Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Anoniem

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:00

Ik rijd altijd met cap, ik weet niet beter omdat als ik geen cap op doe, de les niet eens in mag komen.
Heb daarom ook nooit zonder cap gereden, zonder cap lijkt me aan de ene kant wel een lekker geval, die wind door je haren, gewoon lekker niks op je hoofd, maargoed, een cap is nou eenmaal voor je eigen veiligheid, en dat gaat bij mij voor.
Ik zou het me zelf nooit vergeven als ik 1x niet met cap rijd, en precies die enigste keer val je van je paard en houd je er een zwaar hoofdletsel aan over...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:00

als ik een lange staptocht doe ver van stal doe ik ook me cap op omdat je anders problemen kan krijgen met de politie.[/quote]

het is wettelijk niet verplicht buiten. de politie kan je geen bekeuring voor geven

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:01

als ik een lange staptocht doe ver van stal doe ik ook me cap op omdat je anders problemen kan krijgen met de politie.[/quote]
het is wettelijk niet verplicht buiten. de politie kan je geen bekeuring voor geven

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:21

Soms als ik mn paardje ophaal uit t land, klim ik er wel eens op zonder cap, met het halstertouw aan het halster.. Maar dat doe ik alleen als ze heel ver weg staat en ik bijna een halfuur kwijt ben met het land door ploegen.. En ik stap dan ook alleen. In de bak rijdt ik altijd met cap, buiten ook. Het is indd het vooroordeel dat mensen denken dat als je een cap op hebt je niet goed kunt rijden.. En dat als je geen cap op hebt dat je volledige controle over je paard hebt.. Maar een paard blijft een dier, hoe goed je ook controle hebt. Dus liever 'laf' met een cap op dan 'stoer' zonder cap mn schedel breken..

xLindss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:26

Laatst met pony gevallen. Ze maakte een koprol over me heen en gelukkig kwamen de hoeven net langs mijn hoofd. Had ik geen cap op gehad en had ze me geraakt..
Gelukkig is het bij mijn manege verplicht :)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:30

99% van de keren wel. 1 lelijke val gemaakt, nooit meer zonder!

jornymarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 17:17

ik rij eigenlijk altijd met een cap. maar als ik even bij mn peerdjes ben, wei uitmesten ofzoiets, dan spring ik er even op om wat door de wei te stappen of nog niet eens, om gewoon te zitten en te 'slapen'. dan heb ik geen cap. maar verder heb ik eigenlijk altijd een cap op.

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:00

Ja ik rijd altijd met cap!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:03

Ik reed nooit met cap op mijn paardje. Ze is altijd braaf en bomproof buiten.
Nu ben ik 2 keer met haar gevallen (1x met springen en 1x buiten), sindsdien draag ik toch maar altijd een cap. :o

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:05

waarom zou ik risico nemen? 'wind door je haren' voel ik wel als ik niet aan paardrijden ben ;)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 17:42

Altijd met! Ik ga geen risico lopen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:30

Ik reed laatst over een kruising in de schemer, bleken er twee paarden van links te komen. Ruiters zonder cap. Paarden schrokken flink van mijn auto. Ze hadden geen reflectie aan of iets.. :n sommige mensen vragen gewoon om problemen

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 23:36

Met! Om de bovenstaande redenen en verhalen... Tot nu toe alle WRAN wedstrijden ook met cap, dat is verplicht t/m L3. Ik zit nu in L5 (instaplevel) reiningwedstrijden rij ik met hoed.

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:52

Ik rij meestal zonder cap, op oude stal altijd met cap gereden om dat dit verplichtwas. Nu rij ik soms eens een lesje mee op een andere manege daar is een cap ook verplicht dus rij ik ook met cap.

ik rij eigenlijk alleen met cap als het verplicht is, of dat ik op een ander paard rij die ik niet ken. Met buitenritten rij ik ook altijd met cap. & als ik het op een paard niet vertrouw doe ik ook een cap op..

Ik vind dat je het zelf moet weten, of je wel of niet cap op doet, het is eigen risico dat je met of zonder cap rijd. als cap verplicht zou moeten worden, dan vind ik persoonlijk dat een body protector ook verplicht moet worden. om dat dat dan ook vooor je eigen veiligheid is.. Voor op bokt, moeten we het gewoon zo houden, of mensen met of zonder cap op foto gaan.

macholover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:59

Ik rij vaak zonder cap maar m'n vriendin zegt dat je met cap moet rijden ik vind het onzin maar ik rij alleen met cap als het moet of als ik op een ander paard rij die ik niet ken

roroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:36

Altijd met cap! Heb ooit iemand tegen een lantaarnpaal zien vallen met z'n hoofd en zo geschrokken dat ik niet meer zonder rijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 22:33

Ik blijf het toch bijzonder vinden hoeveel mensen het 'niet nodig ' vinden om hun hoofd te beschermen :')
Je hoort nog te vaak dat iemand overlijdt na een ongeluk met een paard, vaak niet eens de schuld van het paard maar door struikelen ofzo. Zonder cap. En dat had zomaar iemands leven kunnen redden.

