Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:48

KiWiKo schreef:
Glad....... hmzzz glad is toch niet goed???

Geintjuh

Nog zo'n slimmerik!! Knipoog Beetje lachen mag idd wel even tussendoor... al die ernstige berichten.....

Repeat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:50

Whaha inderdaad Tong uitsteken ik heb er echt nooit van gehoord dat het verboden word die snorharen af te scheren Bloos

dewy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:28

ik doe het meestal een beetje meestal heeft dewy kleinen stekeltjes de neus

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:32

dewy007 schreef:
ik doe het meestal een beetje meestal heeft dewy kleinen stekeltjes de neus

Sorry, even offtopic: prachtige pony zeg!!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:57

Er wordt buiten wel gegallopeerd en gedraafd door ons hoor, ook ritjes van twee uur en nee daar zweten ze niet bij. Overigens moet ik wel veel stappen langs de weg.
En verder rijd ik altijd in de buitenbak in weer en wind. De tastharen scheer ik niet af, meneer zit daar lekker dun in de vacht dus waarom zou ik. En de oren scheer ik niet uit, ook zomers niet, die haren zijn me belangrijk.
De reden dat ik scheer is omdat hij stiknat wordt door het werk zonder gebrek aan conditie overigens, en slecht opdroogt. Hij gaat een uur na het rijden de weide op voor een uurtje of vijf en ja ook in weer en wind met een deken op en hij vind het prima.
Sommige paarden kunnen nu eenmaal geen beertje blijven wil je ze gezond houden.#
Je moet soms verder denken dan het uiterlijk van het paard.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 07:41

Kafue schreef:
Er wordt buiten wel gegallopeerd en gedraafd door ons hoor, ook ritjes van twee uur en nee daar zweten ze niet bij. Overigens moet ik wel veel stappen langs de weg.

Sommige paarden kunnen nu eenmaal geen beertje blijven wil je ze gezond houden.#
Je moet soms verder denken dan het uiterlijk van het paard.

OK, met dat laatste ben ik het wel eens (hoewel het feit of het paard geschoren moet worden natuurlijk gewoon bepaald wordt door het gebruik), maar dat heeft niks te maken met tastharen.

Off topic en over het buitenrijden:
Het lijkt er echt op of veel 'sportmensen' menen dat bosritten alleen maar relaxte ontspanning zien voor het paard! En dat is dus echt kul! Nogmaals, ik nodig iedereen uit een vlotte rit van een aantal uur en een flink aantal kilometers in de prachtige omgeving hier te komen maken, of zich eens in te schrijven voor een endurancewedstrijd.
Het is overigens ook een heel andere instelling om te zeggen: 'er wordt buiten wel gedraafd en gegeloppeerd', of: 'er wordt voornamelijk gedraafd en gegeloppeerd, en alleen gestapt op de paden waar dat vanwege de bodem aan te bevelen is'.
Het terrein speelt trouwens ook een grote rol: ga anders eens rijden in de Veluwezoom met z'n heuvels en zware zand, dan zul je echt anders denken over het 'simpele' boscrossen' (niet jouw woorden, Kafue, maar ik proef bij jou, en bij enige anderen een soort neerkijken op buitenrijden); je paard zal flink spierpijn hebben de volgende dag als hij dit niet gewend is.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 07:44

weet niet of het zo is,.. zou wel goede zet zijn!

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:05

bij ons op stal gaat ook alles eraf..oren,tastharen, baard bij de kaak, voetjes
worden opgeschoren.
verder zitten ze bij ons allemaal heel glad in het haar, dus helemaal scheren
is niet nodig

maar ik vind het dus niet zielig. paarden kunnen zich er goed mee redden
en kan me dan ook niet voorstellen dat het verboden zou worden.

en ja,die van ons lopen ook elke dag in de wei. als het even kan met een maatje,
maar dan moet het wel verantwoord zijn...

laten ze zich dan eerst maar eens bezig houden met meer dieronvriendelijke
praktijken die op wedstrijden voorkomen...

