Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:12

Overigens: bij fysiotherapeutisch paardrijden rijden hele jonge kinderen vaak zonder cap. Fysiotherapeutisch paardrijden wordt gedaan bij kinderen met bv spasticiteit, omdat de beweging hun spieren goed losmaakt. Dit kan dan ook al met hele jonge kinderen gedaan worden (van bv een jaar of 3 / 4) met mogelijk een groeiachterstand.
Deze kinderen kunnen geen cap op: dit is simpelweg een te zware belasting voor hun nek en spieren. Maar de veiligheid wordt op een andere manier gezocht: door voor begeleiders te zorgen, waarvan er een aandacht bij het paard heeft, en de andere(n) zo dicht bij de ruiter blijft lopen dat de begeleider in geval van problemen het kind gewoon van het paard(je) kan tillen. Bij kleine kinderen is dit nog goed te doen.

Op die manier worden de risico's bijvoorbeeld heel anders verkleind: ten eerste door de onvoorspelbaarheid van het paard flink te verminderen doordat er 1 iemand is die het paard leidt en alleen maar daar mee bezig is. (Uiteraard wordt er ook een paard gezocht dat hier geschikt voor is Lachen )
En daarnaast kan de tweede begeleider (en soms loopt er aan de andere kant ook iemand, zodat er altijd een persoon vlakbij is) de persoon dus van het paard tillen of opvangen.

Hier is dus duidelijk een alternatief dat noch onbegrijpelijk is, noch onveilig. Een cap heeft hier duidelijk nadelen, en het risico kan op een andere manier flink worden verkleind. (Er blijven altijd doemscenario's over. Maar die blijven er ook met caps - je kunt geen risico's uitsluiten, hooguit beperken. En daarna... is het maar net zoals het leven loopt.)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:47

Huertecilla schreef:
Helaas zijn m.i. veel mensen te dom om situationeel onderscheid te kunnen maken en die zijn dan beter af met altijd een harde pet op Haha!
Dan nóg echter is het een keuzevrijheid en heb ik niet het recht mijn menig daarover ongevraagd te ventileren. Dát is hier het topic: dat je mag vinden wat je wil maar dat niet altijd mag ventileren. Op Bokt niet als het off-topic is en in de werkelijke wereld niet als er een beslissingvrijheid is.

hc

He, we blijven lekker bezig zo, maar goed, ik ook nog een keertje Haha! Ik betrek dit even puur op mezelf, want dat praat nog altijd het makkelijkst: Ik heb dus altijd mijn cap op, omdat ik niet de illusie heb dat mijn paard nooit zal schrikken of struikelen, of een andere vage beweging maak waardoor ik er wel eens naast zou kunnen belanden.
En natuurlijk is mijn paard de ene dag wat frisser dan de andere, maar ook al is ze zo mak als een schaap, als er een vliegtuig neerstort in het land achter mij, weet ik zeker dat ze gaat vliegen.

De vraag was volgens mij: waarom zeuren mensen als je geen cap op hebt. Nou, ik vind mezelf geen zeur, maar ik hoop er iemand mee aan het denken te krijgen. Jij hebt dat niet nodig, is ook duidelijk, je hebt je eigen mening, ik ben het er niet mee eens, maar je hebt er in ieder geval over nagedacht en je hebt er een bepaald idee over. Die jonge meisjes die hier foto's posten zonder cap, die vinden het vaak niet stoer en daarom dragen ze hem niet. Dan vind ik best dat ik daar iets over mag vragen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 09:47

PattyOosten schreef:
Huertecilla schreef:
Helaas zijn m.i. veel mensen te dom om situationeel onderscheid te kunnen maken en die zijn dan beter af met altijd een harde pet op Haha!
Dan nóg echter is het een keuzevrijheid en heb ik niet het recht mijn menig daarover ongevraagd te ventileren. Dát is hier het topic: dat je mag vinden wat je wil maar dat niet altijd mag ventileren. Op Bokt niet als het off-topic is en in de werkelijke wereld niet als er een beslissingvrijheid is.

hc

He, we blijven lekker bezig zo, maar goed, ik ook nog een keertje Haha! Ik betrek dit even puur op mezelf, want dat praat nog altijd het makkelijkst: Ik heb dus altijd mijn cap op, omdat ik niet de illusie heb dat mijn paard nooit zal schrikken of struikelen, of een andere vage beweging maak waardoor ik er wel eens naast zou kunnen belanden.
En natuurlijk is mijn paard de ene dag wat frisser dan de andere, maar ook al is ze zo mak als een schaap, als er een vliegtuig neerstort in het land achter mij, weet ik zeker dat ze gaat vliegen.

