Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Eclare

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 12:04

Ik rijd mijn paard altijd met cap. De laatste maanden doe ik hem wel eens af met uitstappen omdat hij me dan verschrikkelijk irriteert maar alleen als de omstandigheden dat toe laten.
Ik rij ook paarden van een trainingsstal die al hoger lopen en getraind worden van Z-niveau t/m lichte tour, en mocht ik ze moeten instappen/uitstappen doe ik eigenlijk nooit een cap op, uit gemakzucht. En sommige van die paarden rijd ik ook zonder cap. Die vertrouw ik meer dan mn eigen knol wat dat betreft :+ .

Max_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:27

Ik rij altijd met cap, hoe goed ik een paard ook ken en vertrouw.
Ik val niet vaak en de keren dat ik gevallen ben gelukkig niet op mijn hoofd, maar het kan heel stom gaan, precies op de bakrand of je valt en je paard geeft nog een trap tegen je hoofd aan ofzo.
Verder voel ik me veel prettiger met een cap op, vooral buiten. Al is het paard nog zo braaf, er kan een idioot op een brommer die je paard laat schrikken of je komt in botsing met verkeer en je vliegt eraf. Dan kan je paard verder niet schrikken van harde geluiden maar als je in botsing komt met iemand anders kun je er wel af liggen.

Verder vind ik dat iedereen het zelf moet weten, maar persoonlijk doe ik hem ALTIJD op. Net als de gordel in mijn auto, al is het maar voor een klein stukje. Heb een keer een ongeluk gehad (niet mijn schuld) toen ik nog maar nét weggereden was en het ging niet hard maar anders had ik met mijn hoofd door de voorruit gelegen.
Laatst bijgewerkt door Max_X op 24-08-12 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

jansen123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:29

ik draag altijd een cap:)
al is een cap niet zo mooi (wat me echt niet boeit) wil ik wil mijn hoofd heel houden ;D

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:40

ik rij alleen zonder cap als het egt warm is verder altijd met cap

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:45

Calvacadour schreef:

Doe je dan ook je kortebroek en slippers aan ;)

Calvacadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:47

kiolette schreef:
Calvacadour schreef:

Doe je dan ook je kortebroek en slippers aan ;)

nee dat weer niet maar dan doe ik wel mijn laarzen uit en alleen jophurs aan :P met paardrijbroek :P

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:49

Interessante discussie!
Ik rij altijd zonder cap, behalve op jonge paarden die nog niet vaak gereden zijn.
Ik rij western en het valt me daarbij op dat er heeeel erg weinig mensen zijn die met cap rijden.
Ik heb vroeger dressuur gereden en gesprongen en toen reed ik wel altijd met cap...

Oreade_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:26

Ik rij altijd met cap!
Ik kom mijn paard niet op zonder
zelfs al zou ik eventjes zonder zadel van wei naar stal ik heb hem op.

De cap heeft trouwens mijn moeder haar leven gered :)

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:38

ALTIJD MET!!!

Even geleden gevallen, en mijn cap was gewoon in 2 gebroken. Stel je voor dat dat mijn hoofd geweest was!
Zelfs nu als pokkeheet is ook altijd met

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:01

YouthReiner schreef:
Interessante discussie!
Ik rij altijd zonder cap, behalve op jonge paarden die nog niet vaak gereden zijn.
Ik rij western en het valt me daarbij op dat er heeeel erg weinig mensen zijn die met cap rijden.
Ik heb vroeger dressuur gereden en gesprongen en toen reed ik wel altijd met cap...

Onzin, bij ons draagt iedereen een cap. Het is maar net wat verplicht is, en wat de 'sfeer' is. Bij ons zou men nog steeds met cap rijden als het niet verplicht was denk ik, op sommige (western)stallen word je een beetje raar aangekeken als je wel een cap op hebt.

In de WRAN L5 is het zelfs verplicht om met een cap te rijden. Dus ik denk dat je wel een misverstand in gedachten hebt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:04

Op mijn haflinger vaak niet behalve als we echt ver naar buiten rijden.
Op de jonge pony's en vreemden etc altijd wel met.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:33

Magrathea schreef:
YouthReiner schreef:
Interessante discussie!

Onzin, bij ons draagt iedereen een cap. Het is maar net wat verplicht is, en wat de 'sfeer' is. Bij ons zou men nog steeds met cap rijden als het niet verplicht was denk ik, op sommige (western)stallen word je een beetje raar aangekeken als je wel een cap op hebt.

In de WRAN L5 is het zelfs verplicht om met een cap te rijden. Dus ik denk dat je wel een misverstand in gedachten hebt.

Ik heb hier nog niemand western zien rijden met een cap op, op een 12-jarig meisje en een beginner in het paardrijden na. Nou zal het op elke stal wel anders zijn ja. Maar toen ik nog dressuur/recreatief reed, was het normaal om met cap te rijden. Bij western rijden mensen wel steeds vaker met cap, maar nog lang niet zoveel als bij het engels rijden.
En ik weet dat je in de L5 met cap moet rijden, maar wie zegt dat die mensen met het trainen thuis die cap ook dragen?

