Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Brainfail

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:40

Alleen op wedstrijd met springen en jonge paarden rij ik met bodyprotector want als je op een hindernis terecht komt is het lastig doorrollen. :Y)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:03

Hindernis à la, maar jonge paarden?

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:04

Met jonge paarden is het misschien juist handig om geen bodyprotector aan te doen. Net als wat labyrinth zegt, je kan je minder goed meebewegen als je paard bijvoorbeeld bokt. En aangezien jonge paarden dat nog wel eens kunnen doen, zou ik zelf er geen aandoen.

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:20

ik heb idd een nieuwe cap nodig maar over de body protectors. als z'n paard met volle gewicht op je buik staat heeft zo'n ding echt geen nut. of als je op een hek of sprong valt. je krijg even goed wel een klap in je buik. en wat veel beter is als je val van je paard kan je het best gaan rollen dat helpt tegen de druk op de grond.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:27

Voor een BP geldt hetzelfde als voor een cap. Een goede, goed passende BP voel je niet zitten en kan je perfect in meebewegen. Ik ben echter meer een voorstander van het plofvest, dat is m.i. veiliger en werkt beter dan een BP

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:09

Magrathea schreef:
Ik ben echter meer een voorstander van het plofvest, dat is m.i. veiliger en werkt beter dan een BP

Zo'n soort 'airbag' bedoel je? Die opblaast als je eraf valt?
Lijkt mij niet zo prettig, weet ik zeker dat mijn paard weg is als ik eraf val haha

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:13

sophie13 schreef:
Met jonge paarden is het misschien juist handig om geen bodyprotector aan te doen. Net als wat labyrinth zegt, je kan je minder goed meebewegen als je paard bijvoorbeeld bokt. En aangezien jonge paarden dat nog wel eens kunnen doen, zou ik zelf er geen aandoen.

Ach ja mijn bodyprotector past goed en ik kan er net zoveel mee uitzitten als zonder. ;)
Het is alleen maar veiliger en aangezien ik de laatste tijd wat last van mijn rug heb is het zeker verstandig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:22

Tamara1991 schreef:
Magrathea schreef:
Ik ben echter meer een voorstander van het plofvest, dat is m.i. veiliger en werkt beter dan een BP

Lijkt mij niet zo prettig, weet ik zeker dat mijn paard weg is als ik eraf val haha

Meestal is het de omgekeerde volgorde := of val jij altijd van een stilstaand paard?

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:34

Tamara1991 schreef:
Magrathea schreef:

Hé, zou plofvest is idd best wel praktisch. Lijkt mij beter dan een BP omdat je je gewoon kan bewegen als je aan het rijden bent, je bent veel soepeler.

Als je er af bent gevallen, is je paard toch al weg lijkt mij, of niet? Denk niet dat het paard je eraf gooit en daarna rustig op je gaatwachten om te kijken hoe het met je gaat?? Lijkt mij niet ten minste :P..

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:40

Magrathea schreef:
Meestal is het de omgekeerde volgorde := of val jij altijd van een stilstaand paard?

Meestal niet haha :D
Over het algemeen blijven ze toch wel redelijk staan mocht ik ernaast belanden. Maar moet ook wel zeggen dat ik er buiten nog nooit echt afgevallen ben, dat scheelt ook wel denk ik. Lag er laatst wel naast omdat pony ergens van schrok, weg zou springen en over zijn eigen benen struikelde (hij is niet zo handig :')). Toen lagen we samen op het asfalt. Maar toen bleef hij wel netjes bij me ookal hoorde hij zijn vriendjes vlak bij hinniken.
Pony's waar ik in het verleden op reed vlogen er wel vandoor, maar dat waren ook wel de krengetjes die je er moedwillig af werkten.
Zal verschillen per paard/pony denk ik

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:50

@ sophie13

Tja, of je je pony vertrouwt of niet, hij kan altijd schrikken. En het is inderdaad waar dat je kan uitglijden in de winter met je fiets, maar daarvoor strooien ze zout, en door de velen auto's die er rijden, licht er ook geen ijs of sneeuw. Dus dan heb je ook veel minder kans om te vallen ! En aangereden worden kan je inderdaad óók niet zelf weten, maar als je goed oplet, en je ziet dat een auto jou niet ziet, kun je gewoon even wachten tot die auto voorbij is, en is er niks aan de hand ! :j

Ik kon niet meer quote dus deed ik het maar zo :)

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:21

ik heb geen eens een bp of een airback ding ik zie wel als ik er van afvalt en als ik een paar gebroken ribben heb zie ik wel weer verder ik kan de toekomst toch niet voor spellen XD

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:27

Ik rijd altijd zonder cap :)
Alleen als ik ga springen en mijn moeder is erbij, doe ik een cap op
(die vind het al vreselijk eng, en het is voor haar gemoedsrust dan beter als ik hem even opzet :') )
Maar dat is eigenlijk bijna nooit.

