Fietsen met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

El_vis

Re: Fietsen met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:28

Ik ben begonnen met het fietsen met Indy toen we parelli level 1 hadden afgerond. Toen ze dus netjes reageerde op druk van het halstertouw en mijn hand of stick. Ik fiets met indy aan de rechterkant in de berm en touw in beide handen, met nog mijn carrotstick in de rechter (aan haar kant dus), en de linker aan het stuur. Zo kan ik haar langzamer laten gaan door het wiebelen met mijn rechterhand (touw) of eventueel de stick voor haar neus houden als ze niet reageert. En kan ik haar ook met de stick sturen. En verder is het erg handig, want als ze schrikt, dan zet ik de stick ertussen en springt ze dus niet tegen me aan. En als ze er ooit vandoor gaat dan kan ik handig van mijn fiets afspringen (ik heb nl nog 1 hand aan het stuur), en tegelijk heb ik altijd het touw in de hand (omdat ik die met 2 handen heb). Dit doen we nu al bijna 2 jaar, ook naar de dierenarts etc. gaan we altijd te fiets, en het gaat heerlijk en is nog nooit fout gegaan. Maar ik zou het alleen aanraden als de leiderschapsrelatie tussen jou en je paard goed is, en als hij goed reageert op je hulpen. ;) anders ben je een behoorlijk gevaar op de weg.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 22:41

kensha schreef:
Ik vindt het onverantwoord fietsen met je paard zelfs met een hond aan de lijn.

Het paard kan altijd ergens van schrikken en springt weg, dan kan je zeggen dag dag paard of dat je eventuele keiharde verwondingen op zal kunnen lopen.

Paarden zijn en blijven vluchtdieren en ik zou nooit met de paard fietsen.

Als je het mij vraagt zou ik het eigelijk laten verbieden.

Zo kan je het zien, maar dan is alles gevaarlijk ;) En kan je niet meer paardrijden of over straat wandelen met paard, want dan kan het ook schrikken.

Ik fiets ook regelmatig met mijn shetlandertje. Hebben voordat we met de fiets gingen altijd veel gewandeld en hij is heel erg verkeersmak. Met wandelen loopt hij altijd netjes mee. Ben toen naast de fiets gaan proberen op het erf. En zo steeds verder uitgebreid. Nu fietsen we al een tijdje wat langere stukken en tot nu toe altijd goed gegaan. Het leven brengt veel risico's met zich mee, zo ook in het paarden leven ;).

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:34

_Margarita_ schreef:
Ik doe het ook met mijn shetlandponys.
Aan elke kant van de fiets 1, zo kan ik ze mooi allebei te gelijk wat beweging geven

Eh, hoe houd je ze dan vast? :o?

Ik heb vandaag mijn fiets geruild tegen de fiets van een vriend van me. Die is kleiner en heeft naast handremmen een terugtraprem, wat mij wel praktisch lijkt. 8-) Mijn pony moet er binnenkort dus aan geloven! Ik ben wel van plan om een longeersingel en bijzetteugels te gebruiken en een zweepje mee te nemen ter ondersteuning om het tempo te bepalen (en dan bedoel ik dus vooral terug, vooruit is over het algemeen geen probleem :+ ). Zeker voor de eerste paar keer denk ik dat ik op die manier iets meer te zeggen heb en ze krijgt dan ook niet de kans om naar beneden te duiken voor een hap gras. Ik wandel vaak met haar en laat haar dan ook wel eens wat grazen, maar aan de fiets lijkt me dit geen fijne gewoonte. :Y)

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 20:15

Het is heerlijk; mijn pony loopt heel ontspannen als ik aan het fietsen ben:) handig om zo snel de energie kwijt te raken!

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:58

een keer gedaan.. hele harde bult op mijn hoofd en grote schaafwond op mijn rug en paardje tussen de spaken van de fiets :o geen goede ervaring mee dus :P

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 22:10

goeroe schreef:
_Margarita_ schreef:
Ik doe het ook met mijn shetlandponys.
Aan elke kant van de fiets 1, zo kan ik ze mooi allebei te gelijk wat beweging geven

Eh, hoe houd je ze dan vast? :o?

