Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 22:42

nogmaals: het gaat niet om het niet kúnnen missen, maar om het principe!

Studenten die wel gespekt worden, moeten veelal ook hard werken hoor ;).

Waarom zou dat een ander type mens zijn dat in dit topic? Ik zal je zeggen, ik heb ook ooit betaald voor een bijrijdpaard en heb juist daardoor besloten het nooit en te nimmer meer te doen.

Dat ik gespekt wordt wil niet zeggen dat ik vroeger niet hard gewerkt heb voor mijn lessen. In tegendeel, ik mócht niet eens op lessen en toen het eenmaal zover was (op latere leeftijd) mocht ik 1x in de 2 weken waar ik super blij mee was.

Kortom: de lijntjes die je trekt vindt ik niet altijd even reeël.

Dat jij er hard voor werkt, wil niet zeggen dat als iemand niet wil betalen niet hard werkt. Er zit veel meer achter het geldbedrag en dat is vaak het 'probleem' (het principe dus!)

De enige financiële bijdrage die ik wel fijn vindt: is het investeren in lessen :). Zie dat dan maar als 'bijdrage'.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:02

Op de stal waar ik sta heeft bijna elk paard een vaste bijrijder/verzorger.

Nu is dit een kleine stal met 9 paarden. Maar er is geen een bijrijder die moet betalen hoor!

De eigenaars zijn blij met de bijrijders, hebben ze 2/3 dagen 'vrij' van hun paard! Kunnen ze die avond/middag iets anders doen bijv. uit eten gaan of naar de film. Of lui op de bank hangen...

Tevens zijn alle bijrijders van volwassen leeftijd, ik denk toch gemiddeld rond de 30/35 jaar...

En het is toch heerlijk dat als JIJ op vakantie gaat, dat je paard die hele week of zelfs 2 weken goed verzorgd wordt??
En als je griep hebt, dat je je bijrijder kan bellen en zeggen : Ik heb griep, lig met hoge koorts in bed. Zou jij de komende dagen mijn paard voor me willen doen?

Ik heb mijn bijrijdpaard laatst een paar keer 2 weken achter elkaar gedaan omdat eigenaresse ziek was. Straks gaat ze een week op vakantie en daarna wordt ze geopereerd met minstens 5 weken herstel erna.

Ze hoeft zich geen zorgen te maken over de zorg van haar paard, want ze kan op mij rekenen!

PS:
Je kiest er echt zelf voor om op een stalling te gaan staan waar je 350 Euro moet betalen! Dat jij nou zo gestoord bent :n is jouw probleem.

Britt

Re: Eigen paard delen met verzorger. Financiële bijdrage vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:06

Bubsj; ik ben 20, ik studeer fulltime en daarnaast werk ik nog, bovendien woon ik samen en ja ik betaal mijn pony helemaal zelf. Maar dat bepaald voor mij niet dat ik mn verzorgster maar laat betalen, omdat ik het zelf ook allemaal betaal? :? Vind dat echt een rare vergelijking.
Bovendien vind ik het niet eens alleen het gunnen van je bijrijder dat ze een leuke pony mag rijden, maar ook het gunnen van je pony dat ze wat aandacht krijgt. Mijn pony staat dag en nacht buiten, ook in de winter dus in dat opzicht hoeft ze echt geen extra beweging, maar ik weet dat ze dat heerlijk vind dus wie ben ik om dan niet én een leuke meid én mijn pony iets te bieden?
Ik heb overigens een bijrijdster om mijn vriend ook nog te zien. Ik studeer fulltime, daarnaast werk ik en ben ik bij mn pony, dat vind ik zelf allemaal prima, maar ik vind het ook wel leuk om mn vent nog wat vaker te zien dan alleen 's ochtends bij het tandenpoetsen en 's avonds bij het avondeten :+

Volgende week ga ik een week op vakantie en mn bijrijdster verzorgt Elin dan de hele week, daar ben ik superblij mee want dan hoef ik me geen zorgen te maken!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:20

