röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:15

wat een onzin. Er zijn altijd dingen die je niet aan de buiten kant kunt zien of merken die er wel zitten en later voor problemen kunnen zorgen.

Heeft niks met ondeskundigheid te maken.
Niet alles is gewoon te zien of te merken van de buitenkant

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:28

Waratje schreef:
Verder vraag ik me af wat iedereen verstaat onder een "sportpaard", om eerlijk te zijn verwacht ik dat paarden in een prijsklasse boven de 7000 euro al door de verkopende partij op de foto zijn gezet. Dan kun je als koper daar naar kijken (je da ernaar laten kijken) en daarna besluiten of je zelf nog foto's wilt laten maken. Die eerste ronde foto's zitten gewoon berekend in de verkoopprijs van het paard en het lijkt me logisch dat de verkopende partij er geen behoefte aan heeft om nog eens 4x diezelfde kosten te gaan betalen. Maar ik denk ook dat de verkopende partij zelf conclusies zal trekken uit gemaakte foto's.

En dit is dus wat ik bedoel, een van mijn paarden die in de hogere prijsklasse valt is inmiddels al 3x klinisch en rontgenlogisch gekeurd. Er is 3x een postitief koopadvies afgegeven. Maar iedere nieuwe aspirant koper verwacht dat de verkoper het paard wel even opnieuw laat keuren. En daar pas ik dus voor, dat deze nieuwe koper niet akkoord gaat met een "ouder keuringsrapport" kan ik ook nog snappen. Maar het geeft de aspirant koper wel een indicatie hoe het paard is. Dat ze dan een nieuwe keuring "eisen" prima, en in dit geval zeg ik dan dat deze keuring ongeacht de uitslag geheel op hun eigen kosten is.

Gabriellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:31

Dat ligt er net aan wat de verkoper wil daar zijn volgens mij geen vaste regels voor hoever ik weet.

Xx

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:53

flitzz schreef:
Waratje schreef:
Verder vraag ik me af wat iedereen verstaat onder een "sportpaard", om eerlijk te zijn verwacht ik dat paarden in een prijsklasse boven de 7000 euro al door de verkopende partij op de foto zijn gezet. Dan kun je als koper daar naar kijken (je da ernaar laten kijken) en daarna besluiten of je zelf nog foto's wilt laten maken. Die eerste ronde foto's zitten gewoon berekend in de verkoopprijs van het paard en het lijkt me logisch dat de verkopende partij er geen behoefte aan heeft om nog eens 4x diezelfde kosten te gaan betalen. Maar ik denk ook dat de verkopende partij zelf conclusies zal trekken uit gemaakte foto's.

En dit is dus wat ik bedoel, een van mijn paarden die in de hogere prijsklasse valt is inmiddels al 3x klinisch en rontgenlogisch gekeurd. Er is 3x een postitief koopadvies afgegeven. Maar iedere nieuwe aspirant koper verwacht dat de verkoper het paard wel even opnieuw laat keuren. En daar pas ik dus voor, dat deze nieuwe koper niet akkoord gaat met een "ouder keuringsrapport" kan ik ook nog snappen. Maar het geeft de aspirant koper wel een indicatie hoe het paard is. Dat ze dan een nieuwe keuring "eisen" prima, en in dit geval zeg ik dan dat deze keuring ongeacht de uitslag geheel op hun eigen kosten is.

Kijk, en precies daarom zeg ik dus dat keuren voor kosten van de (potentiële) koper is!

vorame

Re: röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:55

Dat is al veel eerder aan gegeven dat als er een goede keuring bij zit dat het dan kosten koper is.

Maar wat ik me hier afvraag waarom het paard dan niet verkocht is als er al 3 keer een volledige keuring bij zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:56

__Nathalie__ schreef:
wat een onzin. Er zijn altijd dingen die je niet aan de buiten kant kunt zien of merken die er wel zitten en later voor problemen kunnen zorgen.