Heb het stuur gewoon vast en tegelijk het halstertouw.
Gaat eigenlijk altijd prima

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:06

Hoi,

Ik had eerder een anderhalf jarige shet die zo enorm mak was. Nergens van schrikken. Die heb ik ook altijd vervoerd naast de fiets. Soms was hij zo vrolijk dat ie een stukje ging galoperen, maar zoda je hooo zei, ging ie al terug in draf. Vaak kreeg ik hele leuke reacties van mensen. Hij heeft ook wel eens in de tuin gestaan omdat de grasmaaier kapot was hahahahah.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:17

Je moet per situatie bekijken of het verantwoord is denk ik. In de eerste plaats of het paard braaf naast de fiets kan lopen. En verder speelt het verkeer in je omgeving ook mee natuurlijk. Op een smal dijkje is het wat minder veilig dan op een fietspad met brede berm die gescheiden is van de autoweg.

Ik heb het vroeger véél gedaan met mijn shetlandmerrie en we hadden er allebei heel veel plezier aan. Ik vond het een hele, leuke en efficiënte manier van beweging geven. Lekker onbelast, vrij en toch een pittig tempo erin. Ja, heb er echt super van genoten en zij ook (oortjes erop). Dus zeker een aanrader als je het veilig kan doen met je paard.
En als je niet safe voelt, niet doen...want daar krijg je alleen maar ongelukken van.

jav9411

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:20

Ik fiets ook vaak met onze pony! Totnu toe geen problemen mee gehad gaat prima

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:24

Ik fiets altijd met onze shet, die vind het geweldig om op die manier op pad te gaan! Met mijn pony heb ik het ook geprobeerd, maar die schrikt nog al snel ergens van en die heeft zich toen een keer omgekeerd en liep dus bijna zo mij en mijn fiets omver. Dus met mijn pony was het niet echt een succes.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 12:19

Ik heb het wel eens gedaan, maar ik vind het te gevaarlijk. Er hoeft maar iets te gebeuren, hoe betrouwbaar en rustig je paard ook is, en je bent weer wat verder van huis.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:06

Evelijn_ schreef:
Ik heb het wel eens gedaan, maar ik vind het te gevaarlijk. Er hoeft maar iets te gebeuren, hoe betrouwbaar en rustig je paard ook is, en je bent weer wat verder van huis.

Als je zo gaat redeneren kan je natuurlijk nooit iets ondernemen omdat er "altijd wel iets kan gebeuren".
Een ongeluk zit altijd in een klein hoekje hè? En hoe meer je risico's gaat beperken, hoe minder je daar weerbaar tegen wordt. Als je paard niet verkeersmak is, moet je daar natuurlijk eerst aan gaan werken. Maar ik vind het nog steeds echt een supermanier om je paard beweging te geven. Vooral kleine pony's waar je niet (meer) op kunt rijden krijgen zo hun portie beweging.

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 15:46

Tja, da's nou eenmaal hoe ik erover denk. ;) Nou was ik ook wel wat jonger toen ik dat deed(rijd nu helemaal geen paard meer), maar ik vind het zelf wel eng.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 17:23

Ik doe sinds kort bij mn fries bij het buitenrijden dat ik met de fiets ernaast fiets, maar ik ben dan wel zeer blij dat er geen touwtje aan zit hoor, dat lijkt me echt doodeng :=

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:00

Mij niet gezien.
Al is een paard nog zo braaf, als hij toch een keer mocht verschrikken en hij springt op je.. nee dankje. :7
Met de fiets kun je niet zo snel aan de kant..