Ik denk dat we hier allemaal vanuit een heel andere start positie praten.
Als ik het heb over een bijrijder; gaat het al in beginsel over gunnen. Gunnen tijd door te brengen met een leuk en leerzaam dier.
Ik heb namelijk helemaal niemand (anders) nodig. De paarden komen iedere dag voldoende buiten en als ik ziek ben of op vakantie ben zijn er altijd voldoende stalgenoten die ik alles kan vragen. Van aandacht geven, longeren tot rijden. Dat doen we allemaal voor elkaar. Als ik een week op vakantie ga houden mijn stalgenootjes hem desgewenst zo bij dat ik meteen weer op kan stappen en weg kan rijden. :+:
Komt bij dat ik helemaal geen behoefte heb om een paard-vrij dagje te hebben. Ben er zelf veel te graag mee bezig.
Daarnaast hebben we het ook niet bepaald over een kosten dekkende bijdrage. Ik krijg bij sommige mensen toch echt het gevoel dat ze 100€ al veel geld vinden. Dat is maar 1/3 van wat het paard werkelijk kost, onvoorziene dingen daargelaten. Dat lijkt in mijn ogen niet op gebruik maken van.

Het werd helemaal anders als mijn paard niet voldoende buiten zou komen of er helemaal niemand naar om zou kijken als ik weg zou zijn of als iemand iets met mijn paard doet wat ik zelf niet zou kunnen. Dan zou ik ook misschien anders aankijken tegen het hele item bijdrage vragen.

Iedereen is vrij om wel of geen bijdrage te vragen. En hopenlijk krijgt iedereen de bijrijder die bij hem past.
Iedere situatie is wat dit betreft anders en daar hoort ook een andere instelling/ eisen bij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:26

Ik ben het eigenlijk volledig eens met zap, vooral met de vergelijkingen die ze trekt. De oppas voor je kinderen kost geld, de hondenuitlaatservice kost geld, waarom zou de verzorging van je paard dan ineens 'geld op moeten leveren'?

Er staan hier in het topic ook voorbeelden van situaties waarin ik het wel begrijp, paard dat je zelf niet meer rijdt, maar min of meer 'verleased' aan iemand die er mee de sport in kan. Ja, dan gelden er inderdaad andere dingen, als hij niet in de sport hoefde te blijven lopen, heb je een stuk minder kosten zoals voer, hoefijzers, stalling met goede rijbanen, etc.

Maar ik vind dat als jij een bijrijdster zoekt om jouw paard aandacht te geven, omdat je er zelf geen tijd voor hebt, echt uitbuiterij als je die bijrijdster dan ook nog laat betalen.

Natuurlijk kost een paard houden geld en tijd, het is heel simpel, als je die niet hebt, kun je geen paard houden. Op zich vind ik investeren in lessen op jouw paard wel een 'eis' die je mag stellen en op die manier is de bijrijdster ook geld kwijt, die het anders op een manege ook kwijt zou zijn, nl aan de les. Maar laten betalen, omdat het zoveel geld kost en dat een bijrijder maar moet weten dat paarden houden duur is, vind ik een kul reden, want dat paarden houden geld kost, weet die bijrijder heus ook wel, anders had zij(of hij) vast zelf al wel een paard...

@polo: in zo'n geval zou ik niet aan een bijrijder beginnen denk ik. En 100 euro is 1/3 van het bedrag per maand, maar hoeveel tijd mag je daarvoor dan rijden? Ook 1 derde van de tijd? Of maar 2 dagen per week, is 8 per maand, is toch een stuk minder dan 1/3 van de tijd van een maand.

Kortom, alles is relatief.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:36

Brainless schreef:
Kun je ze ook een deel van de verzorging laten doen, dan leren ze pas wat bij paarden komt kijken.

Ja, ik ga mijn paard ergens anders neerzetten zodat mijn bijrijdster het gratis kan doen en nog de stallen mag mesten ook omdat ze iets bijleerd.

Het is verdorie net alsof bijrijdsters belangrijker zijn de de eigenaar van de paarden. Misschien moet ik maar gewoon mijn paard betalen en er 7 dagen per week iemand gratis op laten rijden?

zap schreef:
nogmaals: het gaat niet om het niet kúnnen missen, maar om het principe!

De enige financiële bijdrage die ik wel fijn vindt: is het investeren in lessen :). Zie dat dan maar als 'bijdrage'.