Heeft niks met ondeskundigheid te maken.
Niet alles is gewoon te zien of te merken van de buitenkant

Dat klopt, maar de manier waarop jij vervolgens met het paard omgaat, is wel voor zeker 90% bepalend of het paard er last van gaat krijgen en/of zelfs andere afwijkingen gaat ontwikkelen.
Je kunt keuren tot je een ons weegt, op omgang valt niet te keuren.........

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:58

Een ocd die gaat zwerven daar kun je al ruiter niks aan doen hoor, maar daar kan je paard wel last van krijgen, en een ocd is aan de buiten kant niet te zien.

Jij doet net of alles aan de ruiter/koper ligt maar dat kan natuurlijk niet altijd kloppen

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:59

vorame schreef:
Ik heb het idee dat het vroeger was, goed keuring koper.
Afkeuring verkoper.
Dat was bijna een ongeschreven regel.
Tegenwoordig is het vaker kosten koper.

Ik kan me voorstellen dat je bij een paard tot ongeveer 4000 zegt kosten koper.
Maar alles daarboven vind ik toch dat de verkoper ook wel waar voor zijn geld mag geven.

Zelf zet ik ze zelf al op de foto voor de verkoop.
Ik wil weten wat ik verkoop.
Kunnen daar later ook geen misverstanden over ontstaan als er niet gekeurd zou worden door kopende partij en het paard zou later niet goed zijn.
Willen kopers opnieuw foto's is het bij mij wel kosten koper.

zoals in mijn eerste post al :D

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:05

vorame schreef:
Dat is al veel eerder aan gegeven dat als er een goede keuring bij zit dat het dan kosten koper is.

Maar wat ik me hier afvraag waarom het paard dan niet verkocht is als er al 3 keer een volledige keuring bij zit.

De reden waarom dit paard nog niet verkocht is heb ik in mijn eerste post aangegeven.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 13:15

quote? Pagina nummer?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 13:56

ikke schreef:
Dat klopt, maar de manier waarop jij vervolgens met het paard omgaat, is wel voor zeker 90% bepalend of het paard er last van gaat krijgen en/of zelfs andere afwijkingen gaat ontwikkelen.

Waarom geef je mij nou het gevoel dat ik niet goed met mijn paard zou omgaan? Dat ik 'm binnen drie weken naar het Z wil rijden? Zoals ik in mijn allereerste post al aangaf: het gaat me om wie er opdraait voor de kosten van röntgenologisch keuren, niet wie er opdraait voor de kosten van klinisch keuren. Ik blijf bij mijn mening dat je echt vanaf de buitenkant niet kan zien of een paard bepaalde gebreken vertoont aan de benen/botten. En dan kan ik nog zo voorzichtig rijden, als er iets mis is aan de binnenkant, dan komt dat onherroepelijk een keer naar boven. En dat kan best nog wel eens járen duren, maar ik wil niet beginnen met een paard dat al een 'sterk verhoogd' risico loopt!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:24

dorothea schreef:
ikke schreef:

Waarom geef je mij nou het gevoel dat ik niet goed met mijn paard zou omgaan? Dat ik 'm binnen drie weken naar het Z wil rijden? Zoals ik in mijn allereerste post al aangaf: het gaat me om wie er opdraait voor de kosten van röntgenologisch keuren, niet wie er opdraait voor de kosten van klinisch keuren. Ik blijf bij mijn mening dat je echt vanaf de buitenkant niet kan zien of een paard bepaalde gebreken vertoont aan de benen/botten. En dan kan ik nog zo voorzichtig rijden, als er iets mis is aan de binnenkant, dan komt dat onherroepelijk een keer naar boven. En dat kan best nog wel eens járen duren, maar ik wil niet beginnen met een paard dat al een 'sterk verhoogd' risico loopt!

Sterker nog, als je maar lang genoeg wacht, gaan ze eraan dood! Je loopt wel het risico te moeten wachten tot ze 30 zijn, maar dat terzijde........