De vraag was volgens mij: waarom zeuren mensen als je geen cap op hebt. Nou, ik vind mezelf geen zeur, maar ik hoop er iemand mee aan het denken te krijgen. Jij hebt dat niet nodig, is ook duidelijk, je hebt je eigen mening, ik ben het er niet mee eens, maar je hebt er in ieder geval over nagedacht en je hebt er een bepaald idee over. Die jonge meisjes die hier foto's posten zonder cap, die vinden het vaak niet stoer en daarom dragen ze hem niet. Dan vind ik best dat ik daar iets over mag vragen.

Iets erover vrágen mag altijd en als een vraag over de cap off-topic is, dan kun je hem per PB stellen.
Wanneer je niet eerst vraagt naar de beweegredenen van de betreffende (niet-)capdrager, maar gelijk je mening geeft en iemand veroordeelt zonder kennis van iemands situatie en diens afwegingen, maar alleen op basis van een foto, dan is dat zeuren.

Verder is geen cap dragen níet hetzelfde als denken dat je niet kunt vallen. Als je weet:
hoe goed je eigen valtechniek is (dus hoe je verschillende vallen kunt breken/opvangen),
op wat voor terrein je gaat rijden (dus waar je op kunt vallen en waarover je paard zou kunnen struikelen),
langs wat voor verkeer of andere mogelijk "enge" dingen je komt (dus waar het paard van zou kunnen schrikken),
hoe snel je paard schrikt,
hoe je paard meestal reageert als het schrikt,
hoe je zelf in het zadel zit,
etc. dan kun je een redelijke inschatting maken van de kans die je hebt om te vallen en de kans die je hebt om zó te vallen dat je er hersenletsel aan zou kunnen overhouden. Je weet ook wat voor bescherming verschillende soorten caps kunnen bieden, dus je kunt zo ook inschatten wat je aan een cap zou kunnen hebben.

Je weet ook wat voor jou de nadelen zijn van de verschillende soorten caps. Sommige van die nadelen spelen meestal alleen bij een val (de extra kans op nekletsel) en andere nadelen de hele tijd dat je hem draagt (een warm hoofd, minder bewegingsvrijheid van je hoofd (en dus een verminderd gezichtsveld en een andere manier van vallen of je val opvangen), uiterlijk).
Je kunt op basis van je inschatting van de kans dat je zó valt dat je iets aan een cap zou kunnen hebben en van de nadelen van een cap, een afweging maken.

Bij de ene rit, op het ene paard, zal het voor jou gunstiger zijn om een cap te dragen, bij een andere rit, op een ander paard, is het misschien gunstiger om dat niet te doen. Dát is het maken van situationeel onderscheid. Niet zonder meer altijd een cap dragen of nooit een cap dragen, maar kijken naar de situatie en inschatten of je hem nodig hebt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 10:53

Shadow0 schreef:
Overigens: bij fysiotherapeutisch paardrijden rijden hele jonge kinderen vaak zonder cap. Fysiotherapeutisch paardrijden wordt gedaan bij kinderen met bv spasticiteit, omdat de beweging hun spieren goed losmaakt. Dit kan dan ook al met hele jonge kinderen gedaan worden (van bv een jaar of 3 / 4) met mogelijk een groeiachterstand.
Deze kinderen kunnen geen cap op: dit is simpelweg een te zware belasting voor hun nek en spieren. Maar de veiligheid wordt op een andere manier gezocht: door voor begeleiders te zorgen, waarvan er een aandacht bij het paard heeft, en de andere(n) zo dicht bij de ruiter blijft lopen dat de begeleider in geval van problemen het kind gewoon van het paard(je) kan tillen. Bij kleine kinderen is dit nog goed te doen.