Precies, het principe. En als ik er voor moet werken is mijn principe dat mensen die hetzelfde willen als ik heb daar ook maar voor moeten werken. Dat is MIJN principe.

Als je mijn berichten had nagelezen gaf ik ook aan dat ik zelf wel 1 les betaal voor diegene, dat omdat IK wil dat zij bij DIE instructeur lest. En dat kan je verder aan niemand verplichten, zeker niet als het gratis is en hun eigen geld.

laetitia schreef:
Je kiest er echt zelf voor om op een stalling te gaan staan waar je 350 Euro moet betalen! Dat jij nou zo gestoord bent :n is jouw probleem.

Als ik op vakantie ga wordt mijn paard elke dag gemest (sowieso elke dag) elke dag gevoerd (zeer tevreden over voerschema) en elke dag in het land gezet. Die kan mij echt wel missen hoor.

Ik betaal geen 350 euro, maar naast stalkosten komen er ook nog andere kosten bij. Ik wil dat mijn paard een zo fijn mogelijk leven heeft en daar heb ik wel wat geld voor over. Maar nogmaals, daarom ga ik niet anders mijn paard even gratis uitlenen. Heus wel een weekendje, en als een vriendin haar eens wil doen hoeft die daar ook niet voor te betalen, maar een bijrijdster dus wel. En de extra weekendjes dat ik weg ben, drukke dagen, vakantie's mag die bijrijdster als ze wil de overige dagen ook doen. Daar zou ik natuurlijk nooit iets extra's voor vragen.

Marije_jiplover schreef:
Ik ben het eigenlijk volledig eens met zap, vooral met de vergelijkingen die ze trekt. De oppas voor je kinderen kost geld, de hondenuitlaatservice kost geld, waarom zou de verzorging van je paard dan ineens 'geld op moeten leveren'?

Kijk, en daar zit het verschil, want mijn oppas, mijn hondenuitlaatservice is de staleigenaar die ik betaal. Die laat mijn paard uit, die houd mijn paard in de gaten en die voert mijn paard. Een bijrijdster is degene die het leuk vind 2 keer per week met mijn hond te spelen, maar voorziet in niets van de basis behoeften (een paard wat 24-7 op stal staat vind ik al een ander verhaal, die moeten er gewoon even uit).

En uiteindelijk ben ik het met polo eens. Verder bekijk ik dit vanuit mijn eigen, want nogmaals, ik zoek geen bijrijdster. Ik snap ook helemaal waarom mensen niets rekenen, dat snap ik net zo goed als mensen die er geld voor vragen. Ik begrijp alleen niet waarom bepaalde mensen hier vinden dat je niets MAG rekenen, kom op zeg, dat je een paard gratis mag doen maakt je een geluksvogel, en de rest moet maar, net zoals ik zelf, accepteren dat het een dure hobby is en dat paarden maandelijks veel geld kosten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:41

@Bubsj: dan zijn we het wel eens, want zoals ik tegen polo ook al zei, dan zou ik dus helemaal geen bijrijdster zoeken. Als jouw stalhouder ervoor zorgt dat je paard lekker buiten staat en in de gaten houdt en je geen bijrijder nodig hebt om je paard dat te geven, prima toch?

En je mag uiteraard geld vragen voor het bijrijden, wie ben ik om te zeggen dat dat niet mag?
Alleen heb ik het er niet voor over om te betalen, dan zoek ik liever verder naar een paard waarvoor ik niet hoef te betalen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:45

Dat is het ook. Je hebt mensen die wel willen betalen (zoals ik) en mensen die dat niet willen. Ik verwacht zelf ook wel wat als ik betaal, niet zozeer medezeggenschap, maar wel een mooie stal, binnenbak, geen stalwerk, mooie uitrijmogelijkheden etc. Dat is hier in de omgeving niet heel makkelijk te vinden, als ik geen eigen paard had zou ik zelf ook op deze stal gaan bijrijden.

Maargoed, dat bied ik zelf ook. Dus mocht ik ooit in een situatie belanden waarbij ik een bijrijdster zoek, zou ik die zeker wel geld vragen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:49

Nee dan zou iemand het paard ook (bijna) volledig ter beschikking hebben binnen mijn richtlijnen (en die zijn alleen gericht op het welzijn van het paard) met daarin wel afhankelijk van de ervaring een deel 'bijschaven' van mij.
Voor 2 dagen per week vind ik 100euro een achterlijk bedrag.

