StalNollie schreef:haha grappig, dat ligt er ook heel veel aan waar je vandaan komt, hier in boxtel veel jongeren etc is dit alles maar normaal, en tjah dan neem je dit over,
maar dat is offtopic,
en zeg niet dat IEDER paard je uitprobeert maar ik rijd zoals je al hebt kunnen lezen veel jonge paarden in , en jonge paarden vooral proberen eens uit wat ze bij je kunnen doen, heeft niks met rijden te maken soms ben je ze voor en vaak ook niet, een jong paard is namelijk onvoorspelbaar,
ben ik niet met je eens. ik hou me zelf ook bezig met beleren van jong grut, en daarnaast ook veel met nóg jonger grut wat nog lange niet aan beleren toe is. het zit 'm in de opvoeding, en het luisteren naar het dier. vraag je teveel, ga je te snel, of is je verhouding met het dier niet in orde, dan gaat ie 'uitproberen', dat wil zeggen: het dier laat verzet zien omdat daar reden voor is, danwel is het gevraagde te moeilijk, het signaal voor het gevraagde onduidelijk, of word je door het dier onvoldoende als betrouwbaar gezien.
het páárd bepaalt of hij ergens klaar voor is, niet de ruiter/ begeleider. rekening houden met het dier en in kleine stapjes werken kan een groot verschil maken hierin, dat ten eerste.
verder is het bij jonge dieren al snel zo dat een gedrag als 'uitproberen' wordt bestempeld waar dat niet zo is, danwel heeft het dier het moeilijk, danwel is de ruiter te onduidelijk. tenslotte ben je, wanneer je een paard opleert, in feite bezig met het dier 'mensentaal' te leren, wij bedenken een bepaald signaal voor het dier (bijv. beenhulpen) en deze moet het dier leren, vertalen naar zijn eigen wezen (bijv. voorwaarts gaan op het ingebrachte signaal). is dit te moeilijk of onduidelijk dan 'probeert het dier uit'.
en dan heb je nog het aftasten, een paard wil kijken wat ie kan, en hoe hij iets kan. gemeen gedrag hoort daar niet bij, stakend of 'uitproberend' gedrag ook niet. aftasten gebeurt op een rustige en 'normale' manier, en hoort bij het opgroeiende paard. dit soort gedrag mag nooit verward worden met 'ruiter pesten', dat kent een paard nl niet. 'even erdoorheen rijden' is dan ook niet de gewenste oplossing.