Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apfelstrudel

Re: Wat kan er met een paard zijn, dat reageert als een Zombie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:27

Beste Suleilitha, je kan een paard breken op verschillende manieren. Inderdaad heb ik bij de Parelli-paarden ook altijd het beeld van zombie-achtige machientjes, maar pas ook op bij jouw eigen paard Judd! Hoe ik las dat jij van plan bent hem te beleren/breken, onder de tranquilizers en direct in 't tuig waarbij hij zwaar gewicht moet trekken, hiermee krijg je hetzelfde resultaat! Wat het flegmatieke paard betreft, inderdaad een prriode het land op met niet te dominantie andere paarden, even weg van de mensen. Is ie na een half jaar nog niet veranderd, dan kan het natuurlijk ook altijd nog de aard van het beessie zijn! Sommige dieren zijn nu eenmaal extreem flegmatiek.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:47

Het verschil is dat Judd nog steeds keuzes zal kunnen maken... beperkte keuzes, dat wel, maar hij zal keuzes hebben. Hij zal kunnen kiezen tussen werken, of weigeren. Het ene zal positieve gevolgen hebben, het andere negatieve. En dat is iets wat gebeurt in elk leerproces. Dat is niet noodzakelijk negatief. Alleen zal Judd iets meer overtuigd worden om te kiezen voor het werken.
Bij learned helplessness heeft het dier absoluut geen keuzes. Alles wat hij doet heeft negatieve dingen tot gevolg. Hij krijgt geen ruimte om uit te proberen. Zo heb ik een lichte gradatie zien ontstaan in amper 10 minuten tijd:
Nieuwe pony op de manege, stond een beetje hevig, dus besloten ze om hem te longeren.
Hij stond eerst stil en reageerde niet op de zwiepende zweep, dus gaven ze hem een knal. Beest schrok zich een ongeluk, gaf een bok en begon te galopperen. Gevolg, weer een knal, want bokken mocht niet en het beest was nog meer over de zeik. Uiteindelijk een ruk aan het hoofdstel waardoor het paardje stil stond. Weer een klap van de zweep omdat hij vooruit moest, hij gaf een bokje en draafde aan, weer een knal, paard weer in galop, weer een ruk in de bek.
Na 10 minuten is het beestje gewoon stokstijf blijven stilstaan en konden ze meppen wat ze willen (striemen stonden op de benen) het ding verzette geen stap meer. Op dat punt had je learned helplessness. Wat hij ook deed, hij kreeg een knal of een ruk in de mond.
Spreekt vanzelf dat ik absoluut niet te spreken ben over deze manier van werken, maar tegen dat ik doorhad wat ze aan het forceren waren, was het reeds te laat.
De pony loopt nu trouwens braaf zijn lesjes, daar niet van... maar ik weet niet of je hem ooit nog deftig aan een longe krijgt...

Ik ken niet genoeg over parelli en monty om te achterhalen hoe dit paard blijvend is afgestraft... maar ik kan me wel voorstellen dat regelmatige join-up's aan de basis kunnen liggen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:54

Nee hoor, een paard dat voor de duvel nog niet bang is breek je niet volledig, tot op het lethargische af door hem een keer grondig vol met tranquilizers te proppen en in te spannen en aan het werk te zetten. De kans is vrij groot dat een Judd werk zelfs al snel leuk gaat vinden. Hij krijgt er immers wat mee om over na te denken, een doel. En dat heeft een duvel die nergens bang voor is nodig, waarschijnlijk gaat een Judd het werk al snel leuk vinden. Die is leergierig en energiek genoeg voor zover ik het begrepen heb. Een paard breken is echt iets heel anders en daar is zeker bij een duvel heel wat meer voor nodig. Geen enkel paard breek je volledig af tot een toestand van volledige lethargie in een of een paar sessies, daar is heel veel leed aan vooraf gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 02:56

Learned helplessness IS dus lethargisch, o my god....
De manier waarop die manegepony is aangepakt verafschuw ik, dat heeft niks meer te maken met aan het werk zetten!!!!
De manier waarop ik Judd aan wil pakken zal ook niet op die manier gaan.... die krijgt heus wel complimenten als ie meewerkt en dat kwartje valt nu bij hem al.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 03:06

Inderdaad, als je Judd had willen breken, dan had je hem wel met 1 been opgebonden en geslaan tot hij net als die pony geen poot meer durft te verzetten!
Wat je nu van plan bent met Judd vind ik eigenlijk zo slecht nog niet. Het is niet ideaal, maar Judd heeft ook geen ideaal karakter.

