Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Allerlei vragen over Shetlandveulen opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:27

russel schreef:
Heb je mijn post gelezen over mijn jaarling met zijn opoe?? Dat kleine ding heeft de tijd van zijn leven om die opoe te pesten en dan wordt hij achter na gezeten, kirrend van plezier rent dat ding voorop. Mijn paard er achter aan en doet net of hij hem niet kan inhalen....

Ja geweldig! Haha!
Dit biedt toch wel perspectief voor de shet van TS. Hopelijk wil haar paard straks ook lekker met de shet dollen en rennen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:29

Wil het je best eens uitleggen in een PB, hoor, Lovely. Knipoog

Ik vind zelf dat je jonge kinderen niet alleen met pony's moet laten rommelen, als ze daar niet aan toe zijn.
Dat gaat gewoon niet goed, dat is wat ik ervan zie. Zoveel verwarring bij die pony's, die kids die daar niet mee om kunnen gaan. En dat geldt ook voor volwassenen die erbij staan, maar niet genoeg over paarden weten.... Dat gaat gewoon nooit goed.
En de paarden zijn weer de dupe. Verdrietig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:37

twiggy................ van een ding kan je uitgaan............ en dat is dat eem shet voor zichzelf zorgt Haha!............zo niet goedschiks dan wel kwaadschiks...............behalve als er een rot mens bij staat

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:22

KiWiKo schreef:
twiggy................ van een ding kan je uitgaan............ en dat is dat eem shet voor zichzelf zorgt Haha!............zo niet goedschiks dan wel kwaadschiks...............behalve als er een rot mens bij staat

Klopt. Heerlijke dieren zijn het. Lachen
Mocht mijn dochter echt gek van paarden te blijven over wat jaartjes, dan ga ik sterk denken aan een grote Shet voor 'erbij'. Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:21

Wat ik eerlijk gezegd niet begrijp aan dit topic is dat TS een gratis pony zocht, en heeft gekregen. Hoe gaat dat als een van de paarden eens ziek wordt en acuut een dierenarts nodig is, of erger nog, de kliniek? Zijn daar wel de financiele middelen voor?

Daarbij, shetjes kunnen buitengewoon koppig en eigenwijs zijn, en zijn kampioenen in hun zin doordrijven. Ik vind het nooit zo'n geweldig idee om een jonge shet bij onervaren mensen te zetten, hoe goed bedoeld ook, het blijft een enorm paard gevangen in een schattig lichaampje. En juist dat zorgt ervoor dat het zovaak fout gaat met shets, hoe goed bedoeld ook! Je denkt een klein mormel te hebben maar dat ding gedraagt zich alsof ie een enorme reus is! Het zijn kampioentjes in intimideren en manipuleren, zijn prima in staat om alles naar hun hand (hoef) te zetten en dat maakt ze nou net zo leuk. Heb heel wat kindertjes vlieglessen zien krijgen van zo'n schattig poownietje want hoeveel kwaad kan daar nou inzitten?

Tot slot, wat mij betreft horen veulens in een kudde, ongeacht ras. Waar ze leeftijdsgenoten hebben om mee te spelen en oudere paarden om ze op te voeden. Daar heeft een shet net zoveel recht op als een groot toekomstig sportpaard. Dat zoiets niet altijd kan begrijp ik nog wel, maar er lijkt niet eens veel moeite voor gedaan te worden het dier een paardwaardige opvoeding te geven en dat lijkt me toch wel een vereiste.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:17

Mick misschien moet je de laatste pagina's eens terug lezen. Ik vraag mij af waar iedereen het blijft halen dat het diertje geen paardwaardig bestaan zou hebben... is jou paard opgegroeid in een grote opfokkudde???
Het veulen heeft het gezelschap van een draverruin van ongeveer 8 à 9 jaar die het diertje zeer goed manieren kan leren en kan opvoeden...