Maar goed, wat ik dus wil zeggen is dat er wel steeds meer mensen met cap gaan rijden in de westernwereld, maar nog lang niet zoveel procent als bij het engels rijden. ;)

atze1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:54

ik zou niet zonder cap rijde ;)

demyxparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:14

Ik rijd altijd met cap. Op de stal waar ik sta is het ook verplicht om onder de 18 sowieso een cap op te hebben :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:17

demyxparis schreef:
Ik rijd altijd met cap. Op de stal waar ik sta is het ook verplicht om onder de 18 sowieso een cap op te hebben :)

Dat vind ik eigenlijk een rare regel... Als je 30 bent kan je toch net zo goed een ongeluk krijgen als dat je 15 bent?

Max_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 08:32

Ja dat vind ik ook een rare regel. Misschien omdat je vanaf je 18e volwassen bent en het maar zelf moet weten?
Maar hoe krijg je kinderen het belang van een cap uitgelegd dan? Ze krijgen dan niet het juiste voorbeeld.
En iemand van 15 kan bijvoorbeeld al 8 jaar rij-ervaring hebben en iemand van 30 1 jaar rij-ervaring.

Ik weet niet of het al eerder gevraagd is in dit topic, maar hoe zit het verzekeringstechnisch op zulke maneges?
Ik rij zelf bij een FNRS manege waar het rijden met cap verplicht is, en ik dacht dat ik via mijn ruiterpaspoort een aanvullende ongevallenverzekering heb maar dan zal ik de voorwaarden erbij moeten pakken.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:43

In Groot-Brittannië is het heel normaal om ook met longeren, in de wei zetten etc. een cap op te hebben. Dit vind ik eigenlijk heel verstandig. Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb een paar maanden terug in de wei bijna een hoef tegen mijn hoofd gehad. Als ik nu merk dat de paarden druk/vervelend zijn, doe ik in de wei en met longeren een cap op. Met rijden heb ik ook altijd een cap op (1 keer niet gedaan toen ik 10 was, op een shet. Ik viel eraf met mijn hoofd tegen het hek. Ik was wel even buiten westen...). Ook heb ik met buitenrijden, maar ook vaak in de bak mijn bp aan. In de bak niet altijd, omdat ik
vaak uit school kom en mijn bp niet in m'n locker past :+

Aureliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:06

iedereen heeft daar zijn eigen ' mening ' over maar ik zou altijd je cap opdoen! je weet maar nooit..
o.a. paarden kunnen soms raar uit de hoek komen.
wees maar voorzichtig :+

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:12

ik verzorg het paard van mijn vriendin...
als ik zelf ga, rij ik altijd met cap..
maar als ik meega naar het zandpad naast het land van de boer
( mijn vriendin rijd dan ) laat ze me er vaak na haar erop..en dan heb ik geen cap bij me..
heen gaat ze altijd normaal en terug keihard dus mag alleen heen drafje/galopje..
maar heb liever een cap natuurlijk..you never know..maar ja

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:15

Ik rij zelf ook altijd met cap
Vind dat iedereen zelf moet weten of hij/zij dat wel of niet doet
Ik wil gewoon geen risico nemen en zet gewoon altijd mijn cap op

Noa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:49

Ik rij ook altijd met cap :j

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 12:25

Magrathea schreef:
YouthReiner schreef:
Interessante discussie!

Nou bij ons is het gewoon verplicht hoor, als je de bak in wil moet je een cap op. Ook de eigen paarden. En ook als je vriendinnetje je paard nog wil uitstappen moet ook die een cap op. Soms als de instructrice op je/een paard stapt om iets voor te doen of uit te leggen dan doet ook zij eerst een cap op. Allemaal gewoon in de western bij ons.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:58

ik rijd western bij me vriendin haar paard. en ja ze kan struikelen maar ik vertrouw haar volkomen en rijd haar alleen zonder cap op de manege en met springen altijd met! op onze manege is het in lessen verplicht en ook handschoenen en laarzen anders kom je de les niet in. met je eigenpaard is het wel toegestaan. op me vriendin haar paardje rijd ik wel met cap als ik een echt lange rit ga doen of als ik echt bezig ben (staprondes rustig ritje of gwn lekker mooie toch rijd ik zonder cap en ook zwemmen zonder.) als ik een lange staptocht doe ver van stal doe ik ook me cap op omdat je anders problemen kan krijgen met de politie.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 14:00

en ik weet dat het slecht is ik heb haar eerst ook altijd met cap gereden maar op een dag voelde ik dat de band hecht genoeg was om het te doen en zinsdien :P (nogmaals ik weet dat ze kan struikelen en dat er risico's zijn maar dat heeft de springsport ook en dat doe ik ook het liefst. )

x_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 15:38

Ik rijd ALTIJD met een cap, of het nou dressuur springen een shet een makke manege pony ! gewoon ALTIJD al is het maar een rondje uitstapppen, gewoon NIET zonder.
Er is mij namelijk ookal weer vaak bewezen dat zo'n ding ontzettend nuttig is!

~Mijn moeder heeft 10 weken geleden haar heup gebroken omdat een nieuw paard steigerde en achterover klapte ! haar heup lag aan diggelen maar haar cap ook!
:(:)
~
Iemand huurde een paard bij ons en beweerde dat ze geen cap op hoefde nee absoluut niet, nou dat moest van ons perse na een kwartier discusseren tog een cap op. Het paard van oemand ander die mee was met zn eigen paard schrok ergens van, waarna haar paard ook schrok ze viel er af, CAP LETTERLIJK DOOOORMIDDEN!? :+