Wat jij vervolgens doet, wil doen en vooral, dat is jouw zaak. Zolang je maar beseft dat de wijze van omgang en houden forse invloed heeft op de fysieke gezondheid van je paard, linksom of rechtsom. Dat is een feit, niet mijn mening.

Mede in dat licht blijf ik erbij dat met name röntgen-onderzoek op kosten van de (potentiële) koper gaat.
__Nathalie__ schreef:
Een ocd die gaat zwerven daar kun je al ruiter niks aan doen hoor, maar daar kan je paard wel last van krijgen, en een ocd is aan de buiten kant niet te zien.

Jij doet net of alles aan de ruiter/koper ligt maar dat kan natuurlijk niet altijd kloppen

Ik doe niet alsof; ik constateer het feit dat omgang en wijze van houden van het paard voor meer dan 90% bepalend is voor de fysieke gezondheid van dat paard. Dit verzin ik niet, dit kun je uit vrijwel alle onderzoeken naar paardenwelzijn concluderen.
Dat sommigen daar niet blij mee zijn, kan ik niet helpen, de waarheid is soms hard.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:33

Wat een rare gedachte heb jij zeg.

Een paard met een splinter die ergens op drukt gaat daar gewoon vroeg of laat daar kapot.
Ook met de hele dag op de weide, zelfs zonder ruiter.
Misschien dat jij geld teveel hebt voor een dure grasmaaier, maar ik niet en betaal daar dan ook niet voor. :)
En ik ga gewoon geen geld betalen in een paard dat niet van mij is.
Voor geen enkel iets doe ik dat.
Niet voor zijn eten, niet voor zijn stalling, niet voor zijn enting en dus ook niet voor zijn foto's.

En dan is het voor mij heel simpel.
Kijk eens om je heen hoeveel paarden er te koop staan.
Rontgen al goed, of waar de kosten voor de verkoper zijn bij niet goed.
En dan is voor mij erg snel besloten welk paard misschien mijn volgende wordt.
En dan blijft die ander maar fijn zitten met een zijn houding en natuurlijk met zijn paard. :)
Dat kost hem binnen een paar maanden ook zijn keuring aan stalgeld en het idee dat zijn paard al lang verkoch had kunnen zijn zonder kosten als hij goed was geweest. :)

maakt mij niet uit, ik vind wel een ander. :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:03

Moderatoropmerking:
Dames en heren, kunnen we het even vriendelijk houden zonder elkaar aan te vallen? Bedankt! :)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:05

vorame schreef:
quote? Pagina nummer?

Op de eerste pagina staat het verhaal waarom dit paard nog steeds niet is verkocht.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:54

Maar flitzz, waarom doe je dan niet mee aan: bij goedkeuring kosten voor de partij die wil kopen, bij afkeuren voor jou. Als hij al 3x is goedgekeurd heb je toch geen enkel risico?
Ken het dat een paard voor de sport werd goedgekeurd maar prok niet. Er was afgesproken dat het paard voor de sport gekeurd zou worden, de kopers hebben dus betaald, maar zagen uiteindelijk toch af van aankoop vanwege de bemerking voor de prok.

Daarnaast zijn niet alle mensen te vertrouwen met rontgenologisch en klinisch goedgekeurd. Heb een paard gereden dat we verkocht hadden en rontgenologisch flink afgekeurd werd.. Dus voor veel minder uiteindelijk verkocht. Dat paard is later met goede foto's doorverkocht, iets wat echt absoluut onmogelijk was. Daarom zou ik zelf willen keuren... (tenzij ik echt zeker weet dat betreffende da te vertrouwen is)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:30

ikke schreef:
__Nathalie__ schreef:

Ik doe niet alsof; ik constateer het feit dat omgang en wijze van houden van het paard voor meer dan 90% bepalend is voor de fysieke gezondheid van dat paard. Dit verzin ik niet, dit kun je uit vrijwel alle onderzoeken naar paardenwelzijn concluderen.
Dat sommigen daar niet blij mee zijn, kan ik niet helpen, de waarheid is soms hard.

