Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Slachten van eigen paard : erbij blijven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:24

Ik denk dat je hierin gewoon je gevoel en je hart moet volgen.
De ene persoon zou dit wel kunnen, de ander niet.
Ik zou sowieso wel iemand laten checken hoe of wat.
Maar echt je gevoel volgen lijkt me het beste.

Het lijkt me sowieso een hele moeilijke beslissing.
Gelukkig hoef ik hem nooit te maken, want Silence wordt ingeslapen en gecremeerd (heb ik een potje voor gemaakt).
Ikzelf zou het echt niet kunnen met de gedachten dat mijn vriendje op iemands bord eindigt.

Maar ik vind jouw beslissing wel heel moedig.
Heel veel sterkte ermee.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:25

Je kunt ook slachten zonder voor consumptie vrij te geven.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:28

Maanling schreef:
Je kunt ook slachten zonder voor consumptie vrij te geven.

maar wat gebeurd er dan met ze?
ze kunnen je paard toch niet terug meegeven om te cremeren of wat dan ook?
dus wat doen ze er dan mee? en dan is het natuurlijk de vraag of dit echt wel zo is, en ze misschien toch voor consumptie worden gebruikt..

Xx.

TS VEEL STERKTE!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:32

Ik weet niet wat er dan mee gebeurd, dat maakt me ook niet uit want als ik ooit voor de keus kom te staan (en ik heb nog de tijd/mogelijkheid om te kiezen) gaat Jo naar de slacht en wordt ze wel voor consumptie vrijgegeven.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:36

Dan gaan ze alsnog naar de Rendac.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:36

dan wordt hij alsnog opgehaald door de rendac en misschien bestaat de mogelijkheid wel om hem door het crematorium op te laten halen. Dat weet ik niet

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:41

Bedankt voor de info. Haha!

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:42

Bah ik word helemaal naar van dit topic!
Gambler21 iig heel veel sterkte.

Zou dit zelf nooit bij mijn dier doen..
Dan maar meer geld kwijt met een spuitje

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:44

Jammer dat je die laatste zin erbij zet Cyruss_.......
Beetje kwetsende opmerking.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:45

Mijn paarden gaan ook naar de slacht als hun tijd daar is, maar ik denk dat ik er niet bij zou willen zijn... Wel achteraf nog eventjes kijken of ze echt dood zijn. Maar zou wel willen dat er iemand bij is die zij ook goed kennen (bv. mijn moeder, vriend of stalgenootjes).

Idd Miryamk; alsof het nog niet moeilijk genoeg is voor TS.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:47

Cyruss_ schreef:

Dan lees je het toch niet.

Dit is nou echt zo'n post waar TS niet op zit te wachten. Alsof iedereen die voor de slacht kiest dit doet om het geld. Belachelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:50

Jongens, ik snap jullie reacties, maar het is niet nodig om daarop te reageren / door te gaan. Daardoor gaat een topic eerder de verkeerde kant uit. Gewoon dergelijke opmerkingen negeren / een mod erop wijzen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:59

Maanling schreef:
Cyruss_ schreef:

Dan lees je het toch niet.

Dit is nou echt zo'n post waar TS niet op zit te wachten. Alsof iedereen die voor de slacht kiest dit doet om het geld. Belachelijk.

Natuurlijk gaat het mij niet om het geld.
Maar ik zou wel voor het beste voor mijn dier willen kiezen. Slachten zou ik daarom zo goed als kan uit willen sluiten.
Maar als je niet anders kan en voor die keuze staat.. is het natuurlijk hardstikke moeilijk.

En waarom ik wel lees, stél dat ik ooit voor zown keuze zal staan.. dan weet ik iig wat de opties zijn, gelukkig

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:01

Cyruss_ schreef:
Maar ik zou wel voor het beste voor mijn dier willen kiezen.

