Je paard verzekeren tegen ziektekosten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Je paard verzekeren tegen ziektekosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:46

Nee hoor Cielitolindo, dat vind ik helemaal geen misdaad als je geen geld hebt. Maar het lijkt me toch wel dat iedereen zelf kan bedenken dat het handiger is om geld apart te zetten voor bijzondere (dure) situaties, het is hier in dit topic ook al een paar keer genoemd.
Het viel mij echter op dat jij een beetje verongelijk was dat je zelf voor kosten op moet draaien waar je niet voor verzekerd bent. Dat je ervan baalt, snap ik volkomen, maar de manier waarop vind ik dan wel weer een beetje apart.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:47

CielitoLindo schreef:
Wat is het verschil met elke maand 62 euro op een spaarrekening zetten of elke maand 62 euro aan een verzekeringsmaatschappij betalen, waarbij je in het laatste geval bijna altijd afhankelijk bent van hun voorwaarden en een eigen risico en het bedrag waar je hem voor hebt verzekerd (overname/maximale uitbetaling)?

Je begrijpt me verkeerd denk ik Lachen Als je je paard verzekert betaal je elke maand (of elk kwartaal/jaar) een bepaald bedrag. STEL dat is 62 euro. Als je dat ipv aan zo'n verzekeringsmaatschappij betaald ben je het sowieso kwijt. Ipv die verzekeringsmaatschappij spekken kun je het ook zélf op een rekening zetten. Een goede spaarrekening bijv. Kwijt ben je dat geld in principe sowieso nl. het zou dan naar een verzekering gaan. Dus wat is het verschil dan om bijv. die 62 niet aan een verzekeringsmaatschappij te geven maar zelf op een (goede) spaarrekening te zetten, waarbij het in feite van jou blijft. Je kunt het dus gebruiken wanneer je wilt (voor je paard). En je trekt er nog rente over ook. Bij een maatschappij moet je vaak ook nog eens overleggen, zij zeggen waar je heen gaat, wat wel/niet mag, wanneer je wat moet doen. En het een wordt wel vergoedt, het ander niet, eigen risico komt er nog eens bij. Verder als het te hoog is krijg je alleen de waarde, je paard kan hun eigendom worden enz. enz.
Van het geld op die spaarrekening kun je bijv. ook nog een paard kopen (of je bent iig al een aardig eind op weg) mocht er onverhoopt wat gebeuren.
Zo even snel uitgerekend, als een operatie 2000 a 3000 euro kost heb je dat al bij elkaar na 48 maanden. Dat is dus 4 jaar sparen. Nu valt er wat voor te zeggen wat als er voor die 4 jaar wat gebeurd, maar hoeveel mensen betalen (gelukkig) voor jan doedel aan hun verzekering? En als er niks gebeurd blijft het geld van jou ) + de rente) en je paard ook.

Overigs of je verzekerd moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar als je voor de allrisk gaat ben je denk nog wel duurder uit dan 62 euro waardoor het geen eens 4 jaar sparen wordt voor die 2000/3000 euro.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-10-08 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:49

Sammie, ik ben het met je eens. Door de bank genomen beginnen klachten vaak na het 8e levensjaar en heb je bij een jong paard dus vaak nog wel even de tijd. Uitzonderingen, bijzondere situaties en nare ongelukken natuurlijk daargelaten, dat die gebeuren valt helaas nergens mee te voorkomen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:53

Nee Lovely, je hebt het niet goed begrepen, ik was in de veronderstelling dat kreupelheid onder het A tarief van EFO ook voor spat e.d. van toepassing was maar helaas is dat niet zo totdat mn paard dood is. Daar baalde ik natuurlijk van, maar het is ook mn eigen schuld dat ik de voorwaarden niet goed doorgeplozen heb. Verder heb ik er totaal vrede mee en ga ik uiteraard alles betalen.

En ik had geld zat apart staan, maar helaas hebben sommige mensen meer pech dan een ander. En je zal altijd zien dat het die mensen overkomt dit soort dingen. En dat jij me een beetje apart vind, kan ik visa versa ook zeggen dus wat dat betreft liggen we gewoon niet op 1 lijn.