Natuurlijk zijn er dingen die de een ruiter kapot kan maken/rijden. Hoeveel paarden hebben er wel niet rugproblemen door de ruiter.
Maar er zijn ook zat dingen die ook zonder ruiter kapot gaan. Of niet goed zijn. En die je aan de buiten kant niet kunt zien waar je toch echt een rontgen foto voor nodig hebt.
Voor zover ik weet zie je een ocd niet aan de buiten kant. En ik hoef geen paard met een ocd! En zo zijn er nog meer dingen.

En dan nog als ik 10 rooie neer leg voor een sport paard verwacht ik dat die 100 % is en niet 99

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:58

__Nathalie__ schreef:
natuurlijk worden mensen kritischer als ze meer betalen.
Dat is met alles zo! En broek van 20 euro vind je het prima als die 3 maanden mee gaat een broek van 100 euro verwacht je toch dat die minstens het dubbele mee gaat. Dus daar verwacht je ook meer van.

Bij een sportpaardje van 3000 euro verwacht ik minder als een sportpaardje van 7000. Dat is toch ook logies?

Alane ik bedoel ook niet dat elk goedkoop paard wat mankeerd ik bedoel dat je bij een goedkoop paard er niet van uit "mag" gaan dat hij 100% goed is. natuurlijk zijn die er wel.

Wat een onzin... het verschil tussen tussen het pard van 3000 euro en 7000 euro is niets meer of minder dan een verwachting/droom die je koopt en geen garantie op succes (of het niet prestatiesucces is of fokkerij successen) immers ben je niet alleen afhankelijk van het paard maar ook van de ruiter en de concurentie...

Of je koopt een paard waar een ander reeds successen heeft geboekt, maar dan weer koop je alleen het paard en niet de combinatie...
Of ik een paard koop van 100 euro of 7000 euro... ik verwacht van beide dat ze goed zijn... alleen laat ik die van 100 euro niet keuren.
btw ik heb nog nooit laten keuren (als ik zelf koop) niet in de lage prijsklasse en niet in de wat hogere prijsklasse... komt ook omdat we meestal jonge paardjes kopen (wat niet gelijk een garantie is dat ze niets mankeren) maar hoelang is zo'n rapport geldig? En dan lopen ze op de weide, krijgen een trap en einde oefening....
een keuring is geen garantie voor de toekomst... en wat Ikke ook schrijft, de ruiter/trainer is ook een factor voor het uitblijven van blessures... smid, hoeveel en hoevaak is het paard ingezet en wordt het ingezet....
Internet is geduldig, en google bijv. vindingrijk... begin van slijtage hoef je op de foto van vandaag helemaal niet te zien, maar toch kan je paard over een jaar stokkreupel zijn...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:55

Verwachten dat een paard van 100 euro 100% is is imo niet reeel. En ook totaal niet te vergelijken met 1 van 7000 euro.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 08:45

@ kamsel mijn paard is enkel voor de sport gekeurd. En wat betreft de afspraak bij goedkeuring de kosten voor de "koper" had ik met de toekomstige kopers gemaakt...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:05

dit is in mijn ogen een zeer gevoelig topic. Ik herken vele verhalen zoals die van 'IKKe'

