Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:33

joyfortuna schreef:
Omdat het dan moet. (Van instructeur, moeder en eigenaar) 'Ongeluk zit in een klein hoekje' dan kan je beter niet gaan paard rijden. Maar zolang ik het paard niet ken of vertrouw dan rij ik gewoon met cappie.

Ik bedoel met ´een ongeluk zit in een klein hoekje´ meer dat het ook goed op onverwachte momenten kan gebeuren. Dus ook tijdens simpel stappen, een rustig bosritje of eventjes dressuren. En natuurlijk zit het leven vol met gevaren en risico´s. Met paardrijden net zo, maar waarom een risico op letsel niet verkleinen door een cap te dragen? Ik stap ook gewoon in een auto, maar ik kies er wel bewust voor mijn gordel te dragen.

Ik vind het apart dat je moeder je dan niet verplicht altijd een cap te dragen. Ik ben behoorlijk zuinig op de koppies van mijn meiden en die mogen dus (later) echt niet rijden zonder cap!

joyfortuna

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:48

Ze wil eigenlijk ook dat ik het met dressuur een cap draag, maar met springen moet ik echt, en dat wil ik zelf ook want dan is ie af en toe zo lomp. Het is alleen met dit paard dat ik geen cap draag, hier voor reed ik meerdere paarden en toenhad ik em wel altijd op, ook omdat het moest maar ook omdat ik echt niet zonder cap op die dieren ging zitten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:33

Term 'zweethoed' is bullsh*t; er zijn caps die verdomd goed ventileren ;)

'Ongeluk zit in een klein hoekje' dan kan je beter niet gaan paard rijden'; er is niks mis met helder nadenken. Je zorgt toch ook voor goed en goed passend tuig? En een paard is nu eenmaal wat anders als een fiets.

Enge keer dat ik heb gehoord dat cap meer letsel had kunnen brengen dan goed, was van kennis; tijdens bosrit een tak precies door het vetilatiegat, waarna cap in de tak bleef hangen. Ze had het kinriempje los, dus dat scheelde. Maar in de pakweg 17 jaar dat ik rijd, is dit de enige situatie geweest tegenover héél veel keren dat cap hoofdpijn heeft voorkomen.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:51

ja zonder cap kan letsel geven maar dat kan ook gebeuren met cap (ja het gebeurt wel sneller.) en ongelukken zitten in een klein hoekje is inderdaad waar maar paardrijden is nou eenmaal een sport met risico's. daar moet je tegen kunnen als je begint met rijden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 19:58

Het is een sport met risico's, ja. Om daar nu nog eens extra risico's bovenop te smijten...doe dan eens echt stoer, spring zonder tuig op jong paard zonder cap. :+

Ik had het als minderjarige niet hoeven te proberen. Stuiterende paarden rijden vonden mn ouders niet zo leuk. Als ik het lef had gehad dit te doen zonder cap, hadden ze me aan mn haar er af getrokken. Ik ben bang dat ze dat nu nóg zouden doen :')

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 20:09

Maar er zit een groot verschil in rijden op een jong paard dan op een braaf paard.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:13

ja idd ik heb zonder cap zonder zadel met losse handen laatst gegallopeert op de liefste pony ooit :) hou super veel van haar. er was geen probleem toen ik zei ho stopte ze gelijk voor me <3 ze is nu 24 en hoop nog lang van haar te genieten. dus het ligt er ook aan hoe goed de connectie is en of je het paard vertrouwt. hoe ver je gaat komt er ook nog bij te liggen ja.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:39

tahorselover schreef:
ja zonder cap kan letsel geven maar dat kan ook gebeuren met cap (ja het gebeurt wel sneller.) en ongelukken zitten in een klein hoekje is inderdaad waar maar paardrijden is nou eenmaal een sport met risico's. daar moet je tegen kunnen als je begint met rijden.

Nee, dat is absoluut niet waar! Als je een goedgekeurde cap op de juiste wijze gebruikt, is de kans dat het letsel vermindert of voorkomt zo ontzettend veel groter dan dat hij letsel toe kan brengen. Natuurlijk kun je met cap letsel oplopen, maar vergeet niet dat hetzelfde letsel met cap misschien wel veel groter had kunnen zijn.

En als je mijn reactie goed gelezen had, had je gelezen dat is snap dat paardrijden een risico met zich mee brengt. Maar waarom de risico's niet beperken door simpelweg een goede cap te dragen? Net als dat je in een auto een gordel draagt en net als dat je een kind zonder zwemdiploma zwemvleugeltjes om doet in het water. Het leven is één groot risico absoluut, maar waarom de risico's en gevaren waar mogelijk niet beperken met relatief simpele middelen???

joyfortuna schreef:
Maar er zit een groot verschil in rijden op een jong paard dan op een braaf paard.

