Lieskoorden kruislings of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Re: Lieskoorden kruislings of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:18

niet kruislings (aangeleerd toen Sam nog hengst was....niet fijn Haha! )
en ze poepen er ook niet op op deze manier.

lonniejj

Ik doe ze ook altijd kruislings, gewoon omdat de deken dan veel beter blijft liggen. Anders gaat ie zo schuiven. Ik zie toch redelijk vaak paarden in de wei staan waar de deken aan de zijkant van het paard hangt ipv erop ligt Clown Door die lieskoorden kruislings te doen, gebeurt dat bij mij niet Haha!

xxappiexx

beantsje schreef:
Aldewereld schreef:
Heeft iemand wel eens een paard meegemaakt wat vast is komen te zitten in de bilriemen of buiksingels?

Nu ik mijn jonge merrie dekenmak aan het maken ben, ben ik overal extra alert op. Ik zie paarden altijd zo lekker in hun stal liggen met de achterbenen netjes schuin/onder de buik gevouwen en ik bedenk me nu; stel je voor dat die achterbenen achter de riemen blijven hangen. Ik hou al een geruim aantal jaar paarden, heb het zelf gelukkig nooit meegemaakt of gehoord, maar misschien iemand anders? Ik kruis de bilriemen trouwens ook Vork

Ik denk dat dat meevalt. Zo'n ringetje is niet erg sterk en de stiksels hebben meestal ook niet over. Dus als een paard er met zn been in komt, trekt ie m zo stuk. het lijkt me niet dat daar ongelukken van kunnen komen.

Overigens heb ik geleerd dat er een handbreedte tussen riem en bil moet kunnen, niet meer.

Enne, ik deed ze ook altijd niet gekruisd, maar de een door de ander heengehaald.

Toch kan het gebeuren, bij mijn vorige pony was een lieskoord los gelaten aan 1 kant. Dat was strak om d'r been gaan zitten waardoor ze helemaal flipte. We moesten de DA een kalmeringsspuit laten geven voordat we er iets mee konden.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:20

Ik maak het linker lieskoord gewoon aan het linker ringetje vast, maar het recher lieskoord haal ik er doorheen en maak ik aan de rechterkant vast. Zo schuren de koorden niet tegen de benen en blijft het deken beter recht liggen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 12:36

Kruislings Ja

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 18:12

Kruislings en bij m'n Bucas winterdeken zijn de lieskoorden niet nodig omdat er van die plooitjes aan de achterkant ingenaaid zijn. Hij blijft heel mooi liggen, zakt nooit scheef, ideaal!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:43

Ik doe de lieskoorden niet kruislings.
De deken blijft goed liggen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:26

ik haal ze ook door elkaar Ja

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 22:43

Buikriemen knoop ik trouwens ook onder de buik (platte knoop ivm liggen) aan elkaar.
Ik zie wel eens paarden in de wei staan waarvan er 1 buikriem helemaal loshangt (tot op de grond)
Hier kunnen gevaarlijke situaties door ontstaan en kan bovendien beangstigend zijn voor het paard.
Mocht er nu bij mijn paard 1 buikriem losgaan, zal hij half vast blijven hangen omdat hij wordt tegengehouden door de andere nog vastzittende riem.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 21:14

xxappiexx schreef:
Ik maak het linker lieskoord gewoon aan het linker ringetje vast, maar het recher lieskoord haal ik er doorheen en maak ik aan de rechterkant vast. Zo schuren de koorden niet tegen de benen en blijft het deken beter recht liggen.
Idem. Door elkaar heen halen dus Lachen

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:00

Op mijn nieuwe stal hebben ze gevraagd of ik de bilkoorden eraf wilde halen omdat het dan veel werk zou schelen met dekens eraf halen en er weer op doen. (zij halen mijn deken van mn paard af als het bijvoorbeeld erg warm is) In eerste instantie dacht ik: je doei! dan blijft ie nooit recht op dr rug liggen, maar bewonderenswaardig was dat wel het geval! Ik heb dus mijn bilkoorden eraf en het werkt prima Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:50

xsimone schreef:
Sorry mijn excuses dan. Bloos
Maar als je geen lieskoorden hebt, dan ligt je deken toch niet gelijk scheef?
en hoe kan je ze dan eigenlijk door elkaar heenhalen? Tong uitsteken

Hoeft niet, maar dekens zonder lieskoorden kunnen wel veel sneller scheef gaan hangen.
Voornamelijk bij de kont gaat de deken scheef hangen en zonder lieskoorden kan de deken zo scheef gaan hangen, dat het paard er met zijn achterbenen op kan staan.
Het hoeft natuurlijk niet en het verschilt per paard, maar ik heb ze zelfs bij mijn pony haar zweetdeken, omdat ze hem anders binnen een half uur op de grond heeft hangen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 11:59

Niet kruislings en heb nog nooit gehad dat de deken niet meer goed lag daardoor, kan zelfs zonder die bilkoorden Lachen
En heb een ruin en een hengst dus denk dat ze dat ook niet lekker vinden zitten kruislings Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:34

niet kruislings:
links gaat links vast
rechts gaat rechts vast

( ga wel nadenken over die tip tegen het schuren ervan)

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:37

wel kruislings!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:39

door elkaar heen....

mijn pony ligt nogal eens op haar rug in de stal..
of rolt daar doodleuk..
dan blijft de deken goed liggen en het schuurt niet..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 14:45

asjemenou schreef:
Ik doe de linker aan de linkerkant vast, en de rechter aan de rechterkant, maar ik haal ze wel achter elkaar door. Zo kunnen ze minder snel gaan schuren.

Hier precies het zelfde, altijd door elkaar halen, en niet té los laten hangen.
Ook tegen het schuren, maar ook tegen beschadigingen..
Als je dat niet gekruisd zou doen, heb je veel meer kans dat het koord om de hak gaat zitten als het paard wilt op staan, vooral als ze wat losser zitten..

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 15:02

Nooit kruislings.