Nu ik ouder en wijzer ben ;) had ik graag die kans gekregen namelijk. Voor ik zelf aan een paard begon een periode rijden op een paard wat al doorgereden is zodat ik
a. kan leren voelen waar ik naartoe moet werken en echt kan leren rijden.
b. kan leren wat er allemaal komt kijken bij het houden (managen) van een paard (voor wedstrijden)
c. kan bekijken wat voor mij belangrijk is aan een paard mbt bv karakter.
d. kan bekijken in welke discipline ik het wil zoeken (recreatief, dressuur, springen, sgw?) zodat ik daar bij de keuze voor een eigen paard rekening mee kan houden.
e. kan leren hoe een verantwoord trainingsschema in elkaar steekt.

Noem mij maar een oen maar ik denk dat dit erg waardevolle lessen zouden zijn voor een toekomstig paardenhouder. Dát gun ik iemand.
De nuance zal hem dan waarschijnlijk ook zitten in een deugdelijke begeleiding.

Voorlopig rij ik lekker egoïstisch zelf verder en geniet ik in mijn eentje van dit heerlijke paard ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:53

Daar zit hem denk ik inderdaad een verschil van 'zienswijze' Bubsj. Maar in principe liggen onze meningen dus helemaal niet zo ver uit elkaar, al zijn ze wel verschillend.

Trouwens, een heel andere vorm van bijdrage vragen als bijrijder, maar wat vinden jullie ervan dat een stalhouder geld vraagt voor een bijrijder op jouw paard?
Ik ken dus stallen waarbij er betaald moet worden, als er iemand anders op het paard komt rijden dan de eigenaar. En dat vind ik dus echt uitbuiterij. Ik bedoel, als je je paard ergens in pension zet, betaal je toch voor het gebruik van de faciliteiten? Als je een bijrijder hebt, maakt die met jouw paard gebruik van die faciliteiten, dan hoeft daar toch niet ineens extra voor betaald te worden?

@ Polo: dan is het inderdaad een heel ander iets, als je in principe een eigen paard hebt voor 100 euro per maand, dan vind ik het ook meer een 'leasepaard' dan een bijrijdpaard. En dan vind ik het wel weer logisch dat je moet betalen.

Het ging er mij vooral om, de situaties dat je het als eigenaar eigenlijk niet alleen kunt bolwerken om je paard te tijd en aandacht te geven die het verdiend. En in zo'n situatie blijf ik erbij, dat ik daar geen geld voor over heb.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:56

M_J; nou op zo'n stal zou ik dus al niet eens sta, kom s op zeg.. Ik vind het al ver gaan als je niet eens een eigen instructeur op stal mag hebben, laat staan dat ik dan verdorie ook nog eens moet gaat betalen als ik iemand anders op mijn paard zet. Het is toch míjn paard, niet dat van hun

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:56

extra stalgeld betalen omdat er een bijrijder komt rijden? Nog gekker.

Tijd voor een andere stal, zou ik zeggen...

Ik heb inderdaad ook eens op een stal gestaan waar alleen les van de eigenares kon krijgen. Dat is waardeloos, zelfs als mensen in een andere discipline reden (western) moesten ze naar een andere stal voor die les.
Ik had geen les in die tijd anders was ik daar ook niet aan begonnen.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:58

Ja vind ik belachelijk, mijn paard, ik betaal, belachelijk als iemand anders nog zou moeten betalen. Zie je hier in de buurt trouwens ook helemaal niet, ik had er, tot bokt, nog nooit van gehoord :P (maar van 1 bepaald iemand mogen lessen trouwens ook niet, dat kent men hier niet echt, gelukkig).

Polo, volgens mij ging het om 100 euro en dan 4 dagen in de week betreft TS. Uiteindelijk komt dat neer op 6,25 per dag. Ik geloof dat ze bij de manege's hier in de buurt al 8 euro rekenen voor een uurtje paard huren.