Op die manier worden de risico's bijvoorbeeld heel anders verkleind: ten eerste door de onvoorspelbaarheid van het paard flink te verminderen doordat er 1 iemand is die het paard leidt en alleen maar daar mee bezig is. (Uiteraard wordt er ook een paard gezocht dat hier geschikt voor is Lachen )
En daarnaast kan de tweede begeleider (en soms loopt er aan de andere kant ook iemand, zodat er altijd een persoon vlakbij is) de persoon dus van het paard tillen of opvangen.

Hier is dus duidelijk een alternatief dat noch onbegrijpelijk is, noch onveilig. Een cap heeft hier duidelijk nadelen, en het risico kan op een andere manier flink worden verkleind. (Er blijven altijd doemscenario's over. Maar die blijven er ook met caps - je kunt geen risico's uitsluiten, hooguit beperken. En daarna... is het maar net zoals het leven loopt.)

Dit vind ik een heel ander verhaal. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Hier is heel duidelijk wel over de veiligheid van het ruitertje nagedacht die geen cap op kan. Ik heb zelf ook met fysiotherapeutische ruitertjes gewerkt en hier wordt inderdaad erg aan de veiligheid van kinderen gedacht. Er is veel begeleiding, speciale zadels, soms valhelmen die bij bepaalde kinderen geen risico geven, bodyprotectors enz enz.
Denk dat je dit echt als uitzondering moet zien er zijn veel meer 'gewone' kinderen die ook geen cap dragen of een passende en veilige valhelm. Zonder dat ouders hebben nagedacht over verdere bescherming.
Deze ouders zorgen echt niet voor 2/3 man begeleiding naast hun kind tijdens het paardrijden.
Het gaat mij echt om de ouders die de moeite niet nemen om hun kind een veilige en passende helm te geven en de moeite hebben genomen om daarover informatie op te zoeken enz. Dat vind ik een slechte zaak.

@hc. Mijn mening is dus precies dezelfde als de jouwe! Ik had inderdaad nog niet in je profiel gekeken! Heel goed dat jouw jongens zon valhelm ophebben! Ik zou dus voor mijn kinderen mocht ik ze krijgen, ook zulke helmen regelen, zoals ik al schreef

edit: ff wat punten en kommas gezet, iets makkelijker lezen Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:44

Def schreef:
Dit vind ik een heel ander verhaal.

Nee, dat is nou juist de kern: dat is het niet!

Citaat:
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Hier is heel duidelijk wel over de veiligheid van het ruitertje nagedacht die geen cap op kan.

Maar dat wil dus zeggen dat het mogelijk is Lachen Dat je daarover na kunt denken en dat je alternatieve maatregelen kunt nemen om de risico's te beperken. En dat is al reden genoeg om het heel eenzijdige oordeel 'cap is goed, zonder cap is fout' te laten varen

Citaat:
Deze ouders zorgen echt niet voor 2/3 man begeleiding naast hun kind tijdens het paardrijden.
Het gaat mij echt om de ouders die de moeite niet nemen om hun kind een veilige en passende helm te geven en de moeite hebben genomen om daarover informatie op te zoeken enz. Dat vind ik een slechte zaak.

Dan moet je dat zeggen. Het ligt niet aan de cap, het ligt aan de manier waarop sommige ouders met de veiligheid van hun kinderen omgaan.
Maar dat is iets heel anders dan vinden dat een cap altijd moet en ook genoeg is om van paardrijden ineens een veilige sport te maken. En je moet de ouders die wel nadenken over de veiligheid en daarin een zorgvuldige afweging maken (zelfs als die anders is dan de jouwe) daarin wel het respect gunnen dat ze dit gedaan hebben.