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:30

Als het goed is gaat dit wel gebeuren uiteindelijk. In de stamboekvergaderingen wordt men er al op attent gemaakt dat het scheren van oor, been, oog en neusharen niet meer toegestaan zal zijn binnenkort. Waarschijnlijk wordt dit ook doorgevoerd in de sport. Op welke termijn dit zal zijn is nog niet helemaal bekend, maar het op zn vroegst 2010 horen vallen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:38

flora schreef:
en ja,die van ons lopen ook elke dag in de wei. als het even kan met een maatje,
maar dan moet het wel verantwoord zijn...

laten ze zich dan eerst maar eens bezig houden met meer dieronvriendelijke
praktijken die op wedstrijden voorkomen...

dus ook heel vaak zonder maatje....

en in de box kunnen de paarden elkaar ook al niet krauwelen neem ik aan.

Ik vind dat echt niet kunnen. Een paard moet elke dag lichamelijk contact kunnen hebben met een soortgenoot en dat is niet 'snuffelen door de tralies' Boos!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:57

indd hoezo als het even kan?? paarden zijn kudde dieren gaat bijna altijd goed als je ze maar ruimte geeft!!

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:00

ook ik heb hier in de wandelgangen van gehoord, maar zolang er niets officieel is.......

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:34

Ik heb het ook gelezen, het is een advies/voorstel en het gaat zeker nog niet in. Er staat wat in de Nota van Dier en Welzijn. Overigens zou ik het alleen maar goed vinden. Tastharen en welke soort beharing dan ook zit er niet voor niks. Echter kan ik mij wel voorstellen als paard een gigantische baard heeft dat je het iets fatsoeneerd en daar kan ik ook weer niet op tegen zijn (deed ik vroeger ook toen ik wedstrijd reed), dus zeker niet helemaal afknippen. Scheren van het paard. Tja, in principe ben ik daar ook op tegen, maar ik kan mijn voorstellen als je veel traint en je een teddy beer hebt dat je niet anders kan. Ik zelf scheer mijn paard nooit. Zij heeft dan ook geen super dikke vacht, wordt wel eens nat, maar dat valt droog te stappen. Mijn beestje loopt ook gewoon lekker in de wei en heeft haar vacht nodig. Zeker nu!

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:37

ELpatcho schreef:
indd hoezo als het even kan?? paarden zijn kudde dieren gaat bijna altijd goed als je ze maar ruimte geeft!!

misschien omdat onze paarden niet allemaal even lief zijn? gaan lopen vechten en
het dus onverantwoord is om ze bij elkaar in de wei te zetten? of je hebt een jager
dat er net zolang achteraan zit dat het andere dier geen rust heeft?
het risico is gewoon te groot...
van de zomer hebben we het weer even geprobeerd. een paard hebben we met schrammen
en een dik been weer van de wei kunnen plukken.
dank je de koekoek dus, dan maar apart.

ze hebben over de omheining heen wel gewoon contact. in de stal is een gedeelte trailies
dus ze kunnen wel ruiken, maar aanraken/kroelen dus niet.

overigens staan ze niet allemaal alleen. een paar staan wel bij elkaar en dat gaat wel goed Knipoog

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:55

Nou ik ben blij dat de mijne wel lekker buiten staat. Mijn vorige paardje was ook moeilijk met andere paarden die schopte,beet, joeg andere paarden op, daarom kon hij ook niet bij andere paarden in de wei. Niemand wilde hem erbij. Echter ik ging toen verhuizen met mijn paardje naar een andere boerderij. Deze boer durfde het wel aan met mijn paardje. Hij zei: "ach meid, hier hebben ze de ruimte en geven we de paardjes een kans". Het is even heftig geweest, maar daarna had mijn paardje een vriendinnetje. Mijn paard is hier zo erg van opgeknapt, daarna was het nooit meer een probleem om mijn paard bij een andere paarden te zetten. Moet wel zeggen dat de paarden dan echt veel ruimte moeten hebben hoor. De meeste paarden weilanden die ik zie vind ik te klein en zijn niet geschikt voor wat moeilijkere paarden bij elkaar.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:04

flora schreef:
[
van de zomer hebben we het weer even geprobeerd. een paard hebben we met schrammen

