Misschien sneu voor de TS maar zo is het niet bedoeld. Alles wat ik te zien krijg, het vennijnig plots wegdraaien van zijn hoofd zodra jij hem daar wil aanraken, het aan de haal gaan aan de longeerlijn, en de hele foute bok tijdens het loslaten, zeggen maar één ding!! Je paard is de baas over jou!
Zijn ogen spreken boekdelen en zijn acties ook. Ik zie nergens angst, misschien wat weggestopte onzekerheid maar niets alarmerends. Je wordt gewoon ouderwets in de maling genomen en de gebeurtenissen laten zich op voorhand voorspellen (daarom dat ik de filmpjes ook zo grappig vond).
IK ben geen Parelli kenner maar weet inmiddels wel wat van paarden. Sta op je strepen bij dit paard, wees duidelijk, consequent en geef hem iedere dag weer dezelfde regels waar hij zich aan heeft te houden. Breekt hij uit tijdens het loszetten? Wees hem te snel af desnoods met een hengstenketting.
Niet netjes gedragen? Dan terug naar stal. En probeer je het na 5 minuten weer.
Ja maar...hoor ik je al zeggen. Op álles bestaat een: já maar. Is hij te sterk en trekt zich dus los? Ga spierballen kweken...of wordt sneller en slimmer dan hij. Mept hij naar je? Mep em terug maar dan wel op veilige afstand met een longeer zweep. Wil hij niet hebben dat je zn hoofd aanraakt wanneer het JOUW uitkomt? Terg hem een uur lang door voortdurend over zijn hoofd te wrijven, zodat hij weet dat jij de regels bepaald en niet hij!
Oei, nu krijg ik een hoop, ach gossie, ach zielig, over me heen. Tja dat moet dan maar.
Bedenk zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wees duidelijk en consequent, straf hem kort en duidelijk daar waar nodig, maar beloon ALTIJD het goede. Hoe klein ook.
Succes
).
Ik ben in te huren als tiepmuts
wat zie jij dan als een niet dominant paard? een hobbelpaard?
En inderdaad heb ik veel meer durf gekregen... Was een hele goeie "tip"! Daardoor gaat alles gewoon veel vlotter. Ik kom veel
?