goed, af en toe komen we wel kleine probleempjes tegen. Hij is nog best speels en begint de laatste tijd wat nonchalant te worden/poging te doen om de baas te zijn tijdens het werken, dus daar werken we aan.
Over het algemeen rij ik hem nu 4-5 keer per week en dat gaat erg goed.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:35

de mijne was eind haar 5de :)

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:36

Haflinger op haar 8e onder het zadel, en Shetlander met zijn 4 voor de koets :)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:40

Met Wacky ben ik begonnen toen hij 3 was. Maar ik kwam niet verder dan een paar keer erop zitten, en een rondje stappen.
Wacky was nog hengst en ik was zwanger van onze 2e. Dus dat was niet een hele goede combie.
Ik heb Wacky na mijn zwangerschap pas goed opgepakt en toen was hij dus ruim 4.
Ik heb er dus niets tegen om met 3 jaar in te rijden. Jonger dan 3 jaar wel!
Toch ben ik blij dat ik met Wacky later ben begonnen. Hij was 4,5 jaar oud en nog heel erg baby in zijn hoofd.
Dus denk wel dat je ook naar het paard moet kijken wanneer het paard eraan toe is.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:08

Mijn paard is nu 3,5 jaar en ik ben net met longeren begonnen. Voorjaar 2010 wordt hij 4 en dan wil ik hem gaan inrijden.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:10

ik ben nu sinds een paar weken bezig met zadelmak maken en inrijden. Mijn arabje is 3.5 jaar. Ik wil hem pas met 4 of later echt aan het werk zetten. Nu zijn het nog kleine staptochtjes in het bos. Lekker ontspannend en vertrouwen opbouwend.
Daarnaast blijven we lekker grondwerken voor de afwisseling en het opbouwen van vertrouwen.
Ik denk dat Kyliam ook toe is aan een klein beetje werken want hij doet alles met plezier. Hoewel hij het been overzwaaien wel vreselijk spannend vond. Maar ondertussen is dat ook al beter.

Danielle

Deligance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:58

Met 4 jaar.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 00:37

Die van mij was 3,5 toen we ermee gingen beginnen. We hebben alles heel rustig opgebouwd en heb er zeker een klein half jaar over gedaan voordat we los gingen. Ik zat er max 3x in de week op in dat half jaar.

Nu is ze 5 en rijd ik wel lekker fanatiek, maar ook maar 3 a 4 keer in de week. De rest van de dagen mag ze lekker buiten staan :)

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:17

hoi olympia, heb je nu je eigen paardje, alles goed met je. Waar sta je nu.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:20

Mijn paard was 3,5, is toen 8 weken onder het zadel geweest en toen heeft hij stilgestaan tot hij 4 was.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:46

Ik ben begonnen toen Adero 3 jaar was.. Gewoon heel rustig opgebouwd qua longeren en zadeltje erop.. Vertrouwen winnen ed. en met 3,5 jaar voor het eerst erop.. Dat ging super, nu (half jaartje later) is Adero 4 en hebben we 5x dressuur gestart, waarbij ik 6 winstpunten heb behaald.. Ga me eerst richten op de dressuur, maar we zijn allebei springers.. Maar ik vind het beter voor zijn ontwikkeling om eerst te gaan dressuren.. Zo in de les pakken we sprongetjes mee en heb nu 1x een laag oefenparcoursje gesprongen.. Maar met springen gaan we pas verder als hij er echt helemaal klaar voor is

*edit: spelfout :o

delirious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 16:41

Die van mij is 3, ben er mee bezig nu :D Gaat super. Gewoon lekker rustig zoals Wendy89 zegt, veel geduld en met vertrouwen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:16

Waarom maken mensen hun paard zadelmak en rijden hem in om ze vervolgens weer volledig op het land te gooien. Als je ze toch een paar keer per week van het land haalt om onder het zadel, longe of lange teugels laat lopen dan onderhoudt je toch datgene wat je je paard hebt geleerd.... ??? :)

Ik laat mijn jonge merrie nu al wennen aan dekens, een zadeltje, bitje, lichtgevende beenbandjes etc. Niet iedere dag maar zo af en toe trek ik iets uit de kast. De reden hiervoor was o.a omdat de DA meende dat mijn Friese knappe dame wel veel praats had en ik er verstandig aan deed om gewoon wat met haar te doen. Ze stond dag en nacht op het land en als ik haar eens wilde poetsen dan had madame niet echt veel geduld. We zijn nu een aantal maanden verder en inmiddels staat ze praktisch slapend aan haar staldeur en vind ze het gewriemel aan haar lijf heerlijk. (Heb ook een aantal malen die aanraak methode van E. Voest gedaan, werkte met name los perfect!!)

Ik denk dat je moet kijken naar de lichamelijke en geestelijke conditie van je paard, het wederzijds vertrouwen (ik kan meer bij mijn paard dan een vreemde). Ik vind een keer erop gaan zitten met 2,5/3 helemaal niet zo schadelijk (als mijn paardje namelijk speelt op het land klimmen er wel eens zwaardere vierbenigen tegen haar op....). Als je het "er op zitten" en er vervolgens "mee gaan rijden" met mate doet en rustig uitbreidt kan dat volgens mij minder kwaad dan met 3,5/4 ineens alles erop te gooien en ze lekker doorrijden en er mee op concours te gaan.