Maargoed we dwalen nu weer erg af, het is gewoon voor iedereen persoonlijk en ik denk dat we deze discussie niet persoonlijk moeten maken en anders via pb.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:54

Lovely schreef:
Sammie, ik ben het met je eens. Door de bank genomen beginnen klachten vaak na het 8e levensjaar en heb je bij een jong paard dus vaak nog wel even de tijd. Uitzonderingen, bijzondere situaties en nare ongelukken natuurlijk daargelaten, dat die gebeuren valt helaas nergens mee te voorkomen.

Dit is nu mijn 2e "jonge" paard (beneden de 8) waar ik mee op een kliniek terecht kom (overigens voor 2 totaal verschillende dure aangelegenheden), dus daarom zeg ik: Het is persoonlijk en de ene heeft meer pech dan de ander.
Laatst bijgewerkt door Abercrombie op 05-10-08 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:54

CielitoLindo schreef:
Sammie schreef:
Wat is het verschil met elke maand 62 euro op een spaarrekening zetten of elke maand 62 euro aan een verzekeringsmaatschappij betalen, waarbij je in het laatste geval bijna altijd afhankelijk bent van hun voorwaarden en een eigen risico en het bedrag waar je hem voor hebt verzekerd (overname/maximale uitbetaling)?

Ik heb het niet over 62 euro pm, ik heb het over honderden, duizenden euro's die je voorgeschoteld kunnen worden als je paard onverwacht ziek wordt. Dat heb ik niet apart liggen
Ik doe mn best om zoveel mogelijk te sparen maar het is niet alleen mn paard, maar ook mn auto, mn belastingen enzovoort waar je geld voor apart moet hebben staan. Als je dan met een allrisk verzekering je kosten zoveel mogelijk kan dekken is dat toch prima?

Zoals ik nu die rekeningen ga krijgen, het is dat ik dat geld kan lenen bij mn ouders en in termijnen kan terug betalen anders had ik het niet gehad. Daarom baal ik des te meer dat ik nooit gekozen heb voor die uitgebreide verzekering want dat had me nu zo'n 1600 euro kunnen schelen omdat ik toen dacht ach dat gebeurd mij niet.

Ik zou me eerst en vooral afvragen of ik dat wel uit wil geven. Gezondheid best, maar niet tot elke prijs.........

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 21:57

ikke dat is ook weer een hele persoonlijke mening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:02

Nou ik ook hoor Verward Kijk, als het een bijvoorbaat verloren zaak is of er een kleine kans is op overleven/grote kans op blijvende pijn enz enz. is het een andere zaak.
Maar hoge kosten die gemaakt moeten worden om een paard weer (lang) gezond te krijgen (en te houden) maak ik. Misschien niet met plezier, maar zo'n moment van "Dat is te duur, geef maar een spuitje" komt echt niet in mij op.

Dan kun je beter maar vissen houden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:07

Sammie schreef:
Nou ik ook hoor Verward Kijk, als het een bijvoorbaat verloren zaak is of er een kleine kans is op overleven/grote kans op blijvende pijn enz enz. is het een andere zaak.
Maar hoge kosten die gemaakt moeten worden om een paard weer (lang) gezond te krijgen (en te houden) maak ik. Misschien niet met plezier, maar zo'n moment van "Dat is te duur, geef maar een spuitje" komt echt niet in mij op.

Mijn DA heeft ons een hele grote kans gegeven met de behandeling die nu gaande is dus daarom doe ik het, als hij ons een kans van minder dan 60% had gegeven had ik er al heel anders over gedacht.

Maar ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als ik een paard laat afspuiten waarvan een DA zegt je hebt een reeele grote kans dat het goed komt (80 - 90%) en ik dan zou moeten zeggen nee kan het niet betalen dus kom maar met je domo-injectie. Ik zou nooit meer rustig slapen

Maargoed dat er mensen zijn die er wel zo over denken kan ik ook begrijpen. Zou het zelf alleen niet kunnen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:07

CielitoLindo schreef:
ikke dat is ook weer een hele persoonlijke mening.

Dat klopt.
Je moet het ook zeker niet met me eens zijn, maar al ga je er over vijf jaar toch over nadenken, dan nog is ie zinvol geweest............
Sammie schreef:

Totdat je verstand van vissen krijgt...........

