Paard vliegt mij aan....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caatje43

Re: Paard vliegt mij aan....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:49

maar niet te veel hahahaha

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:00

Citaat:
(volgens mij zijn dat maar 1 of 2 pagina's van eht hele topic Haha!:D)

Hahahaha, nou inderdaad! He, hartstikke goed dat je het heb kunnen kunnen vermideren. Onthoud wel, het kan nog even duren voordat ze echt doorheeft dat jij de baas bent. Ik had nog wel een vraagje aan je: toen ze zich van jullie afkeerde en ging grazen, ben je toen naar haar toegelopen om haar te pakken? Of kwam ze zelf naar je toe? De volgende stap in de rangorde is namelijk dat zij jou contact met jou zoekt en jij niet de hare.

Verder wil ik je ook adviseren om de hulpmiddelen te mideren. Ik kan goed begrijpen dat je de eerste keer ervoor gekozen hebt om een zweep te gebruiken, je eigen veiligheid gaat boven alles. Maar vergeet niet dat als het ooit op een krachtmeting aankomt, jij het nooit zal winnen van je paard. Met hoe minder hulpmiddelen jij toe kan, hoe beter het is. De correctie moet in maat liggen met de overtreding.

Voor de rest: ga gewoon lekker door. Focus je niet teveel op het weideprobleem, maar meer op de punten die ze goed doet.

Succes!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:16

shettiegek schreef:
suleilitha schreef:
WAt ga jij dan doen als je in de wei komt en een paard vliegt je aan? Ik denk dat als je jezelf niet verdedigt, je verdomd hard moet kunnen lopen om er ongeschonden weg te komen, of in de eerste de beste sloot zult moeten springen!

ik weet niet hoor, maar dit gaat er toch niet om wat je doet als je paard je aanvalt, maar wat je moet doen om het hem af te leren... Knipoog

Je mag wel bij mij in de wei komen staan, ik heb een jaarling hengst. Dan mag je er wel voor blijven staan en zeggen: Ach arm paardje, kom maar snel dan doe ik je een knuffel!!! Geheid dat hij je de wei uit trapt. Het zijn paarden en geen mensen, laten we dat niet vergeten. En af en toe dan is een opvoedkundige tik helemaal niet zo erg hoor! Daar leren ze van!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:22

Ach, voor het ene probleem roep je the Nanny en voor het andere the Penny Clown

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:15

IlseEnMonti schreef:
Citaat:

Hahahaha, nou inderdaad! He, hartstikke goed dat je het heb kunnen kunnen vermideren. Onthoud wel, het kan nog even duren voordat ze echt doorheeft dat jij de baas bent. Ik had nog wel een vraagje aan je: toen ze zich van jullie afkeerde en ging grazen, ben je toen naar haar toegelopen om haar te pakken? Of kwam ze zelf naar je toe? De volgende stap in de rangorde is namelijk dat zij jou contact met jou zoekt en jij niet de hare.

Verder wil ik je ook adviseren om de hulpmiddelen te mideren. Ik kan goed begrijpen dat je de eerste keer ervoor gekozen hebt om een zweep te gebruiken, je eigen veiligheid gaat boven alles. Maar vergeet niet dat als het ooit op een krachtmeting aankomt, jij het nooit zal winnen van je paard. Met hoe minder hulpmiddelen jij toe kan, hoe beter het is. De correctie moet in maat liggen met de overtreding.

Voor de rest: ga gewoon lekker door. Focus je niet teveel op het weideprobleem, maar meer op de punten die ze goed doet.

Succes!

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Succes!

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 17:23

IlseEnMonti schreef:
Citaat:

Succes!

het ging me er toen niet om dat ik haar moest ehbben maar haar weidegenootje Knipoog

Gister was het even kroelen natijd met de andere paardjes en toen kwam hij later ook naar ons toe dus ook hij heeft even geknuffeld.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:13

[Gister was het even kroelen natijd met de andere paardjes en toen kwam hij later ook naar ons toe dus ook hij heeft even geknuffeld.[/quote]
Go jij! Go jij! Geweldig. Een goed begin!

loveyou2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:04

ik denk dat je gewoon een halster touw mee moet nemen, en als hij egt naar je toe komt
dat tou naar hem toe gooit en dan kijken of het de volgende keeren beter gaat!.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:53

Mijn trekpaard heeft het ook een keer gedaan, toen hij 2 was. Zomaar uit het niet en ik stond op zowat tegen hem aan. Ik heb m volledig verrot gescholden en met mn armen gezwaaid (had niets in mn handen) Hij heeft het nooit meer gedaan, maar nog wel af en toe ermee beginnen; dan zie je zn oren naar achteren gaan, pas iets versnellen.
Ik maak me dan heel groot, steek mn hand naar m uit en roep "Niet doen!" en dan is het weer goed.....Tja, pubers he....