Ik heb het zelf een keer mogen ervaren dat het paard waar ik op reed vrolijk zijn galopje deed en ineens vloog ik door de lucht: paard was blijven hangen achter een wortel. En dat paard was zo doodbraaf, volgens mij blijft zij eerder gewoon hardnekkig staan zonder te bewegen dan dat ze iemand er moedwillig af smijt. :=

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:26

gevaar ligt in een klein hoekje! het is onzin om zonder cap te rijden : je beschermt je zelf gewoon. Waarom zou je zonder rijden? Wind door je haren voel je toch ook als je op de grond staat? Ik vind het gekkenwerk om zonder cap te rijden zelfs op je eigen paard... het blijft een dier toch? Jij schrikt soms toch ook ergens van? Een paard is een vluchtdier... en geloof me als ie goed schrikt en je rijd zonder cap en je valt er af en je krijgt nog een hoef tegen je hoofd (van je eigen paard of van een ander paard uit de bak die meevlucht) vergeef je het jezelf nooit meer. Ik blijf liever voor altijd met cap rijden, dan op mijn eigen paard zonder cap en dat ik na een ongeluk NOOIT meer kan rijden. Ik vind het belachelijk als je zonder cap rijd, zijn de ongelukken van anderen niet genoeg om ff een cap op te doen?

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:31

Altijd, heb nog een jonge 4-jarige die af en toe nog wat klunzig uit de hoek kan komen :=

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:20

Hannapony schreef:
gevaar ligt in een klein hoekje! het is onzin om zonder cap te rijden : je beschermt je zelf gewoon. Waarom zou je zonder rijden? Wind door je haren voel je toch ook als je op de grond staat? Ik vind het gekkenwerk om zonder cap te rijden zelfs op je eigen paard... het blijft een dier toch? Jij schrikt soms toch ook ergens van? Een paard is een vluchtdier... en geloof me als ie goed schrikt en je rijd zonder cap en je valt er af en je krijgt nog een hoef tegen je hoofd (van je eigen paard of van een ander paard uit de bak die meevlucht) vergeef je het jezelf nooit meer. Ik blijf liever voor altijd met cap rijden, dan op mijn eigen paard zonder cap en dat ik na een ongeluk NOOIT meer kan rijden. Ik vind het belachelijk als je zonder cap rijd, zijn de ongelukken van anderen niet genoeg om ff een cap op te doen?

_/-\o_

Zonder cap rijden vind ik hetzelfde als zonder riem in de auto :j

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:32

StableDoor schreef:
In Groot-Brittannië is het heel normaal om ook met longeren, in de wei zetten etc. een cap op te hebben. Dit vind ik eigenlijk heel verstandig. Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb een paar maanden terug in de wei bijna een hoef tegen mijn hoofd gehad. Als ik nu merk dat de paarden druk/vervelend zijn, doe ik in de wei en met longeren een cap op. Met rijden heb ik ook altijd een cap op (1 keer niet gedaan toen ik 10 was, op een shet. Ik viel eraf met mijn hoofd tegen het hek. Ik was wel even buiten westen...). Ook heb ik met buitenrijden, maar ook vaak in de bak mijn bp aan. In de bak niet altijd, omdat ik
vaak uit school kom en mijn bp niet in m'n locker past :+

ik heb met mennen met mijn eigen pony altijs cap en bodyprotector.
met mennen met min verzorgpony's geen cap of bodyprotector,

rijden ( op 2X na voor een shoot ) altijd mijn cap op, en op een vreemde pony ook altijs bodyprotector , en in een bak altijd bodyprotector, ( dit omdat ik in een bak een pony heb zien schrikken , meisje viel langs de bakrand , een heel rondje langs de bakrand gesleurd terwijl ze nog half op de pony zat , toen ging de pony gelukkig van ade hoefslag af en ze veel, hele bodyprotector door midden ! en ook nog een snee in haar vel , als die haar bodyprotector niet aan had gehad )

met logeren van een pony waar ik regelmatig meehelp met longeren heeft nog wel eens hoeven die niet de goede kant op gaan ( naar mij toe ) , daar draag ik geen cap ( dat draag k aleen met die pony bij hoevenkrabben ) maar wel mjijn bodyprotector , en ik heb hem wel eens nodig gehad :j

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:31

Ik rijd altijd met cap! Ben helemaal overtuigt toen ik een ongelukje kreeg met een crosstraining en mijn cap door midden barste ipv mijn hoofd! Natuurlijk wel pijn aan mn hoofd, maar liever mn cap doormidden dan mn hoofd! Nee ik stap er nooit meer op zonder, hoelang ik mn paard ook heb en hoe erg ik m ook vertrouw.

Skinnylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 12:33

Ik rijd altijd met cap. Ongelukken zitten in een klein hoekje

Emma_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:43

rijd altijd met cap, bij de maneges waar ik heb gereden was dit sowieso verplicht.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:28

macholover1 schreef:
Ik rij vaak zonder cap maar m'n vriendin zegt dat je met cap moet rijden ik vind het onzin maar ik rij alleen met cap als het moet of als ik op een ander paard rij die ik niet ken

Dat vind ik dan een hele slechte zaak. Hoe staan je ouders hier tegenover? Ik lees dat je 13 bent en dan vind ik het toch de verantwoording van je ouders en degene waar het paard/manege van is dat jij een cap draagt. Ik denk dat we helaas allemaal wel hebben gelezen wat voor onverwachte en zware ongelukken kunnen gebeuren. Ook met een ervaren oud betrouwbaar paard. Ben zuinig op jezelf en draag altijd een cap als je gaat paardrijden. Net zoals iedereen in de auto hopelijk zijn gordel zal aandoen.