Een paard delen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyPonyLove

Re: Een paard delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 16:56

Ik zal het niet doe me beste vriendin en ik hebben door een pony delen heele erge ruzie gekregen

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:05

love_plien schreef:
Als je het topic goed had gelezen dan had je denk ik al gezien dat dat ong. het eerste was wat in het contact zou komen te staan.

Ik weet niet of je dat bedoelt, maar tenzij het paard al gekeurd is, wordt het paard bij aankoop altijd helemaal nagekeken door een dierenarts.

Joh ik heb je topic gelezen en heb eroverheen gelezen. Sorry hoor. Ik zie niet in waarom je meteen zo aanvallend moet doen, ik dacht alleen nog iets te kunnen toevoegen wat niet al gezegd was Ziek

Een paard wordt niet altijd helemaal nagekeken door een dierenarts bij aankoop, dat is een eigen (verstandige Knipoog) keuze. Genoeg mensen die zonder keuren een paard kopen en laten gebreken ontdekken. Maar goed, klinische keuring is niet zo duur natuurlijk, en idd een verstandige keuze (het is wel een momentopname maar je hebt hem sowieso nodig als je een verzekering afsluit natuurlijk).

Wat ik me meen te herinneren (corrigeer me ervarenen als ik het fout heb!) is dat je bij hoge verzekeringspolissen ook een rontgologische keuring moet laten doen. Nogmaals dit kan ik fout hebben ik vind het zo snel niet bij equine.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:43

Sorry het was niet zo aanvallend bedoeld, ik dacht zelfs dat ik er 'bedankt voor je toevoeging' achter had gezet, maar dat heb ik kennelijk alleen gedacht (had beetje haast).

In principe wordt het paard helemaal gekeurd, maar hoe en wat weet ik ook nog niet precies. Het is natuurlijk allemaal toekomstmuziek, maar bij de aanschaf wordt ik sowieso van begin tot eind bijgestaan door een eigenaar van een pension-/handel-/fokkery-/africhtingsstal die ook nog eens zowel bij springen als dressuur op internationaal niveau heeft gereden. Dus daar vertouw ik grotendeels op.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 18:16

Ziva schreef:
Joh ik heb je topic gelezen en heb eroverheen gelezen. Sorry hoor. Ik zie niet in waarom je meteen zo aanvallend moet doen, ik dacht alleen nog iets te kunnen toevoegen wat niet al gezegd was Ziek

Een paard wordt niet altijd helemaal nagekeken door een dierenarts bij aankoop, dat is een eigen (verstandige Knipoog) keuze. Genoeg mensen die zonder keuren een paard kopen en laten gebreken ontdekken. Maar goed, klinische keuring is niet zo duur natuurlijk, en idd een verstandige keuze (het is wel een momentopname maar je hebt hem sowieso nodig als je een verzekering afsluit natuurlijk).

Wat ik me meen te herinneren (corrigeer me ervarenen als ik het fout heb!) is dat je bij hoge verzekeringspolissen ook een rontgologische keuring moet laten doen. Nogmaals dit kan ik fout hebben ik vind het zo snel niet bij equine.

Bij de meeste verzekeringen is het zo dat je het paard röntgenologisch moet laten keuren als je 'm voor 4500 euro of hoger wilt verzekeren. Soms wijkt het bedrag iets af, per verzekering...maar hier kun je ongeveer van uit gaan.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:55

Voor een complete keuring (röntgen en klinisch) kom je rond de 350, maar dit wilde ik sowieso al laten doen. Om me heen maak ik té vaak mee dat het fout gaat en dat paarden al iets bleken te hebben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:13

