Zelf een rij jasje naaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 23:19

wow supermooi allemaal!
ik kan wel zelf rokjes enzo maken maar dit gaat mij echt nooit lukken haha!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:48

Het jasje dat Mri voor ons heeft gemaakt. Dit is de proefversie. De echte komt nog, maar deze is al heel mooi!

Afbeelding Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:24

Vind het al een erg mooie combinatie! Sjiek hoor!!
Al vind ik de kleur van het jasje toch net niet helemaal, had van mij iets beter bij de donkere tint van je cap mogen aansluiten. ;)

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:27

_Marinke_ schreef:
Vind het al een erg mooie combinatie! Sjiek hoor!!
Al vind ik de kleur van het jasje toch net niet helemaal, had van mij iets beter bij de donkere tint van je cap mogen aansluiten. ;)

De echte stof doet dat ook... maar was zonde om het proefjasje met de duurdere stof te maken. Dus deze is gemaakt met een wat goedkopere stof die qua kleur net niet helemaal paste.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:35

Maar bij de laarzen past het jasje juist wel weer heel mooi. Ik vind het altijd zo moeilijk om bruin goed te combineren. Er zit zo snel verschil in de tint. Maar vind het wel heel sjiek!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:42

Ik hoop begin volgende week aan het echte jasje van Sansje te beginnen. Ik moet nu het jasje voor jipje_niekje nog afmaken (moet de voering nog vast maken, maar vind dat toch echt een lastig klusje :o )
Eigenlijk wil ik die van JN morgen helemaal af hebben, dan kan ik donderdag de tassen inpakken voor het weekend, vrijdag ochtend rond 5.00 weg :x
en dan maandag beginnen aan Sans dr jas :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:56

Ik wil/ga binnenkort ook beginnen met een jasje! Althans, mijn moeder :P ik help haar wel, maar ik weet het nog allemaal niet zo goed dus dat komt nog wel...

Vraagje: kopen jullie je stoffen bij een winkel, of via internet? Of allebei? En wat voor soort stoffen maken jullie gebruik van? (samenstelling)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:08

Ah kijk, had daar al een kleine hoop op! :)
Ben benieuwd hoe het jasje dan gaat worden, wel slim om een proefversie eerst te maken!

Ik wil een marineblauw jasje van mij "pimpen", hij is namelijk marineblauw met zilverkleurige knopen. Dat wil ik sowieso in het goud doen (rest van mijn tuig is namelijk bruin met goudkleurige fournituren e.d., beugels bv. ook). Maar nu had ik zelf al een beetje rond gezocht, maar zit totaal niet in die wereld en ben gewoon nog niet de juiste knoop tegen gekomen.

Ben dus opzoek naar goudkleurige (/koperen) knopen voor op het jasje, 3 aan de voorkant en beide mouwen zitten dus ook nog knoopjes. Nu is mijn achternaam wel zo dat een (familie)wapen op de knoop afgebeeld ook heel goed past, of aan de voorkant bv. de letters; M J B (mijn initialen), dat van die letters kwam namelijk toen ik een knoop met de letter M tegen kwam en eentje met de letter N. Geen idee of de J en B ook nog bestaan? Anders bv. in het midden de M en de bovenste en onderste een familiewapen ofzo, deze die ik dus had gevonden waren koperen maar heb ze het liefst toch echt goudkleurig. Jullie misschien websites (goede!), waar ik ook zeker eens even moet gaan zoeken?

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:13

Rena100 schreef:
Ik wil/ga binnenkort ook beginnen met een jasje! Althans, mijn moeder :P ik help haar wel, maar ik weet het nog allemaal niet zo goed dus dat komt nog wel...

Vraagje: kopen jullie je stoffen bij een winkel, of via internet? Of allebei? En wat voor soort stoffen maken jullie gebruik van? (samenstelling)

Ik koop stoffen op de lapjesmarkt (in Utrecht), via internet en bij een winkel. Net hoe mijn pet staat en waar ik naar op zoek ben. Jeans koop ik rustig via internet, fleece ook. Voor heel speciale projecten de markt of de winkel.

@Marinke: in Utrecht zit een winkel waar ze ongelooflijk veel knopen verkopen. Helaas een beetje uit de richting maar als je daar niet slaagt, wordt het moeilijk.....

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 06:48

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 10:58

Rena, ik zou, zeker als je voor het eerst stof koopt, in het echt kopen. Dan kan je voelen hoe het voelt, goed kleurtjes bij elkaar matchen & als er nog iets is dan kan de verkoper je meestal wel helpen.

