d pony gekocht blikt nu e pony te zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiekbram

Re: d pony gekocht blikt nu e pony te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:33

een pony moet t/m z'n 8e levensjaar gemeten worden, lees de regelementen maar eens na.

Wij hebben hetzelfde gehad, pony op 3-jarige leeftijd gekocht en we zagen toen al meteen dat dit een grote pony was. Eerste paar jaar in de D gehouden en toen reed ik DL en het gevolg hij werd er uit gemeten en ik moest EB starten. Eerst had ik er moeite mee maar achteraf gezien vind ik de E veel leuker als de D (hier in twente zijn er heel veel D's dus altijd druk met losrijden)
Het is jammer dat hij geen D is...maar goed om hier nou zo'n groot probleem van te maken?
En wij konden bij de koop echt wel zien dat hij groot was, dus ik neem aan dat jullie dat ook mogelijk hebben gezien?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:12

btw even over dat internationaal starten..

hoeveel mensen starten internationaal?? das toch onderhand op bij wijze van spreken 2 handen te tellen Knipoog , dus tis al heel voorbarig om nu al te zeggen dat je internationaal gaat rijden terwijl deze ruiter 11 is en zover ik heb begrepen gewoon in de B moet starten??, dus dan heeft de huidige amazonne pakweg zo'n 4,5 jaar om van de B naar Internationaal te komen??? Is best haalbaar mits de amazone ook "enige "rijvaardigheid en durf bezit (en dat laatste durf, blijkt nu niet uit jullie antwoorden...10cm hoger is te eng etc etc) en uiteraard ook een goede pony. Dus al met al denk ik dat misschien internationaal wat te hoog gegrepen is? (geen schande hoor want het merendeel van de mensen rijd gewoon in de basissport..en wie weet is dat wel net zo leuk voor de ruiter/amazone) Haha!

Na je 16de mag je zowiezo niet meer internationaal starten toch??(of heb ik het mis) iig niet op een pony (een D dus)

MBT de schuldvraag kwa pony hoogte..4 cm groter valt echt wel op hoor, tis niet zo dat jullie een pony hebben van 148,5 cm dan zou je nog wat kunnen "smokkelen kwa meten"al hoort dat natuurlijk niet. Maar 4 cm kleiner proberen te meten is onbegonnen werk + dat iemand hierboven al zei dat de pony in spe in Utrecht nagemeten wordt Knipoog sta je wel voor pampus met je "D" pony Cool

iig ik ben benieuwd hoe het afloopt

owja en je kunt beter een E hebben waar het goed mee klinkt en waar de amazone lekker op rijd dan een D waar het niet mee loopt (maar tis wel een D Cool ), btw NL kampioen worden met een D of E is net zo goed hoor, tis echt niet dat een E pony ondergewaardeerd wordt kwa wedstrijdprestaties.

Alleen nu nog eerst van de B naar het ZZ rijden Vork

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:22

Ik denk dan maar verkopen.
je kan haar niet laten krimpen dus verder is er geen oplossing.
De pony kan best 1.47,5 zijn geweest.
Hoe oud is de pony nu?
Ik ben wel geintresseerd als u hem wegdoet.

Verder is er geen oplossing.
Tenzij u haar gewoon op deze pony verder zou willen laten rijden en zij dat wil.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:45

Misschien zou het handig zijn als de TS eens in dit topic zou komen & precies het probleem uit zou leggen. Huilen van het lachen We weten niet of het meisje internationaal wilt starten of niet en wat ze nu rijdt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:35

A_n_n_e_ schreef:
pony's moeten elk jaar tot hun 8e gemeten worden..!! zie je ook op de site van knhs.nl maar het is natuurlijk alleen zo als je bij de pony's start, bij de paarden heb je dat probleem niet..

