Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 13:40

MISTRAL94 schreef:
Overigens projecteer ik niets op een ander, een ieder moet zelf weten wat ze wel of niet doen qua veiligheid. Ik kies wel voor een stukje veiligheid.

Wat jij nu schrijft is al een projectie. Het is mogelijk ook een verkeerde conclusie dat je voor veiligheid kiest. Zie het Peltzman-effect.
Het kan veiliger zijn geen klapvest te dragen als je daardoor risicomijdender rijdt.

Een ander kan verder een veiliger risicobeslissing nemen zónder klapvest, -bp, -valhelm. Hangt van de factoren af. Andere factoren = andere resultante :)*

Menigeen zou mogelijk een stukje veiligheid kiezen door níet te rijden. Aangezien handelingsbekwamen dat zelf kunnen beslissen is het niet aan mij dat wel/niet te vinden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:12

Tja als je zover gaan wilt kun je helemaal niets meer in dit leven doen :Y)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:54

MISTRAL94 schreef:

of alles :D

Wanneer alleen actie/reactie gevolg had zou kennis DE oplossing zijn.
Maar variabelen zijn alleen evenredig aan de opgedane kennis als andere keuzes zijn uitgesloten, dit is inconsistent met de vrije ruimte die voor elke kennis twee nieuwe problemen creeert wanneer een actie het gevolg is van een reactie van onbekende oorsprong.

Een eerdere actie hoeft niet gelijkend te zijn op het probleem dat je hebt leren ondervangen door kennis.
En kennis kan een probleem onderkennen maar niet alle variabelen.

Mijn kennis:
Waar paaltjes niet wijken, doe mij maar een cap en body protector

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 14:55

MISTRAL94 schreef:

:?

Elk beslissingsbevoegd persoon kan en mag doen wat deze wil zo lang diens beslissing wettig is en niet de rechten van een ander schaadt.

Van een beslissingsbevoegd persoon moet aangenomen worden dat deze zelf diens risicobeslissing kan nemen.
Wat de uitkomst van een risicoafweging is, is voor een elk anders.

Wat de relativiteit van veiligheidatributen betreft geef ik graag het voorbeeld:
^ The Lancet, Volume 370, Issue 9602, Pages 1809 - 1811, 1 December 2007 "Ten myths and one truth about generalised HIV epidemics", article by James D Shelton"... condoms seem to foster disinhibition, in which people engage in risky sex either with condoms or with the intention of using condoms."
Het verplicht stellen van het gebruik (áls dat al te handhaven zou zijn) zou leiden tot per saldo een ónveiliger situatie!
Dit terwijl het op zích toch echt een stuk bescherming kan bieden. Het zijn de mitsen en maren, het verstandige gedrag van de gebruikers, die het risco bepalen.
Je kan zelfs is dit geval niet stellen dat een condoom of condoomgebruik veilig IS.

Idem cap, bp, klapvest etc.
Het geeft dus zeker geen pas om er waardeoordelen over op anderen te projecteren.
Niet het wel of niet gebruiken maar dát is onslim :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:01

slokkie schreef:
Mijn kennis:

Nee, jouw kéuze.
Prima keuze. Voor JOU.
Een ander kan een keuze maken niet bij paaltjes in de buurt te rijden, op een paard met minder valkans te rijden, in meer vaardigheid te investeren en onder de streep van de risico-som op een veiliger totaal komen zonder veiligheidskleding.
Kans x ernst van de mogelijke gevolgen = de grootte van het hoe veilig.
De kern is dat iedereen een overweging maakt over wat veilig genoeg is.

Elk beslissingbevoegd persoon zou zonder geneuzel door anderen zelf moeten kunnen beslissen.

hyppolyte

Re: Airbag vest wat vinden jullie ervan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:59

Een dergelijk vest neemt het risico niet weg, het kan inderdaad zoals je zegt, het risico zelfs verhogen, omdat mensen meer risico's nemen. Maar het vermindert wel degelijk de gevolgen van een val en dat is waar het om draait. Iedereen zal er nog steeds alles aan doen om te voorkomen dat ze vallen, dat is namelijk een instinctieve reactie, maar de wetenschap dat de val veel minder gevolgen heeft met zo'n vest, draagt wel bij aan het gevoel van veiligheid en neemt een zekere angst om te vallen weg. Je weet namelijk dat een val niet per se desastreus hoeft te zijn. Dit heeft weer als positief effect dat een ruiter die in het verleden een aantal nare vallen heeft gemaakt, minder krampachtig op een paard zit en daardoor juist verdere valpartijen mogelijk voorkomt.

