koop terugdraaien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Olita

Re: koop terugdraaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-08 11:14

nee caira, ik heb GENOEG aan de dierenarts gevraagd wat de kansen waren voor de genezing. hij heeft nadrukkelijk gezegd dat het zou genezen. en aangezien de wond veel groter was geweest keek ik er niet op dat er nog wat van een wond aanwezig was. ik ben heel liefdevol met dieren. als ik zo hard ben had ik mijn vorige merrie direcht laten afmaken als ik geweten had dat zij botbreuken had. Ik heb gevochten voor dit dier. alleen ik kies nu voor mezelf aangezien ik genoeg met dierenartsen vorig jaar ben bezig geweest. me ELKE dag ellendig om de situatie met mijn paard heb gevoeld. de advocaat heeft gezegd dat het WEL als een verborgengebrek wordt gezien mede omdat het een bedrijf is en geen particulier. Bedankt voor al jullie woorden... het heeft me heel veel verder geholpen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:23

Maar Olita,

Dan ligt de schuld dus bij de desbetreffende DA, en niet bij de vorige verkoper, als de DA heeft gezegd dat het zou genezen.

Persoonlijk zou je het dan niet terug moeten spelen op de verkoper, want die wist van niets behalve een wondje..
Waarom dan niet proberen een gratis behandeling van de DA te eisen? Tot het moment dat het 100% opgelost is??

Hoe dan ook.. beestje zit er maar mooi mee..
Ben benieuwd hoe dit af loopt..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:36

Degene die hier onder te lijden heeft is uiteraard het paard. Hoe langer er gewacht word, hoe erger het zal worden. Ik snap niet dat je het dier niet laat opereren en dan zorgt dat het word uitgevochten, hetzij met DA, hetzij met vorige eigenaar. Ik snap werkelijk niet dat je toe kunt kijken terwijl het dier er met een rotte kies bij staat.

Buiten dit, vraag ik me serieus af in hoeverre je kans maakt om de koop ongedaan te maken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:48

Tallie_Ho schreef:
Degene die hier onder te lijden heeft is uiteraard het paard. Hoe langer er gewacht word, hoe erger het zal worden. Ik snap niet dat je het dier niet laat opereren en dan zorgt dat het word uitgevochten, hetzij met DA, hetzij met vorige eigenaar. Ik snap werkelijk niet dat je toe kunt kijken terwijl het dier er met een rotte kies bij staat.

Buiten dit, vraag ik me serieus af in hoeverre je kans maakt om de koop ongedaan te maken.

hoe erg is die rotte kies?
zolang het paard nog eet,kan het nog wachten
mijn draver heeft waarschijnlijk lang met een kapotte kies gelopen [ was van een vriendin] en hij liet het eten uit de mond vallen
dat deed hij bij haar ook en zij liet elk jaar een tandarts komen
pas toen hij uit z`n mond ging stinken zijn er stappen ondernomen
en bij hem is het met een zware kuur van 9 weken en een kies getrokken over gegaan
kostte mij ook zo`n 800 euro incl 2x foto`s maken in de kliniek.

en ik geloof zeker dat TS niet zit te wachten op 1500 euro kosten als deze voorkomen hadden kunnen worden als de DA dat erbij verteld had
dan had ze zelf de keuze van wel of niet kopen kunnen maken

ik vind het eerder slecht van de verkoper dat deze niets gedaan heeft als er al mnd een wond zit Nors opkijken

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:52

Waarom afwachten tot er wel tekenen van pijn zijn? Als je weet dat het er zit, waarom zou je dan het risico nemen om af te wachten of hij er wel last van krijgt?

Je laat het dier helpen, om kwader te voorkomen en daarna ga je toch kijken of het te verhalen is? Is het niet te verhalen, nou, dikke pech!