Veel succes er nog mee, zo te lezen komt het wel goed!

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:38

Misschien heeft ooit iemand anders hem bedreigd, en is hij erg bang voor mensen. Waardoor hij je gaat aanvallen.

mvg, Miriam.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:39

BitchyWitchy schreef:
Ach, voor het ene probleem roep je the Nanny en voor het andere the Penny Clown

whahahahaha..geweldig ROFL ,

mn paard dacht dit dus ook laatst te flikken,Als ze alleen staat doet ze het trouwens niet,
Dus stond ineens ander paard bij haar in , wil ik mn paard pakken ,
vliegt ze me stijl aan Verward , was helemaal in shock (voor 3 tellen dan),
daarna toch even met zweepje de wei ingegaan (niet dreigend) maar op het moment dat ze dus recht op me af kwam, heb ik haar even op haar plek gezet Knipoog

daarna was zij diegene die in shock was Clown

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 03:29

Toen ik net op mijn stal stond en ik mijn miep uit de wei wilde halen kwamen er twee tweejarigen (ruin en merrie) met iets teveel branie op me afgerend, in volle galop. Was wel geen aanval maar spelerij, ben gewoon stil gaan staan toen ze dichtbij kwamen en heb mijn armen gespreid (had wel een halster en touw in mijn handen en als het nodig was had ik die ook echt gebruikt) en ze wisten niet wat ze overkwam! Dat kenden ze nog niet! Iedereen die niet hun baasje was liep normaal altijd weg, blijft er zo'n trut gewoon staan! Heeft wel enorme indruk gemaakt want met beide kan ik sindsdien alles doen.

Toen Miep een vriendje had (een beetje te vast vriendje) en vriendlief het in zijn botte harses haalde om me aan te vallen toen ik miep uit de wei wilde halen heb ik hem, weer met halster en touw, de hele wei een paar keer doorgejaagd. Was ook verbazingwekkend effectief. (weet ook niet zeker of ik hem geraakt heb). Als een paard het in zijn botte knar haalt mij aan te vallen krijgt ie hem waar ik hem raken kan met wat ik toevallig in handen heb (kan een touw zijn maar ook een voorhamer als ik de palen verzet), zeker als ze me in de rug willen aanvallen. Later kijk ik dan wel naar de oorzaak van de aanval, eerst mezelf even veilig stellen.

Heb ook iets te vaak ernstige ongelukken gezien met trappende, uitbrekende, steigerende en bokkende paarden gezien om nog "lief" te kunnen zijn. Als je een keer hebt gezien hoe een paard iemand letterlijk het ziekenhuis of erger inschopt ga je echt wel anders naar ze kijken. Dat een paard niet van mij is doet me echt helemaal niets. Ik vertel ook rustig later aan de eigenaar dat haar paard een maatje 39 tegen zijn kont of waar ik hem raken kon heeft gehad als ie gevaarlijk werd.

Heb inmiddels geleerd dat wanneer er een nieuw paard op wei staat of ik anderszins bij onbekende paarden in een wei beland altijd een (extra) touw meeneem en als ik in de wei iets moet doen waarbij ik voor een paard dat kan aanvallen kan komen (afrastering verzetten bijvoorbeeld) iets "vasts" waarmee ik kan uithalen als het nodig is. Zoals ik al zei, ik zoek later wel uit waarom het paard me aanviel.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:16