Een paard met een mindere val-kans rijden is niet altijd een optie, sterker nog, dat is vaak niet eens relevant. Een schrikreactie kan altijd voorkomen, net als een weigering voor een sprong, hoe braaf een paard ook is en hoe nihil de val-kans van dat paard is.
Bovendien is het natuurlijk ook niet altijd mogelijk om alle mogelijk risicovolle situaties te mijden, dan kun je de deur niet meer uit. Paaltjes kom je overal tegen (ok, misschien in Spanje niet, maar hier wel) en er is altijd een kans (hoe klein ook), dat je misschien tegen/om/op zo'n paaltje belandt.

Romee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:18

ik ben niet voor.
die paarden schrikken heel erg van dat geluid en ik ken een meisje die daardoor telkens haar arm brak ofzo omdat er dan een paard over haar heen liep als ze viel... ;(
dustja.
ik zou gewoon voor een bodyprotector kiezen :o
groetjes!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:29

Huertecilla schreef:
slokkie schreef:
Mijn kennis:

Nee, jouw kéuze.
Prima keuze. Voor JOU.
Een ander kan een keuze maken niet bij paaltjes in de buurt te rijden, op een paard met minder valkans te rijden, in meer vaardigheid te investeren en onder de streep van de risico-som op een veiliger totaal komen zonder veiligheidskleding.
Kans x ernst van de mogelijke gevolgen = de grootte van het hoe veilig.
De kern is dat iedereen een overweging maakt over wat veilig genoeg is.

Elk beslissingbevoegd persoon zou zonder geneuzel door anderen zelf moeten kunnen beslissen.

Dat is niet het onderwerp van dit topic HC. De Ts vraagt naar ervaringen van mensen meteen airbag vest niet of jij en ik er ook verplicht een zouden moeten dragen.

Hoewel ik opzich vind dat je gelijk hebt dat ieder handels bekwaam persoon zo'n keus zelf mag maken, met als toevoeging: tenzij hij daarmee anderen aan een groot risico blootsteld.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:03

slokkie schreef:
MISTRAL94 schreef:

Mijn kennis:

:') ik dacht dat ik altijd van die eigenwijze paaltjes trof maar jij dus ook als ik dat zo lees _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:27

liedje89 schreef:
Dat is niet het onderwerp van dit topic HC. De Ts vraagt naar ervaringen van mensen meteen airbag vest niet of jij en ik er ook verplicht een zouden moeten dragen.

Vroeg dus ook niet naar of het verstandig ´is´, veilig ´is´.

De ervaringen zijn het veilige gevoel, van horen zeggen en vinden dat.

Citaat:
Hoewel ik opzich vind dat je gelijk hebt dat ieder handels bekwaam persoon zo'n keus zelf mag maken, met als toevoeging: tenzij hij daarmee anderen aan een groot risico blootsteld.

Die toevoeging stond er al.

Wettelijk is er NIETS verplicht. Het zou een groot goed zijn als dit zo blijft.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:07

Huertecilla schreef:
MISTRAL94 schreef:
wat denk je wat er gebeurd als je aan beide kanten een klaplong krijgt? Dan stik je dus wel :Y)

..en wat als je nek breekt?

Jij schijft verder volstrekt ongefundeert over mij en wat ik wel/niet doe.
Je leest namelijk niet doch springt naar conclusies.

Wat ik schrijf is:
Risico = kans op een gebeurtenis x de ernst van de eventuele gevolgen.
Elke handelingsbekwame persoon is in staat een eigen risicobeslissing te nemen.
Het is verkeerd die op een ander te projecteren.

Het Hit-air vest helpt juist nekbreuken te voorkomen, aangezien er ook airbag in de nek zit...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:19

Dat klinkt leuk, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat daadwerkelijk getest hebben..
Dat er in Badminton met BP én airbagvest rijden laat dus zien dat een airbagvest alleen een niet voldoende beschermende werking geeft (het geeft alleen een zachtere landing)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 20:03

Het airbagvest heeft me inmiddels al een aantal ziekenhuis bezoeken gespaard. Ik corrigeer op het moment een aantal probleempaarden die verkeerd zijn ingereden. En ja dan gebeurt het dat je er afgegooid wordt als het paard erg schrikt. Twee weken geleden werdt ik tegen de bakrand aan gelanceerd en ik viel er toen overheen (ik lag tussen de muur en de bakrand). Ik weet zeker dat als ik het airbagvest toen niet omhad ik zeker wel meer schade zou hebben gehad.
Bij mijn eigen merrie draag ik hem alleen nog als ik op een buitenrit ga of als ik ga springen. Ik ben er nu alweer een jaar niet van haar afgevallen, ze zet simpelweg geen stap verkeerd. Ook als ze al ene keer bokt (de laatste keer was zeker een half jaar geleden) dan bokt ze eigenlijk niet gemeen ofzo. Bij haar heb ik nu voldoende vertrouwen dat ik in de bak zonder rijd. Ik heb hem wel altijd mee. Risico's nemen doe ik niet meer. Er zijn hier de afgelopen maanden zo veel nare ongelukken gebeurd met de mensen op de club dat ik liever te voorzichtig ben.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:55

ik vind zo'n airbag verst juist ontzettend handig je voelt er niks van als je hem niet nodig hebt en als je hem nodig hebt werkt hij wel!!!