Ik kan er geen begrip voor opbrengen, en ergens hoop ik ook een beetje dat de TS er mee blijft zitten, aangezien ze het op alles en iedereen wil verhalen en het dier gewoon bewust(!!) met een slechte kies laat staan. Er is al lang duidelijk dat hij geholpen dient te worden, toch??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:58

Tallie_Ho schreef:
Waarom afwachten tot er wel tekenen van pijn zijn? Als je weet dat het er zit, waarom zou je dan het risico nemen om af te wachten of hij er wel last van krijgt?

Je laat het dier helpen, om kwader te voorkomen en daarna ga je toch kijken of het te verhalen is? Is het niet te verhalen, nou, dikke pech!

Ik kan er geen begrip voor opbrengen, en ergens hoop ik ook een beetje dat de TS er mee blijft zitten, aangezien ze het op alles en iedereen wil verhalen en het dier gewoon bewust(!!) met een slechte kies laat staan. Er is al lang duidelijk dat hij geholpen dient te worden, toch??

tuurlijk ,daar heb je helemaal gelijk in.
maar ja, ik kan niet in iemand anders z`n knip kijken Clown
en omdat de pony al een plek bij aankoop had en de DA daar niets ernstigs in zag heeft ze hem genomen,waarschijnlijk had ze hem niet genomen als de DA gezegd had dat er binnen zeer korte tijd een operatie van 1500 euro aan zat komen Knipoog

en niet iedereen is hetzelfde als jij en ik Haha!
mijn DA rekeningen zijn al vele malen meer dan dat mijn pony gekost heeft bij aankoop Haha!
gelukkig ben ik verzekerd,maar dan nog kosten al haar dingetjes Clown me een hele berg
maar ik hou van mijn pony en heb dat er gewoon voor over Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:59

Olita schreef:
nee caira, ik heb GENOEG aan de dierenarts gevraagd wat de kansen waren voor de genezing. hij heeft nadrukkelijk gezegd dat het zou genezen. en aangezien de wond veel groter was geweest keek ik er niet op dat er nog wat van een wond aanwezig was. [knip]

Maar hoe vaak is er na de keuring nog een D.A bij geweest en wat heb je in de tussentijd met de wond gedaan? Wel goed schoongemaakt etc?

Ik ben het tot nu toe erg met DD eens.
Een verborgen gebrek was het niet, hoogstends een inschattingsfout van de D.A echter kan je daar in de meeste gevallen niks op verhalen.
Wat er in die 7 maanden dat het paard van de ts is gebeurd met de wond speelt ook zwaar mee. Ik vind het nogal gek dat het zo lang heeft geduurd voordat de oorzaak en oplossing is gevonden voor het paard. (oplossing staat echter nog niet in de planning Rolleyes )

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:10

sorry, even - Off-topic -, maar wie zegt dat het paard niet meer goed komt ? Wij hebben jarenlang een pony gehad en die had nog 3 (DRIE !!) kiezen. Al de rest was uitgevallen. Hij kon geen gras of hooi meer kauwen, maar we hebben hem altijd slobber en bietenpulp gevoerd en hij was nog jaren happy en gezond en dik ! En die kiezen vallen ook niet op één maand tijd allemaal uit, hoor. Worden de kansen van de pony hier niet heel erg onderschat ?

Enfin : nu ontopic : ik begrijp heel goed de boosheid en de teleurstelling van de TS. En ook haar reaktie.
Maar ik schat haar kansen om het hier te winnen heel laag in. Ten eerste was het wondje er al toen ze de pony kocht. Ten tweede gaat het hier om een levend wezen, en niet om een ding. Aan een levend wezen kan op elk moment iets gaan mankeren, en kan iets (een wondje bv) goed of slecht evolueren.
Ten derde lijkt mij dat de "redelijke" termijn hier al voorbij is. Bij paarden is dit normaal 1 à 3 maanden.

Wat voor haar pleit is dat ze het dier heeft laten keuren. Je kan dus stellen dat ze alle mogelijke stappen heeft ondernomen om de "koop" te onderzoeken en zich te informeren.