Ik ook, vandaar de slacht heel bewust gekozen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:03

Erbij blijven lijkt mij heel naar, ik heb er ooit eentje in zien slapen en vind dat al erg genoeg, maar je moet doen waar je zelf rust mee hebt,.... dat je later geen spijt hebt dat je er (niet) bij bent geweest,..... Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:06

Moderatoropmerking:
Cyruss_ volgens mij waren mijn 2 modopmerkingen (in beginpost en halverwege het topic) meer dan duidelijk. Die discussie wordt niet in dit topic gevoerd.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:44

Hoi hoi,

dank jullie wel voor al jullie reactie's! Inmiddels gaat het stukje bij beetje weer de goede kant op, dus ik hoop dat ze nog wat langer van haar pensioen mag genieten. Toch moet ik onderhand de keuze gaan maken wat ik wil tegen de tijd dat ze niet meer pijn vrij kan leven. Mijn voorkeur heeft het thuis laten slachten, maar ik ga even navragen hoe dat zit met leegbloeden enz. Ik wil jullie in ieder geval bedanken voor jullie berichten en steun! Ik houdt jullie op de hoogte!

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:48

Oh ja en de reden dat ik voor slachten kies is omdat mijn paard nogal moeilijk is bij dierenartsen. Zelfs het inenten is heel moeilijk, dus daarom wil ik inslapen niet doen omdat ik bang ben dat het door de stress bij haar een groot drama word.

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:57

Fijn dat het een beetje beter gaat met haar! Haha!
En euhmm.. ga er niet te veel over piekeren, probeer een keuze te maken, en dan gewoon genieten van al de momenten die je met haar hebt.

Xx.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:00

Allereerst even niets dan respect voor jou, dat je zo open en eerlijk hier over je beslissing van hoe je een eind aan het leven van je paard wilt maken praat.
Indien het zover is, vind ik het van belang dat het snel en vakkundig gaat.
En dan zijn er twee opties inderdaad...
Ikzelf kies ook voor slachten. Om twee redenen: het is snel en vakkundig....en er gebeurt nog iets nuttigs met je paard en de verwerking van het vlees gaat zorgvuldig en hygiënisch. Wat anderen een gruwelijke gedachte vinden, vind ik juist een fijne gedachte...er wordt nog iets mee gedaan wat nut heeft. Ik ben dan ook groot fan van het boek "cradle to cradle" wat er over gaat om zo weinig mogelijk van wat de aarde je geeft te verspillen.
Maar goed...dat terzijde...

Ik ben er een aantal keren bijgeweest. In Nijkerk bij v/d Veen. Ik heb begrepen dat Bokt mensen daar ook wel eens op excursie zijn geweest.
Hij gaat heel correct met jou en je paard om. De paarden hadden dan ook totaal geen stress. Hij waarschuwt als HET moment komt en geeft je dan ook nog even de gelegeheid om te kijken naar je paard als hij dood is.
Vervolgens ben ik altijd weggegaan. Ik kan het uitbenen op zich prima hebben (heb het ook vaak genoeg gezien op varkensslachterijen etc.), maar van eigen paarden is het toch anders.
Het geeft mij altijd het gevoel dat ik er goed aan doe om tot het laatste moment er bij te zijn.

Een vriendin van me heeft echter besloten om afscheid van haar paard thuis te nemen en gaf het dier aan v/d Veen mee. Hij heeft haar gebeld toen het achter de rug was om het te vertellen.
Zij heeft daar weer een goed gevoel bij.

Ik denk dat je voor jezelf goed moet nadenken wat je wilt, mocht het zo ver komen (ik las dat het weer iets beter gaat).
Ben jij iemand die bepaalde beelden moeilijk los kan laten...dan is het wellicht geen goed idee om er tot het laatste bij te zijn. Het is best raar om je paard ter aarde te zien storten (aan de andere kant...bij inslapen gebeurt dat ook wel eens). Als je dat beeld te veel op je netvlies houdt en het verdringt de beelden van je paard in goede toestand...dan is het wellicht verstandig om er niet bij te zijn.
Als je daar niet zo'n last van hebt en je kunt dat makkelijk deleten....dan kun je het gerust doen...vind ik. (ikzelf hoor bij deze laatste categorie).

Heel veel sterkte en wijsheid met je beslissing.

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:02

ik zou er echt niet bij willen zijn. gaat niet echt op een vredige manier. moet er niet aan denken om mijn paard 'geslacht' te zien worden. maar zo denk ik erover. Lachen

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:46

Hier denk ik ook weleens over na! Wil ik erbij zijn of niet.. lastige keuze en ik denk dat je als het moment daar is en je bij de slager staat (mocht het thuis slachten toch niet lukken of kunnen of doorgaan) dat je dan pas echt kan weten of je erbij wilt zijn of niet!