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:11

Vind et beetje raar ding hoor! Maar ik ben ook niet echt super fan van bodyprotectors en ander soort gezeur. het liefst zit ik met t-shirt en zonder cap op paard (is alleen niet toegestaan op manege en mijn moeder vind het ook niet al te prettig)
Maar het is idd veiliger. Hoewel ook ik mijn twijfels heb over de luchtfles, als ze daar nog iets op verzinne zou ik hem misschien ook wel gaan dragen, zeker als we een cross gaan doen of gewoon springen.

xx

kusdandykus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:56

Verschrikkelijk en ze kosten je alleen maar meer geld. Een meisje watik heel vaak ziek op concoursen heeft die ook en pas is ze er 3x afgevallen op 1 dag. Elke keer als je eraf valt en airbag afgaat moet je hem weer bijvullen met zn busje en dat kost je 15 euro per keer!! Dus op 1 dag was zij al 45 euro kwijt! ik zou dan kiezen voor een duurdere bodyprotector

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:56

kusdandykus schreef:
Verschrikkelijk en ze kosten je alleen maar meer geld. Een meisje watik heel vaak ziek op concoursen heeft die ook en pas is ze er 3x afgevallen op 1 dag. Elke keer als je eraf valt en airbag afgaat moet je hem weer bijvullen met zn busje en dat kost je 15 euro per keer!! Dus op 1 dag was zij al 45 euro kwijt! ik zou dan kiezen voor een duurdere bodyprotector

of een ander paard :D

Softijs101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 16:01

Het is wel veilig maar ik hoef er zelf geen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 18:03

Ik zou ook niet kiezen voor het airbagvest als ik er heel vaak af zou vallen. Het afgelopen jaar ben ik er 4 keer afgevallen en alle vier de keren was ik heel blij dat ik hem had. Met name buiten is het erg prettig. Gisteren gingen we zandheuvels op crossen en dat was zo steil dat je er zelf niet lopend op zou kunnen komen. Halverwege struikelt mijn merrie en komt stil te staan. Ze stond zo stel op die heuvel dat ik niet meer kon blijven zitten en een paar meter naar beneden stort. Toen was ik er wel heel erg blij mee. Het paard is overigens rustig achteruit naar beneden gelopen, en toen bij mij gaan staan wachten tot ik overeind kwam. Ik ben wel lelijk op mijn been terecht gekomen en heb daar nu veel last van maar de eerste klap was toch weer op mijn buik en die vangt de hit-air op.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:43

Ga hem aanraden voor een collega ruiter, ze is gevallen.
Resultaat, 12 gebroken ribben en een geperforeerde long.

Is ie ook onder een wedstrijdjasje te dragen of wordt dat te lomp?

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:57

Volgens mij moet hij over kleding gedragen worden anders heeft het geen goed effect.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 16:58

je moet hem wel over je kleding heen dragen. Wat je zou kunnen doen is om tijdens het inrijden het vest wel te dragen en dan vlak voordat je de ring ingaat het vest uit doen.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 20:20

Ja je moet hem over je kleding dragen anders ploffen je kleren mee haha.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik me echt wel een stuk veiliger voel nu ik het draag, zit waarschijnlijk gewoon tussen mijn oren maar toch...
en doe nu niet extra gevaarlijke dingen daardoor maar geeft me gewoon meer zelfvertrouwen en dat merkt mijn paard ook

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 14:54

dat heeft bij mij ook goed gewerkt. Ik heb een best eigenwijze merrie en met dit vest om durf ik haar toch beter aan te pakken als zonder vest. Dit heeft ervoor gezorgd dat we het afgelopen jaar alle kleine problemen die we hadden eruit hebben kunnen krijgen. Ze staakt niet meer, rent niet meer achteruit (ja serieus mijn paard draaft achteruit totdat ze een hoek bereikte). Ze bokt niet meer, tenzij ze van me mag. En ik durf nu eindelijk naar de manege toe te rijden, jarenlang heb ik iedere dag met de paarden een paar honderd meter aan de hand gelopen. Nou durf ik het te rijden en ga nu ook voor het eerst sinds jaren weer op buitenritten.

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 17:12

Wat mij het meest opvalt bij de antwoorden is dat de mensen die er geen dragen er de meest wonderlijke beoordelingen over af geven terwijl ze niet eens weten, hoe het aan voelt om te rijden met een Hit-Air. Moet kunnen maar dan wel als je ook weet waar het over gaat, ik val en kom er niet goed van af omdat ik alsnog keihard met mijn onderrug op het zandpad viel en dan nog wel met een Hit-Air aan.