Voor mijn roze jasje heb ik wel via internet gedaan omdat ik in het echt geen mooie kleur kon vinden. Dat is wel een gokje maar de stof was zo goedkoop dat ik het er wel op durf te wagen :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:58

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:06

zoekt en gij zult vinden, gegoogeld op knoop goud en dan op afbeeldingen, dan kom je een heleboel goudkleurige knopen tegen en daar is vast iets bij wat je leuk vindt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:08

Oh op afbeeldingen had ik inderdaad niet gegoogeld, wel gewoon op google en dan knopen of goudkleurige knopen e.d.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 14:02

patpen schreef:
@Marinke: in Utrecht zit een winkel waar ze ongelooflijk veel knopen verkopen. Helaas een beetje uit de richting maar als je daar niet slaagt, wordt het moeilijk.....

welke winkel bedoel jij? ik kijk meestal op de lapjes markt maar een knopen winkel is ook niet verkeerd :D

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:19

Thirza schreef:
welke winkel bedoel jij? ik kijk meestal op de lapjes markt maar een knopen winkel is ook niet verkeerd :D

Baars & vd Kerkhof Passementen - fournituren
Lijnmarkt 33
3511KG Utrecht

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:06

Volgende week is er weer stoffenmarkt in Zwolle, dus iedereen die nog een mooie stof zoekt voor een jasje...
Ik ga zelf ook.
Ik heb inmiddels een proefjasje gemaakt en ben vrij tevreden. Er zijn dingen die ik bij het echte jasje wel anders ga aanpakken, maar ja, daar leer je alleen maar van toch?

Proefjasje;
Afbeelding
Van voren valt hij wel mooier dan hij nu op de paspop hangt.

Afbeelding
Naden lopen naar mijn idee niet helemaal mooi, heb hier en daar rigoreus ingenomen zonder te denken aan de naden.

Ook moeten de mouwen een stuk langer, ik heb blijkbaar toch een abnormale lengte >;)
En ik denk dat ik voor mijn echte jasje en snorretjes ga proberen.
Maar al met al, ik vind het niet slecht voor iemand die nog maar net een paar weken achter de naaimachine zit en zichzelf alles heeft aangeleerd. :=

_luna_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 21:50

super mooi !!!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:28

Leuke kleur! Word je daadwerkelijke jasje ook deze kleur?
Denk dat je naden een stuk beter worden als je ze openstrijkt, dan lijkt het vast minder :).

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:36

Hoe krijgen jullie de voering netjes langs de flappen?
ik blijf daar maar mee klooien :o

Trice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:38

@ _luna_7;
Dank je wel!

Kaula schreef:
Leuke kleur! Word je daadwerkelijke jasje ook deze kleur?
Denk dat je naden een stuk beter worden als je ze openstrijkt, dan lijkt het vast minder :).

THNX voor de tip!
Nee, het jasje wordt in een beige tint met een dunne zwarte streep en zwarte zakken en kraag. Dit omdat ik op een fjordje rij en het jasje een beetje in dezelfde kleur wil hebben. ;)
Misschien dat ik in de toekomst nog wel weer een paars jasje maak.

@ Mri;
Mijn pogingen tot voering zetten is tot nog toe nog steeds mislukt (ik ben blij dat ik afgedankte voering op mijn werk mee mag nemen), dus ik heb het even opgegeven tot ik weer frisse moed heb. Ik ga nog wel de manier van het linkje proberen als ik tijd heb.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:40

trice, als je je adres stuurt per PB dan wil ik je wel wat sturen "als hulp" ;)
Speciale vlieseline voor de onderranden, dat maakt de voering al een stuk makkelijker! Heb hier een behoorlijk stuk liggen, dus kan wel wat missen :) En daarme is het echt makkelijker dan met gewone zelf geknipte vlieseline.

Kan er wel een korte uitleg bij sturen hoe het het makkelijkste te gebruiken is. Nadeel is we dat je iets langere zoom moet rekenen dan bij het patroon!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:52

Wat ook een hele goede manier is om goed een voering erin te zetten, sloop er een!
Gewoon een oud en lijkend jasjes van zijn voering ontdoen en je zult er veel van opsteken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:06

dat heb ik ook gedaan :')
heb em hier naast mn naaimachiine liggen. Alleen is dat helaas een kort jasje zonder splitten. En het jasje wat ik maak is er eentje met een dubbele split/kontflap.
Dus daar heb ik niet zo heel erg veel aan :P
al was het wel een eye-opener voor mn schoudervullingen ed

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 19:42

Even een stipje. Wil later het topic verder doorlezen....

Ik wil graag een lichtgrijs rij jasje, maar kan nergens een mooie vinden. Wil er nu dus eentje laten maken.