Het is het zwartwitte waar ik hier tegen protesteer. Dit soort dingen zijn niet zwartwit. Ze vallen op een zeer genuanceerde schaal van hoge risico's tot behoorlijk lage risico's, en er is niet 1 lijn te trekken waarop je iedereen zonder meer kunt beoordelen.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:14

@HC: je hebt foto's van MET hoedje en foto's ZONDER hoedje. Wat is nu precies de reden om het dan wel te doen en dan niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:24

Shadow0 schreef:
Def schreef:
Dit vind ik een heel ander verhaal.

Nee, dat is nou juist de kern: dat is het niet!

ROFL OK dan!

Wie goed opgelet heeft heeft ook gezien dat mijn kleine man met de voeten in veilige korven zit en klittenband om de enkels en stijgbeugelriem heeft.
Op andere momenten zitten ze zonder zadel.
Soms met één oplettende begeleider, soms met twee.
Het is niet zwart-wit.

Het grote probleem is dat de moraalriders het begríp niet hebben en dus heeft discussiëren geen zin. Dit topic is een erg goed voorbeeld want het gaat hier niet om de zin of onzin van een valhelm te paard. Ook zijn verschillende van de genuanceerd denkers hier wél gebruikers van valhelmen want daar gaat het niet om.
De crux is dat het wel/niet dragen een vrije beslissing is en een ander daar niet zomaar altijd wat over te zeggen heeft, dan in de rechten van een ander treedt.
Mbt de valhelm heeft niemand het recht daar ongevraagd wat peroonlijk geadresseerds over te zeggen en ook geen recht op antwoord of uitleg. Je hebt recht op jouw mening, de plicht je te informeren voor je wat roept en niet het recht altijd maar alles te roepen.
Juist het kleindenken veroorzaakt die bemoeizucht Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:04

Shalbo schreef:
@HC: je hebt foto's van MET hoedje en foto's ZONDER hoedje. Wat is nu precies de reden om het dan wel te doen en dan niet?

Hoewel dat jou niets aan gaat en het niet mijn plicht is daarop te antwoorden en ik de zekerheid heb dat op om het even welk antwoord moraalridders wat op te merken zullen menen te moeten hebben, is het wellicht voor íemand verhelderend dus daarom neem ik toch welwillend de moeite je wat uit te proberen te leggen.

De som van kans x gevolg in combinatie met andere maatregelen Pling

Ik rij ook wel eens met harde scheenknie-beschermers, soms een harde rugbeschermer, soms een harde motoX-torso beschermer incl. armbeschermers.
Soms in een armloos hemdje.

In principe zijn kans x gevolg leidend doch soms is er een extern belang wat de beslissingsbalans iets verschuift.
Zo komt met motoX-pak aan en integraalhelm op in het zadel niet direct het idee bij een leek over dat mijn hengst een schatje is Knipoog
Om de acceptatiegraad voor het hem optomingloos rijden te vergroten rij ik in een fraai pak door het dorp en groet ik met mijn bevederde hoed Haha!
Als ik een ruigrit ga maken met hem doe ik de complete crossoutfit aan.
Meestal maak ik voor ons beider lol beleerritten en afhankelijk van wanneer waarheen met simpele helm of met comfie hoed.

De crux van dit topic is dat het niet aan de derde is om daarover een mening aan mij persoonlijk te verkondigen.
Ik maak míjn afweging, hou me aan de regels en niemand heeft het recht zich er verder mee te bemoeien. Zó simpel is het Haha!

Sommige paardhouders vinden ook dat je altíjd een helm op en veiligheidsschoenen aan moet als je met paarden bezig bent. Dat staat ook in veel boeken.
Paard borstelen, helm op. Paard uit de wei halen, helm op. Prima, doch dat is een persóónlijke afweging.
Ík bekijk het heel anders. Een paard is een groot beest en daardoor potentieel gevaarlijk voor de mens. Ik vind dat je daarom inherent veilig bezig moet zijn: het paard opvoeden en je risicomijdend gedragen.
Bijvoorbeeld:
- ik pak de singel met mijn linkerschouder tegen het paard met mijn linkerhand onder het paard door aan: dan kán ik niets in mijn gezicht krijgen.
- mijn paard staat daarbij níet vast, wéét dat, dus hoeft nooit in paniekstand
Dan hoéf je geen helm of schoenen met stalen neuzen op/aan.

