grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicoleboogie

Re: grond bevroren> paarden evengoed naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:21

die van mij gaan ook gewoon naar buiten

ze passen zich aan en heb ze liever buiten dan 24 uur op stal

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:24

hier geen sneeuw, maar als de wei bevroren is gaan ze gewoon naar buiten alleen het nadeel is, ik moet de oprit af lopen en de weg oversteken.. En de oprit is allemaal van die kleine klinkers en valt niet ijs vrij te houden op het moment. beetje lastig maarja ze komen elke dag van 8 tot 6 in de wei, dus dan moeten ze maar een x een ochtendje inleveren.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:25

Die van mij staan ook vanaf vanmorgen half 7 al buiten in een pak sneeuw van 15 cm. Ik voer ze wel volop hooi bij, want volgens mij valt er weinig te grazen (hoewel ze het toch proberen Haha! ) maar ze spelen volop en ik heb ze ook al door de wei zien scheuren. Overigens staan ze wel ijzerloos, dus dat scheelt wel in de gladheid, en hebben ze volop de ruimte om te kunnen rennen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:31

het is hier een grote ijsbaan. niks aan. geen sneeuw maar alleen bevroren plassen. paardje heeft een wondje op zn pootje waarcshijnlijk van de scherpe ijsbrokken... (niet ernstig hoor)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:44

Ik gooi ze gewoon buiten allemaal. Ze zijn echt niet zo lomp om te gaan rennen op die puntige bulten. Onze paarden gaan altijd buiten, wat voor weer het ook is. Ze kijken zelf wel uit wat ze doen. Van al dat binnen staan worden ze week, en als je ze daarna dan toch buiten zet gaan ze zo wild springen en rennen van al die opgekropte energie, dat je pas blessures krijgt.
Ze worden er ook vastvoetig van. Als we naar de Ardennen op trektocht gaan, zullen ze zich ook nooit verstappen oid op de stenen.
Een paard is geen mens. Een paard kan perfect tegen een bevroren wei of een bultige ondergrond.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:46

Ik laat hem liever binnen staan nu, maar het is aan de eigenaresse of ze hem op wei zet of niet. Zaterdag is hij helemaal onderuit gevallen plat op zijn snufferd. Hij ging rennen en remde voor een bocht -wat hij dus niet redde- en een paar seconden later schoof hij zo onderuit en gleed een stukje door zijn wei heen, heb even een andere kant op gekeken...

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:07

Paarden die altijd buiten staan (evt de nacht binnen) die passen zich helemaal aan. Als je ze een week binnenhoudt en dan naar buiten doet worden ze natuurlijk even helemaal kriegel en dan gaat het vaak fout.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:13

Dat ligt per paard hoor. Casper staat in de zomer vaak dag en nacht buiten maar die neemt regelmatig een sprint. In de winter staat hij iedere dag van 's ochtends tot 's avonds op wei en die rent niet meer of minder als in de zomer.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:33

ik heb ze net ook buiten gezet(stonden al buiten,maar op de grote wei)ze deden lekker rustig aan.
mijn vader is alleen bang dat mensen de dierenbescherming gaan bellen.omdat mensen tegenwoordig alles zielig vinden.
maar ja,ze kunnen de stal in als ze willen,en hebben drinkwater.

Dushigirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:00

Kelly0708 schreef:
ik heb ze net ook buiten gezet(stonden al buiten,maar op de grote wei)ze deden lekker rustig aan.
mijn vader is alleen bang dat mensen de dierenbescherming gaan bellen.omdat mensen tegenwoordig alles zielig vinden.
maar ja,ze kunnen de stal in als ze willen,en hebben drinkwater.