Ik hoop alleen dat het paard in dit topic terug over zijn problemen raakt. Ik vermoed van wel, maar ik moet toch nog even mijn cursus raadplegen om te achterhalen op welke manier je de knop weer kan omdraaien... Ik kan er op dit late uur niet meer goed op komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 03:09

Als ik had gewild had ik Judd compleet gesedeerd met kluisters op een hoopje kunnen binden en de methode die je aangeeft van de manegepony had ik ook kunnen uitvoeren, als ik geen gevoel in mijn donder had. Maar je weet bij voorbaat dat zo'n paard nadien ook niks meer zal kunnen en willen presteren en verder erg rot in zijn vel komt te zitten en dat is het laatste wat ik wil. Het gaat niet eens zozeer om de punten maar wel om een ijverig voorwaarts paard die plezier in het werk heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 03:11

Zeg Ashkerlon; hadden die mensen uiteindelijk ook door wat ze aan het doen waren?
Ik heb ook eens iets vergelijkbaars gezien, eindigde ook op die manier maar 't volk had niks door en ging gewoon verder.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 08:36

Maar learned helplessness is niet noodzakelijkerwijs een eindpunt, idd er zijn zat experimenten geweest met ratjes die uiteindelijk trillend op een schok rooster bleven zitten en zo min of meer zelfmoord pleegden omdat er toch geen zin had. Maar als je een dier duidelijk weet te maken dat hij wel degelijk invloed heeft op de wereld om hem heen dan is dat echt te verbeteren. Alhoewel je erop bedacht moet zijn dat het altijd een zwak punt zal zijn en het balanceren zal blijven tussen hem zijn zin geven, zodat hij het gevoel houdt van invloed op zijn omgeving, maar hem niet de bocht uit te laten vliegen want dat wil je natuurlijk ook weer niet. Het land op met andere paarden lijkt me zeker een goed idee maar ik vermoed dat dat maar een deel van de oplossing zal zijn. Omgang met mensen is van een andere categorie, dus ook hier zou ik zeker veel energie in steken en vooral proberen erg gevoelig te zijn voor zijn wensen (hoe subtiel ook) en hier gewoon op in te gaan, hij wil graag grazen onderweg (ik noem maar wat) laat hem dat dan even doen. En dat rustig oppakken, ik vermoed dat dat geleidelijk aardig wat effect zal hebben.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:07

Wat een verhaal zeg...... OMG wat is dit erg ;(

Ik ben geen Penny, maar van dit soort verhalen ga je toch heel zachies janken........ ik denk wel dat je dit paard weer goed kan krijgen, maar het gaat je veel tijd kosten, lieve Sul.......

Ik ga ook mee met wat troi zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:17

Wranglerbutt schreef:
suleilitha schreef:
Wel eens gehoord van lethargisch? DIT paard IS lethargisch, als gevolg van geestelijk knakken!!!!
Je knakt een paard niet met een opmieter op het moment dat hij je aanvliegt, je knakt een paard als je te pas en te onpas zijn wil breekt met round-up-sessies en DAT is wat deze arme jongen in het verleden heeft doorstaan.

Het is toch slechts jouw vermoeden dat de wil van dit paard geknakt is door round-up (wat is dat? round pen- of join up-) -sessies? O.K., er is NH grondwerk met 'm gedaan en jij vind 'm te braaf. Prima. Maar om een paard dat relaxed uit zichzelf de trailer inloopt en niet wegrent in een angstige situatie nou gelijk lethargisch te noemen? :\ Klinkt alsof je weinig ervaring hebt met fijn opgevoede paarden ;)

Je zet nu de hele situatie naar je eigen hand.
Dit is een paard wat geen levenslust meer in zich heeft, zo omschrijft suleilitha het. Ze omschrijft het niet als een paard dat braaf is en niet angstig en enkel dat.