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:02

Hoi
ik vind het wel gevaarlijk,
ik ben ook een keer met mn paard gaan fietsen,
hij schrikt nooit , en toen schrok hij juist ging achter me lopen, ik viel hij stond op me en ik had als aandenken mooi gekneusde ribben en een hoefijzer op mn rug .
ik doe het dus noooooooooit meer,
tis gelukkig al 1.5 jaar geleden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:25

jeslivito schreef:
Hoi
ik vind het wel gevaarlijk,
ik ben ook een keer met mn paard gaan fietsen,
hij schrikt nooit , en toen schrok hij juist ging achter me lopen, ik viel hij stond op me en ik had als aandenken mooi gekneusde ribben en een hoefijzer op mn rug .
ik doe het dus noooooooooit meer,
tis gelukkig al 1.5 jaar geleden

Presies de reden waarom het zo gevaarlijk is, het blijven vluchtdieren..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:05

Als je paard bovenop je springt is het gewoon een lomperik. Hoe nemen jullie je paard dan aan de hand mee? Geen denken aan dat ik voor een paard aan de kant spring. _O- Ik heb speciaal voor dit doel een kleine en korte fiets geregeld, dus overal waar de fiets is ben ik ook. Mijn pony zou het niet in haar hoofd halen om over me heen te lopen. Laatst heb ik voor het eerst met haar gefietst. Ik heb wel een longeersingel en bijzetteugeltje gebruikt en ze bleef prima bij de les. Aan haar oortjes te zien vond ze het geweldig. Ik ga het zeker vaker doen! :D

Emely_Lorre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:10

Het lijkt allemaal wel leuk, maar zeer gevaarlijk.
Je paard of pony moet al zeer veel vertrouwen in de omgeving hebben & natuurlijk ook in de ruiter.
Je paard of pony mag ook zeker niet vreemd zijn van de fiets.

Ik denk dat het het beste is als je voordat je echt met de fiets rijd met je paard aan de hand,
dat je eerst veel op wandel gaat en telkens hetzelfde wandelingetje maakt.
Als je voelt dat alles vlot zonder veel schrikken gaat, kan je overschakelen naar de fiets.

Groetjes.

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:13

ik fiets ook nooit naast mijn paard. HIj is niet bang voor fietsers of als een vriendin naast me fietst maar ik ben bang dat hij dan toch plots een andere kant op gaat als ik er naast zou fietsen en niemand op hem

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:30

Ik fiets elke week wel een keertje met mn paard of met de shet. Gaat super en ze vind het ook echt leuk!
Wel eerst geoefend met ernaast lopen, rennen, stilstaan etc totdat ze dat deed zonder dat ik druk op het bit meost geven. Nu gaat het geweldig!
Was de pony vorige week bijna kwijt, omdat hij van iets schrok, maar kon hem de berm intrekken en toen stond ie ineens stil.

Snap/Begrijp dat een boel mensen het gevaarlijk vinden en heb zelf van dichtbij ook al wel eens een ongeluk meegemaakt, maar ik denk, dat je het ook per dag en per paard moet bekijken.
Als ik bij het poetsen merk, dat ze te fris is, ga ik niet fietsen; dan ga ik er op.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:43

Ik heb 2 tinkers de ene is een hyper paardje en daar kan ik heel goed mee fietsen en hij vind het ook geweldig terwijl de andere heel rustig is en alleen maar aan eten denkt en dus letterlijk elk sprietje gras naast de weg wil hebben en dat werkt niet als je met de fiets ga.
Ik vind dat als je er op zit kunnen ze schrikken, als je er naast fiets kunnen ze schrikken, als je er naast loop kunnen ze schrikken, ze kunnen ook ergens van schrikken als jij daar toevallig in de buurt in het land loop.
Kortom het is en blijft een dier en dan ook echt een vluchtdier en er kunnen altijd gevaarlijke situaties ontstaan.
Iedereen kent zijn/haar ''eigen'' paard het beste en weet/ziet toch zelf wel wat mogelijk is lijkt mij het is toch vaak een kwestie van je verstand gebruiken.