Heel simpel gesteld: als je het paard netjes opvoedt geeft het je niet doelbewust een schop en als je er niet achter gaat staan kan je die ook niet per ongeluk krijgen. Heb je geen harnas nodig Haha!

Gelukkig is het allemaal niet verplicht noch verboden. Niemand wordt tegengehouden een helm op te zetten of een harnas aan te trekken. Ík voed echter liever mijn paarden (en zoon) op Cool

http://www.mijnalbum.nl/Foto-88ORVR7G.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TMRMNEZF.jpg

en daar mag iedereen wat dan ook van vinden doch niet altijd alles overal over roepen Pling

hc

p.s. ik had van de week een gesprek met een goede vriendin. Die merkte op dat ze wellicht in het donker met haar paard wandelend als vrouw een risico neemt maar dat ze niet zó wenst te leven dat ze zich daar druk over moet maken. Voor haar is dat kwaliteit van leven.
Dat vind ik een treffend en toepasselijk voorbeeld.
Ík wens gezellig en vol vertrouwen met mijn paarden om te gaan en niet met een harnas aan.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JOZVSZCT.jpg

Deze foto is voor de doordenkers Haha!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:04

cavaletti schreef:
Misschien zeuren wij zo over het dragen van een cap, Omdat je zonder cap NIET verzekert bent. Wat betekent dat als jij zonder cap rijdt, en schade veroorzaakt, WIJ de brave belastingbetaler daar financieel weer voor op kunnen draaien. Persoonlijk intresseert het me niet als iemand zo dom is zonder cap te rijden en van het paard flikkert. het gaat meer om hetgeen je er anderen mee opzadelt.

Slaat nergens op cap is niet verplicht.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:08

Ziektekosten betalen we allemaal aan mee dus ik kom ook nog eens op voor mijn eigen geld Knipoog
[/quote]

Vind het een beetje onzin, als mij wat gebeurd, betaal nog steeds maandelijks mijn eigen ziekenfonds hoor.[/quote] '

Als ik nooit aanspraak maak op m'n verzekering en jij wel omdat je met ernstig hersenletsel in het zh komt, dan betaal ik toch echt wel een deel van de kosten hoor!
Jij kan nooit je hele ziekenhuis verblijf betalen met dat geld wat jij aan ziekenfonds betaald...[/quote]

Precies helemaal mee eens, maar ja sommigen hier...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 14:56

avaluna schreef:
Ziektekosten betalen we allemaal aan mee dus ik kom ook nog eens op voor mijn eigen geld Knipoog

Vind het een beetje onzin, als mij wat gebeurd, betaal nog steeds maandelijks mijn eigen ziekenfonds hoor.[/quote] '

Als ik nooit aanspraak maak op m'n verzekering en jij wel omdat je met ernstig hersenletsel in het zh komt, dan betaal ik toch echt wel een deel van de kosten hoor!
Jij kan nooit je hele ziekenhuis verblijf betalen met dat geld wat jij aan ziekenfonds betaald...[/quote]

Precies helemaal mee eens, maar ja sommigen hier...[/quote]

Nou ja word echt fraai hier, ben 34 en nog nooit bij de dokter of in het ziekenhuis door paarden gekomen loop 28 jaar bij paarden rond
in die tijd had ik ook een schop kunnen krijgen of weet ik wat.
Als jullie er een keer afvallen nek,been,rug of weet ik veel breken zeg ik toch ook niet oliebol betaal ik wel aan mee, nee dat kan gebeuren.
En denk op dat moment echt niet of ik wel of niet voor iemand anders betaal.
En nog steeds is een cap NIET verplicht en draag hem ook nog steeds niet, zoals eerder gezegt als ik mijn andere jonge paard ga inrijden
zal ik hem wel opzetten, maar dat is gewoon je eigen risico inschatten.
Dat iemand advies wil geven van je kunt hem beter wel opzetten, dat mag maar bericht na bericht pffffffffff zoals ik dat hier welleens voorbij
zie komen vind ik te ver gaan.

DaisyFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:01

In princiepe heb ik er niets op tegen als mensen zonder cap rijden. Het is idd je eigen risico en als je verkeerd terecht komt mét cap kun je nog je nek breken...

Echter laatst in de les reed mijn instructrice ook een keer mee. Zij had geen cap op! In dit geval vind ik het wél onverantwoordelijk! Je hebt toch een voorbeeldfunctie!? Het was ook een fris springerig paardje, dat kon je zo zien. Als je rijles in een auto krijgt zit je toch ook raar te kijken als jij je gordel om moet doen en je rij-instructeur zit zonder!?!

ijong17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:41

Dom en onverantwoord, wacht maar tot je met een dwarslezie in een rolstoel zit, dan praat je wel anders. Op een motor ga je toch ook niet zonder helm zitten. En het heeft niks te maken met wel of niet goed kunnen rijden, zelfs Anky kan van d'r paard vallen, een paard is onberekenbaar, daar moet je altijd rekening mee houden.

Ingrid

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:44

Mensen redeneren gewoon van: als het niet verplicht is dan doe ik het ook niet.
Voor mij geeft dat een verklaring, waarom men geen cap hoeft te dragen. Want waarvoor is de cap ook al weer bestemd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:53

DaisyFlower schreef:
Je hebt toch een voorbeeldfunctie!? ...Als je rijles in een auto krijgt zit je toch ook raar te kijken als jij je gordel om moet doen en je rij-instructeur zit zonder!?!

Alleen als het op die betreffende rijschool een verplichtende bijzondere bepaling is.
In de auto is het wéttelijk verplicht Pling

Wanneer er geen verplichting zou zijn en het een les aan minderjarigen betreft is het pedagogisch verstandig het wél te doen omdat niet alle kinderen kunnen differentieëren.
Béter zou het zijn die kinderen te leren wel te differentieëren; dan worden het volwassen die dat kunnen ROFL

hc

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:55

@ HC:

Ik denk allereerst dat je zult moeten proberen om je taal te vereenvoudigen. Je spreekt echt heel mooi en ik kan je goed volgen, maar ik denk dat dat voor de meeste niet het geval is. Dat is zonde, want dat beperkt de discussie wel tot degene die het niveau kunnen volgen en dat kan van een openbaar forum nooit de bedoeling zijn.

Ten tweede vind ik het een beetje vreemd dat je zegt dat het mij niets aangaat waarom je wel of niet een cap zou dragen. Dit vind ik raar, want je reageert toch in dit toppic? Dan vind ik het niet vreemd dat je zo'n vraag krijgt, want het gaat immers om de beweegredenen van mensen om wel of niet een cap te dragen.

Met je punt over harnas/harnasloos door het leven gaan en de opmerking van je vriendin kan ik me enigzins in vinden. Je bent volwassen genoeg om zelf risico's in te schatten en daarnaar te handelen (of - zoals je zelf zegt:
De som van kans x gevolg in combinatie met andere maatregelen). Ik blijf bij mijn punt dat ik het toch voor je kind niet verantwoord vindt. Dit is mijn mening, en helaas denken we daar op dat punt anders over. Maar dat is niet erg. Als iedereen hetzelfde zou denken zou het wel erg saai worden allemaal...

@iedereen:
Waarom is een cap eigenlijk niet wettelijk verplicht zoals een brommerhelm of een autogordel?

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:03

Het is onverantwoord en je zadeld Knipoog de mensen in je omgeving met een hoop ellende op als er iets met je gebeurd.
Vroeger reed ik ook nooit met cap en nu merk ik niet eens meer dat ik hem op heb.
Je went eraan!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:16

ijong17 schreef:
Dom en onverantwoord, .... zelfs Anky kan van d'r paard vallen, een paard is onberekenbaar, daar moet je altijd rekening mee houden.

Ik neem aan dat je dat dus ´dom en onverantwoord´ roept als je op de tribune zit en Anky een kür rijdt?!

Overigens is Anky voor sommigen een schoolvoorbeeld van hoe het níet moet mbt paard beleren/ zadelvaste zit en dat zij wel eens van haar stuiterende paard klettert dáárvan een voorbeeld Haha!