Inderdaad, meten moet tot 8!!

klopt, van dat geen probleem bij de paarden..
mijn D pony is als 3 jarige op 1.45 m gemeten..
Is nu denk ik ... 1.47.. vorig jaar een keer ietwat grofweg gemeten...
Maar maakt voor mij niet uit... (paard is nu 10)
Moet toch bij de paarden rijden.. ben ouder dan 18....

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:29

Tenzij je bij de koop duidelijk hebt gemaakt dat het voor jullie een essentieel punt is dat het een D-pony is, was en bleef, is dit geen verborgen gebrek. Je kon namelijk zien hoe groot hij was

(dit was de reden dat ik historisch recht altijd zo leuk vond: een slaaf met een rotkarakter (werkschuw, of dat-ie heel de tijd weg liep...) mocht je op de romeinse slavenmarkt terug brengen, maar mocht de slaaf onverhoopt maar 1 been hebben, dan mocht-ie niet terug (tenzij hij op dat ene been de hele tijd weg liep, maar dat terzijde).)

In dit geval: je kon het zien, de verkoper hoefde niet aan te voelen dat dit voor jullie superbelangrijk was omdat jullie perse geen e-pony wilden, dus ik zou de pony óf verkopen, óf er lekker op gaan rijden en van genieten.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:30

Natuurlijk is een pony van 7 uitgegroeid maar je kunt nooit uitgaan van iets wat op papier staat. Simpel nameten was handiger geweest en dat gebeurd bij ponys bij de aankoopkeuring normaal gesproken altijd.
Dat de pony nu 1.52 is is zo maar dat was die of bij aankoop al en had je dat na kunnen meten of hij was het bij aankoop niet en is gewoon gegroeid.
En ik begrijp het probleem niet die paar cm merk je echt niet.
Laat haar gewoon iets langer thuis totdat ze het echt goed onder de knie heeft en anders als je het gevaarlijk vind niet laten springen.
Maar ja aan de andere kant haar kan overal iets overkomen beschutten kun je ze niet.

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:22

heeft ze nou al gezegt wat ze van plan is om te doen? Tong uitsteken

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:53

andrea37 schreef:
. ik wil gewoon niet dat ze wat overkomt.ben gewoon supper voorzichtig..dus vandaar dat ik nu gewoon zuinig bent voor alles wat mijn lief is.

ik neem aan dat je de pony dus hebt gekocht op zijn goede karakter,juist omdat je zo voorzichtig bent.

als het dier zijn karakter dusdanig goed is,dat je dochtertje er zo veilig op kan rijden ,snap ik werkelijk niet wat die 4 cm hoogte uitmaakt Verward

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:36

Ik zow veearts en advokaat een aangetekende brief laten schrijven.
als de vorige iegenaar er niet op reageerd moet je met de veerarts en de advokaat er naar toe gaan

dit helpt meestal
Ik hoop dat het lukt succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:40

krackertje schreef:
Ik begrijp dat de verkoper een particulier is dus geen handelstal of bedrijfsmatig bezig?

Indien TS particulier is en verkoper ook dan betreft dit een civiele zaak oftewel een zaak tussen burgers dit houdt in dat een koper een onderzoeksplicht heeft bij aankoop van een zaak en in dit geval een pony.

TS had de plicht om de pony na te meten en zeker gezien het feit dat TS echt geen E-pony wil.
Ook een probleem is dat er een ruime tijd overheen is gegaan.
Ook een belangrijk detail is dat er een stokmaat op papier staat die voldoet aan de D-maat en dat is er niet door verkoper op gezet neem ik aan maar door een officiele meter, verkoper mocht er van uit gaan dat dit correct was en is dus te goeder trouw geweest

Ik ben bang dat TS geen zaak heeft in deze.

P.s. onderzoeksplicht is een ruim begrip dus niet alleen onderzoek op gezondheid maar ook op dit soort zaken, verschil is trouwens ook erg groot het gaat hier niet om 1 cm maar enkele cm.