Het is voor een paard in principe natuurlijker als ze buiten staan dus een echte boete hoef je dan niet te verwachten tenzij ze er echt slecht bij staan en het duidelijk koud hebben en er dus niet tegen kunnen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:03

nou ze staan 24/7 buiten.met inloopstal.dus zijn wel wat kou gewend.ze liepen ook vrolijk de wei op terwijl er in hun stal hooi lag.dus het zal allemaal wel meevallen.haha

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:11

Ik heb die van mij net ook weer lekker buiten gezet, ze vinden de sneeuw ook echt geweldig (en het levert ook leuke plaatjes op Bloos )
ik heb ze liever nu buiten nu de grond wat harder is dan wanneer ze tot hun knieen in de klei staan.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:30

hier geen sneeuw en het vriest al een paar dagen niet echt meer dus ze kunnen lekker naar buiten

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:37

Die van mij mag van mij niet op de wei nu, hij had eerst supergoeie hoeven en na 2 dagen op die keiharde hobbelige grond zijn er hele grote stukken hoef afgebroken. Dus nu mag hij gewoon los in de bak. Hij kan namelijk niet gewoon rustig doen in de wei hij gaat crossen en bokken. En dat ging dus niet helemaal goed met zijn voeten. Maar goed in de bak kan dus ook.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:40

Die van mij gaat gewoon in de paddock.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:47

die van mij ga ik nu ook buiten zetten Haha!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:52

Bij mij op stal gaan ze in de zomerweide (egaal) en niet in de winterweide wat een kraterlandschap is nu het zo aangevroren is.

Als het echt heel hobbelig is zou ik er wel mee oppassen, anders gewoon lekker naar buiten. Vinden ze alleen maar lekker nu!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:54

Bij ons staan ze nu al op het land sinds het is begonnen met vriezen.... heerlijk is het!
geen stalbenen, soepeler paardjes, blije paardjes.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:00

de ijzel heeft onze buitenbak in een ijsbaan veranderd. Wij trekken de bak elke avond recht en al weken kunnen ze er prima in lopen. Maar de dooi van gisterenavond en de forse regenbui hebben de bovenlaag een ijslaag gemaakt. Boos!
ze hebben nu verplichte boxrust. Want al lijkt het op de foto nog ribbelig, de ijslaag is helemaal glad. De plaatselijke ijsbaan zou blij zijn met zo'n gladde ijsvloer Huilen Duivel

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:03

rockwitch schreef:
Die van mij mag van mij niet op de wei nu, hij had eerst supergoeie hoeven en na 2 dagen op die keiharde hobbelige grond zijn er hele grote stukken hoef afgebroken. Dus nu mag hij gewoon los in de bak. Hij kan namelijk niet gewoon rustig doen in de wei hij gaat crossen en bokken. En dat ging dus niet helemaal goed met zijn voeten. Maar goed in de bak kan dus ook.

In dat geval was de hoefwand te lang.
Vind ik geen reden om je paard niet meer op de wei te zetten. Wel een reden om de hoefsmid maar weer eens te laten komen. Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:03

jakkie Janouk.... dat is spiegelglad.....

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:05

Mijn paard(en) staan altijd in de paddock maar de schimmel heeft zich vorige week op de bevroren grond toch geblesseerd en staat nu met een dikke pees op stal, het liefst zou ik hem gewoon buiten hebben maar de paddock is nat opgevroren en niet geheel ongevaarlijk dus.
Waardeloos dit weer Verdrietig

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:09

die van mij staan er nu net op zonnetje schijnt dus ze vinden het weer heerlijk om de benen te strekken.die van mij zijn ook elke dag naar buiten gegaan ze passen zich goed aan

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 14:21

Ik heb voor de vorstperiode een shet voor de band gezet en de bak zo mooi vlak getrokken. zo hebben we dus een vlakke bak, de mijne komen dus gewoon elke dag na buiten! nu is er alleen een plas van de regen bevroren, dit is in de hoek maar hier denken ze ook wel om.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:27

Normaal gaat ze gewoon naar buiten, maar nu het erf in een gletsjer is veranderd blijft ze mooi op stal.