Je gaat nu op iets in wat er niet is....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:32

Ik weet nog steeds niet hoe ik me die Zombie moet voorstellen.

Vind jij het paard in onderstaand filmpje een Zombie? Daar wordt ook hard op een paard afgelopen, zonder dat die een schrikreactie toont of een poot verzet. Misschien behoorde het op het paard afrennen alsof je hem een mep wilt verkopen ook wel bij de training die het paard heeft ondergaan?

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

En wat vind je van het filmpje in mijn onderschrift? Noem jij dat een lethargisch en doodgeparelliet paard?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 11:56

weet je wat ik zou doen?

dit paard inderdaad kameraadjes geven, lieve kameraadjes
liever wat oudere rustige dieren, een paar brave ruinen
liefst met eentje in de groep die een lieve rustige leider is, die graag zwakkeren onder zijn leiding neemt

dan zou ik het paard 1 x per dag helemaal masseren met je handen
beginnend met het hoofd te aaien en dan strijken over de hals, naar borst en rug en tenslotte als laatste de achterbenen, ook echt helemaal tot aan de hoeven toe en vergeet de staart niet
rustige halen en masseerbewegingen en neem de tijd
laat de warmte van je handen overgaan op het paard, praat zachtjes tegen hem

kijk eens in het boek van Linda Tellingthon

dit paard moet letterlijk weer gaan voelen dat hij leeft!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:19

suleilitha schreef:
Het is niet alleen dat hij niet op paarden reageert, hij reageert en anticipeert ook niet op mensen en die dingen bij elkaar vind ik erg zorgelijk. Verder ziet ie er allesbehalve happy uit al moet ik zeggen dat hij een dikke maand geleden nog slechter toonde. Ik kan niet anders zeggen dan arm, arm dier.

Even een paar blz gelezen maar niet alles.

Ten eerste, ik ben benieuwd wat je dan precies weet over de benadering van de vorige eigenaar, en wat deze ermee deed. NH, ja, maar hoe.
Dat je een paard kan sufparrellieen, ja, en dat het voor het paard irritant kan worden, ja. Ligt wel aan de toepassing van die kunstjes he. Maar daar kunnen wij vanaf bokt niet echt op oordelen.

Ten tweede, ik lees ergens dat op commando de trailer oplopen op één aanwijzing voor een zesjarige niet normaal zou zijn, en dat vind ik belachelijk.
Dat kan je in een maand of wat bereiken als je dat graag wilt.
Is maar net waar je als eigenares je prioriteiten legt.

Bovendien zijn sommige paarden van nature al zo braafjes, ik heb er ooit een ingereden die ook zo tam en slomig was. Had altijd bij vriendjes in de weide gelopen, niets geks mee gedaan. Kerngezond.
Paard keek niet op of om, nergens bang voor, vriendelijk naar mensen maar totaal geen pit.
Was volgens de eigenaar als veulen ook al zo.

Verder denk ik ook dat pijn onderschat wordt, door verkeerde beenstanden. Heb zelf pijn en kan je zeggen dat de lust tot bewegen je aardig vergaat. Dus een fatsoenlijke smid kan hier wonderen doen, misschien even afwachten, het dier moet nog even wennen aan goede beenstanden misschien.

En dan nog, wat hier genoemd is, een paard kan soms erg in zichzelf gekeerd raken door gebrek aan paarden om zich heen. Een depressie kan je dat best noemen.
Ik heb het gezien bij een paar ponys die soms een hele week op stal stonden, tussen muren......
Dus een tijdje lekker met paarden is wel een goede beslissing.

Al met al lijkt het mij nog niet echt te zeggen wat dit paard mankeert. Misschien wordt het vanzelf beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:33

Cassidy schreef:
Ik weet nog steeds niet hoe ik me die Zombie moet voorstellen.

Vind jij het paard in onderstaand filmpje een Zombie? Daar wordt ook hard op een paard afgelopen, zonder dat die een schrikreactie toont of een poot verzet. Misschien behoorde het op het paard afrennen alsof je hem een mep wilt verkopen ook wel bij de training die het paard heeft ondergaan?

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZHTkw

En wat vind je van het filmpje in mijn onderschrift? Noem jij dat een lethargisch en doodgeparelliet paard?

