Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:33

als ik niet altijd mijn cap had gedragen had ik deze reactie wss niet eens meer kunnen plaatsen!
dus ik vindt dat iedereen altijd een cap moet dragen hoe braaf het paard ook is!

ik heb twee zware hersenschuddingen gehad, waarbij ik eerst op mijn hoofd ben gevallen daarna is het paard op mijn hoofd gaan staan en heeft me mee gestampt.
2 caps gewoon compleet doormidden toewel ze allebei pas nieuw waren en nog nooit gevallen.
dit gaat dan ook allebei om duurdere caps.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:49

ietjelover schreef:
als ik niet altijd mijn cap had gedragen had ik deze reactie wss niet eens meer kunnen plaatsen!
dus ik vindt dat iedereen altijd een cap moet dragen hoe braaf het paard ook is!

ik heb twee zware hersenschuddingen gehad, waarbij ik eerst op mijn hoofd ben gevallen daarna is het paard op mijn hoofd gaan staan en heeft me mee gestampt.
2 caps gewoon compleet doormidden toewel ze allebei pas nieuw waren en nog nooit gevallen.

woow dat is wel heftig zeg!!! ik snap niet dat sommige mensen geen cap dragen

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:52

SecretMe schreef:
ietjelover schreef:

woow dat is wel heftig zeg!!! ik snap niet dat sommige mensen geen cap dragen

moet je nagaan wat er met mijn schedel was gebeurd zonder cap.
Wss net zo kapot aangezien in met cap op nog een gekneusd voor en achterhoofd had,

SecretMe

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:59

jaa idd dat zou echt niet best zijn

Stefannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:26

Ik rij altijd met cap

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:29

Ik heb hier een vriend zitten die het als een teken van zwakte ziet, dat ik denk dat zijn hoofd open zou splijten als er een paard op ging staan :+
Zijn schedel is van staal :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 20:42

Ik vindt nog altijd dat de keus aan de eigenaar van het paard is. Dus als verzorger bijrijder moet je het van de eigenaar hebben of je wel met cap moet rijden of zonder mag. Vindt ik hé hij/zij is wel degene die verantwoordelijk is als je er een keer naast ligt en draait er wel mooi voor op dus dan vindt ik zeker dat je dat moet respecteren als die zegt dat je hem op moet. Op je eigen paard vindt ik dat het zelf moet weten en eerlijk gezegd dat andere zich daar niet mee moeten bemoeien.
Ik zie dat er altijd nog veel commentaar komt als er iemand zonder cap rijdt ergens vindt ik dat wel zonde omdat je dat toch zelf moeten weten?
Neem aan dat iedereen het risico kent en zelf neemt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:00

Nou, ik lees hier toch genoeg reacties waaruit blijkt dat mensen denken 'Als ik een cap draag bij het paardrijden, kan ik overal wel een cap bij gaan dragen'.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:32

Tigra_ schreef:
Ik vindt nog altijd dat de keus aan de eigenaar van het paard is. Dus als verzorger bijrijder moet je het van de eigenaar hebben of je wel met cap moet rijden of zonder mag. Vindt ik hé hij/zij is wel degene die verantwoordelijk is als je er een keer naast ligt en draait er wel mooi voor op dus dan vindt ik zeker dat je dat moet respecteren als die zegt dat je hem op moet. Op je eigen paard vindt ik dat het zelf moet weten en eerlijk gezegd dat andere zich daar niet mee moeten bemoeien.
Ik zie dat er altijd nog veel commentaar komt als er iemand zonder cap rijdt ergens vindt ik dat wel zonde omdat je dat toch zelf moeten weten?
Neem aan dat iedereen het risico kent en zelf neemt.

Hier ben ik het deels mee eens. Ik vind inderdaad dat de eigenaar zo verstandig moet zijn niemand op zijn of haar paard te laten rijden zonder cap. Maar ik vind toch wel dat de eindverantwoording bij de ruiter zelf ligt. Ik vind dat je als volwassene zelf zo verstandig moet zijn om een cap te dragen. Bij minderjarigen hoop ik dat de ouders hun verantwoording nemen en hun kinderen verplichten met cap te rijden. Mijn kinderen mogen gewoon niet zonder cap rijden.

Op het moment dat er iets gebeurt draait daar echter niet de eigenaar voor op, maar de ruiter zelf.

En commentaar of niet, het is gewoon niet slim ... klaar. Je neemt gewoon een extra risico dat je makkelijk kunt beperken met een cap. Je hoofd is zo ontzettend gevoelig, daar wil je geen zwaar letsel aan oplopen lijkt me.

Ik zie een cap als een beschermingsmiddel dat niet mag ontbreken tijdens het paardrijden. Net als een motorcrosser een helm draagt, je in de auto een gordel draagt en net zoals ik mijn dochter van 1,5 jaar zwemvleugels aan doe als ze in en bij het water is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:37

ietjelover schreef:

Met dit soort dingen zie je hoe belangrijk een cap is en zelfs levensreddend kan zijn. Zo ook bij mij. Hier ook rake klappen tegen mijn cap gehad (ook die lag doormidden) en mijn nek gebroken. Zonder cap was het leed helemaal niet te overzien geweest.