En verder wil het toch niet zeggen omdat linda die shet gratis wilde dat er geen financiële middelen zouden zijn als er plotse dierenartsrekeningen zouden zijn?! Waar halen jullie dat?!
Verder IS er wel begeleiding wat betreft die shet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:00

Maar waarom wilde ze die shet dan wel gratis, als ze geld genoeg heeft?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:45

Omdat zij er, na overleg met haar man, geen geld aan wenst uit te geven. Trouwens als het je kan troosten, ze heeft de vorige eigenaresse wel degelijk iets gegeven voor het dier Knipoog Ik stond er nl bij.

Maar soit, ik denk niet dat het iemand aangaat hoe haar financiële situatie is. Maar wees gerust, als er iets met de dieren moet gebeuren is er zeker een potje om hun de nodige zorgen te geven Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:50

Ik heb het hele topic doorgelezen even voor de duidelijkheid, maar de vraag over de financien blijft me bezig houden. Als je geen geld hebt/ wilt uitgeven om een pony aan te schaffen, waarvan moet je het dan onderhouden? Ook een goedkoop shetje kan ziek worden en als je niet bereid bent te investeren in de aankoop zie ik dat eerlijk gezegd als een slecht teken. Wie garandeert er dat ze dan wel bereid is te investeren als een paard ziek wordt?

En ik geef alleen aan dat ik een voorstander ben van opfok, mijn paard komt uit een opfok en ik ben bereid daar wat verder voor te reizen. Ik heb niet gezegd dat het niet kan zoals het bij de TS gaat, dat is zowiezo beter dan alleen op een weitje.

En die hulp bij de opvoeding, komt ze daar niet een beetje laat mee? Ik weet niet wat er allemaal al verpest is in de tussentijd en dat kan een hoop zijn. Linda geeft aan bang te zijn voor de pony, wat moet je met een pony als je er bang voor bent? Dan loopt ponylief zo over je heen.

Oja, over dat voerhok/ zadelkamer. Hoe groot is de moeite die gewoon dicht te houden? Alleen naar binnen gaan als je er iets te zoeken hebt en zodra je klaar bent de deur weer achter je dicht doen. Probleem opgelost, hoef je ook geen brutale snotaap eruit te plukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:27

Mick, ik ben het met je eens hoor, wat heb je eraan als een pony van 40 cm over je heen loopt?
Willek_nijs, ts heeft eerder in het topic al te kennen gegeven dat haar man bij de daf werkt en dat hun toekomst dus onzeker is.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:30

goed aanpakken. heel veel paarden die als veulen alles konden wat ze wilden zijn als ze ouder zijn ontzettend vervelend met rijden en omgang.. nu al een paar vz paarden van gehad in een jaar tijd Knipoog

succes ermee! Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:37

Ach wat voor zin heeft het hierop te blijven ingaan... Ik begrijp jullie bezorgdheid, maar wat ik zie is dat er echt hééééééééél erg overdreven wordt. Er wordt van een mug een olifant gemaakt, er worden veronderstellingen gemaakt die gebaseerd zijn op niets... Het feit dat haar man bij DAF werkt en hun toekomst onzeker is, geeft niet aan dat ze financieel in de problemen zitten, maar wel dat ze rekening moeten houden met de kans dat hij over een aantal maanden misschien geen werk heeft en zij een tijdje alleenverdiener wordt... Het is toch goed dat in te calculeren. Als ze nu al aan de spaarcenten zouden gaan, dan zou er pas iets grondig mis zijn. Maar hey, je moet maar eens zoeken op haar naam Knipoog ga je nog goed (financieel) nieuws tegenkomen hier van haar Knipoog

Ennuh wat die hulp bij de opvoeding betreft, het lieve diertjes is nog maar een tweetal weken bij haar... Geef het diertje toch eerst de kans om te wennen voor je er ook maar uberhaupt iets mee gaat doen... Er zal op twee weken tijd echt niet veel verpest zijn. Buiten dat die kleine de voerkamer gevonden heeft Lachen En JA die deur is dicht, die staat alleen open op het moment dat zij het voer in de emmer aan het doen is en ja dan komt die kleine naar binnen... Dat is echt zo moeilijk niet af te leren. Bij ons kan je gerust het voerhok laten openstaan (wanneer wij aanwezig zijn) onze paarden zullen er niet in gaan....