Zoiets heeft ook tijd nodig.
Klappen zullen er bijna altijd wel vallen als je vreemde paarden bij elkaar zet, tja, dat hoort er bij. Mijn pony heeft ook een joekel van een schiefel opgelopen deze zomer door de trap van een andere pony, maar dat zal voor mij nooit een reden zijn om haar dan maar alleen te zetten. Maar da's mijn mening: paard=kuddedier.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:12

VeerenAshley schreef:
flora schreef:
[

Zoiets heeft ook tijd nodig.
Klappen zullen er bijna altijd wel vallen als je vreemde paarden bij elkaar zet, tja, dat hoort er bij. Mijn pony heeft ook een joekel van een schiefel opgelopen deze zomer door de trap van een andere pony, maar dat zal voor mij nooit een reden zijn om haar dan maar alleen te zetten. Maar da's mijn mening: paard=kuddedier.

ik ben het met je eens dat een paard een kuddedier is. maar er zijn uitzonderingen en
geloof dat wij er een op stal hebben staan. die van mij valt zichzelf zelfs aan in de spiegel Clown
komt nog bij dat wij het meerdere malen hebben geprobeerd. ook de vorige stal, maar
telkens hetzelfde verhaal.

dan hak je op een gegeven moment de knoop maar door en moet hij maar apart, maar nog
wel over de omheining contact met andere paarden kunnen hebben

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:27

Doordat wij mensen steeds maar rommelen met kuddes, krijgen veel paarden geen kans om hechte vriendschappen te sluiten. Daarom ben ik heel erg blij dat die van mij in een stabiele kudde staat. Ja, er komen er in de zomer nog wel een paar bij, maar het clubje wat het hele jaar door buiten staat, blijft intact. Dat zie je ook in de hechte relaties onderling Lachen . Mijn paard moest destijds ook ergens doorheen om zijn plekje te verwerven (gelukkig is hij wel assertief), zeker aangezien hij toen de jongste was (2 jaar), maar inmiddels is hij de directeur van de kudde, geloof ik. Clown Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:38

Nadya schreef:
Mijn paard moest destijds ook ergens doorheen om zijn plekje te verwerven (gelukkig is hij wel assertief), zeker aangezien hij toen de jongste was (2 jaar), maar inmiddels is hij de directeur van de kudde, geloof ik. Clown Haha!

Nou, dat assertieve kan ook problemen geven. Ik heb ook geen doetje, vandaar de schiefel...Zij stond met een stel Ijslanders in de wei waar ze dus echt niet mee kon opschieten, en dit mondde dus uit in een echte vechtpartij. Dit had ik nog nooit gezien: echt kont tegen elkaar en zo hard mogelijk trappen. En maar doorgaan en doorgaan!

Dus ik snap ook wel (inmiddels Bloos ) dat je niet zomaar elk paard bij elkaar in de wei kunt zetten, maar zoek dan een onderdaniger vriendje voor zo'n dominante.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:48

Ik heb ooit een jonge Shetlander gehad, die de eerste week weggestuurd werd en dan ook echt geisoleerd stond van de rest en dat was echt niet leuk om te zien. Dus ik ben blij dat mijn grotere paardje lekker assertief is en zichzelf goed verdedigt. Knipoog

Maar ik snap dat het ook problemen kan geven, maar dan heb je het over aanvallende paarden. Ik had het over een paard, wat trapt als hij getrapt wordt. Dat zie ik persoonlijk liever dan dat 'ie weggejaagd wordt. Overigens duurde dat gedoe nooit lang, na een paar dagen zag je de rust weerkeren in de kudde. Ze moeten gewoon de rangorde weer even bepalen en dan is het meestal rustig. Daarom ben ik ook geen voorstander van al dat gerommel wat wij mensen doen met een kudde.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:53

Nadya schreef:
Overigens duurde dat gedoe nooit lang, na een paar dagen zag je de rust weerkeren in de kudde. Ze moeten gewoon de rangorde weer even bepalen en dan is het meestal rustig. Daarom ben ik ook geen voorstander van al dat gerommel wat wij mensen doen met een kudde.

