Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:29

nickyu schreef:
het is voor het paard vele malen prettiger / minder belastend om dmv een opstap

Ja en? Schrijf ik van niet?
De crux is dat als je het niet soepel en vlot kán je daarvoor niet soepel en vlot genoeg bént. Dat is in het zadel minder goed dan wel.
Zoals ík dat zie is soepel en gecoördineerd net zo belangrijk voor het welzijn onder het zadel als het gewicht.
Zoals ík dat zie is dat op- en afstappen een heerlijke scherprechter.

Dat je met (correct gebruik van!!!) een opstapje het paard nog minder belast is helder.

hc

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:38

griziyr schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik zou geloof ik omdraaien en een andere manege zoeken.... No Cheer

Dat begrijp ik niet.
Waarom mogen maneges geen bovengrens stellen aan een ruitergewicht?
Die paarden lopen meerdere uren per dag en meestal niet alleen onder perfect meezittende ruiters.
Bij veel maneges draait het maar om één ding. Geld, geld!
Blijkbaar zijn er nog maneges die het proberen ook te denken aan het paardenbelang.

Het doet me goed te lezen dat er maneges zijn die een bovengrens hebben, als ik op een manege zou gaan rijden dan is het wel op zo'n manege die duidelijk een grens trekken wat deze discussie betreft.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:45

Huertecilla schreef:
oomens schreef:
Ik zou vreemd opkijken wanneer een manege niet eerst (onder meer) naar het ruitergewicht zou vragen.

Eigenlijk zou het normaal moeten zijn om ook te kijken hoe soepel mensen zijn.
Wie niet soepel zelfstandig op een paardhoge bok kan stappen kan dat ook niet op een paard en hoort er niet op.
Idem een verplichte sessie opwarmen en rekoefeningen vóór het rijden.

1. paardrijden is geen recht
2. het páárd heeft recht op een zo min mogelijk belastende behandeling

hc

Hier kan ik mijzelf wel in vinden. Kun je niet zelfstandig op een paard stappen, dan hoor je er eigenlijk niet op. Hoe kun je prettig zelfstandig rijden, als opstappen al onmogelijk is? Voor gehandicapten met veel begeleiding een uitzondering natuurlijk, al is dit in mijn ogen ook niet helemaal wenselijk. Je paard is je spiegel, dus als jij scheef bent/scheef paardrijdt, dan wordt het paard gaande tijd ook scheef. Veel ruiters beseffen dit niet, of willen het niet beseffen. Erg jammer vind ik dat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:27

en jullie worden bedankt Vork

kan dan misschien op een slechte dag niet meer zo opstappen
en die slechte dagen worden er slechts meer
maar recht zitten wel , erg graag zelfs
scheef zitten is voor mij funest

kan het allemaal nog iets kortzichter dames en heren??
thanks Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 16:36

Tis gewoon belangrijk dat "wij" de paarden zo min mogelijk moeten belasten. Met opstappen is een krukje ideaal, vind ik.Over het opstappen, ben ik het dus gedeeltelijk mee eens.
Ik vind het erg om te zien als iemand niet en paar trappen kan lopen, omdat z'n lichaam te stijf is of de persoon te dik is en geen conditie heeft, maar wel op het paard gaat zitten.

Paardrijden wordt IMO te veel als recht gezien.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:49

mm ik ken mensen die toch echt met krukje op mijn paarden stapte die deze beter reden als mensen die zonder krukje wisten op te stappen.

ik geef vaak al zelf een krukje aan mensen om op te stappen,heb liever dat iemand snel en moeiteloos op het paard stapt met krukje als iemand die zonder opstapt maar in het zadel amper enige vorm van ruitergevoel schijnt te hebben...

opstappen met of zonder krukje is dan ook voor mij geen enige maatstaf om te mogen paardrijden,enig gevoel voor paarden/rijden wel.. Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:23

nickyu schreef:
en jullie worden bedankt Vork

kan dan misschien op een slechte dag niet meer zo opstappen
en die slechte dagen worden er slechts meer
maar recht zitten wel , erg graag zelfs
scheef zitten is voor mij funest

kan het allemaal nog iets kortzichter dames en heren??
thanks Knipoog

ik denk dat je het niet persoonlijk moet nemen, zo te lezen is er iets anders met je aan de hand.
Het gaat hier over het algemeen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:15

dus ik mag ook niet meer rijden...
ik ben soepel genoeg (kunnen jullie je been in je nek leggen?), maar omdat ik niet genoeg kracht heb in mijn benen, kan ik niet echt vlot opstijgen.
ik dacht niet dat je kracht in je benen moest hebben om recht te zitten Blond
en zelfs al kon ik er vlot op, dan zou ik nog een krukje gebruiken om de rug van mijn knolletje te sparen.