Enfin. Ik ben benieuwd hoe het afloopt Lachen

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:22

Je koopt je paard inderdaad voor je plezier, maar iedereen weet dat er een kans is dat er iets gebeurt. Als dit paard van jouw hoefbevangen zou raken, zou jij het dan ook terug brengen? Want dan is je plezier ook over. En dit paard kocht je voor je plezier.
Dat deel snap ik even niet namelijk..
Tuurlijk, iedereen koopt een paard voor zn plezier. Maar het is algemeen bekend dat er altijd wat kan gebeuren, maakt niet uit hoe en wat.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:22

mirgino schreef:
tuurlijk ,daar heb je helemaal gelijk in.
maar ja, ik kan niet in iemand anders z`n knip kijken Clown
en omdat de pony al een plek bij aankoop had en de DA daar niets ernstigs in zag heeft ze hem genomen,waarschijnlijk had ze hem niet genomen als de DA gezegd had dat er binnen zeer korte tijd een operatie van 1500 euro aan zat komen Knipoog

en niet iedereen is hetzelfde als jij en ik Haha!
mijn DA rekeningen zijn al vele malen meer dan dat mijn pony gekost heeft bij aankoop Haha!
gelukkig ben ik verzekerd,maar dan nog kosten al haar dingetjes Clown me een hele berg
maar ik hou van mijn pony en heb dat er gewoon voor over Ja

Nee, we kunnen inderdaad niet in iemand zijn knip kijken. En we zijn niet allemaal hetzelfde.

Echter, als je een dier koopt weet je dat het geld kan kosten. Mijn tante kocht een paard en 3 maanden na aankoop krijgt het dier koliek. Naar de kliniek, paard op de tafel, paard uit de narcose, alles goed, krijgt het dier een ontsteking en gaat een dag erna alsnog dood. Daar stond mijn tante dan, paard van 8000 euro foetsie, hoge kosten van de operatie van 2500 euro en haar maatje dood. Geen verzekering, dus ze kon alles zelf ophoesten.

Het kan altijd gebeuren, het kan een keus zijn om een dier in te laten slapen.. Ik trek ook niet zomaar 1500 euro uit mijn achterzak, maar zou altijd in termijnen proberen te betalen, ik laat mijn paardenbeest toch niet creperen?

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:28

Ben blij dat ik geen handelaar ben, zou niet weten hoe je hier tegenwoordig nog je brood mee zou moeten verdienen.
Je wordt immers gewoon als verzekeringsmaatschappij gezien.
Hopsakee, zodra het niet meer bevalt dan breng je het maar gewoon weer terug.
De verkoper heeft net zomin als jou en je dierenarts geweten dat het wondje zulke grote gevolgen zou hebben.
Hij heeft je dus niet opgelicht.
Toch mag hij er ruim een half jaar later voor opdraaien.
Kan zijn dat je wettelijk gezien in je recht staat, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om er mee terug te gaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:51

absque_dubio schreef:
Je koopt je paard inderdaad voor je plezier, maar iedereen weet dat er een kans is dat er iets gebeurt. Als dit paard van jouw hoefbevangen zou raken, zou jij het dan ook terug brengen? Want dan is je plezier ook over. En dit paard kocht je voor je plezier.
Dat deel snap ik even niet namelijk..
Tuurlijk, iedereen koopt een paard voor zn plezier. Maar het is algemeen bekend dat er altijd wat kan gebeuren, maakt niet uit hoe en wat.

en als het dier bij jou hoefbevangen word is dat niet iets wat er bij aankoop zichtbaar zat.
en een paard die hoefbevangen is geweest is gewoon weer genezen alleen moet je voer oppassen.
dus niks plezier over Knipoog

tja ,het blijft een kwestie voor TS

maar een paard kan ook een kies breken doordat hij op een steentje kauwt Ja ook meegemaakt Knipoog
en gelukkig hoorde ik dat,anders had daar misschien ook een ontsteking door ontstaan.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:17

Dat de verkoper idd een onderneming drijft en beschikt over een KvK nummer is handig - nu maak je nog wel aardig kans op ongedaan maken van de aankoop op grond van non-conformiteit (onderdeel consumentenrecht). Let op, wél handelen voor de 6 maands termijn verloopt.