De kans dat je (hoofd)letsel oploopt tijdens het rijden van een braaf paard zal zeker kleiner zijn, dan dat je op een jonge stuiterbal stapt. Maar er is altijd nog een kans! Je brave paard kan struikelen en vallen, hij kan onverhoopt toch eens een keer schrikken of misschien steekt er tijdens een buitenrit ineens een scherpe tak omlaag. Waarom niet gewoon simpel een cap opdoen? Hoeveel moeite is het?

Ook bij een braaf paard kun je proberen bepaalde risico's waar mogelijk te verminderen of uit te sluiten. Net als dat ik toch een gordel draag in mijn dure auto met grotere indeukzone en extra airbags. Of dat ik ook in ondiep water mijn dochtertje haar zwemvleugels om doe.

Maar dan nog is het voor iedere volwassenen haar of zijn eigen keuze. Ik vind het alleen jammer dat sommige er zo laconiek over doen. Je hoofd is zo gevoelig, waarom niet gewoon een goede cap dragen? Waar ik ook van schrik is hoeveel minderjarigen er zonder cap rijden. Als ouders zijnde zou ik dat absoluut verplichten. Mijn kind kan hoog of laaf springen, maar dat ding gaat gewoon op.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 17-07-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:45

ik was ook echt niet boos op jou hoor :) het was meer in het algemeen dat mensen gaan zeggen dat paarden gevaarlijk zijn. dat zijn ze met of zonder cap ook maar dat zijn de risico's :P niet tegen jou hoor ik vind dat je gelijk hebt :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:48

tahorselover schreef:
ik was ook echt niet boos op jou hoor :) het was meer in het algemeen dat mensen gaan zeggen dat paarden gevaarlijk zijn. dat zijn ze met of zonder cap ook maar dat zijn de risico's :P niet tegen jou hoor ik vind dat je gelijk hebt :)

Ja, ik zette het een beetje 'agressief' maar zo bedoel ik het ook niet ;) Meer dat paardrijden idd een risicosport is, maar dat je dat risico ook simpelweg kan verkleinen door een cap. Net als motorcrossers met een helm.

Talithao

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 21:50

ja das ook weer waar :) :P ik ben pissig over de macdrive want we zijn bestuurders als het om een cap gaat maar met je paard de macdrive in kan niet want je bent geen bestuurder :S beeeeeetje vreemd :P

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 10:24

Ik vind gewoon d at je altijd je cap op moet hebben! hoe braaf of bomproof je paard ook is, er kan átlijd iets misgaan! paarden zijn nou eenmaal schrikdieren :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:46

twandeman schreef:
met een cap rijden ziet er wel veiliger uit enzoo en is het mischien ook wel maar ik denk dat je zonder cap ook wel kan rijden als je nou je nek breekt met of zonder cap dat maakt dan ook niets meer uit haha ik heb hem meestal wel op omdat de eigenaar van mn verzorgpaard dat liever heeft op het ene paard doe ik t wel en de andere niet ik vind t je eigen keus

Nou hier spreekt een ervaringsdeskundige :+ Ik heb 1,5 jaar geleden mijn nek op 2 plaatsen gebroken (en een hersenschudding) door een val van mijn paard, als ik toen mijn cap niet op had gehad had ik er vast en zeker ook een schedelbasisfractuur en weet ik het wat voor enge beschadiging aan mijn hersenen bij gehad. Feit blijft dat je cap je veel narigheid aan je hoofd kan voorkomen dus waarom niet opzetten? Ik rij zelf áltijd met cap, hoe heet het ook is. Ik heb 1 keer in mijn leven zonder cap gereden (had hem niet bij me, paard was zo braaf, kon wel joh) en ben toen met paard en al onderuit geschoven.. Dat was de eerste en de laatste keer dat ik zonder cap heb gereden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:50

Delphi schreef:
Magrathea schreef:
Ik heb echt nog nooit gehoord van een ongeluk waarbij er met cap erger letsel was dan zonder?
Het argument op de vorige pagina van de auto in het kanaal vind ik dan ook echt totaal misplaatst :+

Ik geloof dat dat een enkele keer is voorgekomen, maar dan wel bij een cap die of niet goed werd gebruikt of niet aan de veiligheidseisen voldeed.
En dan nog wegen de keren dat het voor letsel zorgt vast niet op tegen de keren dat het (ernstige) schade voorkomt of beperkt.

Oja nee dan kan ik het begrijpen.