Ik las toevallig op Bokt een stukje van Anky van Grunsven. Anky kreeg Bonfire toen hij 2.5 was en toen 5 dagen onder het zadel. Hij heeft toch "behoorlijk" leuk gelopen en is inmiddels 26. Ik zeg niet dat ik het ook zo zou doen maar blijkbaar kan het bij sommige paarden wel. (en bij andere beslist niet maar dat hangt dus weer van het paard af)

Veel succes!!!

Ohja mijn Friese merrie is 18 maanden en 1.50 mtr (hmmm hoogte doet er eigenlijk niet toe dus dat terzijde)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 23:22

Mijn eerste pony weet ik niet.

De rest eigenlijk zoveel mogenlijk zelf gedaan.

Senna (groninger) met 3,5 een beetje begonnen en toen ze bijna 4 was weg gebracht. Was niet veel mee te beginnen. Na 3 weken terug gekregen en erg veel tijd in gestoken. Nu super paard!

Sven (haflinger) hadden ze met 2 a 2,5jr al voor de kar gehad en een paar keer opgezeten. Heb hem tot z'n 4e jaar met rust gelaten en met 4jaar heel rustig aan begonnen. Is helemaal goed gekomen.

Bartus (tuiger) is nu 3. Wilde heel rustig aan beginnen met longeren en zadel op. Maar vanwege zwangerschap heeft hij mazzel en mag hij wachten tot volgend jaar zomer. Dan is hij dus 4.

Ik probeer niet te vroeg te beginnen en naar het paard zelf te kijken. Lekker rustig aan en op een speelse manier. Zo heeft het bij Sven wel ruim een jaar geduurd voor hij alles gewend was.
Verder begin ik wel met 2,5 a 3jr met zadeltje op doen en alles wat er maar bij hoort. Maar echt er op zitten wacht ik toch liever tot hun 4 jaar.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 00:44

Anna_sSpring schreef:
Waarom maken mensen hun paard zadelmak en rijden hem in om ze vervolgens weer volledig op het land te gooien. Als je ze toch een paar keer per week van het land haalt om onder het zadel, longe of lange teugels laat lopen dan onderhoudt je toch datgene wat je je paard hebt geleerd.... ??? :)

Ik laat mijn jonge merrie nu al wennen aan dekens, een zadeltje, bitje, lichtgevende beenbandjes etc. Niet iedere dag maar zo af en toe trek ik iets uit de kast. De reden hiervoor was o.a omdat de DA meende dat mijn Friese knappe dame wel veel praats had en ik er verstandig aan deed om gewoon wat met haar te doen. Ze stond dag en nacht op het land en als ik haar eens wilde poetsen dan had madame niet echt veel geduld. We zijn nu een aantal maanden verder en inmiddels staat ze praktisch slapend aan haar staldeur en vind ze het gewriemel aan haar lijf heerlijk. (Heb ook een aantal malen die aanraak methode van E. Voest gedaan, werkte met name los perfect!!)

Ik denk dat je moet kijken naar de lichamelijke en geestelijke conditie van je paard, het wederzijds vertrouwen (ik kan meer bij mijn paard dan een vreemde). Ik vind een keer erop gaan zitten met 2,5/3 helemaal niet zo schadelijk (als mijn paardje namelijk speelt op het land klimmen er wel eens zwaardere vierbenigen tegen haar op....). Als je het "er op zitten" en er vervolgens "mee gaan rijden" met mate doet en rustig uitbreidt kan dat volgens mij minder kwaad dan met 3,5/4 ineens alles erop te gooien en ze lekker doorrijden en er mee op concours te gaan.

Ik las toevallig op Bokt een stukje van Anky van Grunsven. Anky kreeg Bonfire toen hij 2.5 was en toen 5 dagen onder het zadel. Hij heeft toch "behoorlijk" leuk gelopen en is inmiddels 26. Ik zeg niet dat ik het ook zo zou doen maar blijkbaar kan het bij sommige paarden wel. (en bij andere beslist niet maar dat hangt dus weer van het paard af)

Veel succes!!!

Ohja mijn Friese merrie is 18 maanden en 1.50 mtr (hmmm hoogte doet er eigenlijk niet toe dus dat terzijde)

Ik ben het wel met jou eens. Ik rij nu ook max 2 keer in de week op mijn 3 jarige en dat bestaat 20 minuten uit stappen en beetje draven.
Het aanleren van de hulpen maar echt rijden kan je het niet noemen.
Soms ga ik wandelen. ene keer met deken, anders keer longeer singel anders keer weer niks.
Maar ik vind wel dat je niet veel moet rijden tot hun 4de jaar.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 01:04

3 voor het eerst erop , beetje stappen.
3,5 beetje lichtelijk trainen.
4 serieuzer aant werk

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 15:48

Met 3 jaar zadelmak en ruitermak gemaakt, ruim een half jaar geen zadel meer in de buurt geweest, alleen maar grondwerk gedaan. Met 3 jaar en 10 maanden begonnen met doorrijden en nu met 4 jaar en 3 maanden beginnen we met lichte training (voorzichtig wedstrijdgericht).