Maarja hier op bokt is het geen kunst om van een mug een olifant te maken Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:51

Je kan mijn onbestemde voorgevoel niet wegnemen Willeke. En wat ik me ook afvraag is waarom jij telkens reageert en niet de TS.

Er is in dit topic een hoop reden tot vragen en bezorgdheid naar voren gekomen, dat nu allemaal gebagetalisseerd wordt. Het is allemaal zo erg niet, er gebeurt niets blablabla maar de vragen die veel mensen hier stellen zijn uit oprechte bezorgdheid voor het welzijn van de paarden.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom de TS de paarden niet op een pensionstal plaatst, of op een boerderij. Ze geeft aan weinig ervaring te hebben en op een plaats waar meer paarden staan kan je METEEN hulp vragen als een probleem zich voordoet, en niet pas achteraf via internet (als het kwaad al is geschied). Een weitje met schuilstal waar meerdere paarden staan is echt niet duur en advies op het moment zelf is onbetaalbaar. Het excuus van dat mensen kunnen vertrekken vind ik dom, mensen kunnen ook juist komen en hoe meer mensen hoe meer je samen weet. En onervaren mensen met een jong dier zouden eigenlijk constant begeleid moeten worden, wat alleen kan op een stal met meerdere paarden (of ze moet iemand (jou Willeke?) altijd zo gek krijgen mee te gaan).

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:59

Shetlanders weten nou eenmaal heel snel waar het voer gehaald wordt, ik ken het probleem. Maar ik vind het geen probleem want met een keer zeggen eruit gaan ze hoor.
Ik heb nu een onder en bovendeur in mijn voerhok, zodat ik de onderdeur achter me kan dichtdoen en toch licht heb, ideaal met deze slimmerikken. Misschien een oplossing voor ts.

Ik heb er 4 lopen en ik durf te zeggen dat je voor de meeste shetten steviger in je schoenen moet staan dan voor een groot paard. Mijn veulen ook 6 maanden oud, kent geen gedragsproblemen. Bijt niet en trapt niet, hij probeert het wel, maar voordat ik kan corrigeren corrigeerd mijn ruin hem al, van het baasje moet je afblijven, zo zie ik dat hij op heel veel momenten gecorrigeerd maar ook beschermd wordt door mijn andere pony's, volgens mij leren ze daar het meeste van.
Hij gaat aan mijn voeten liggen als ik in de wei sta, maar verder super braaf. Kan netjes vaststaan en gepoetst worden. Dat is toch de basis voor zo'n dier. Kleine kinderen zijn meteen verliefd op hem, zo'n wollige shet heeft nu eenmaal aantrekkingskracht, maar hij is dan ook meteen de enige die ze niet mogen doen, ze zijn sneller verpest dan opgevoed.

Overigens hoop ik niet dat de shet van ts maar 40 cm is en nog maar 10 cm groeit, dat is wel heel klein. Mijn veulen is nu 78 cm en aan zijn oren krijg ik hem niet meer opgetilt.

Ik ben het met de mensen eens die zeggen zet hem in een kudde (of het huidige paard moet duidelijk opvoedkundig zijn) maar dat begrijp ik niet uit de posts hiervoor. En laat het opvoeden over aan mensen die weten wat ze doen en niet bang zijn. Angst is een slechte raadgever.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:12

sonjim schreef:
maar voordat ik kan corrigeren corrigeerd mijn ruin hem al, van het baasje moet je afblijven, zo zie ik dat hij op heel veel momenten gecorrigeerd maar ook beschermd wordt door mijn andere pony's, volgens mij leren ze daar het meeste van. Hij gaat aan mijn voeten liggen als ik in de wei sta, maar verder super braaf. Kan netjes vaststaan en gepoetst worden. Dat is toch de basis voor zo'n dier. Kleine kinderen zijn meteen verliefd op hem, zo'n wollige shet heeft nu eenmaal aantrekkingskracht, maar hij is dan ook meteen de enige die ze niet mogen doen, ze zijn sneller verpest dan opgevoed.