Onze paarden worden op foto gezte vanaf ze als 3 jarige uit het land komen. Wanneer we beslissen om er eentje te verkopen op wat latere leeftijd laten we ze steeds nog eens op foto zetten.
Omdat ik wil weten wat ik verkoop. Als vervolgens binnen een korte termijn (max 6 maanden bvb) mensen dat dier willen kopen, begrijp ik vaak niet dat ze een volledige keuring willen laten uitvoeren. Neem dan een grondige klinische en bloedproef en dan de fotos door je da controleren.
Ik ga altijd akkoord met de keuring, maar goed is goed en dat wordt vooraf op papier vastgelegd. Want vaak kan je ook nog eens het hele land afreizen omdat ze dan perse ergens een kliniek weten waar ze hem willen laten keuren.
We hebben nog maar met een paard problemen gehad, omdat onze da op het keuringsverslag een 2 x1tje gegeven had en de hunne een 2x 2tje. Echt te belachelijk was dat voor woorden, en direct de prijs betwisten en willen afzien, maar paard was wel goedgekeurd voor de sport en ze hadden getekend. Dus klootjesvolk haal ik er snel uit hoor.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:42

ikke schreef:
Sterker nog, als je maar lang genoeg wacht, gaan ze eraan dood! Je loopt wel het risico te moeten wachten tot ze 30 zijn, maar dat terzijde........

Wat jij vervolgens doet, wil doen en vooral, dat is jouw zaak. Zolang je maar beseft dat de wijze van omgang en houden forse invloed heeft op de fysieke gezondheid van je paard, linksom of rechtsom. Dat is een feit, niet mijn mening.

Mede in dat licht blijf ik erbij dat met name röntgen-onderzoek op kosten van de (potentiële) koper gaat.

Ben het met je eens dat de wijze van omgang en houden forse invloed heeft op de gezondheid van een paard.
Maar snap je conclusie niet dat het daarom maar op kosten van de koper gaat..
Ik kan tenminste niet in het verleden van een paard kijken. En als het paard er goed bijloopt weet ik niet hoe dat in het verleden is geweest en of het rontgenologisch goed is.

Flitzz, die buitenlandse mensen hebben dan toch wel netjes de da kosten betaald, als alle potentiele kopers dat doen zonder het paard mee te nemen, is dat heel vervelend en kost het je tijd, maar geen da.. dus zie ik niet echt waarom het een probleem is als mensen hem nog een keer willen keuren. (of denken we hetzelfde maar gaan we een beeeetje langs elkaar heen?)

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:55

Het is voor mij ook geen probleem om het paard nog een keertje te keuren, enkel wil ik die kosten niet meer betalen. Heb ik nu 2x gedaan. Maar indien ze het paard werkelijk willen kopen ben ik ook bereid om alsnog die keurings kosten van de prijs af te halen. Zoals Bulck ook al zei er zit nu eenmaal "klootjesvolk" tussen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:11

idd flitzz.
Vaak wordt er onterecht met argwaan naar verkopers gekeken.
Als je als verkoper fotos voorlegt als 3 jarige en vervolgens als 6 jarige bvb, waarbij beide keuringsadviezen positief waren, kan je toch aannemen dat er met dat paard altijd zorgvuldig mee omgegaan is geweest. Dat mensen vervolgens tevreden zijn over het paard zoals hij voorgesteldwordt , in alle eerlijk gediscusieerd wordt over het paard en er een prijs overeengekomen wordt, dan is het tijd om verder te gaan.
Door enkele voorvallen stellen wij vanaf dan een contractje op.
Dus verkoopscontract met clausule uitgewerkt richting de keuring voor het bepaalde doel. Ik ga nooit met vrees naar een keuring, omdat ik weet dat er al heel wat gebeurt moet zijn eer dat ze niet correct zouden zijn.
Verder hecht ik buiten het rontgenologische minstens zoveel aandacht aan het klinische verslag.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:00

bulck schreef:
We hebben nog maar met een paard problemen gehad, omdat onze da op het keuringsverslag een 2 x1tje gegeven had en de hunne een 2x 2tje.

Da's ook lekker.....
Volgens mij verdienen veeartsen het meeste op het (af)keuren van paarden.

Ze lopen geen enkel risico, en de kans is groot dat over een poosje het paard weer ter keuring aangeboden wordt. Kassa.

En tegenwoordig met die digitale foto's die je tig keer kunt vergroten is er op elk paard wel wat aan te merken....