Dit denk ik dus ook. Ik vind ook niet dat je het nog kunt maken om terug te gaan naar de vorige eigenaar.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:45

Een pony kan op die leeftijd makkelijk nog een stuk groeien hoor.
Mijn pony had ik als bijna 3 jarige gekocht met een hoogte van 1.47. Uit eindelijk was ze ruim 1.55 geworden. Was ook een laatbloeier.

Natuurlijk is een d pony meer waard als een epony maar dan moet je er flink mee starten.
Je had de pony zelf moeten meten bij aankoop (keuring) dus in dit geval eigenschuld. De vorige eigenaar hebben hier niks mee te maken. Zeker als die in 2006 al voor het laatst is gekeurt.
Als je dit bij voorbaad wist is dat des te meer reden om nog een keer te keuren aangezien laatbloeiers nog tot 8/9 jaar door groeien.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:47

Jammer dat de reden van de opwinding over het feit dat ie groter is geworden niet wordt genoemd!
Ik snap nl werkelijk niet waar je je druk om maak als het verder een fijne pony is!

De hoogte van mijn paard is toch echt wel het laatste waar ik me als paarde-eigenaar druk over zou maken Scheve mond !!!
Een gezonde, lieve pony die verder doet wat jij wilt maar een paar centimeter (4 !!!!) hoger dan je gedacht had, sorry ik vind dat echt grote nonsens!
Of is er meer aan de hand met deze pony .....

Overigens kan het ook financieel wel schelen, bij onze pensionstal is de stalling voor een D pony minder dan voor een E pony (vraag me niet waarom want onze kwpner van 1.65 eet echt minder dan onze pony van 1.50 en is veel schoner, maar kost dus wel meer stalling Knipoog )!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 11:54

klassiek geval van pech hebben, in twee jaar niets gegroeit, tja ik weet niet hoor maar dat kan ook niet kloppen. tis vreselijk jammer maar elaas. Ik geloof dat ik me er maar niet zo druk om zou maken, daarnaast vind ik de instructeur van laag niveau als hij/zij zich niet wil bekommeren om een meisje wat een toekomst in de paardensport heeft, (omdat ze al kan laten zien dat ze kwaliteit heeft) omdat haar pony te groot zou zijn, ben je volgens mij geen aanwinst voor de goede instucteursclub voor de internationale ruiters. maar goed dat is mijn mening

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:33

btw wat ik me afvraag is het prijsverschil tussen een D en E echt zo groot??

Ik geloof er niets van! Ja als het om de top pony's gaat misschien wel (want een D mag wel internationaal) maar voor wie is dat van belang? bijna niemand toch?

Het grootste gedeelte van Nederland rijd toch alleen de basis, dus dan maakt het kwa prijs in mijn ogen echt niet uit. Kwaliteit zit niet in cm

Het zou trouwens wel erg leuk zijn als de topic starter ook even reageert!

Heb er echt een schurft hekel aan als mensen iets openen en nooit meer reageren!!!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:44

simodi schreef:
Jammer dat de reden van de opwinding over het feit dat ie groter is geworden niet wordt genoemd!
Ik snap nl werkelijk niet waar je je druk om maak als het verder een fijne pony is!

De hoogte van mijn paard is toch echt wel het laatste waar ik me als paarde-eigenaar druk over zou maken Scheve mond !!!
Een gezonde, lieve pony die verder doet wat jij wilt maar een paar centimeter (4 !!!!) hoger dan je gedacht had, sorry ik vind dat echt grote nonsens!

Afgod Amen!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:37

Jibbel schreef:
simodi schreef:

Afgod Amen!

Sorry hoor Haha! , maar dat krijg je als je zelf een gepensioneerd paard en eentje met hko hebt! Dan zou je al heel blij zijn met een gezond paard en kijk je niet op 4 cm meer (goed) paard Knipoog !