Om even hierop te antwoorden, je weet toch dat dat juist dominant gedrag is van jou ruin... als jij de leider bent, is het jij die de kudde verdedigt. Het feit dat je ruin het heft in handen neemt wil zeggen dat hij boven jou staat Knipoog No offence naar jou toe hoor Knipoog Want ik weet ook hoe jij omgaat met je dieren (uit andere topics hier op bokt) en kan daaruit wel opmaken dat je goed bezig bent hoor.

Waarom linda zelf niet antwoord weet ik niet, ik heb haar vandaag nog niet gezien, dus mss heeft ze het wel te druk?! Ik kan als héél goede vriendin enkel zeggen dat haar dieren het echt zo slecht niet hebben als hier beweert wordt. Het kan altijd beter, maar dit is toch véééééél beter dan een pensionstal. En trouwens, waarom zou je kiezen voor een pension als je thuis de plaats hebt, en begeleiding kan krijgen?!

Moest iemand tegen mij zeggen dat ik mijn paard op een pension zou moeten zetten omdat een kudde van 3 paarden niet groot genoeg is zou ik ook zeggen: pffftttt de boom in ermee! Mijn paard staat ook gratis waar ze nu staat. Is de eigenaar van de wei daarom gek? Misschien wel. Maar anderzijds is hier niet geweten welke afspraken er verder gemaakt zijn waardoor dit wel kan...
Ik ben gezegend met de plaats waar die van mij staat. Daar gaan er wel eens weg, maar 1 merrie blijft altijd! Dus de kudde blijft vrij stabiel. Maar een altijd wisselende kudde kan voor veel paarden echt een heleboel stress veroorzaken.

Verder is de begeleiding die je op vele pensionstallen krijgt echt niet dat hoor... Sorry maar als je bekijkt hoe sommigen met jonge paarden omgaan en wat voor druk er vaak op gelegd wordt. Niet alleen op jonge paarden, maar ook op volwassen, oudere dieren... Ik zou er never aan denken om mijn paard ergens op pension te zetten!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:54

Mijn ruin doet dat ook naar mij toe. Alles wordt bij mij weggehouden en dat is best handig als je hem uit de kudde moet plukken. Wat mij wel verbaasd heeft dat hij in een kudde niet veel te zeggen heeft, het lülletje is, maar zodra ik er naast sta, wordt hij dapper.

Ik ben trouwens van mening dat paarden ons niet als hun gelijke zien, maar als een wezen waar ze mee kunnen samenleven. Wij zijn niet de leider van de kudde, wij zijn nl geen paarden. Paarden zijn niet zo dom om niet te zien dat wij geen soortgenoten zijn, juist zo slim om te onderkennen dat ook wij wat in te brengen hebben.

De leidende hengst uithangen of de alpha merrie zijn, vind ik kul en daarbij valt waarschijnlijk het principe van veel goeroes omver...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 22:57

Mijn ruin is naar mij toe absoluut niet dominant en als ik een paard vastpak en met een paard bezig ben bemoeit hij zich er niet mee, enkel als ze allemaal los in de wei lopen. Maar hij beschermd zo ook de hele kudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:19

Ik heb het idd ook over beschermend gedrag naar mij toe met overige paarden om ons heen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 00:14