_Diesel schreef:
Ik heb je een pm gestuurd met mijn 'succesverhaal' van een pony delen. Ik doe het nu al ruim een jaar, en mij bevalt het super!
Ik heb ook geen geld om alles zelf te betalen en minder tijd en wilde wel een eigen dier; dit is een super oplossing.
Wij hebben een maand 'opzegtermijn' afgesproken geloof ik, zal ff in het contract moeten kijken of die maand klopt of dat het er meerdere zijn.
Mocht 1 van de twee er dan mee ophouden dan heb je iig tijd om evt. iemand anders te zoeken. Ik heb het in mijn oren geknoopt dat het NU gewoon leuk is zolang het duurt. Mocht de andere eigenaresse willen stoppen en er is geen oplossing dan zou de pony verkocht moeten worden: het zij zo. Maar dan heb ik wel een supertijd gehad!!!!!
Overigens heb ik wel ouders die mij in zo'n situatie waarschijnlijk zouden steunen...

kijk hier zie ik wel wat in. had je eerder geadviseerd om het niet te doen. maar ben je emotioneel zo dat je zo weer afscheid van ka nemen. dan is het wel tedoen.

verder kan ik je vertellen dat een eigen paard toch echt geweldig is hoor.. en wat de stalling betreft is er geen goedkopere stalling bij een boer met alleen een buitenbak of zo? dan maar even wat minder luxe..

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:45

love_plien schreef:
Voor een complete keuring (röntgen en klinisch) kom je rond de 350, maar dit wilde ik sowieso al laten doen. Om me heen maak ik té vaak mee dat het fout gaat en dat paarden al iets bleken te hebben.

Maak daar maar 450/500 euro van. Hogere bedragen heb ik ook al gehoord Bloos

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:48

Ik heb zelf mijn haflinger eerst gedeeld met mijn zus, maar dat ging na een jaar fout, zij wilde serieus rijden en ik lekker genieten van ons paardje. Uiteindelijk heeft zij een eigen paard gekocht en is Sonja van mij gebleven (ik was 14 en mijn ouders betaalde haar). Maar ruzie hebben we hierdoor vaak gehad en met een vreemde lijkt me dit nog erger. Ik stoorde me aan de eisen die zij aan mijn paardje stelde en zij ergerde zich aan het feit dat ik zonder zadel en hoofdstel reed, of te wel niet netjes in de krul. Verder vond ik het leuk om mensen les te geven op mijn paard en zij niet zo. Zo kan een goed bedoeld idee dus uitlopen in iets negatiefs. Ik heb haar vanaf mijn 18 zelf betaald en inderdaad bij een boer stallen scheelt veel geld en soms kun je dan voor een klein bedrag wel de bak huren op een stal in de buurt.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:45

jolentinus schreef:
_Diesel schreef:
Ik heb je een pm gestuurd met mijn 'succesverhaal' van een pony delen. Ik doe het nu al ruim een jaar, en mij bevalt het super!
Ik heb ook geen geld om alles zelf te betalen en minder tijd en wilde wel een eigen dier; dit is een super oplossing.
Wij hebben een maand 'opzegtermijn' afgesproken geloof ik, zal ff in het contract moeten kijken of die maand klopt of dat het er meerdere zijn.
Mocht 1 van de twee er dan mee ophouden dan heb je iig tijd om evt. iemand anders te zoeken. Ik heb het in mijn oren geknoopt dat het NU gewoon leuk is zolang het duurt. Mocht de andere eigenaresse willen stoppen en er is geen oplossing dan zou de pony verkocht moeten worden: het zij zo. Maar dan heb ik wel een supertijd gehad!!!!!
Overigens heb ik wel ouders die mij in zo'n situatie waarschijnlijk zouden steunen...

kijk hier zie ik wel wat in. had je eerder geadviseerd om het niet te doen. maar ben je emotioneel zo dat je zo weer afscheid van ka nemen. dan is het wel tedoen.

verder kan ik je vertellen dat een eigen paard toch echt geweldig is hoor.. en wat de stalling betreft is er geen goedkopere stalling bij een boer met alleen een buitenbak of zo? dan maar even wat minder luxe..