Daarnaast zijn er meer oplossingen dan spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:11

ikke, ik denk dat zulke beslissingen van heel veel factoren afhankelijk zijn, in hoeverre je nog geld wilt steken in een paard, mag daar onderdeel van zijn, maar dan liever wel in combinatie met andere factoren zoals leeftijd, prognose en kans van slagen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:24

Moeilijk onderwerp Lachen

Hoe ver ga je voor je paard?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig mensen zie klooien met de gezondheid van hun paard, waarvan ik denk; laat dat dier lekker in de wei lopen en hou dat geld in je zak, wordt iedereen blijer van behalve de dierenarts.
Anderzijds ga ik ook heel ver voor mijn paard, maar wel overwogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:34

Klinieken zijn ook niet heilig hoor, ik zie sommige paarden keer op keer terug komen van klinieken terwijl je eigenlijk hoopte (voor het paard) dat het eindelijk eens over zou zijn. Kennelijk zijn er klinieken die het ook wel prima vinden om te blijven behandelen zolang een baas nog bereid is ervoor te betalen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:46

Inderdaad Ja En naar mijn ervaring zijn dat ook klinieken met naam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 22:51

Naar mijn idee komt dat ook voor. Het komt ook voor dat klinieken paarden 'binnenstebuiten keren' (lees: uitgebreid onderzoek doen zonder duidelijke aanwijzing) op kosten van een verzekeringsmaatschappij. Dat wordt dan dus gedaan door eigenaren die dat niet zouden doen als ze het zelf moesten betalen, maar op kosten van de verzekering wel graag. Als je ziet hoe vaak dat gebeurt, dan is het niet zo vreemd meer dat die premies zo hoog zijn Lachen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:05

Terwijl de oorzaak van het probleem waarschijnlijk helemaal niet medisch is Haha!

Maar goed, laat ik daar maar niets over zeggen. Behalve de mokbehandeling en nu de schimmelentingen heb ik alleen nog maar mijn paard 'binnenste buiten laten keren' volgens jou definitie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:19

Maar Aimee, hij is daar niet voor verzekerd en deed jij dat niet met het idee dat hij toch verzekerd is en dat het dus niet uitmaakt?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:22

Nee klopt, ik deed dat omdat ik de informatie en/of iets gecontrolleerd wilde hebben. Uiteraard op eigen kosten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:16

Daarvan heb ik even het eerste voorwaardenblad (van de hoogste dekking) gelezen en bij punt 4 en 6 was ik er al klaar mee omdat daar min of meer staat dat als je langer dan een jaar behandelt, je het paard niet meer kan claimen voor de dood om dezelfde reden en er staat ook dat ze niet uitkeren bij een gedragsprobleem. Dus stel dat je paard uit z'n plaat gaat en je kan hem niet vangen, paard gaat vervolgens onderuit en breekt een been... dan moet je dus enorm gaan oppassen hoe je de claim gaat formuleren. Ze sluiten ook onvolkomenheden uit en dat baart mij ook zorgen omdat het nauwelijks goed definieerbaar is wat wel en vooral wat niet als onvolkomenheid op te vatten valt.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:25

Hmm klinkt inderdaad als een hoop addertjes..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:26

Sammie schreef:
Van het geld op die spaarrekening kun je bijv. ook nog een paard kopen (of je bent iig al een aardig eind op weg) mocht er onverhoopt wat gebeuren.
Zo even snel uitgerekend, als een operatie 2000 a 3000 euro kost heb je dat al bij elkaar na 48 maanden. Dat is dus 4 jaar sparen. Nu valt er wat voor te zeggen wat als er voor die 4 jaar wat gebeurd, maar hoeveel mensen betalen (gelukkig) voor jan doedel aan hun verzekering? En als er niks gebeurd blijft het geld van jou ) + de rente) en je paard ook.

Overigs of je verzekerd moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar als je voor de allrisk gaat ben je denk nog wel duurder uit dan 62 euro waardoor het geen eens 4 jaar sparen wordt voor die 2000/3000 euro.