Waarom de TS niet reageerd?
Vandaag was ik de hele dag bezig met andere dingen.
Bijvoorbeeld de kerstboom opruimen, stofzuigen, wassen, de paardenwei schoongemaakt, Sanne (DE beruchte Shet) met een bal laten spelen, ze heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel hooi gegeven allebei, Cisco zijn touwhalster omgedaan en een paar games gespeeld, waaronder een hele lange undemanding time, met Sanne door de weide gewandeld, met mn dochter en man wezen zwemmenen net nog The Mist gekeken Haha! En nu heb ik ruzie omdat ik zit te posten en van mn man naar bed moet, want morgen moet ik weer mn centen verdienen tot 3 uur Haha!
Anyway, Willeke heeft gelijk. Ik heb een heel groot hart voor dieren en ben zeker bereid elk advies te overwegen.
Sanne loopt het hok niet meer in, ik doe de deur op een kier en ga er met mn bescheiden maatje 38 kont voor staan Haha!
Ik heb Sanne gewoon gekocht (o.a. om reden 2 hierna). Ik noem mensen zeikerds ja, maar dan alleen de mensen die me aanvallen zonder me te kennen! Toen Cisco alleen stond was het niet goed, toen ik iets gratis zocht was het ook al niet goed, nu doe ik mijn best van mensen te leren door hun advies te vragen en is het alweeeeeeeeeeeer niet goed!
Inderdaad onze financiele vooruitzichten zijn onstabiel. Geeft heel veel ruzie in de tent, geloof mij maar. Maar dat is inderdaad niemand zijn zaak.
Ik ben nu bezig met een huurweide te zoeken voor vanaf maart, dat gaat me al genoeg kosten, daarnaast ga ik mijn privélessen weer oppakken en probeer ik ergens een piste te huren bij iemand. Ik heb geen geldboom, jammer!
Vandaag was een leuke dag met Sanne. Ze is razend enthousiast met een bal. Als je hem zachtjes wegrolt dan rent ze er als een zotte achteraan en duwt hem weg met haar neus en met haar voeten Haha! Echt Willeke, je had het moeten zien, zo plezierig een klein kind te laten spelen Haha!
En niemand moet denken dat ik deze veulen te snel groot wil zien of dat ik niet inzie dat het nog een kleintje is.
Mijn dochter is ook een kindje...........!! Die mag spelen wat ze wil, maar er zijn altijd een paar kleine regeltjes, de basis moet je ze al vanaf kleins af aan leren. Ook bij de Shet. Een kind mag niet spugen als ze haar zin niet krijgt, een Shetje niet bijten, toch??
Maar Sanne bijt niet. Ze heeft net voordat ik dit topic heb geopend 1x een beetje lelijk gedaan naar de borstel met haar manen. Niet meer.
Vandaag heb ik haar samen met Cisco geborsteld. Eerst Cisco en ze kon aan alles . Daarna met een zachte borstel haar "geaaid'. Ze stond los en ze bleef gewoon staan.
Mijn dochter komt er hooguit 2x per week, op de woensdagmiddag en een keer in het weekend. Alleen om te aaien. Ze gaat eigenlijk alleen maar mee omdat ze zelf een wortel wil opeten Haha! Als ze niet wil, dan niet. Simpel. Zo ook bij de Shet, als ze iets niet wil, dan niet.

En je mag kritiek geven wat je wilt, misschien op de Shet, maar mij ken je niet en kan je dus ook niet beoordelen!
Ik heb geiten gehad, varkentjes, honden, eenden, ganzen, kippen, cavia's, konijnen, kanarie's, een valkparkiet, ratjes, hamsters en ik heb nu een kind van 3 en geen van al die dieren heeft me ooit gebeten of wat dan ook! (whahha, Natasha wel een keer toen ze haar zin niet kreeg) Allemaal aten/eten ze uit mn hand en mijn 1e kip kwam zelfs bij me op schoot zitten!
Ik heb de MAS gedaan richting dierenverzorging/paardenhouderij dus ik heb nog wel ergens verstand van dieren.
Ik krijg juist te horen dat ik vaak te mild ben en te voorzichtig. Vooral dat laatste, ik wil niks fout doen daarom kom ik het hier vragen. Ik kom hiet niet vragen om tuthola's die het leuk vinden een beetje te katten!
Maar we zullen zien. Ik durf een wedje af te leggen dat Sanne een superleuke aanhankelijke brave pony wordt. Dus houdt het maar goed in de gaten Knipoog