Luxe ben ik niet echt gewend dus daar is het mij niet om te doen (fiets nu al 2,5 jaar bijna 7 dagen in de week door weer en wind naar een stal met alleen buitenbak). Maar ik geloof dat mijn vaders vrienden het wel zo makkelijk vinden als alles voor hun gedaan is en het bij hun verder alleen maar voor het plezier is.
Emotioneel gezien zit ik niet heel sterk, maar dat komt doordat mij nu al meerdere malen verteld is dat iets 'voor altijd' zou zijn en dat dan elke keer weer voor mijn ogen kapot gaat. Maar als ik me er op instel dat het kan stoppen, dan kan ik daar wél heel goed mee om gaan.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:48

sonjim schreef:
Ik heb zelf mijn haflinger eerst gedeeld met mijn zus, maar dat ging na een jaar fout, zij wilde serieus rijden en ik lekker genieten van ons paardje. Uiteindelijk heeft zij een eigen paard gekocht en is Sonja van mij gebleven (ik was 14 en mijn ouders betaalde haar). Maar ruzie hebben we hierdoor vaak gehad en met een vreemde lijkt me dit nog erger. Ik stoorde me aan de eisen die zij aan mijn paardje stelde en zij ergerde zich aan het feit dat ik zonder zadel en hoofdstel reed, of te wel niet netjes in de krul. Verder vond ik het leuk om mensen les te geven op mijn paard en zij niet zo. Zo kan een goed bedoeld idee dus uitlopen in iets negatiefs. Ik heb haar vanaf mijn 18 zelf betaald en inderdaad bij een boer stallen scheelt veel geld en soms kun je dan voor een klein bedrag wel de bak huren op een stal in de buurt.

Dat is wel ontzettend vervelend dan inderdaad. Lijkt me heel rot als hierdoor ook nog eens de band met je zus minder wordt (neem ik aan) en je ouders dan tussen beiden moeten komen.
Ik ben wel zo van 'leven en laten leven' en zo zijn dat meisje en haar ouders ook, dat scheelt, maar ik moet het eerst nog allemaal even aanzien. Een aantal keren goed met haar praten en ook met haar ouders, zodat alles duidelijk is voordat er uberhaupt ook maar iets wordt besloten.
Ik denk dat het vaak gewoon fout loopt doordat dingen te overhaast besloten worden, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Hoop niet dat jullie me als eigenwijs en betweterig zien, maar ik blijf gewoon rustig nadenken en nadelen en voordelen tegen elkaar afwegen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:48

ik ga er als ik een paard van een ander rij ALTIJD vanuit dat het niet voor eeuwig is. wie heeft er nou een paard voor een ander denk ik dan.

ik zou sparen voor een eigen paard en op een stal zetten met wat minder luxe. ben niet bekend. maar jij hebt het zelf over 250 betalen per maand. dan zoek je een stalling die daar bij past. en dan wel lessen, maar eerst maar geen wedstrijden en zo..

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:14

Nadat zij een eigen paard had is dat wel goed gekomen hoor, maar samen delen werkt gewoon echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:05

Maar op deze manier aan een paard beginnen...wie zegt dat dat wel voor altijd is?

En idd verzorgpaarden gaan heel vaak... ik denk dat vele bokkers je daarin een handje kunnen gevenzen zeggen, dat heb ik ook mee gemaakt.
Maar is dan een reden om aan een eigen paard te beginnen zonder stevige basis daavoor?

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 12:03

Weetje, ik heb natuurlijk zelf om advies gevraagd, maar ik vind het wel vreemd dat er nu zelfs al wordt gezegd dat er geen stevige basis is? Jij weet toch ook niet of je nooit ziek wordt, of je altijd voor je paard kan blijven zorgen, of je het financieel sowieso redt. In mijn geval is er dan altijd nog een tweede iemand die dat zou kunnen overnemen, dus in feite is er hier een stevigere basis dan wanneer je in je eentje begint.
Natuurlijk zie ik in wat jullie bedoelen en dringt het tot me door dat het bij heel veel mensen fout gaat.

