Beoordeling B dressuur te streng.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:50

Hier moet je paard trouwens ook gewoon de hele proef nageeflijk lopen, maar een keer een slingertje erin is niet zo erg. Als de aanleuning en impuls enzo maar goed blijft.
Als je paard nog niet in de aanleuning kan lopen, dan kun je ook geen goede proef laten zien.
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 18-05-09 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:51

Jester_ schreef:
Of de ruiters rijden niet zo goed ;)

:oo Wat zeg je nou!!!!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:30

asjemenou schreef:
Dan is Friesland waarschijnlijk een super goede provincie, waar het niveau erg erg hoog ligt. ;)
Of jullie hebben gewoon erg strenge jury`s.

Als ik sommige mensen zie rijden. Dan vraag ik me wel eens af hoe ze aan hun winstpunten komen. En niet alleen in de klasse B. En ja, sommige jury's zijn hier streng en andere weer heel soepel. Maar mij hoor je daar niet over klagen. Ik heb de tijd met haar. Ze moet gewoon ervaring opdoen. En dan komen de punten vanzelf wel. Daar ben ik niet bang voor.

_San87_

Re: Beoordeling B dressuur te streng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:42

Het valt me de laatste tijd op dat men, met name hier in kring Twente, nog wel eens belachelijk hoge punten wil geven bij B dressuurcombinaties.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:46

Dat is nou DRESSUUR!! *D
Altijd oneerlijk,

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:31

Nou ik was laatst bij het NRPS in Ermelo,daar werd ook met punten gegooid,als ze hier ook zo zouden punten was ik al Z2 geweest :P

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 16:38

Hihi, waar ik een tijdje terug met mijn jonge paard af en toe thuis kwam met een winstpunt, vliegen de winstpunten ons nu geregeld om de oren, denk dus dat je gewoon rustig meot blijven gaan, en vooral goed moet blijven rijden, misschien zitten er inderdaad toch wel meer rare dingen in je proef dan jij denkt...

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:28

FriesWytske schreef:
asjemenou schreef:
Dan is Friesland waarschijnlijk een super goede provincie, waar het niveau erg erg hoog ligt. ;)
Of jullie hebben gewoon erg strenge jury`s.

Als ik sommige mensen zie rijden. Dan vraag ik me wel eens af hoe ze aan hun winstpunten komen. En niet alleen in de klasse B. En ja, sommige jury's zijn hier streng en andere weer heel soepel. Maar mij hoor je daar niet over klagen. Ik heb de tijd met haar. Ze moet gewoon ervaring opdoen. En dan komen de punten vanzelf wel. Daar ben ik niet bang voor.

in friesland ligt het niveau helemaal NIET hoog. ik verbaas me elke keer weer over het niveau in de hogere basisklassen

een winstpuntje in het B heb je toch al gauw. kun je nog wel een paar grove fouten maken :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:40

Ik ervaar dat heel anders. Ik had de laatste keer twee bijna gelijke proeven. En had 22 punten verschil. Terwijl iedereen zei dat het redelijke proeven waren.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:46

ik had in het m2 vandaag ook bijna 20 punten verschil

maar vind sommige combinaties echt niet M waard.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:58

Ik vind de grootste frustratie toch wel de zo verschillende beoordelingen.
toen ik begon met starten met mijn vorige paard en met degene waarmee ik net ben begonnen, (4jaar) liepen beiden toen nog niet nageeflijk, maar wel met een goede aanleuning. De ene jury keek alleen naar hoe ik mijn oefeningen deed, of ik ze netjes afwerkte en gaf me dan een 7 als ik een nette middendraf liet zien met een mooie aanleuning, de andere jury wilde mijn paard toch echt al nageeflijk zien en kreeg ik bijna alleen maar 5'en bij.

Ik vind dat een paard in de B een nette aanleuning moet hebben (heb ook proeven zonder stuur gehad :o), in de L nageeflijk loopt en in de M naar de oprichting toe moet, en in de Z opgericht moet lopen. Maar elke jury heeft daar weer een andere mening over, en dat vind ik erg vervelend.

Ik weet het zelf ook wel als ik een proef heb gereden wanneer ik geen winstpunt verdien, maar afgestraft worden in de B op een goede aanleuning zonder nageeflijkheid vind ik niet kunnen. Verzet vind ik een ander verhaal, net zoals de rug weg drukken.