Dat is inderdaad de normale gang van zaken: na een paar dagen weer rust in de kudde. Die van mij had zich na 3 maanden er nog steeds niet bij neergelegd zat ze niet de baas was in de wei (of de andere paarden wilden niet zien dat zij dat wél was).

En gerommel met groepen geeft inderdaad onrust, maar kan juist óók zorgen voor sociale paarden die vreemde paarden makkelijk opnemen in de groep.

Nou ja, dit is allemaal erg off-topic, geloof ik. Het ging over tastharen, en daar zijn wij het zeker over eens: laten zitten die hap!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:57

Mijn vorige paard was heel dominant, heeft een andere pony zo hard geslagen dat hij nooit meer geschikt was als rijpony. Overigens hadden ze hem tegen mijn uitdrukkelijke instructies in bij die pony gezet, volgens hun kon het wel en ik had al gezegd dat de mijne echt niet bij andere paarden kon. Eigen schuld dikke bult, maar toch was het heel rot.
Mijn nieuwe is onderdanig maar daar loop ik geen enkel risico mee. Als deze kreupel raakt vind ik nooit meer zo'n paard.
Bovendien heb ik gewoon geen zin in dat gelazer met om de zoveel weken een kreupel paard.
Bij ons op stal staan ze in een vaste groep maar er wordt toch heel wat afgevochten en gestoeid. Paard van een vriendin van me (ze is nu weg) heeft in de 9 maanden dat ze er stond, 3 maanden GEEN kreupel paard gehad. Zelfs met 1 ander paard (verschillende combi's geprobeerd), dreven ze haar nog in een hoek en ramden er zo hard op in dat we in allerijl de paarden uit de paddock hebben gehaald.
Paarden samen is leuk voor als je een gigantisch grasland hebt waar je paard zoals in het wild echt ruim afstand kan nemen als er ruzie is. Mijne snuffelt maar over de draad hoor (en daar heeft ie totaal geen interesse in, hij zoekt nooit toenadering tot de paarden er naast).

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:05

Nadya schreef:
Doordat wij mensen steeds maar rommelen met kuddes, krijgen veel paarden geen kans om hechte vriendschappen te sluiten. Daarom ben ik heel erg blij dat die van mij in een stabiele kudde staat. Ja, er komen er in de zomer nog wel een paar bij, maar het clubje wat het hele jaar door buiten staat, blijft intact. Dat zie je ook in de hechte relaties onderling Lachen . Mijn paard moest destijds ook ergens doorheen om zijn plekje te verwerven (gelukkig is hij wel assertief), zeker aangezien hij toen de jongste was (2 jaar), maar inmiddels is hij de directeur van de kudde, geloof ik. Clown Haha!

Je hebt t nou eenmaal niet altijd voor t zeggen. Als je 1 paard hebt die op de wei mag heb je geen inspraak of je buurman ook altijd blijft staan op dezelfde stal. Er si nou eenmaal regelmatig een wisseling van mensen met paarden op de gemiddelde stal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:16

sandr0 schreef:
Je hebt t nou eenmaal niet altijd voor t zeggen. Als je 1 paard hebt die op de wei mag heb je geen inspraak of je buurman ook altijd blijft staan op dezelfde stal. Er si nou eenmaal regelmatig een wisseling van mensen met paarden op de gemiddelde stal.

Ik weet dat je het niet altijd voor het zeggen hebt, hoor. Knipoog
Maar IK ben er gewoon geen voorstander van en ben blij dat ik een redelijk stabiele kudde voor mijn paard heb gevonden. (Bij ons komen er in de zomer ook vaak 'zomerweidegangers' bij en daar ben ik ook niet altijd blij mee, want het geeft teveel onrust bij de paarden. Gelukkig staan ze meestal in andere weides, maar afgelopen jaar hadden we zoveel paarden extra in de zomer, dat het wel even moest).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:36

Jullie hebben gelijk, op 12 hectare gaat het meestal wel goed als er een nieuwe bijkomt, maar als je dat in een paddock probeert dan heb je de poppen aan het dansen. En als ze dan allemaal hun tastharen nog hebben dan houden ze teminste een haarlengte afstand voordat ze gaan meppen. Clown Clown