caresje schreef:@Melissatje9:
Het IS veel veiliger MET cap en MET bodyprotector ze zijn er niet voor niets en als ze goed passen zitten ze ook niet in de weg maar beschermen ze je alleen maar als je valt. Ik ben heel blij dat ik altijd een cap draag aangezien sommige vallen dan heel anders hadden kunnen aflopen.
Bodyprotector is handig voor mensen die geen goede valtechniek onder de knie kunnen krijgen. Door judo heb ik als reflex als ik val (of dat nou is bij paardrijden, snowboarden of wat dan ook) dat ik de klap opvang door rollen en afslaan. Met een bodyprotector kan ik dat niet en val ik dus gevaarlijker dan zonder. De enige reden waarom het voor mij voordelig is om een bodyprotector te dragen, is als ik ergens ga rijden waar ik bijvoorbeeld een ondergrond heb van uitstekende rotsen.
Daarbij val je in het geval van bokken ook sneller van je paard af met bodyprotector, waar ik nog flexibel mee kan bewegen om de eerste bokken uit te zitten om vervolgens te gaan staan, lig je met een bodyprotector er al sneller af omdat je minder vrij kan bewegen.
M.a.w. Het wel of niet met bodyprotector rijden is dan ook iets waar echt nog wel iets over te zeggen valt. Een cap is eigenlijk gewoon altijd handig, als je een goede cap hebt. Dus goed op maat, met ventilatie en zonder klep aan de voorkant die ervoor kan zorgen dat hij achterin je nek slaat. Als je zo'n cap hebt, is het enige argument natuurlijk dat je je minder vrij voelt met cap, maar dat is een persoonlijke keuze.
"Ze zijn er niet voor niets" is natuurlijk geen echt argument. Degene die die dingen maken willen gewoon geld verdienen en zolang ze jou wijs kunnen maken dat je het nodig hebt, verkopen ze goed. Neem voorbeeld aan afslankpillen. Die dingen werken écht niet, maar verkopen wel.