Ciaooo.......ik ga slapen Ja Gaaaap
En meer gaat deze TSér niet zeggen Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:24

russel schreef:
Mijn ruin doet dat ook naar mij toe. Alles wordt bij mij weggehouden en dat is best handig als je hem uit de kudde moet plukken. Wat mij wel verbaasd heeft dat hij in een kudde niet veel te zeggen heeft, het lülletje is, maar zodra ik er naast sta, wordt hij dapper.

Ik ben trouwens van mening dat paarden ons niet als hun gelijke zien, maar als een wezen waar ze mee kunnen samenleven. Wij zijn niet de leider van de kudde, wij zijn nl geen paarden. Paarden zijn niet zo dom om niet te zien dat wij geen soortgenoten zijn, juist zo slim om te onderkennen dat ook wij wat in te brengen hebben.

De leidende hengst uithangen of de alpha merrie zijn, vind ik kul en daarbij valt waarschijnlijk het principe van veel goeroes omver...

Mijn vorige paard deed dat ook wel eens, ik heb het ook wel eens verkeerd geinterpreteerd omdat ik vond dat hij niet zo lelijk moest doen tegen andere paarden, maar dat bleek dus om mij te gaan. Voor mij was hij bijzonder lief, maar niet op de manier zoals sommigen het graag zien, anders.

Verder ben ik met je eens dat wij niet moeten proberen een paard te imiteren, dat gaat toch niet lukken. Daarom is het handiger om een paard ook wat mensentaal te leren en in ruil zorgen wij dat we hem ook zo goed mogelijk begrijpen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 00:38

Kijk, dat is duidelijke uitleg van de TS.

Maar een groot hart voor dieren betekent niet dat je ze automatisch ook kan opvoeden, dat is een groot misverstand! (no offence!). Mijn schoonmoeder is een echte boerendochter die op als 6- jarig kind samen met haar 5- jarige broertje op hun Belg naar school ging 15 kilometer verderop maar is nog steeds niet in staat om een kat of hond behoorlijk op te voeden (en haar kinderen valt ook qua opvoeding wel wat op aan te merken, ik leef met eentje samen). Een paard durf ik haar niet in handen te geven, ze vind het nog steeds schitterend als een paard haar het ziekenhuis in heeft gemept of serieus geprobeerd heeft haar op te vreten. Al haar goede bedoelingen ten spijt, bij Miep mag ze niet komen om de doodeenvoudige reden dat Miep graag grenzen opzoekt en schoonmoederlief geen grenzen trekt. En ik geen behoefte heb daarna Miep weer opnieuw op te voeden.

Ik vind het wel heel positief dat je op zoek bent naar een behoorlijke wei (met vriendjes?). En ik geloof meteen dat je graag wil, maar willen en kunnen zijn helaas twee verschillende dingen. Hoop dat je dat goed beseft! Paarden zijn geen cavia's, ze kunnen echt levensgevaarlijk zijn bij verkeerde aanpak.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 01:12

ik was 13 toen ik mijn eerste paard kreeg, reed vanaf mijn vierde (niet wekelijks, ene keer meerdere dagen achter elkaar en dan weer een poosje niet, zat in de klas bij zoontje van manegehouder...), en had vanaf mijn 8e/ 9e verzorgponies onder begeleiding van de eigenaar, hackney hengstjes, kleine maat. die borstelden we en voetjes geven leerden we daar, net als netjes aan de hand lopen en dat soort dingen. echt de basisdingen van de omgang met paarden.