De leasepaarden die ik deed kosten mij minstens 200 euro per maand, en daar moest de eigenaar als nog op inleveren. Maar ik vind 200 zonder verdere kosten aan tuig, dierenartsen etc helemaal niet veel. En we konden en mochten er alles mee. Ik zou het zo weer doen, stukken goedkoper dan het paard wat ik nu heb.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 09:59

Marije_jiplover: inderdaad een gevalletje van schandalig. Kan me daarentegen wel voorstellen dat een stalhouder niet zit te wachten op 4 personen per paard die misschien niet allemaal even netjes omgaan met de stalregels. Dan wordt het wel een beetje ongrijpbaar.

Ik denk dat voor de TS wel voldoende verschillende visies zijn belicht zo. Ik denk dat het wel of niet vragen van een bijdrage zowel persoonlijk is, als afhankelijk van de omstandigheden en blijkbaar de regio waar je in woont.
Het is aan ieder voor zich om te bepalen waar hij zich goed bij voelt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:00

Voor €200,- spaarde ik door en kocht ik zelf een pony, die kost me minder per maand :=

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:14

BrittKitt schreef:
Voor €200,- spaarde ik door en kocht ik zelf een pony, die kost me minder per maand :=

Hangt er vanaf waar je 'm kan stallen en dan als je 1 x een redelijke dierenartsrekening heb, zit je zo aan die 200,- pm of meer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:18

Hier betaal ik elke maand ongeveer €200,- en dan heb ik ongeveer alle kosten er uit, voor het hele jaar. Gelukkig heb ik een vrij sobere pony die niet vaak een dierenarts nodig heeft. In het afgelopen 1,5 1x wat me €160,- kostte. Dus ik heb wel geluk idd, maar daarom zou ik nooit €200,- betalen voor een 'verzorgpony' :=

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:32

Bekijk het ook eens van deze kant: Ik zou een bijrijder niet laten betalen om het simpele feit dat ik, als het gaat om mijn eigen paard, de volledige zeggenschap over mijn paard zou willen houden. Als ik als bijrijder zou moeten opdraaien voor de helft van de kosten van de eigenaar, vind ik het niet per se logisch dat een bijrijder volledig moet dansen naar de pijpen van de eigenaar. De bijrijder neemt een deel van de kosten over, en verkrijgt daarmee ook een deel van de zeggenschap. Zie het als het huren van een auto: je betaalt, krijgt een huurauto mee, en je mag er mee doen wat je wilt (uiteraard binnen gestelde grenzen van de eigenaar).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:33

BrittKitt schreef:
Hier betaal ik elke maand ongeveer €200,- en dan heb ik ongeveer alle kosten er uit, voor het hele jaar. Gelukkig heb ik een vrij sobere pony die niet vaak een dierenarts nodig heeft. In het afgelopen 1,5 1x wat me €160,- kostte. Dus ik heb wel geluk idd, maar daarom zou ik nooit €200,- betalen voor een 'verzorgpony' :=

Zoals ik al schreef, hangt het er vanaf waar je je paard of pony neer kan/wil zetten.
Hier in de buurt zit je zo op 200,- pm aan stalling.
Het grote voordeel van een lease of verzorgpaard, is dat je geen risico loopt op grote dierenartskosten óf zelf dat je een paard of pony heb, waar je niet meer op kan rijden...
ook als je situatie veranderd, kun je er makkelijk mee stoppen. Een eigenaar zal het paard/pony dan moeten verkopen... etc etc.

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:40

Ik heb ook weer sinds kort een verzorgster voor Prakkie. Ze doet puur de verzorging en longeren/los/wandelen en dus niet rijden. Ik vraag ook geen bijdrage, alleen a lot of love ;) .

