Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:49

hackny schreef:
Floor_ELL schreef:
Ik rij wel op mijn Shetlanders zonder cap, dit is ook omdat je van >100 centimeter niet heel hard kan vallen.

sorry..maar zal als ik jou was TOCh een cap op doen

het ligt eraan wat ik met ze doe, als ik ga springen of galopperen ja dan heb ik wel een cap op, of naar buiten ga maar in mijn bak betrap ik mezelf er toch stiekem wel eens op hem niet te dragen

c_upcake

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:50

ik rij altijd met cap

Floor_ELL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:51

iirrssjjee schreef:
Floor_ELL schreef:
Ik rij wel op mijn Shetlanders zonder cap, dit is ook omdat je van >100 centimeter niet heel hard kan vallen.

Dat klopt, maar een hoef van een shetlander komt nog steeds hard aan hoor ;)

Klopt, je hebt gelijk

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:57

Iedereen moet het helemaal zelf weten :j , maar besef dat je maar 1 hoofd hebt en dat in dat hoofd je hersens zitten en je wil niet weten wat voor een problemen je krijgt/hebt als die beschadigd zijn.
En achteraf zeggen van ....had ik maar...... is te laat.

Dus....hier altijd met cap op !! +:)+

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:59

Ik rijd ook altijd wel met een cap. Maar vroeger heb ik wel eens op kleine Shetlanders gereden en dan had ik nooit mijn cap op. Achteraf gezien niet erg verantwoord dus ik zou het nu sowieso niet meer zo doen.

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:58

Ja, ik rijd ook altijd met cap!
Wel zo veilig vind ik... :j

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:40

ik heb meestal bij mijn eigen paard geen cap aangezien zonder cap veiliger is dan met

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:58

Kimbey schreef:
Tja alles is gevaarlijk.. Ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, tenzij het ergens verplicht is.. Ben zelf wel eens heel hard op me kop gevallen zonder cap, bloedneus etc. is flink balen maar je kan ook net zo hard van je fiets afvallen! :j

Je zegt dat je net zo hard van je fiets af kunt vallen, dat heb je zelf in de hand.
Je paard kan altijd van iets schrikken en ervandoor schieten, dan heb je geen controle meer over je paard en donder je er 9 van de 10 keer af :)

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:09

deniceloes schreef:
Kimbey schreef:
Tja alles is gevaarlijk.. Ik rijd eigenlijk altijd zonder cap, tenzij het ergens verplicht is.. Ben zelf wel eens heel hard op me kop gevallen zonder cap, bloedneus etc. is flink balen maar je kan ook net zo hard van je fiets afvallen! :j

Je zegt dat je net zo hard van je fiets af kunt vallen, dat heb je zelf in de hand.
Je paard kan altijd van iets schrikken en ervandoor schieten, dan heb je geen controle meer over je paard en donder je er 9 van de 10 keer af :)

Dat is niet helemaal waar. Vooral 's winters lig ik vaak op de grond met mijn fiets, door gladheid en sneeuw. Ook aangereden worden heb je niet altijd zelf in de hand.
Zelf rijd ik wel altijd met cap op, zeker buiten. Alleen als ik mijn pony naar de wei rijd, meestal niet. Maar ik vertrouw mijn pony. Natuurlijk is het dan nog steeds een risico die ik neem, maar dat is mijn eigen verantwoordelijkheid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:36

melissatje9 schreef:
ik heb meestal bij mijn eigen paard geen cap aangezien zonder cap veiliger is dan met

Kun je dit onderbouwen? :')

Je hebt behoorlijk wat controle over wel of niet aangereden worden.. Bijvoorbeeld door goed op te letten als je de straat oversteekt :)* Daarnaast rent een fiets niet paniekerig door als je eraf valt met als risico dat je erachteraan sleept of een wiel tegen je hoofd krijgt.

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:44

Onder het zadel rij ik altijd met cap, zal jaren geleden zijn dat ik er voor het laatst zonder opgestapt ben.
Maar tijdens het mennen draag ik nooit een cap. Bestwel krom eigenlijk als je bedenkt dat daar ook vanalles fout kan gaan.

Jason_Derulo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:46

Nooit. Veiligheid voor alles, toch?! Ik vind van wel.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:56

Tja, ik rij wel altijd met cap nu weer, maar alleen met mijn eigen, zonder klep aan de voorkant. Ik heb gewoon een jockeymutsje erover heen met een flexibele klep. Die harde kleppen aan de voorkant, levensgevaarlijk. Als je daarmee tegen de bakrand knalt, slaat hij je hele kap je nek in. Mij niet gezien, snap het nu van dat ding ook niet.

deniseqn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:00

Ik vind het rijden zonder cap echt onverantwoordelijk zijn. Al is je paardje zo lief, er bestaat altijd de mogelijkheid dat er iets onverwachts gebeurd waardoor jij eraf valt en met je hoofd ergens tegenaan klapt. Maar, ik vind dat het plaatsen van foto's zonder cap op bokt gewoon toegestaan moet zijn. Ja, ze geven misschien een slecht voorbeeld, maar ik denk dat iedere ruiter wel wijs genoeg is om zelf te bedenken of het nu wel verstandig is om met of zonder cap te rijden :).

Liisaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:06

Bij mij thuis rijd ik gewoon zonder cap, want daar doet mijn paard geen drol.
Maar met buitenrijden over de weg enzo wel, en op manege ook!