Op onze manege is er bij een meisje jaren geleden ook een paard met zijn hoef op haar hoofd gaan staan. Helaas had dat meisje geen cap op. Zij heeft op de intensive care gelegen met een schedelbasisfractuur en een bloeding. Ze is er ´goed´ doorheen gekomen, maar heeft wel ernstige chronische hoofdpijn aan over gehouden. Ze is nu 27 jaar en kan daardoor helaas niet alles doen wat ze zou willen doen, door de regelmatige ernstige hoofdpijn is ze behoorlijk beperkt in het dagelijks leven. Met cap had ze vast ook letsel gehad, maar het zou zeker heel wat malen minder zijn geweest.

Ben maar blij dat jij wel zo verstandig was en bent om een cap te dragen!!! +:)+

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:58

vind dat ze het gewoon verplicht moeten stellen om een cap te dragen. ben je van een hoop gezeur af.

Lisa1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:26

Ik rijd ook altijd met cap, op de manege is dat verplicht alleen niet voor paarden eigenaren.. Maar zonder cap vind ik best wel gevaarlijk, een meisje was een keer met haar paard gevallen, toen was ze toch blij dat ze een cap op had !

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:39

Ik rijd altijd met cap. Ik heb één keer, een paar jaar geleden toen ik bij een vriendin op shetlanders ging rijden en geen cap bij me had zonder gereden, hartstikke dom natuurlijk maar ik was pas 9 of 10 en dacht daar niet bij na, maar nu rijd ik altijd met cap op mijn eigen paardje, ookal is ze hartstikke braaf.

Nienkepepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:01

Ik zou zelf nooit zonder cap rijden.
Ik vind dat het op pensionstallen een eigen verantwoordelijkheid is.
Maar op maneges, in de les moet het verplicht zijn dat je een cap draagt.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:02

Altijd met cap :j

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:09

Ik vind dat iedereen dat gewoon zelf moet weten. Ik rij ook vaak zonder cap, maar ik doe dat ook allen als ik buiten in een parkje rijd waar ik alleen op gras of schelpen paadjes kan vallen. Verder heb ik ook een super braaf paard en zie ik me zelf er niet zo snel afvallen. Ik vind dus niet dat paardrijden zonder cap verboden moet worden, want hoe ik rij is het niet echt gevaarlijk en kan ik bijna zeggen dat ik even veilig (of juist niet)zit als op de fiets. En verder kunnen mensen ook heel goed zelf in schatten wat ze beter wel kunnen doen en wat niet

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:14

Altijd!

Was er ook wel blij mee, toen ik met mijn hoofd even lekker tegen een paal aanramde toen ik gelanceerd werd +:)+

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 22:16

ik rij eigenlijk altijd zo als het niet hoort/mag .
ik krijg namelijk ontzettende hoofdpijn van een cap! maakt niet uit wat voor! ik heb nu een casco , een van de duurdere soorten, en hoopte dat mijn hoofdpijn zal verminderen.
maar helaas, ik heb een lichtgewicht capje een verstelbare maar ook hier is het bij! nu is het zo dat ik ook ooit een x van mijn paard ben gevallen , en toen ook een zware hersenschudding had, maar ik kan net zo goed van de stoep rand vallen , en me nek breken.
met springen , dan doe ik hem wel op.
het is net waar en hoe en op wie ik ga rijden , maar normaliter rij ik zonder cap.
wel kijk ik met dat soort fotos erg uit op bokt, omdat ookal ben je 100 , er nog altijd mensen zijn die het onverantwoord vinden, misschien is dit zo,maar concentratie is ook erg belangrijk. en dit kan niet met een drukkende hoofdpijn! (mijn cap is niet een maat te klein)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:50

ik heb 8/9 jaar met cap gereden op de manege, nu ik zelf een paard heb vergeet ik soms weleens mijn cap op te doen.
als mijn zusje bijvoorbeeld iets niet durft omdat het paard vervelend is en ik er even snel op moet springen omdat zij zo'n zachtgekookt ei is af en toe..
ik rijd zelf ook liever met cap voor de veiligheid maar af en toe vergeet ik hem door mijn frustratie..

tamaraW1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:09

Ik vind als je elkaar volledig vertrouwd je best zonder cap kan rijden. Het is voor jezelf of je met of zonder rijd. De meeste bij mij op stal rijden allemaal zonder cap behalve degene met jonge paarden of pony's. Zelf rijd ik momenteel met cap omdat mijn pony nog niet helemaal doorgereden is en ze het allemaal nog veelste spannend vind als er iets gebeurd.

Verplichten vind ik wel ver gaan! Het is je eigen verantwoording.

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:22

ik rij zo goed als altijd met cap, als ik echt serieus aan het rijden ben, of het nou binnenbak,buitenbak of bos is rij ik met cap.
maar als ik mn pony haal van de wei spring ik er gewoon op zonder cap en bindt een touwtje op zijn nek.

SharonBaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:43

altijd met cap! zo aangeleerd en voelt ook lekker veilig!

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:45

Ok, hier komt een "af en toe-capper".
Thuis rijd ik zonder cap, dat is mijn eigen verantwoordelijkheid, i know. Het liefst rijd ik met een muts op mijn hoofd, maar springen altijd met cap.
Op de manege is het verplicht om een cap te dragen, anders kom je simpelweg de les niet in.

ailsazoe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:05

Hetzelfde bij mij, op de manege is een cap dragen verplicht.
Als ik naar mijn verzorgpaardje ga rij ik ook meestal met cap af en toe zonder. Mijn verzorgpony kan namelijk heel druk zijn uit het niets.

Sequnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:37

Voor je eigen veiligheid zeg ik doen! Kan nare gevolgen meebrengen als je n flinke smak maakt zonder!