dus liever iemand die vlot kan opstijgen en dan in het zadel zit op en neer te stuiteren?
niet op mijn paard

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:19

Nógmaals, bij paardrijden is de enige met rechten het páárd.

Paardrijden is schadelijk voor een paard, dus moet je dat zo min mogelijk belastend doen.
Te zwaar, incapabel of onvaardig zijn onnodig belastend.

Te zwaar? Val af, Te stijf? Ga gymasticeren.
Zo niet, hoor je niet op een paard. De reden is onbelangrijk; dit is het récht van het páárd.

Dit is net als met paarden suboptimaal houden. Iedereen weet of zou moeten weten wat de welzijnseisen van een paard zijn. ´Ja maar, dan kan ík geen paard houden´ is alleen maar een schadalige reactie die aangeeft dat die ruiter de rechten van diens paard ondergeschikt acht aan diens lolletje.
Iedereen weet dat een ´stijve loden deur´ niet op een paard hoort.

Kijk gerust in de spiegel. Wat je daar ziet doet niemand anders dan jijzelf. Moet je dus ook niet over naar een ander wijzen.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:25

kimmie261 schreef:
mm ik ken mensen die toch echt met krukje op mijn paarden stapte die deze beter reden als mensen die zonder krukje wisten op te stappen.

ik geef vaak al zelf een krukje aan mensen om op te stappen,heb liever dat iemand snel en moeiteloos op het paard stapt met krukje als iemand die zonder opstapt maar in het zadel amper enige vorm van ruitergevoel schijnt te hebben...

opstappen met of zonder krukje is dan ook voor mij geen enige maatstaf om te mogen paardrijden,enig gevoel voor paarden/rijden wel.. Lachen

Ik doe altijd met krukje, althans bij deze stal. Een klein iemand met een groot paard moet dat doen en ik ben het ook gaan doen. Bevalt mij prima. Beter voor het paard en beter voor het zadel. Blijkt dat bv in Engeland het heel normaal is, juist om het paard te ontlasten. Bij opstappen krijgt de ruggewervel een vervelende druk aan een kant.

Ik ben na al die tijd ook te stijf geworden om mijn ene been zo hoog in de stijgbeugel te zetten en mij af te zetten om omhoog te kruipen. Als ik het doe kijkt mijn paard heel zuur. Natuurlijk lukt het wel als ik er onderweg af moet, maar echt als een soepele jongleur lukt het mij niet hoor Knipoog Maar in het zadel heb ik daar toch geen last meer van?? 2 verschillende dingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:30

fojoe schreef:
dus ik mag ook niet meer rijden......ik dacht niet dat je kracht in je benen moest hebben om recht te zitten Blond
en zelfs al kon ik er vlot op, dan zou ik ....

Wat wil je nu zeggen?
Dat jouw wellicht uitzonderlijke situatie maakt dat overgewicht of een stijf lijf wel moeten kunnen?!

Het paard heeft rechten. Bepaal zelf maar hoe zwaar jij vindt dat die wegen ten opzichten van jouw verlangen naar jouw lolletje.

Los hiervan is het puur onveilig als een ruiter om wat voor reden ook onvaardig is. Dat beperkt zich niet alleen tot die ruiter of diens paard maar ook de rest van de wereld wordt hieraan blootgesteld.

Niet iedereen kan alles en een paard heeft rechten.
Een aantal aspecten kun je vrij makkelijk voor 99,9% afdekken: ben je meer dan x kilo? kán je niet soepel op en van een paardhoge bok? heb je geen conditie x rondjes rond de rijbak te rennen en vlot te herstellen?
Dan hoor je niet te paard en moet je er óf wat aan doen óf je beperkingen accepteren.
Wat is hier het probleem mee?
Met slechte ogen kan je geen piloot worden Cool

hc

russel schreef:
Maar in het zadel heb ik daar toch geen last meer van?? 2 verschillende dingen.