Ik heb wel altijd met cap gereden hoor..
tot het moment dat ik 18 werd :o

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:46

Het is je eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind dat dus echt niet slim!! :roll:

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 12:06

ik moet nu met cap rijden als na andere stal gaat, ! Hellaas :(
ree altijd zonder maarja manege horen de cap

MissFloorx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:44

altijd!

__Do

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:52

Vanaf nu altijd met :)
(Eerste keer op buitenrit zonder)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:00

Ja met natuurlijk, anders laten ze me op de manege niet opstijgen...

In de oorspronkelijke post wordt ook gevraagd of het verboden moet worden om hier caploze rijfoto's te posten. Nou... nee! Professionele dressuurruiters hebben er ook geen, kunnen we lekker alle Anky- en Adelindefoto's wissen!

MrMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:49

Meeh, probeer hem altijd op te doen. Maar soms zo vrolijk met het dier bezig met losgooien, ernaast lopen etc etc vergeet ik hem wel eens op te doen. Maar gelukkig zijn er andere ruiters. :)

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 11:58

Ik rijdt altijd met cap.

Voel me zonder cap echt niet prettig, net als autorijden zonder gordel of motorrijden zonder helm.
Het is ieders eigen keuze, vroeger in mijn tienerjaren was een cap niet stoer, toen reed ik ook vaak zonder.
Maar als je ouder wordt kijk je daar toch anders tegenaan, althans ik wel.
Nu zou ik echt nooit zonder cap gaan rijden, als ik een eigen paard zou hebben zou ik zelfs een bodyprotector overwegen :j

Haha best grappig want vroeger was ik echt niet zo voorzichtig :P

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:35

Delphi schreef:
xTesslove schreef:
nee eigelijk nooit, ik heb een eigen pony die ik al sinds zijn geboorte ken. ik heb hem zelfs ingereden zonder cap of bodyprotector. ik draag alleen een cap als ik op de manege rij. :)

Ik zie in je profiel dat je 14 jaar bent. Wat vinden jouw ouders hier dan van? En degene die je geholpen heeft bij het inrijden? Om eerlijk te zijn vind ik het ontzettend onverantwoord om een 14 jarige zonder cap en bodyprotector een pony in te laten rijden! Hoe goed je het beestje ook kent. Het blijft altijd inschatten hoe hij zal reageren, maar zeker weten doe je het nooit.

Ik weet wel dat ik een cap op die leeftijd ook totaal niet stoer en mooi vond, maar pech voor mij want ik mocht niet rijden zonder cap van zowel mijn ouders als de stal. Nu ben ik zelf moeder en mijn kinderen zullen van mij toch echt verplicht een cap moeten dragen.

Zelf heb ik bij een val op mijn 17e mijn nekwervel gebroken. Mijn cap was voor voren compleet gespleten. Zonder cap was dit nog slechter afgelopen. Ik heb dus uiteindelijk zelf mogen ondervinden hoe ontzettend belangrijk een cap is.
Net zoals het dragen van de gordel in de auto, hoort voor mij een cap bij het paardrijden.

Ja, het is ook gevaarlijk. En ik ben helemaal niet van : oh dat is lelijk, ofzo. Daar gaat eht me helemaal niet om. Ik rij soms wel met cap, Soms zonder. Wel steeds vaker met, maar alsnog zeker niet altijd. Mijn moeder heeft het liever wel, maar niet perse. Hij heeft nog nooit, echt nog nooit een stap verkeerd gezet, en ik vertrouw hem. Op de rijvereniging rij ik altijd met cap, met springen eigenlijk altijd met cap, en op de rijvereniging met cap & body. Ik ben trouwens 15 :p. Maar ik vidn dat het je eigen verantwoordelijkheid is. Het is natuurlijk verschrikkelijk als je zoiets gebeurd, dat klopt. Ik denk dat ik nog te jong ben om dat in te zien inderdaad. Dat zie ik dan weer wel in. :)

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:31

altijd,
maar ik heb ook geen keuze want ik heb les. ^^

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:11

Het hoeft niet de schuld van je paard te zijn dat je valt hè. Kijk maar naar bokker Bietjuh... je paard kan ook struikelen om wat voor reden dan ook, dat heeft niks met vertrouwen te maken

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:40

Ik rij ALTIJD met cap! Maar ik kan prima zonder op me paard rijden, ze doet namelijk geen vlieg kwaad. Marja je weet maar nooit als ze wel een x van iets schrikt en je valt er af.. Dat kan natuurlijk altijd.

blair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:22

Ik ben afgelopen dinsdag nog van een paard gevallen en ik ben blij dat ik een cap op had.
Ik ben dan niet op m'n hoofd gevallen, maar toch vind ik het idee dat ik een cap op had erg geruststellend. =)