Ik droomde vannacht dat ik zonder cap een bosrit ging maken want dat doet Anky ook altijd :o?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:57

Juut schreef:

Welke bedoel je dan, want ik ben er nog geen 1 tegen gekomen waar ik geen natte kop van krijg. Hetzelfde geldt voor het dragen van een BP (met springen).
Is overigens geen reden voor mijn om de cap dan maar af te laten hoor. Heb m altijd op, hoe braaf mijn paard ook is...
Maar als iemand geen cap wil dragen, moet ie dat zelf weten. Ik heb er alleen wel een mening over.
Had op stal een meid die er om het minste of geringste af viel. Heb haar toen wel gezegd dat ik haar niet kwam helpen als haar schedel open lag. Straks heb ik een trauma door de stommigheid van een ander :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:03

Loetie84 schreef:
Straks heb ik een trauma door de stommigheid van een ander :Y)

Dat zou inderdaad wel heel erg zijn _O-

Ik moet zeggen dat mijn cap ook wel warm is, maar dat merk ik vaak pas als ik hem afdoe of tijdens het uitstappen. Tijdens het rijden heb ik er geen last van. En heb ik wel eens gezegd hoe goed dat klepje je gezicht beschermt tegen die bloedirritante motregen? :D

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:06

Ik rijd altijd met cap, 2 keer gehad dat ik halverwege merkte dat ik er geen op had :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:08

Magrathea schreef:
En heb ik wel eens gezegd hoe goed dat klepje je gezicht beschermt tegen die bloedirritante motregen? :D

Precies! Als brildrager ben ik blij met dat klepje!!

vivaldi2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:37

nooit van mn leven meer zonder cap! vorige week met paard en al achterover gegaan, eronder gekomen en goddank alleen met een gebroken knie en een gekneusde hand er vanonder gekomen. paar dagen later op mijn werk mijn cap opgehaald en hoe die eruitzag...... Daar kreeg je serieus buikpijn van. Nee vanaf nu altijd mijn cap op!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:15

Loetie84 schreef:
Juut schreef:

Welke bedoel je dan, want ik ben er nog geen 1 tegen gekomen waar ik geen natte kop van krijg. Hetzelfde geldt voor het dragen van een BP (met springen).
Is overigens geen reden voor mijn om de cap dan maar af te laten hoor. Heb m altijd op, hoe braaf mijn paard ook is...
Maar als iemand geen cap wil dragen, moet ie dat zelf weten. Ik heb er alleen wel een mening over.
Had op stal een meid die er om het minste of geringste af viel. Heb haar toen wel gezegd dat ik haar niet kwam helpen als haar schedel open lag. Straks heb ik een trauma door de stommigheid van een ander :Y)

:+ Gelijk heb je.

Ik heb zelf een casco mystrall, uvex (?) heeft ook fijn vetilerende caps, en zo zijn er meer ;)

joyfortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:56

Nou mijne niet.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:39

ik denk dat het wel verstandig is altijd je cap optehebben :j je paard kan altijd ergens van schrikken en je eraf gooien!

jovelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:56

gipsyboy schreef:
ik heb nooit een cap op. ik heb er geen eens 1.
en ik rij altijd buiten, ik heb alleen een longeerbak.
vroeger op de manege was het verplicht.
en met inrijden van mijn paard had ik hem wel op, (stond toen ook op die manege)

ik heb zoiets van. dan moet je ook een helm op in de auto en vliegtuig en snorbrommer, de fiets.
dat is ook allemaal heel gevaarlijk

Sorry hoor, maar dit is wel een erg onverschillige gedachtengang...
natuurlijk moet je het zelf weten, maar om nou paardrijden te vergelijken met het zitten in een vliegtuig??
Paarden zijn vluchtdieren en zelfs het braafste paard kan overwachts schrikken waardoor je valt, een cap beschermd je hoofd tegen de val, zonder cap zou een val direct op je hoofd gemakkelijk dodelijk kunnen zijn. Dan kun je toch beter een cap op doen?
Ik zou in ieder geval nooit willen zeggen ; 'Had ik maar....'

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:00

Vliegtuig is het veiligste vervoermiddel met de minste doden per km :)
Als je vliegtuig neerstort heb je trouwens weinig meer aan een helm.. In de meeste gevallen toch...

Volgens mij is de vuistregel in NL dat je een helm op moet zodra je 30 of harder gaat (brommer, wielrenner). Ook is de airbag in een auto vanaf 30 km/u geactiveerd. Met een paard red je dat nogal snel, dus niet zo raar dat een cap dan verstandig is.

SecretMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:19

Magrathea schreef:
Vliegtuig is het veiligste vervoermiddel met de minste doden per km :)
Als je vliegtuig neerstort heb je trouwens weinig meer aan een helm.. In de meeste gevallen toch...

Volgens mij is de vuistregel in NL dat je een helm op moet zodra je 30 of harder gaat (brommer, wielrenner). Ook is de airbag in een auto vanaf 30 km/u geactiveerd. Met een paard red je dat nogal snel, dus niet zo raar dat een cap dan verstandig is.

helemaal mee eenss :j