Hier even je vragenlijstje:
1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
ik heb een advertentie hier op bokt gezet, maar daar kreeg ik geen enkele reactie op. Op marktplaats heb ik welgeteld 1 bruikbare reactie gehad
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Door de selectieprocedure had ik maar 1 bruikbare reactie. De rest wilde toch rijden, of was te jong.
3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
Rijden kan niet, dus moest echt om de verzorging gaan. Verder geen bijdrage en ook geen taken.
4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
We houden een schriftje bij, wat ze gedaan heeft op de dagen dat ze prakkie doet. En verder altijd bellen als je denkt dat er iets is.
5. Wat zijn de taken van de verzorger?
Poetsen, wandelen, losgooien, longeren, in het land zetten (naar eigen inzicht)
6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
Ja, ze doet prakkie op maandag en dinsdag, warvan ze 1 dag losgooit en 1 dag longeert. Verder is ze vrij om vaker te komen en dat doet ze ook geregeld. Zo komt prakkie er meerdere keren per dag uit.
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
Nee. Prakkie loopt nu zz-zwaar en we gaan binnenkort de overstap maken naar de LT. Dan is het moeilijk iemand te vinden die qua rijden heel goed bij jou en je paard past.
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Nee, ze hoeft aan mij iets te betalen. Ze moet alleen lid zijn vd vereniging (80 euro per jaar), en dat moet ze wel zelf betalen. Hierdoor kan ze ook lessen volgen op de manege.
9. Hoe bevalt het jullie?
Mij bevalt het erg goed, en prakkie is ook erg tevreden. Ze komt er vaker uit en de verzorgster is ook blij met prakkie.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:43

Ik ben dus de verzorgster van een paard en betaal €50 in de maand voor 5 dagen in de week. Daarbij kies ik er zelf voor de penen te betalen bijv en voer als het nodig is. Omdat ik haar als eigen paard mag beschouwen vind ik het niet meer dan normaal.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:50

1. Hoe zijn jullie terecht gekomen bij de verzorger van je paard?
Via internet, ik had een zoekertje geplaatst voor een bijrijdster
2. Deed je ook aan een soort van selectieprocedure? Had je bijvoorbeeld een minimum leeftijdsgrens?
Ik had liefst iemand rond mijn leeftijd (toen 19) en zij is 17 dus dat ging perfect!
3. Wat waren voor jou de belangrijkste voorwaarden?
Dat ze niet bang was om de handen vuil te maken, dat ze rekening hield met wat het paard kan, dat ze verantwoordelijkheid had
4. Welke afspraken/regels hebben jullie gemaakt?
Dat ze zo'n 2x per week kwam en dat ze dan poetst, wat rijdt en eventueel wat meehelpt de mest van de weide halen.
5. Wat zijn de taken van de verzorger?
Poetsen, rijden en eventueel wat meehelpen op het erf
6. Hebben jullie een taakverdeling gemaakt, met bijvoorbeeld vaste dagen?
Ik ben vrij op dinsdag, donderdag en zondag en had graag dat ze dan kwam in het begin, nu mag ze komen als ze wilt.
7. Mag de verzorger ook op je paard rijden?
Natuurlijk, daarom zocht ik iemand ;)
8. Deelt de verzorger mee in de kosten en zo ja, hoeveel?
Nee
9. Hoe bevalt het jullie?
Heel goed! Mijn paard fleurt wat meer op, ze wordt ook terug wat gereden, wat ze nodig heeft. Mijn bijrijdster komt in de winter niet veel, maar dat maakt ook niet uit aangezien mijn paard in de winter last heeft van haar knie. Ze ruimt netjes haar spullen op, gaat goed om met m'n paard, heeft al meegeholpen mest scheppen, vind het echt prima! Ze laat weten als ze komt of niet, dus ik kan ook rekening houden met de beweging van Amore.
Het is dat Amore niet voluit bereden kan worden, anders had ik wel een kleine bijdrage gevraagd. Als ik ooit iemand zou zoeken voor Esquna (merrie op Z2 niveau) te berijden, zou ik wel een bijdrage vragen a la €50 per maand, omdat ze er dan ook mee op wedstrijd zouden mogen gaan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 10:56

@prakkie:

:= := we zullen zie wen hoe lang dat dat gaat duren want die stal waar jij staat, een normaal werkend mens is het daar heel heel gauw zat.
En een paard wat je enkel mag poetsen en stappen en longeren (wat altijd op een bepaalde tijd moet) is vaak na een lange tijd niet leuk meer.

Dat jouw verzorgster dus 80 euro moet betalen vind ik helemaal achterlijk zij betaald dus 80 euro per jaar om jouw paard te mogen losgooien en longeren want rijden mag ze niet >;)

Wat betreft of iemand moet betalen voor een paard hangt helemaal van de situaties af dan moet je per situatie bepalen.