Dit paard in het filmpje, Mindy, is 100% gefoccused op Clinton. Je ziet dat aan alle bewegingen van de oren, het lichaam, alles stelt zich op hem. Het plezier en leiderschap straalt er vanaf, het paard is juist energiek en vreselijk alert!
Als ik het goed begrijp is het paard van Sul nu onder haar hoede heeft juist het tegenovergestelde. Let nergens op, je krijgt zijn aandacht niet bij je. Sloom en leeft langs je heen, geen levenslust.
in mijn ogen zit er een heel verschil tussen, als ik het zo goed begrijp.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 12:54

Lees het commentaar maar dat verderop in het topic over dat Filmpje van Clinton met Mindy gegeven wordt, ook daar wordt geroepen dat men vindt dat het paard uitstraling mist. Daarom vind ik het heel moeilijk om in te schatten wat een ander als "Zombie" ziet.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:57

Wilde eigenlijk niet reageren, maar heb zo'n gevoel dat dit zo'n topic is... kijk maar eens hoe slecht NH voor een paard is. Jammer. Te meer omdat een aantal methodes door elkaar worden gehutseld. Sufgeparellied in round pen met join-ups? Parelli gebruikt geen join ups en het braindeath maken van een paard is juist datgene wat hij absoluut niet wil bereiken. Net zo min als een aantal andere goede NH-ers.
Van goed toegepaste NH wordt een paard niet depri/hersendood. Natuurlijk zijn er klungels die denken dat ze alles weten en er een zootje van maken. Maar wat dacht je van de westrijdsport? Dressuurruiters die denken dat dressuur bestaat uit het in de krul trekken van een paard? Springruiters die het klaar krijgen om een paard op zevenjarige leeftijd kompleet versleten te hebben? Zo kunnen we nog wel ff doorgaan... en reken maar dat de sport met al zijn prof. ruiters ook heel wat hersendode paarden veroorzaakt.

Wat het alleen staan van het paard betreft... NH staat haaks op een paard alleen zetten. In de gewone sport slijten daarentegen massa's paarden hun leven eenzaam in een stal, zodat ze zich vooral niet kunnen bezeren.

En een zesjarig paard wat zomaar de trailer op loopt niet normaal? Onzin. Ieder paard kan dat leren. Simpelweg een kwestie van trainen en geduld. Dat heeft niets met zombi-zijn te maken maar met opvoeding.

Van clinton ben ik zelf niet zo weg (sorry cassidy, niet persoonlijk, maar ik vind hem toch te veel druk opleggen) maar ik heb zelf nog wel een paar voorbeeldjes van NH

Zombie`? Ik dacht het toch van niet...
http://www.youtube.com/watch?v=sTzDprlR ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=bAkixjl4 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=RkCq99gh ... re=related

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:02

Ik heb niet alles door gelezen. Maar zelf zou ik hem bij een niet dominant paard in de weide gaan zetten en even niet te veel mee gaan doen. Laat hem maar eens even bij komen. Kijken of hij dan wat op gaat leven.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:05

Liljebo, volgens mij vind Sul met goed uitgevoerd NH niks mis. Het is niet haar ding haar andere topics kennende, maar wat ik hieruit begrijp is dat dit een klunzige doe-het-zelver was die alleen boekjes las en niet naar paard keek en dan ook nog eens van alles door elkaar gebruikte....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:08

Ik (als niet ervaren persoontje met NH maar wel geinteresseerd) vat dit op als een 'NH kan zeker goed zijn maar ook wel degelijk schade aanrichten dus weet wat je doet' topic. Sul schreef toch ook duidelijk dat de vorige eigenaar zei dat als het paard wat lastig was ze maar even moest join-uppen, geen weldenkende NH-er doet dit toch?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:17

sul heb jij ook normale paarden onder dak ? :D

pff arm diertje, ik kan natuurlijk alleen maar afgaan op wat je schrijft, maar het klinkt alsof dat beestje zich met geweldige tegenzin door het leven sleept. :(:)
Ik hoop echt dat jij en de eigenaresse samen een manier vinden om hem weer paard te laten zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:25

