Ik hoop gewoon echt dat je in stapjes komt waar je wil zijn en dat je op de weg er naar toe trots bent op de dingen die (wel) lukken!!@ Susan, jij had toch les/ begeleiding gehad van iemand die ervaring heeft met angstige ruiters? Zou dat wat voor Maitestar kunnen zijn?
En je ben idd echt niet de enige hoor, ook bij mij is de angst er altijd, soms heel erg op de achtergrond soms zit t ‘beest’ op m’n schouder maar t is er altijd wel….ik heb t geaccepteerd dat t nou eenmaal zo is.
Ik had gister weer ns een lesje gepland maar was behoorlijk zenuwachtig: m’n bijrijder had de avond ervoor gereden en paardlief was blijkbaar een beetje spokerig….ik ben voor dat ik naar stal ging wel 4x naar de wc geweest
en zag met zadelen weer allemaal doemscenario’s want het waaide en regende en het was druk in en om de bak….kortom, ik zag al allemaal beren op de weg terwijl ik er nog niet eens op zat….ik word dan zo moe van mezelf want ik ging er op en paardlief deed geen pas verkeerd, zelfs niet toen een ander paard aan de ren ging en de ruiter er bijna afviel…en met les dacht ik zelfs: ‘kom op vriend, t mag wel wat pittiger allemaal’ en ben ik dus ergens weer niet tevreden omdat ie te braaf is?!

Begin gewoon simpel: halthouden, achterwaarts, voetjes geven en gewoon elk stapje in de goede richting belonen. Probeer niet teveel aandacht te geven aan de enge dingen, negeer het gewoon en leid je paard er juist bewust vandaan zodat je paard merkt dat je je paard naar veiligheid leidt. Misschien is het ook verstandig om eerst niet de hele bak te gebruiken maar te beginnen op een cirkel zodat niet elk rondje de hele bakrand weer ‘overwonnen’ moet worden.
nu dus een jaar op een andere plek. Wij hebben absoluut geen spijt van de verhuizing. Paarden zijn er erg van opgeknapt.
Niks boeit hem iets. Hij beweegt alleen wat met zijn oren en hij gaat piafferen als hij het spannen vind, dat is zo erg nog niet haha. Paardlief loopt nu wel weer goed alleen is de bodem nu bevroren... En voordat ik erop stap wil ik haar eerst longeren met bijzet zodat ze weer wat meer rugspieren krijgt, die zijn door de blessure ook weer weg.