Die van ons zijn All Risk verzekerd voor 3500, 4500 en 8000 euro. Wij zijn in 1 jaar zo’n 2016 euro kwijt aan premies. Dat lijkt een hoop geld, maar nu zijn wij van die mensen die altijd domme pech hebben met hun paard (en dan bedoel ik ook echt domme pech en geen stalmanagement waar wat verbeterd zou kunnen worden).
Die 3000 euro die je met 1 paard na 4 jaar bij elkaar gespaard hebt (62 euro pm), is bij lange na niet voldoende om als er iets gebeurd ook echt wat te betekenen voor je paard en een ander paard aan te schaffen (bijv. geopereerd paard dat tijdens of na de operatie overlijd, je moet de operatie alsnog betalen en een nieuw paard aankopen als je verder wilt met je sport/hobby). Een week zoals afgelopen week is echt een aanslag op je portemonnaie en op je gevoel maar dat even terzijde.
Maandag uitgebreid kreupelheidsonderzoek paard 1 760 euro, diagnose artrose, botschilfers, beschadigde wervel (vast gelegen op stal) en een afwijking op de eierstok, vrijwel niets meer aan te doen, paard wordt overgenomen. Woensdag paard 2 (ruim 4 maanden drachtig) op 3 benen uit op stal gevonden: DA spoed-avondtarief, kreupelheidsonderzoek en Robert Jones-verband, donderdag DA terug voor röntgenopnamen aan huis, pijnstillers/ontstekingsremmers, vandaag maandag: situatie ongewijzigd, oorzaak onbekend en paard 2 gaat zo ook naar de kliniek….Paard 2 is van het weekend ook nog bekeken door de hoefsmid ivm mogelijk hoefzweer.”

Even een kostenindicatie van 1 week paardenleed:
Paard 1: 760 euro + 3500 euro zodat we tzt een ander paard kunnen aanschaffen.
Paard 2: 350 euro DA aan huis + 500 euro kliniek (geschat) mits niets ernstigs.

Dan betekent dat ik door pech in 1week 5110 euro armer ben. En bedankt Nagelbijten / Gniffelen, op zo’n moment ben ik toch echt heel blij met mijn verzekering waar ik zo'n 4400 euro van uitgekeerd krijg.

@lovely: Jij stelt het wel erg zwart hoor die voorwaarden Tong uitsteken : Die van mij is achterovergeklapt (geschrokken, dus gedrag) en zwaar atactisch geworden, met gedragsprobleem bedoelen ze bijvoorbeeld koliek bij een luchtzuiger. Ik heb er ook 1 gehad en dan staat er een clausule in dat schade door het luchtzuigen niet vergoed wordt.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:28

En ja, als je 4 jaar schadevrij bent heb je zo'n 8000 euro op je bankrekening staan, maar wij zijn nog geen jaar schadevrij geweest de afgelopen 11 jaar .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:29

Ziolette, dat is ook weer apart omdat het niet altijd bewijsbaar is dat de koliek door het luchtzuigen wordt veroorzaakt Lachen. En zo is er dus wel altijd iets waar je aan moet denken, verzekeringen zijn soms best complex maar lijken zo mooi. Daarom zie ik het liever eerst zwart en ga dan bellen om te zien of het toch nog iets grijzer is of dat ik met zwart wel goed zat, maar ik reken wel heel erg van me af, dat klopt.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:39

Lovely schreef:
Ziolette, dat is ook weer apart omdat het niet altijd bewijsbaar is dat de koliek door het luchtzuigen wordt veroorzaakt Lachen. En zo is er dus wel altijd iets waar je aan moet denken, verzekeringen zijn soms best complex maar lijken zo mooi. Daarom zie ik het liever eerst zwart en ga dan bellen om te zien of het toch nog iets grijzer is of dat ik met zwart wel goed zat, maar ik reken wel heel erg van me af, dat klopt.

Klopt Ja, je moet echt een meewerkende DA hebben in dat geval. Ik heb namelijk 1x koliek gehad bij dat paard, het werd vergoed omdat de DA had aangegeven dat het in dit geval echt niet door het luchtzuigen kon komen. Bepaalde soorten koliek vergoeden ze wel daar kan die luchtzuiger ook niet veel aan doen Ach gut .

Maar het is tricky, goed informeren en je inlezen in de voorwaarden is zeker aan te raden Ja. Verder kan ik het me heel goed voorstellen dat er mensen zijn die niet willen verzekeren om welke reden dan ook, maar wij kiezen er voor om het wel te doen. Toen de pech uitgedeeld werd stonden wij voor de verandering eens een keer vooraan Rolleyes .