Zorg er in ieder geval dat er zeker iemand meegaat die er wel bij kan en wil zijn, mocht je uiteindelijk toch het besluit maakt om er niet bij te zijn. Wellicht kan je om een hoekje kijken? Dan kan je weg wanneer je wilt en kan je alleen die dingen zien die je wilt zien!
Misschien is het vasthouden een stap teveel, maar wil je wel graag toekijken. Als je dan iemand meeneemt dan kan jij wel meegaan, maar hoef je niet het touw vast te houden en hoef je niet persé te kijken als het niet gaat maar kan je wel kijken als het wel gaat!

Fijn dat het nu weer de goede kant op gaat met je paardje! Hopelijk kan je nog lang van je beestje genieten Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:29

Celinee_ schreef:
ik zou er echt niet bij willen zijn. gaat niet echt op een vredige manier. moet er niet aan denken om mijn paard 'geslacht' te zien worden. maar zo denk ik erover. Lachen

ik geloof dat de MOD duidelijk is geweest..............

TS,weet je al meer over de mogelijkheid om thuis te schieten?
dappere beslissing van je,dat je aan het welzijn van je paard denkt in jouw ogen

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:49

Hallo, ik heb het topic vluchtig doorgelezen, was benieuwd naar de reacties.
Afgelopen november heb ik het oude paard van mijn buurvrouw naar Nijkerk gebracht ( vd veen) Dit om te verkomen dat ze toch nog de handel in zou verdwijnen of naar het buitenland.
Ik ben bij haar gebleven en heb haar zien vallen, echt, dit was een nerveuse bloedmerrie, ze heeft tot haar dood gewoon met de oortjes naar voren gestaan, geen stress, niks van dit alles, ze zijn weg voor ze er erg in zouden hebben. Ik bedoel hierniet mee dat het bij vd Veen haastwerk is, absoluut niet!!!
Er wordt ongeveer een half uur per paard uitgetrokken, en zoals hij zelf zegt hij is meer paardenliefhebber dan slager!
Hij vindt dat paardenliefhebbers zelf de mogelijkheid moeten hebben hun paard op een eerlijke en paard vriendelijke manier aan hun einde te brengen.
Hij vertelde dat er een delegatie van professoren van de dierenkliniek Utrecht bij hem waren geweest, die daarna gezegd hadden dat het jammer was dat de mogelijkheid van schieten in utrecht niet mogelijk was ( dierenartsen leren allemaal spuiten, niet schieten...) want dat dit zoveel diervriendelijker was dan spuiten waarbij het soms lang kan duren voor de dood intreed.
Bij vd veen gaat het allemaal 'smorgens vroeg ( voor 7 uur melden) want dan is er eerst een dierenarts die de chip controleerd en kijkt of het paard er goed bijstaat, het is immers geen noodslachting. Ik vond dat het er erg rustig aan toe ging, er werd alle tijd voor jou en je paard genomen.
Ik wens je veel sterkte met de beslissing voor je paard, misschien heeft mijn ervaring hier wat in geholpen, heb je nog vragen stel of mail me maar.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:59

En erbij blijven of niet?
Ik ben er wel bijgebleven, het gaf me een goed gevoel haar ook dan niet in de steek te laten, maar, het voelde daar zo rustig, dat het voor de merrie geen verschil maakte, ze werken daar met z'n tweeen, de beide mannen gaven haar eerst ook een klopje..en toen was ze niet meer....De mensen die voor mij aan de beurt waren , zijn buiten de deur blijven wachten en hebben nog even gekeken nadat het gebeurt was en voor ze dan weggetakeld worden ( slachten gebeurt niet in de zelfde ruimte , daar waar ze naar binnen geleid worden is het helemaal schoon ( na elk paard wordt er eerst weer schoongespoten) en ruikt het ook niet naar. Van het slachten of id hoef je dus niets te zien ( mag wel, ze hebben niets te verbergen , ze zijn erg open)
Een eventuele volgende keer ga ik daar weer heen, het gaf mij een goed gevoel, ook al is het het laatste....