Dat is echter allemaal wéér niet het topic. Het gaat er niet om of die valhelm wel of niet zibvol of verstandig is. De bovenwettelijke bemoeizicht van moraalridders is het topic Pling

Ik zal eens een andere stelling in het kippenhok gooien: De kans dat iemand geen paard hoort te rijden is rechtevenredig met de maten van bovenwettelijke bemoeizucht naar anderen over het dragen van een valhelm.
De onderbouwing van mijn stelling:
- als je niet situationeel afhankelijk kan denken hoor je niet op een paard
- als je denkt dat een paard een onvoorspelbaar vluchtdier is hoor je niet op een paard
- als je geen relativerend begríp van paardrijden hebt hoor je niet op een paard

Whoosh!

Dan nu mijn voornemen voor 2008:
- GELIJK de rode knop voor iedereen die off-topic over de valhelm begint

In de werelijke werel heb ik er NUL problemen mee hier. Aan míj wordt juist wel eens gevraagd (héél keurig en daadwerkelijk belangstellend trouwens) waarom ik soms wél een valhelm op heb Go jij! Go jij!
In NL zou ik waarschijnlijk daarover nog een tweede voornemen hebben Duivel maar dat is een slecht en schokkend voorbeeld voor de meelezende minder- en meerjarige pennies dus autocensureer ik.
hc

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:18

Inderdaad Shir89, je went aan het dragen van een cap. Waar je echter niet aan gewend raakt, tenminste, ik niet, is een hersenbeschadiging Knipoog

Ik raak niet gewend aan ziekenhuisopnames, medicijnen, "trekken" van de overheid, afhankelijk zijn van anderen, mezelf minderwaardig voelen, altijd moe zijn, depressief worden omdat mijn leven nooit meer zal zijn wat het was...... dat went nooit

En allemaal omdat ik net zo dacht als velen: Mij gebeurt dat niet....

Nou ja, volgens HC ben ik niet waardig om paard te rijden klaarblijkelijk *knap dat hij dat vanachter zijn compu kan beoordelen* want anders was dit nooit gebeurd en alle anderen hebben hun oordeel ook al klaar.

Algoed, imo is er slechts sprake van dikke vette pech in combinatie met iemand die te arrogant was om in te zien dat ruim 25 jaar rij-ervaring niet voldoende hoeft te zijn om een val met verregaande gevolgen te kunnen voorkomen. Ik draag de gevolgen ja, maar is het nu zo gek dat ik misselijk word als ik mensen zonder cap zie rijden en die er laconiek over doen?????

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:28

Shalbo schreef:
het gaat immers om de beweegredenen van mensen om wel of niet een cap te dragen.

Nee, daar gaat het helemaal NIET om.

Het is niet verplicht een valhelm te dragen en beslissingsbevoegde ruiters mogen daarover zelf beslissien.
Waarom vinden sommigen dat ze het recht hebben daarover een persoonlijk gericht waardeoordeel te uiten? Waarom vinden sommigen dat ze het recht hebben een ander een bovenwettelijke norm op te leggen?
Dát is het topic.

Jij stelt verder een ándere vraag; nl. waarom het wettelijk niet verplicht is.
Daar is wel een antwoord op en bovendien een ontnuchterend relativerend antwoord. Twee antwoorden zelfs.

1. Voor de sámenleving heeft het meer belang zichzelf te beschermen en het paardrijden op de openbare weg te verbieden dan de ruiterij te verplichten zichzelf te beschermen Vork

2. De valhelm is voor de wetgever een punt wat de sector zelf moet regelen: vérreweg de meeste ongevallen waarbij een valhelm letsel zou beperken vinden op privé-terrein plaats Pling Het enige wat de overheid hieraan kan doen is het paardrijden helemaal verbieden.