Nou ik ben echt hier dus absoluut niet mee eens!!
Heeft iemand van jullie al eens paardengedrag bestudeerd??
Het weiland waar de groep paarden loopt heeft een rangorde!
Jij als zijn eigenaar bent niet gelijk de BAAS over het paard!
Een ding mag niemand vergeten paarden spreken niet onze taal, probeer misschien eerst even hun taal te leren! Wat makkelijk van ieder om te zeggen als hij mij aanvalt dan krijgt ie een zwaai rond zijn oren!
Optie even nadenken waarom hij je aanvalt,.. hij ziet jou in de wei niet als zijn ruiter maar als bedreiging voor zijn groep,... en wat doen we als zich iemand bedreigd voelt en er is geen reden?? Ja rustig blijven en ervoor zorgen dat je paard begrijpt dat je geen kwaads van plan bent, maar ga je hem slaan...bereik je het tegenover gestelde! Je bent dan nog steeds een bedreiging!!! Knap als je dat voor elkaar krijgt!!!
Misschien een optie om je paard te belonen om uit de wei te komen, bij het hek gaan zitten en geduldig wachten tot hij zelf naar je toe komt! Acceptatie noemen ze dat! Geef hem zijn appel en beloon hem!
Wat moet het paard wel niet denken als je in zijn wei komt en je slaat hem... dat beest moet vervolgens voor je aan het werk!!! De wei is ontspanning en rust voor het paard ga hem niet lastig vallen wanneer jij zin hebt haal hem uit de wei als het nodig is! En ga hem zeker niet afstraffen !
Iedereen moet maar eens leren dat je paard niet stanby is wanneer jij dat bepaalt!
Ongeloofelijk dat sommigen nog steeds denken in alle situaties baas te kunnen zijn over een dier van gemiddeld 600 kg, erg goedgelovig van jullie!
Eerst maar eens wat meer verdiepen in het gedrag van paarden!
Dit noem ik gewoon Simpel stom gedrag! Paard luisterd niet zoals de eigenaar dat wil, Slaan we hem toch gewoon!!!!
Voor ieder die zo een mening heeft... Jullie verdienen het niet zich eigenaar van een paard te noemen!
Baas boven Baas bestaat in de dieren wereld niet. Wederzijds respecht en vertrouwen!!!
Succes verder met jullie zeer domme akties!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:22

Een gerichte aanval van achteren als je iets aan het doen bent in de wei laat jij dus gewoon over je heenkomen? Nou, mijn veiligheid vind ik dan heel even belangrijker en als ik mijn leven kan redden door een enorme lel uit te delen so be it. De oorzaak ga ik dan later wel naar op zoek.

Natuurlijk heb je normaal gesproken rekening te houden met de rangorde (en het gegeven dat een paard jou als je zit automatisch als "lager" beoordeelt). Maar wat als je nu even een spoedreparatie aan je hekwerk moet uitvoeren of zo? 600 kilo in mijn nek, ja dat is prettig!

Verder heeft het uithalen naar een paard dat gericht aanvalt niets te maken met "slaan naar een paard dat niet wil". Slaan naar een paard dat niet wil is als je je paard een mep geeft als ie even wil kijken, als ie iets niet begrijpt of dat soort dingen en het heeft ook niets te maken met gebrek aan kennis van paarden. Het heeft alles te maken met veiligheid voor zowel jou als je paard.

Stel je voor, een of andere onverlaat heeft je hek gesloopt. Jij bent je hekwerk aan het repareren omdat ze anders direct een drukkere weg op kunnen en er komt er eentje van achter met de oren in de nek en klaar om je aan te vallen. Zeg jij dan "rustig maar paardje, ho maar, alles komt goed" of haal je uit?

Wacht maar tot je eens een ernstig ongeluk hebt meegemaakt (hoop voor jou dat dat nooit gebeurt!!!) maar dan piep je wel anders!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:42

je veiligheid is belangrijk daar geef ik je gelijk in, maar vraag me dan af hoe het zover komt dat je paard je van achteren aanvalt...
Volgens mij is er in jou situatie als ik het goed begrijp nood geweest!!! omdat je dus een hek moest sluiten voordat de boel de weg op kan...!
Maar je paard ziet op dat moment niet jouw rede van aktie, hij ziet je waarschijnlijk gewoon als bedrieging van de kudde.
Begrijp dat het een nare situatei is dan, en je zelf even niet weet hoe of wat!
Mij ging het erom dat mensen dit niet als gewoonte gaan zien, niet luisteren=klappen!
Dat bedoelde ik, en even over dat het mij niet overkomt,..
Mijn ruin van 17 heb ik nu 13 jaar Grote dominante Buffel is het!(Heeft in het verleden ook wat mensen het ziekenhuis in gestuurd) De littekens van de mishandeling als veulen zitten nog over zijn lijf!
Heeft me veel tijd gekost om een eerlijke respectvolle band op te bouwen, ik heb al wat gelopen in de wei hoor, op stal idem dito..! agressie was er genoeg, heb met mijn handen in het haar gezeten, maar we hebben het overleeft.
Nu gaan we voor mekaar door het vuur! Uit de wei halen is nu geen probleem meer, niks is meer een probleem!duurt even maar dan heb je ook wat!

luviwantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:44

De pony moet idd echt weten dat jij de baas bent.
Je moet een aantal keer flink laten merken dat je dat ook bent.
Gewoon met dingen dreigen, maar niet echt slaan of wat dan ook.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:53

Oke, hoe doe jij het met een paard dat je nog niet zo goed kent (is van een ander, of je hebt hem pas kort) dat je aanvalt als je met iets bezig bent? Je hebt niet binnen een dag een vertrouwensband opgebouwd en soms is een welgemikte trap of zo wel even nodig om in een keer de verhoudingen duidelijk te maken.

Als je inderdaad het gedrag van paarden onderling eens goed gaat bestuderen zie je ook dat ze niet altijd zachtzinnig met elkaar omgaan. Met gewoon spelen kan het al heftig er aan toe gaan, en als ze echt boos zijn op elkaar trappen en bijten ze de ander ook waar ze die ander maar raken kunnen. En dan mag jij geen trap uitdelen als het nodig is? Of ga jij omdat je niet wil slaan maanden lopen klooien met iets dat je met een goed getimede en goed gemikte trap zo op zou kunnen lossen?

Als je mijn stukjes goed leest weet je dat ik niet meteen klaar sta met mijn maatje 39 en als het niet direct gevaarlijk is eerst probeer te kijken naar de oorzaak van het gedrag (een angstig paard flink aanpakken heeft weinig zin) en mijn reactie daarop afstem. Maar als het echt link wordt krijgen ze toch echt die maat 39 of waar ik ze mee kan raken! De schade nemen we dan later wel op, en meestal is 1 keer genoeg.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:10

heb niet het hele topic gelzen, heb zo het gevoel dat een groot deel niet helemaal over de ts en haar paard gaan, maar ik wilde alleen nog ff zeggen dat je heel erg moet uitkijken als je hem een tik heegt, niet dat hij net langs je gaat en jij hem een tik op zn bil geeft dat je een schop krijgt.
Maar voorderest, dat paard moet weten dat JIJ de baas bent, maak je groot, brul wat en dreig te gaan meppen doen met je armen te gaan zwaaien ofzo, is dat niet genoeg. Dan kan hij een echte zwieper verwachten.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:13

KiWiKo schreef:
vraagje.............. hoe zou jij TS reageren als jij richting de damesmode afdeling loopt van de V en D, plotseling komt er iemand op je afstormen die jou wel even op je gezicht wil slaan........

wat doe je dan?

Jaa.. maar jij valt de V&D toch niet aan op een manier waarop het ernstig letsel kan overhouden..? En jij bedreigt de V&D toch niet?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:21

een welgemikte lel brengt geen letsel maar duidelijkheid. Ik heb ook een uitstekende band met mijn dominante paard. En af en toe een tik is nog geen mishandeling..... wat het paard van TS deed kan in mijn ogen niet door de beugel, en dat straf ik af (zie mijn eerdere posts)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:18

daijano schreef:
je veiligheid is belangrijk daar geef ik je gelijk in, maar vraag me dan af hoe het zover komt dat je paard je van achteren aanvalt...
Volgens mij is er in jou situatie als ik het goed begrijp nood geweest!!! omdat je dus een hek moest sluiten voordat de boel de weg op kan...!
Maar je paard ziet op dat moment niet jouw rede van aktie, hij ziet je waarschijnlijk gewoon als bedrieging van de kudde.
Begrijp dat het een nare situatei is dan, en je zelf even niet weet hoe of wat!
Mij ging het erom dat mensen dit niet als gewoonte gaan zien, niet luisteren=klappen!
Dat bedoelde ik, en even over dat het mij niet overkomt,..
Mijn ruin van 17 heb ik nu 13 jaar Grote dominante Buffel is het!(Heeft in het verleden ook wat mensen het ziekenhuis in gestuurd) De littekens van de mishandeling als veulen zitten nog over zijn lijf!
Heeft me veel tijd gekost om een eerlijke respectvolle band op te bouwen, ik heb al wat gelopen in de wei hoor, op stal idem dito..! agressie was er genoeg, heb met mijn handen in het haar gezeten, maar we hebben het overleeft.
Nu gaan we voor mekaar door het vuur! Uit de wei halen is nu geen probleem meer, niks is meer een probleem!duurt even maar dan heb je ook wat!