En hoe bedoel je eigenlijk 'Op deze manier aan een paard beginnen... wie zegt dat dat wel voor altijd is' ?? Ik heb volgens mij al een paar keer gezegd dat ik me er terdege van bewust en van bewust moet zijn dat het zomaar kan stoppen. Maar dat kan ook als je een eigen paard neemt en er overkomt je iets wat je niet had kunnen voorzien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:07

Het verschil daartussen is dat wij het echt niet kunnen voorzien. De kans dat je ongeneeselijk ziek word oid is veel kleiner dan dat je ruzie krijgt met iemand van wie de ideeën over het hebben van een paard zo ver van de jouwe afstaan.

love_plien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 13:34

Dat is zeker waar... (wil niet in herhaling vallen, dus verder even weinig te zeggen)

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:56

Ik zou dit noooooooooit doen. Je ergerd je nu al een klein beetje aan dat meisje maar ik zeg je het loopt echt van de 80 keer 79 keer fout af! Ik heb ook een tijdje lang samen met een vriendin 1 pony verzorgd, nou daarvoor waren we best wel close friends en nu praten we bijna noooit meer. Dus ik heb mijn lesje daar wel over geleerd

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:58

Ik heb een hele goede vriendin mijn paard bij laten rijden. Nou, dat ging ook rampzalig, terwijl we toen ze nog een ander paard reed altijd samen reden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 16:23

Jij hebt net zoveel kans als ons om ongeneeslijk ziek oid te worden.
Dat risico heb jij er nog gewoon bij

Maar jij hebt ook nog het extra risico dat dit gewoon niet werkt... dubbel dus

En nee zo beginnen met een ander is geen stevige basis.
Dat kun je dan geen leuk antwoord vinden en dat kan ik zelfs begrijpen. ik weet ook hoe graag ik zelf een paard wilde.
Maar zelf de kosten niet kunnen dragen, aangewezen zijn op een ander, of dat nu medeeigenaar is een bijrijder is geen goede basis voor een paard aan te schaffen.

Het is anders als jij hem 4 jaar hebt en er gebeurd echt wat onvoorziens, dan moet je rieoien met de riemen die je hebt...maar met een half zinkend schip gaan beginnen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:28

Ik raad het af... ik heb zelf een tijdje op de weide van een vriendin gestaan (ze was mijn beste vriendin zelfs..) en we deelden dan de verzorging van beide paarden (dus zelfs nog elk apart een paard, we deelden enkel weide en verzorging) en zelfs dat is fout gelopen... ik kende haar op dat moment al zo'n 14jaar en had ook nooit gedacht dat er iets tussen onze vriendschap kon komen, maar na een halfjaar ben ik verhuisd want het ging gewoon niet meer.

Ik denk wel dat zoiets eigenlijk beter gaat als je elkaar gewoon kent, en niet zeer goed bevriend bent ofzo.. Dan hou je alles toch wat officiëler, en anders denk je: ach, we zijn zo'n goede vrienden, komt wel goed! Maar dan kan het mislopen om dingen dat zelfs helemaal niks met het paard te maken hebben... Maar zoals ik het hoor van jou ben je niet echt bevriend met dit meisje, maar vooral jullie ouders?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:54

Het paard is gewoon dan niet van jezelf je kan er niet mee doen wat je zou doen als je hem of haar alleen zou hebben.Ik lees dat vaak op bokt, bv ik wil bitloos rijden maar die ander wil dat niet die vind dat niks.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:05

Beetje late reaktie, maar wij hebben Boy verzekerd bij Hippo Zorg en ik geloof dat wij een paar honderd euro per half jaar betalen. Maar dat zou ik even na moeten kijken.