Succes.
Het is alle keren sneu voor het dier, maar juridisch heeft het absoluut mijn interesse. Laat je (me?) weten hoe het afloopt?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 20:20

ik geloof dat ze niet de verkoper maar de da bedoelde dees

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:04

En ze heeft 'm al 7 maanden zo ver ik heb begrepen dees

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:06

superwoman schreef:
En ze heeft 'm al 7 maanden zo ver ik heb begrepen dees

nog niet Haha!
ik heb ergens gelezen dat ze hem 25 jan gekocht heeft
ze heeft hem nog geen 6mnd Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 21:10

okey, sorry Bloos

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:13

IndianLady schreef:
ik geloof dat ze niet de verkoper maar de da bedoelde [naam verwijderd]

Van de DA krijgt ze never nooit iets gedaan inzake juridisch

Alleen als de VERKOPER een professional is (dus met KvK-nummer) is er een beroep te doen op non-conformiteit. Binnen 6 maanden na aankoop, mét een handige jurist aan je zijde.
Olita, welke bedoelde je met het KvK-nr? De DA of de verkopende partij?

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:27

DubbelDun schreef:
@Olita : het punt is alleen dat het dier géén verborgen gebrek had !! Je hebt het wondje gezien én je wist dat het er al een paar maanden zat.
Je hebt dus bewust deze situatie goedgekeurd.
Dat de DA meende dat het snel zou overgaan is een inschattingsfout, maar daardoor kun je je niet beroepen op verborgen gebrek.

Ben ik niet met je eens. Het wondje werd door de dierenarts beoordeeld als een klein euvel wat dicht zou groeien. TS heeft vertrouwen gehad in deze beoordeling, helaas heeft de DA verkeerd beoordeeld.
Ze heeft de situatie niet bewust goedgekeurd, want als ze had geweten dat het op dit zou uitdraaien, zou ze het paard niet gekocht hebben.

@TS: ik zou toch eerst eens proberen om te overleggen met de betreffende DA (aangezien de vorige eigenaar ook niet zit te wachten op het beestje weer terug te krijgen). De DA heeft een inschattingsfout gemaakt, vraag of je niet samen tot een oplossing kunt komen, zoals niet het gehele bedrag kwijt zijn, maar de helft ofzo. Want afgezien van dat probleem ben je er wel tevreden mee neem ik aan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:41

Voor de goede orde: een DA heeft een inspanningsplicht, geen prestatieplicht.
Wat zoveel betekent als "hij zal zijn best voor je doen" maar je mag hem niet een andere uitkomst aanrekenen.

Juridisch is de DA zeer waarschijnlijk niet aan te klagen voor deze vergissing. Tenzij je opzet en/of zeer grove nalatigheid kan BEWIJZEN. En dan nog moet je raadsman van zéér goede huize komen.

Als de DA je tegemoet komt, is het omdat het een fijn mens is. Niet omdat hij daar vanuit zijn beroep toe verplicht is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:48

Bovendien had het wondje misschien goed kunnen genzen maar is er een ontsteking ingeslopen. ja dat kan een da ook niet vantevoren weten. Hij had er wel rekening mee kunnen houden.
Maar TS ik snap nog steeds niet wat jij van het wondje van 3 maanden vind en wat je er vervolgens zelf aan heb gedaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:34

IndianLady: daar heb ik ook nog geen reactie op gehad en andere voor mij volgens mij ook niet.
Hoop toch nog op een antwoord.

superwoman schreef:
Olita schreef:
nee caira, ik heb GENOEG aan de dierenarts gevraagd wat de kansen waren voor de genezing. hij heeft nadrukkelijk gezegd dat het zou genezen. en aangezien de wond veel groter was geweest keek ik er niet op dat er nog wat van een wond aanwezig was. [knip]

Maar hoe vaak is er na de keuring nog een D.A bij geweest en wat heb je in de tussentijd met de wond gedaan? Wel goed schoongemaakt etc?