Omdat ik een jaarling heb met een groot ego! Hij denkt dat hij de baas is van de wei. Hij is ook baas over de Fries. Als je niet oppast trapt hij je de wei uit. Ik stel mijn eigen veiligheid voorop en als het moet dan krijgt ie een goede trap onder zijn hol, of waar ik hem kan raken.
Heb je wel eens een jaarling in volle galop met de oren in de nek op je af zien stormen? Nou dan gaan bij mij de alarmbellen af. Ik heb hem al een paar keer gewaarschuwd door met de armen te zwaaien. Dat hielp de eerste keer daarna niet meer. Ik heb toen zo'n wit paaltje voor het afzetten van de wei gebruikt. Hem goed op zijn falie gegeven toen hij weer eens op me af denderde. Meneer respecteert nu mijn ruimte en blijft op veilige afstand! Men noemt het een opvoedkundige tik!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:12

watdanhe schreef:
KiWiKo schreef:
vraagje.............. hoe zou jij TS reageren als jij richting de damesmode afdeling loopt van de V en D, plotseling komt er iemand op je afstormen die jou wel even op je gezicht wil slaan........

wat doe je dan?

Jaa.. maar jij valt de V&D toch niet aan op een manier waarop het ernstig letsel kan overhouden..? En jij bedreigt de V&D toch niet?

hema dan??? Ik snap je post niet Lachen

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:18

Jezelf groot maken en zeggen HEEE!! bijvoorbeeld en als hij daar niet naar luistert hem een tik met een halstertouw geven.
En als hij weggaat hem even laten gaan en later gewoon weer naar hem toelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:10

ik doe grondwerk met mijn eigen pony, dus ja ik kijk heel veel naar zijn gedrag, kan er zo ook rustig een half uur voor gaan zitten om te kijken wat hij doet..
de merrie die mij aanviel (het gaat al een hele tijd goed) stond alleen, dus zij beschermd haar groep niet, daarbij, ze doet het de ene keer wel, de andere keer niet, en ik loop hetzelfde het land in hoor dus dan moet ze zich de andere keren ook bedreigd voelen, het is nu over dus leg mij dan eens uit hoe het kan dat het werkt maar dat het niet goede manier is? blijkbaar wel, want anders deed ze het nu nog.. er is een héél groot verschil tussen bedreigd voelen en dominant zijn.
bij de weg.. paarden zijn vluchtdieren, dus als ze je bedreigend vinden rennen ze weg en gaan ze niet in de aanval Lachen

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:34

Nou ik heb een ruin van 168 lang hengst geweest met een hoop agressie en dominatie!!!
Als hij op je afkomt ben je ook echt niet blij!
Ik ga die constante confrontatie niet opzoeken, het is zijn ruimte op de wei, ik heb daar weinig te zoeken, hij is lang agressief geweest in de wei totdat ik gewoon simpelweg heb laten zien dat ik alleen kom om hem te halen en vervolgens heb laten eten en terug brengen. Jullie hebben het ieder ekeer over "MIJN RUIMTE" waar heeft je paard de ruimte???????Stap voor stap duidelijkheid over wat de bedoeling is! Mensen mogen best leren dat paarden niet altijd behoefte hebben aan onze aandacht!
En wat doen we omdat we de zin van hem niet begrijpen hij kan tenslotte niet zeggen sorry BAAS ik heb nu geen zin! Nou dan verkopen we hem een trap! Knap van jullie heel stoer!
1 ding wil ik erbij zeggen je moet je veiligheid voorop stellen, maar probeer dingen eens anders op te lossen!
Want serieus als je hem een trap geeft en hij ziet je echt als bedreiging ga je het niet winnen!! Ook niet met een stokje. Wederzijds respect is nergens in jullie verhalen te vinden volgens de meesten hier is het mijn wil is wet! Ieder mag blij zijn dat de meesten paarden neit weten hoe sterk ze zijn, anders hadden jullie nu echt een probleem!
Een trap, een lel, een opdonder, slaan... Hebben jullie ook andere communicatie met jullie dier????
Lees ook dat iemand geen zin heeft in maanden lang geklooi... ga dan aub schaken of op ballet.Je bent met een LEVEND DIER bezig en dat kost nu eenmaal tijd!