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:47

Nou ik zou wel als ik bij een paard zou gaan kijken en die zou 1.70 moeten zijn en ik kom daar en is net 1.66 me daar druk om maken. Maar dat komt omdat ik lang ben en ik toch een flink paard onder me wil hebben.
maar als je een pony al een half jaar hebt vind ik het belachelijk om te gaan zeuren over 4 cm. Helemaal naar de vorige eigenaar toe want die heeft daar echt geen boodschap aan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:12

Het stomme is dat die meid er schijnbaar super op past, aangezien ze niet eens door hebben gehad dat de pony groter was. Clown

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:28

ik zou juist heel graag hebben dat mijn pony nog een paar cm groter was.....maar ja die is 19 en groeit niet meer Verdrietig

ik snap best dat je een 11 jarige niet bij de e pony's mee wil laten springen,maar maakt het nou zoveel uit??
ze is alleen in de ring en hoeft alleen maar 10 cm hoger te springen....als het goed is kan ze rijden en de pony springen,anders snap ik niet echt wat je daar te zoeken hebt.

op die van mij rijd een meisje van 8 en haar zusje gaat er van de zomer mee springen(6jaar)hij is 148,dat komt ook een beetje op hetzelfde neer
ze kan ook op een shetje rijden,maar die is echt erg vervelend,dus hebben we besloten dat ze op mijne gaat,ze leren er alleen maar van!

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:33

Yinka schreef:
Waar maak je je druk om. Je hebt je pony bijna een half jaar. Je wilt haar weg doen omdat ze 4,1 cm te groot is? Heb je niet inmiddels een band met je paard?

Groot gelijk dat de oude eigenaren haar niet terug willen hebben. Na een half jaar neem je ook geen pony terug. De pony mankeert immers niks en ze hebben je niet voorgelogen.

ik sluit me hierbij aan...
als ik een paard zou verkopen en die moet ik ineens terug nemen zonder dat er iets mankeert zou ik het ook niet doen.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 19:47

exuus
heb nu het hele topic gelezen..

dus je wilt gewoon niet dat je dochter te hoog springt??
omdat je dan bang bent dat er iets met haar gebeurt, net zoals met die 26jarige vrouw??

maar je begint alleen maar 10 cm hoger, als je dan een niveau hoger moet, moet je alsnog hoger springen,
dat is dan toch net zoiets als:
je mag alleen de B springen, ik wil niet dat je hoger springt!
of zie ik dit verkeerd?
is het misschien ook de instructeur die niet wilt helpen als het een Epony is?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:01

Als mijn instructeur mij niet wilt helpen op basis van het dier dat ik heb, zoek ik zelf wel een andere. Clown

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:26

Vind het een dom argument voor die paar cm's. Maar als je hem absoluut 4 cm wil doen zakken.

-Flink rijden, goed in het zweet laten lopen
-Net laten bekappen als je hem gaat meten, liefst met dun ijzertje (wordt een cm afgetrokken)
-Erge manier die ik NOOIT zou toepassen, dorst laten lijden dan zakken ze ook sowieso.
-Zorgen dat hij héél kalm is, zeker niet opgefokt

Maar als in het papier gewoon staat dat het een D is dan mag ze er op wedstrijd wel mee starten. Zelfs al is hij nu zoveel groter.
Bij ons op nationale liepen er zelfs "ponys" mee van 1.55m Verward

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 10:32

Hier in NL dus niet. Daar moeten ze elk jaar tot hun 8e gemeten worden en kunnen zo dus in een andere categorie terecht komen. Pas als het dier op z'n 8e nog in de D zit en nog actief in de sport zit, hoeft ie niet meer gemeten te worden.
Echter kan er altijd ter plekke nog op hoogte gecontroleerd worden als men twijfelt. En als het dan niet klopt (omdat ie bv op z'n 8e ingemeten is, en dus eigelijk groter is), wordt je uitgesloten.