Zonder cap voelt zo lekker vrij!! *\%/*

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:10

Vrij voelt het zeker, zonder cap! Maar toch is het veel verstandiger om 'm op te doen. En idd deniseqn, iedere ruiter is wijs genoeg om zelf te bedenken of het nu wel of niet veilig is om met of zonder cap te rijden. Ik vind daarom dus absoluut niet dat het verboden zou moeten worden.
@Magrathea Haha, ja, dat is ook wel weer waar. Maar zo is mijn vriendin wel mooi aangereden door een aso bestuurder, terwijl zij eerlijk waar niets verkeerds had gedaan. En wat dacht je van een steentje op de weg? Als je daar overheen rijdt, kan je makkelijk onderuit slippen. Maar ja, zo kan ik nog wel door zitten drammen, haha :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:19

Oh, dat is absoluut waar. Maar het punt is dat je met enkel uitkijken een stuk verder komt op een fiets dan op een paard. Je fiets is niet bang voor plastic zakjes :Y)

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:27

Als ik in best harde galop zit valt mij cap naar achter. dus wordt bijna gestikt dus aangezien bij mijn zonder cap veiliger is dan met

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:29

Vroeger wouw ik altijd zonder cap rijden maarja dat mocht natuurlijk nooit.
Gelukkig mocht dat nooit want daar kwam ik laatst achter ;P .
Ik ben 2 september flink onderuit gegaan met mijn pony had gelukkig een lichte hersenschudding en dat is te danken aan mijn cap anders was het wss een zware geweest. :Y)

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:31

ik vind zelf body protectors onzin ik bedoel als je op een hek val of op een sprong heb je met bodyprotector even goed een paar gebroken ribben. en het rijdt voor geen meter. maarja als mensen zich veiliger voelen moeten zij dat weten

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:34

@Melissatje9:
Het IS veel veiliger MET cap en MET bodyprotector ze zijn er niet voor niets en als ze goed passen zitten ze ook niet in de weg maar beschermen ze je alleen maar als je valt. Ik ben heel blij dat ik altijd een cap draag aangezien sommige vallen dan heel anders hadden kunnen aflopen.

_Vienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:46

Ik vind dat ieder dat voor zich moet weten, zelf zou ik voor een shoot ook zonder cap gaan tenzij je paard dusdanig onbetrouwbaar is dat het echt gekkenwerk is natuurlijk.
Trainingen rijd ik sowieso altijd met cap!

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:51

Ja dat is ook wel zo maar ik ben altijd heel blij dat als ik val ik ik cap op had aangezien ik vroeger nooit doorrolde en bekan op mijn hoofd altijd kwam. :P
Ik ga vanavond bij een paardje kijken van 4 jaar maar dan doe ik zeker mijn cap EN mijn bodyprotector aan het is en blijft een jong beestje.

edit: sorry als ik nu type fouten maak mijn toetsenbord doet een beetje raar

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:57

melissatje9 schreef:
Als ik in best harde galop zit valt mij cap naar achter. dus wordt bijna gestikt dus aangezien bij mijn zonder cap veiliger is dan met

Volgens mij heb je dan een andere cap nodig, eentje die echt goed past. Bij mijn cap maakt het niet uit of ik in de bak dressuurmatig aan het werk ga, ga springen, even hard galopperen in het bos of dat een paard er eens vandoor schiet of wat flinke bokken geeft, dat ding blijft altijd netjes recht op mijn hoofd zitten en hij is zo fijn dat ik 'm niet eens bewust voel op mijn hoofd.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:30

caresje schreef:
@Melissatje9:
Het IS veel veiliger MET cap en MET bodyprotector ze zijn er niet voor niets en als ze goed passen zitten ze ook niet in de weg maar beschermen ze je alleen maar als je valt. Ik ben heel blij dat ik altijd een cap draag aangezien sommige vallen dan heel anders hadden kunnen aflopen.

Bodyprotector is handig voor mensen die geen goede valtechniek onder de knie kunnen krijgen. Door judo heb ik als reflex als ik val (of dat nou is bij paardrijden, snowboarden of wat dan ook) dat ik de klap opvang door rollen en afslaan. Met een bodyprotector kan ik dat niet en val ik dus gevaarlijker dan zonder. De enige reden waarom het voor mij voordelig is om een bodyprotector te dragen, is als ik ergens ga rijden waar ik bijvoorbeeld een ondergrond heb van uitstekende rotsen.

Daarbij val je in het geval van bokken ook sneller van je paard af met bodyprotector, waar ik nog flexibel mee kan bewegen om de eerste bokken uit te zitten om vervolgens te gaan staan, lig je met een bodyprotector er al sneller af omdat je minder vrij kan bewegen.

M.a.w. Het wel of niet met bodyprotector rijden is dan ook iets waar echt nog wel iets over te zeggen valt. Een cap is eigenlijk gewoon altijd handig, als je een goede cap hebt. Dus goed op maat, met ventilatie en zonder klep aan de voorkant die ervoor kan zorgen dat hij achterin je nek slaat. Als je zo'n cap hebt, is het enige argument natuurlijk dat je je minder vrij voelt met cap, maar dat is een persoonlijke keuze.

"Ze zijn er niet voor niets" is natuurlijk geen echt argument. Degene die die dingen maken willen gewoon geld verdienen en zolang ze jou wijs kunnen maken dat je het nodig hebt, verkopen ze goed. Neem voorbeeld aan afslankpillen. Die dingen werken écht niet, maar verkopen wel.