op mijn 11e kreeg ik een VZ pony, een Welsh A, die ik ingereden heb en meer 'mensmak' gemaakt, prima, niks aan de hand, beestje was 15 jaar. daarna ging ik over op New Forest ponies bij een kleinschalige fokker, we reden daar op de fokmerries en leerden de veulens mensmak worden en een paar kleine basisdingetjes, halster aandoen e.d.

daar kocht ik op mijn 13e mijn eerste paard, een hengstveulen. ging geweldig, ik deed alles met dat dier, wandelen, borstelen, spelen, alles! en hij deed ook alles leuk en goed mee enzo....
tot hij ouder werd, en dik twee jaar was, toen ging het mis, hij had meer leiding nodig, hij werd meer paard en zelfbewuster, kreeg meer zelfvertrouwen en ik zag dat niet, en zag daarmee ook niet dat je zoiets moet compenseren, met je paard mee-ontwikkelen zeg maar, en jezelf aanpassen aan het paard.
LEVENSgevaarlijk was hij op een bepaald moment, ik kon de wei amper meer in.

goed, we zijn eruit gekomen, met ons tweetjes, maar ik wens dat niemand toe, als je de ervaring en kennis niet hebt, je ziet 't niet aankomen en dan is het écht gevaarlijk. voordeel is wel dat je gedwongen wordt om het te leren, tenminste dat was het in mijn geval. óf leren, óf paard weg, want het kon echt niet meer.
dat is nu bijna 10 jaar geleden, vergeet dat allemaal nooit meer.

maar goed, daarop baseer ik dat een veulen of anderszins jong dier volop in ontwikkeling niet in onervaren handen thuishoort. karakter van het paard speelt ook mee, maar dat zie je aan een veulen van 6 maand amper af, hoe het karakter ontwikkelt naarmate het dier ouder wordt.

overigens is het met mij en mijn eerste paard helemaal goedgekomen, ik heb 'm nog steeds en we zijn weer twee handen op één buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:26

Lovely schreef:
russel schreef:

Mijn vorige paard deed dat ook wel eens, ik heb het ook wel eens verkeerd geinterpreteerd omdat ik vond dat hij niet zo lelijk moest doen tegen andere paarden, maar dat bleek dus om mij te gaan. Voor mij was hij bijzonder lief, maar niet op de manier zoals sommigen het graag zien, anders.

Verder ben ik met je eens dat wij niet moeten proberen een paard te imiteren, dat gaat toch niet lukken. Daarom is het handiger om een paard ook wat mensentaal te leren en in ruil zorgen wij dat we hem ook zo goed mogelijk begrijpen.

Ja, precies wij snappen elkaar. Knipoog

Judith_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:11

Hee ik heb ook n vraagje over me shet, ze is nu ong een jaar oud en staat bij soortgenoten in de wei, waaronder haar moeder.
Maar het is nogal een nieuwsgierig mar eigenwijs paardje. Als je gewoon de wei/bak in loopt komt ze wel naar je toe en zoekt wel je aandacht op, mar meestal als ik haar halster vast pak verzet ze zich en kan ik haar nit meer houden. Ook met de hoevjes optillen gaat t niet goed, dan trapt ze van zich, en dat doet ze ook als je voor haar een onverwachte beweging maakt. HEt is misschien een kwestie vn wennen, maar zoals dat halster blijft een probleem, heeft iemand een idee wat ik hiermee kan??