Ze zouden eens met zijn allen bij elkaar moeten komen en dit bespreken..
Hierdoor kreeg ik bij de ene jury

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:03

Uhm, als een paard in de goede aanleuning loopt, dan is hij ook nageeflijk.
M.a.w een paard wat niet nageeflijk loopt, kan nooit een goede aanleuning hebben.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:09

asjemenou schreef:
M.a.w een paard wat niet nageeflijk loopt, kan nooit een goede aanleuning hebben.

ik vind nageeflijkheid zeker niet hetzelfde als een goede aanleuning. Onder een goede aanleuning versta ik een goed contact met de mond van het paard, die stabiel is en ontspannen. Niet een paard dat loopt te sterrenkijken
Eerst komt de aanleuning en dan de nageeflijkheid, niet andersom

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:30

Maar als je een goed contact hebt, die stabiel is en ontspannen, dan is je paard nageeflijk,
Als hij dan niet nageeflijk is, dan is er iets niet helemaal goed met je contact.

Wat is dan precies het verschil tussen een paard met een goede aanleuning, en een paard met een goede nageeflijkheid? Misschien heb je een foto als voorbeeldje?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:32

als ze B vet soepel gaan jureren, dan kom je wel vast te zitten in het L1. dus als je paard gewoon nu lekker nagefelijk loopt

komen er nog maar een paar oefeningen bij en kost het ook niet zoveel moeite

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 22:21

asjemenou schreef:
Maar als je een goed contact hebt, die stabiel is en ontspannen, dan is je paard nageeflijk,
Als hij dan niet nageeflijk is, dan is er iets niet helemaal goed met je contact.

Wat is dan precies het verschil tussen een paard met een goede aanleuning, en een paard met een goede nageeflijkheid? Misschien heb je een foto als voorbeeldje?

Ja ik zat al te zoeken naar een goede foto, heb er wel een gevonden, maar de kwaliteit is wel erg slecht omdat ie uit een filmpje is geknipt. Zal hem zo even uploaden.

Daarmee bedoel ik mee dat je een goede verbinding met de mond van het paard hebt. (niet dat een kant enorm wordt vastgehouden en de ander niet wordt aangenomen door het paard). En de hoofdligging op het verlengde van de hals. Dus niet echt omhoog, maar een wat meer natuurlijke houding. Op die manier dat hij zijn lichaam wel kan ontspannen en zijn rug niet wegdrukt. En van daar uit zijn we naar de nageeflijk toe gaan rijden. Is mn verhaal een beetje duidelijk? O:)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 07:58

Ik snap het helemaal als de punten niet goed genoeg zijn ligt het aan de jury.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:22

Nee hoor, lang niet altijd. Maar er zijn keren dat je denkt dat je de punten van iemand anders hebt gekregen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 09:25

Op zich snap ik je verhaal wel hoor Noekje, maar we verschillen daarin gewoon van mening. ;)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:37

noekje schreef:
nog niet nageeflijk, maar wel met een goede aanleuning.

Dat kan niet...

asjemenou schreef:

Inderdaad.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:45

Ik heb lang niet alles gelezen maar ik heb graag een jury die durft te punten en graag veel commentaar erbij schrijft, daar heb je wat aan.
Ik had laatst voor het halsstrekken een 1!!! En helemaal terecht want ik had ook bewust het paard niet laten halsstrekken. Hij liep op dat moment gewoon niet over de rug en dan heeft het geen zin om zomaar die teugels los te gooien. Ik had dus bewust dit onderdeel overgeslagen en dat had de jury heel goed gezien. Dat mogen ze wat mij betreft hard afstraffen. Zulke jury's durven tenminste evarieerd te punten. De onderdelen die wel goed gaan worden dan ook beloond. Ik heb dat veel liever dan zo'n 5-6-5-5-6 jury.
En ik heb niet de indruk dat er te streng beoordeeld wordt. Ik had afgelopen week meer punten gekregen dan ik verdiend had, dus nee ik heb die ervaring zeer zeker niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:51

_Lott schreef:
ik had in het m2 vandaag ook bijna 20 punten verschil

maar vind sommige combinaties echt niet M waard.

Inderdaad, die denken L2+10 hopla, de M1 in.
En dan raak je in de knoop.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:43

Dus je zegt dat een paard niet ontspannen kan lopen zonder aan de teugel te lopen ..?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:57

nee precies, maar dan hadden we dus even een miscomminucatie. Met aanleuning bedoelde ik meer gelijke druk op beiden teugels die beiden worden aangenomen door het paard en een rustige hoofdhouding.

Maar hoe vind jij dat daarop gejureerd moet worden in de B?

Heb je je berichtje net weggehaald of zie ik ze vliegen? :p

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:02

Volgens mij zie je ze vliegen, als ik naar de foto's in je profiel kijk stelt dat niet veel voor, als ik je teksten hier leest heb je de wijsheid in pacht.