hc

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:35

Huertecilla schreef:
Ik zal eens een andere stelling in het kippenhok gooien: De kans dat iemand geen paard hoort te rijden is rechtevenredig met de maten van bovenwettelijke bemoeizucht naar anderen over het dragen van een valhelm.
De onderbouwing van mijn stelling:
- als je niet situationeel afhankelijk kan denken hoor je niet op een paard
- als je denkt dat een paard een onvoorspelbaar vluchtdier is hoor je niet op een paard
- als je geen relativerend begríp van paardrijden hebt hoor je niet op een paard
hc

En jou zoontje van een jaar of vijf(?) heeft dit relativerend begrip? Kom nou toch. Toen ik als vijfjarige op een shetje stapte kon ik die woorden nog niet eens uitspreken, laat staan dat ik relativerend begrip op kon brengen Clown . Ik vond het gewoon lieve beestjes. En ja, ik had een ouderwets capje op.
Een paard is in sommige situaties wel een vluchtdier. Ze reageren instinctief. Ik zit vlak naast Schiphol, en als ik lekker aan het rijden ben, en er crasht een vliegtuig, weet ik zeker dat we aan de haal gaan, natuurlijk ook omdat IK daar zelf van schrik, maar wie niet? Heb jij nou echt het idee dat jou paard in die situatie braaf op de plaats blijft?

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:38

Ik heb altijd geleerd dat je een mening dient te onderbouwen met argumenten. Ik citeer uit de begintoppic: "Wat vinden jullie hiervan?" ("hiervan" slaat terug op het rijden zonder cap). De mening die iemand heeft (goed/slecht om te rijden met cap) wordt onderbouwd met argumenten; in dit geval beweegredenen waaróm iemand dit vindt. Het is dus zeker wel waar het over gaat in dit toppic.

Overigens snap ik je uitleg wel over de wettelijke verplichting. Duidelijk. Stom eigenlijk dat je op eigen terrein bij wijze van spreken mag doen en laten wat je wilt.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:39

Citaat:
Ik zal erop blijven hameren. Is mijn goed recht.

Ziektekosten betalen we allemaal aan mee dus ik kom ook nog eens op voor mijn eigen geld

Jij kan nooit je hele ziekenhuis verblijf betalen met dat geld wat jij aan ziekenfonds betaald...

Rook je, of rijd je zonder bodyprotector (op je profiel te zien dat je er geen draagt Duivel )? Je kunt je rug of je nek ook breken en daardoor aanspraak moeten maken op je ziekten kosten, of longkanker krijgen door roken of vertoon je misschien ander ongezond gedrag waardoor je eens in het ziekenhuis zou kunnen belanden? Als ik dan ondertussen nog geen hoofdletsel heb opgelopen met het rijden zonder cap (en nu ook nog bitloos Haha! ) ed, dan betaal ik wel mooi mee aan jouw ziekenhuisopname volgens jouw opinie. Vind het allemaal een beetje te ver gaan met de overbetutteling in Nederland en het afnemen van ieders eigen verantwoordelijkheid. Waar zijn we in godsnaam mee bezig?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:47

PattyOosten schreef:
En jou zoontje van een jaar of vijf(?) heeft dit relativerend begrip?

Daarom rijdt hij niet zelfstandig paard Haha!

Citaat:
Heb jij nou echt het idee dat jou paard in die situatie braaf op de plaats blijft?

Soort van ja.
Mijn paard mag schrikken; dat is een normale reflex.
Mijn paard mag NIET besluiten om te vluchten; dat is gedrág. Na de eerste schrik zal het vervolgens naar mijn beslissing als grote roerganger luisteren ja. Dat is opvoeden.

Mocht er een escalatie-risico zijn zonder opendeur-mogelijkheid, dan stap je AF. Je hoort nl. altijd en overal vlot en veilig van twee kanten van je paard af te kunnen.
Verder lig ik er niet gelijk af als mijn paard een schrikmeter opzij spingt. Als je fysiek niet capabel of vaardig bent hoor je niet buiten de bak.

Enneh... als de hemel naar beneden komt zijn we allemaal dood Slim

hc

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 16:53

Huertecilla schreef:
PattyOosten schreef:
En jou zoontje van een jaar of vijf(?) heeft dit relativerend begrip?

Daarom rijdt hij niet zelfstandig paard Haha!

hc

Nee?
Afbeelding