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 15:52

Dat meelopen aan het halster is niet zo moeilijk te leren. Is een kwestie van op de juiste moment druk te geven, aan te houden en te lossen wanneer je shetje doet wat jij wil. Die van Linda deed dat nl ook. Ik heb haar van de trailer gehaald en ze wilde niet meekomen. Heb dan de leadrope ongeveer halverwege vastgenomen, eerst met m'n handen overheen geschoven alsof je't korter neemt maar eigenlijk laat je'm gewoon door je handen glijden en blijf je'm op dezelfde plaats vasthouden. Als ze daar niet op reageert dan sluit je je handen iets meer zodat er iets meer duk op het touw komt te staan. Zo ga je verder tot je je handen volledig sluit en de druk op het touw aanhoud. Blijf niet trekken, blijf de druk niet opvoeren, want dat veroorzaakt alleen tegen trekken. Hou de druk gelijk, zet je lichaam stevig (benen een beetje uit elkaar) zodat 't dier je niet metteen kan omtrekken. Al sta je zo een kwartier, een uur of zelfs anderhalf u of twee uur... gewoon blijven volhouden. Van het moment ze ook maar aan denkt om een stap vooruit te zetten vb het hoofdje naar voren brengt los je de druk. Volgende keer houd je de druk aan tot ze een voet verzet (naar voren wel te verstaan) en los je direct de druk. Uiteindelijk zal ze leren: naar voren komen is weg van druk. Linda's shetje sanne nam dat behoorlijk vlug op. Het van de trailer halen en naar de wei wandelen heeft geen 5 minuten geduurd. En nu loopt ze héél braafjes mee aan het halster.

Wat betreft die hoefjes optillen: je moet weten dat wanneer een paard op 3 voeten staat hij niet in staat is om te lopen. Dat vraagt dus echt véél vertrouwen in jou en in de omgeving. Wat je kan doen om haar te wennen aan voetjes geven is eerst zorgen dat je de voetjes mag aanraken. Aai haar zoveel mogenlijk, ga naar moeilijkere plaatsen. Merk je dat ze zich ongemakkelijk voelt ga je terug naar waar het wel nog goed ging. Approach & retreat noemt dat. 't is echt een kwestie van de lichaamstaal van je paardje héél goed in de gaten te houden. Ga niets dwingen of forceren want dan leer je je shetje alleen maar dat jij onbetrouwbaar bent... Als je bang bent voor een trap kan je een Carrotstick of een zweepje gebruiken. Voor je dat introduceert zorg er dan wel voor dat je paardje die carrotstick of zweep op haar lichaam verdraagt... ga haar ermee aaien, en net zoals met het beentje of de voetjes mogen aaien, als je merkt dat ze ongemakkelijk wordt ga dan terug naar waar het wel ging. Wanneer je zoiets introduceert begin dan bij de schouder. Daar zien ze dat je richting hun gaat en dat is minder bedreigend dan wanneer je begint aan het hoofd of de achterhand. Doe dat ook bij het poetsen. Begin altijd ter hoogte van de schouder, ga dan richting hoofd of achterhand. De reden dat je niet metteen met het hoofd mag beginnen is omdat het hoofd een intieme zone is. Vlak langs hun hoofd zien ze niets, en voorkant tussen hun twee ogen ook niet, dus dat vraagt ook vertrouwen, vandaar dat je best aan de schouder begint. Dan kunnen ze hun hals buigen om te kijken wat je doet... Laat die zich helemaal niet aanraken doe dat dan ook niet! Ga dan regelmatig in de wei zitten en wacht tot ze zelf naar je toe komt en zich laat aanraken. Al duurt het dagen, weken of zelfs maanden, neem die tijd...

Eens je pony geleerd heeft dat die zich kan lostrekken heb je een probleem... Dan kennen ze hun eigen kracht en moet je dat patroon zien te doorbreken. Dat kan door ze te leren op de cirkel te zetten... zorg dat je hun achterhand kan wegdrijven en hun hoofd naar je toe kan laten buigen. Want als dat gebogen is, hebben ze zoveel kracht niet en kunnen ze zich niet lostrekken.

Bij paarden die vlug angstig reageren moet je echt alles rustig aan introduceren. Plotselinge bewegingen zijn uit den boze, laat deze paarden eerst alles besnuffelen. Je zal zien dat je alles véél beter kan introduceren.