Ik rij nu paarden van een vriendin ivm zwangerschap er is geen haar op mijn hoofd die er over nadenkt te betalen.

Verder komen er binnenkort kinders (onder begleiding van moeders) op mijn pwoon rijden die moeders hebben zelf ook vroeger gereden en zijn vrienden van mijn ouders, deze mensen hoeven niks te betalen.

Vroeger had ik wel bijrijders, zij betaalden meestal 100 euro per maand voor ong 2-3 dagen per week.
Dit is jaren goed gegaan.

Nu zal ik voor deze pony niks meer vragen en op andere paarden komen geen verzorgsters meer.
Ik zal daar aantal dingen voor laten.
Laatst bijgewerkt door Judje op 17-02-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Wijzig-knop. Tevens overbodige quote verwijderd, meestal is het noemen van de gebruikersnaam voldoende.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:06

Ik heb gisteravond nog even op MP gekeken bij mij in de regio. (straal van 10 KM van mijn woonplaats, in de buurt van Utrecht)

Op 1 na, vroeg niemand geld voor het verzorgen/bijrijden van haar paard. Diegene die geld vroeg vroeg 40,- pm.
De reden bij ALLE advertenties was: tijdgebrek

Nu is het zo dat in deze regio er haast geen volpensionstallen zijn. Er moet dus bijna altijd minstens uitgemest worden...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 11:10

@Bubsj : ik ben het geen 100, maar 200% met jou eens.
Ik heb ook geen bijrijdsters "nodig". Mijn paarden worden goed verzorgd, en krijgen voldoende beweging. Als ik met vakantie ga, vraag ik een "paardenoppas", die ze voert en verzorgt, maar er NIET mee rijdt. Als wederdienst voer en verzorg ik haar paarden tijdens de vakantie. Als zij niet kan, vraag ik mijn nichtje en betaal haar ervoor. Dat vind ik een nette regeling.
Ik krijg heel veel vragen van kinderen (én volwassenen) om te mogen rijden met mijn paarden. Dat mag soms, maar enkel met degelijke les én tegen betaling. Ook dat vind ik een nette regeling.

Kijk, ik denk dat wij hier een beetje naast elkaar discussieren.
Ik vind het een groot verschil als er effectief moet GEWERKT worden (ttz voeren, mesten, losgooien, ballen rapen, longeren, stappen aan de hand) of enkel poetsen en rijden. Dat kun je geen werk noemen, en als jullie een eigenaar vinden, die de stalling van zijn paard helemaal betaalt, en de spullen ter beschikking stelt, en verder voor alle risico's en kosten opdraait, en het enige wat jij moet doen is poetsen en rijden als het je uitkomt, dàn vind ik dat jij héél véél geluk hebt als jij dat gratis mag. En nee, ik vind dat niet normaal.
Wanneer je echter moet werken, vind ik het logisch als je in de ruil dan mag rijden, of dat de eigenaar jou ervoor betaalt. Dat is een volledig andere situatie.

Om dan op de eerder gestelde vraag (paard is kreupel, wat doe je bij betalende bijrijdster) te antwoorden :
Zoals ik al vertelde had ik vroeger een bijrijdpaard waar ik de helft van het stalgeld betaalde. Toen het paard kreupel werd (peesblessure), mocht ik er maanden niet mee rijden. Ik heb toen alle dagen met het paard aan de hand gestapt, been afgespoten, bandages vervangen, groene leem afgewassen en opnieuw aangebracht enz enz en ik ben gewoon verder blijven betalen. Gek ? Misschien. Maar zoals ik ook al eerder schreef : ik mocht het als mijn eigen paard zien en ik had het paard zelf al niet moeten kopen. Bovendien vond ik het lief dat de eigenaar de andere helft van het stalgeld betaalde. Zij reed er immers niet eens mee.
Persoonlijk zou ik in dat geval niet van de bijrijdster verwachten dat ze zou doorbetalen. Wél dat ze zou blijven verzorgen. En de ervaring heeft mij ook al geleerd dat als er effectief moet gewerkt worden, dat de meeste verzorgers het dan snel beu zijn. Rijden : OK, maar werken : neuh...

Zoals jullie al begrepen hebben, heb ik zeer slechte ervaringen met gratis bijrijdsters....