Cassidy schreef:
Lees het commentaar maar dat verderop in het topic over dat Filmpje van Clinton met Mindy gegeven wordt, ook daar wordt geroepen dat men vindt dat het paard uitstraling mist. Daarom vind ik het heel moeilijk om in te schatten wat een ander als "Zombie" ziet.

oh excuses, heb ik niet gelezen.
Het lijkt mij dat Suleilitha wel een beetje in kan schatten of een paard een zombie is of gewoon goed opgevoed is.... Denk ik persoonlijk hoor, afgaande op wat voor paarden zij traint en hoe ze over dingen denkt.
Voor sommige mensen is het ook inderdaad niet makkelijk onderscheid te maken daartussen, is denk ik een stukje kennis en ervaring.
Ik vind zelf dat Mindy juist super alert is en heel veel energie uitstraalt. Als je kijkt naar de bewegingen, naar dat getrainde lijf, elke spier die je ziet, het orenspel, gewoon de hele uitstraling...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:35

Ja dat vind ik ook, maar een ander kan dat heel anders zien. Vandaar mijn probleem met de classificering "Zombie".

@Liljebo: de filmpjes die je laat zien zijn - net als dat van Clinton en Mindy - filmpjes van Parelli instructeurs en niet de gemiddelde student. Mooi om naar te kijken, dat wel, maar toch niet helemaal representatief voor de gemiddelde PNH student.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:42

Enkele foto's van het 'slachtoffer' (of een filmpje) zou misschien verduidelijking kunnen geven over het zgn zombie-gedrag? Uit dit en andere topics maak ik op dat Suleilitha kennelijk andere dingen verwacht van een 'normaal' paard dan ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:51

Met goed uitgevoerd NH-schap heb ik geen enkel probleem, met doe het zelvers die zonder enige verdieping met een pak dvd's en wat boekies aan de gang gaan, des te meer. Ik ben dus ook niet tegen NH, ik ben tegen alle vormen van gepruts onverschillig op wat voor manier dan ook, waar het paard de dupe van wordt.
Wranglerbutt, ik verwacht hele gewone dingen van een paard, maar niet dat een pas zesjarige als een opgezet dier in een museum in een hoekie staat en totaal nergens op reageert en al helemaal niet als je ook nog te maken hebt met eentje met een scheut bloed om U tegen te zeggen.
Goed uitgevoerd NH kan in veel gevallen een oplossing bieden maar als je een geval ziet als dit zakt de broek je er van af.

Hij reageert niet op een knuffel, hij reageert eigenlijk helemaal nergens op, hij kijkt vaak niet eens!!!!

Jokari, ik heb hier thuis nog drie geweldige paarden staan, die heel normaal zijn, twee ruinen en een merrie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 14:55

Cassidy... klopt natuurlijk, maar veel mensen kunnen zich weinig voorstellen als ze de beginselen zien, omdat ze niet weten waar het naar moet leiden en al snel een verkeerde conclusie trekken. Een beginner die Friendly game doet, kan al snel worden versleten voor iemand met een ' dood' paard omdat het paard niet reageert. Vandaar mijn keuze voor filmpjes van mensen die al verder zijn en het goed hebben begrepen.

Waarschijnlijk dezelfde achterliggende gedachte als jij, toen je wees op het filmpje van clinton.
Het geeft aan wat de uiteindelijke bedoeling is met NH

Sodera... ik had er een ander gevoel bij, net als bij een aantal reacties. Vandaar mijn reactie-

Troi... dat klopt. Join up is niet voor niets een van de meest omstreden methodes. Als er iets in grote getalen door mensen zonder verstand van NH wordt misbruikt, is het dat wel (denk ik zo) Ondanks dat er inmiddels veel aandacht aan wordt besteed schijnen veel mensen nog steeds niet te (willen) weten wat een join up eigenlijk is.

edit.... ok suleilitha... je reacties gaven hier en daar een heel ander beeld. Vandaar mijn conclusie. LIjkt me iig een erg introvert paard maar ook moeilijk om te zeggen waar precies de oorzaak ligt. Wat het bloed betreft... dat hoeft geen garantie te zijn van temperament. Vraag ik mij wel af....
Als de eigenaresse een paard zoekt met flink wat pit... waarom koos ze dan voor dit paard?