Nota bene in dit topic komt tig keer naar voren dat in het zadel bonken net zo erg is als teveel wegen.
Teveel wegen, niet weten hoe te bewegen of niet kunnen door stijfheid zijn voor het páárd hetzelfde.
Dat kunnen ´jullie´ zelf prima bedenken.

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:38

Ik stijg ook op met krukje. Reden: zwakke knieën.
En daarnaast ben ik ook nog eens stevig gebouwd. Toch zit ik prima te paard en wordt ik nog steeds door veel mensen gevraagd om hun paard te rijden. Blijkbaar doe ik dan toch iets goed Clown

Ik denk dat je een goed onderscheid moet maken tussen zwaar en té zwaar.
Neem 2 ruiters van 75 kilo. 1 rijdt goed, komt goed met de bewegingen mee en zit het paard niet in de weg. De andere hotst in het zadel, zit zwaar, houdt de beweging tegen en hindert het paard. De 2e zal in het gevoel van het paard veel zwaarder zijn en veel belastender voor de rug.

Wat de slijtage aan de rug betreft: hier krijgt elk paard op den duur last van. Hoe licht of hoe zwaar de ruiter ook is. Een paard is niet gebouwd om op te rijden. Alleen de ruiter moet wel inzien dat het zijn plicht is om op een zo comfortabel mogelijke manier te rijden.
Dit hoeft niet alleen door zo min mogelijk te wegen. Maar ook een licht en goed passend zadel, bontje om de druk te verdelen, enz. kunnen helpen. Maar ook het rijtechnische. Goed over de rug, achterhand eronder.

Het opstappen en rijden vind ik geen goede vergelijking. Er zijn veel mensen die problemen hebben met opstappen. Zwakke benen/spieren, evenwichtsproblemen, enz., maar die kaarsrecht te paard zitten en goed kunnen rijden.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:43

Fijn, dat een paard rechten heeft en een mens waarschijnlijk minder. Als mens moet ik iedere dag acht uur werken om mijn simpele brood te verdienen en dat voor mijn paard erbij. Dat valt onder de noemer plichten en laat helaas mijn 'arme paard' er ook een paar hebben. Zij moet mij dragen en inderdaad, ruim 90 kilo. Dat is haar plicht naast die van mij en volgens mij vindt ze het zo erg niet, want ze heeft altijd de oortjes erop. Ze kijkt in ieder geval heel wat vrolijker dan wanneer ik aan het stofzuigen ben!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:44

ach er kwam hier laatst een kennisje,die jaren mijn paard heeft gereden in belgie,maar door mijn verhuizing had ze een jaar niet gereden,meisje weegt zo'n 60 kilo,niets te zwaar hoor,maar was wel wat stijf met opstappen...rijden ging daarna super,maar ik had eigenlijk dus moeten zeggen,"jij,mag niet meer paardrijden ,want je bent te stijf om op te stappen" Clown ROFL Huilen van het lachen

o nee,ze had natuurlijk eerst wat rondjes door de bak moeten rennen om een warming up te doen... Huilen van het lachen

...krukje aangeven ging sneller eigenlijk,en paard had echt nergens last van ... Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:47

ik loop vaak met een kruk en soms zit ik in een rolstoel
heb erg weinig krachten in mijn benen
en kan met mijn handen nog geen nieuwe fles cola open krijgen

nu train ik mijn eigen paard dat die dus idd op erg
erg zachte hulpen reageert , een vliegje voelen ze imo ook zitten Knipoog
"vroeguh"toen ik nog wel de kracht had deed ik dat ook
roep al jaren dat je om paard te kunnen rijden niet sterk hoeft
te zijn ..dat je het met kracht toch niet red
en is dat niet waar we allemaal naar toe willen werken
met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk kunnen doen?

daarbij kan ik (helaas ) dus zeker geen 2 rondjes door de bak rennen
niet 1 zelfs , ben niet zo stijf als een plank dat scheelt Haha!

dus ik heb dan dus van de door hc genoemde euvels

als men het niet erg vind rijd ik nog even door Vork
zolang mijn paard zodra hij mij met tuigage aan ziet
hink stap sprongen aan komt rennen en een vreugde bok maakt
als ik zeg ga je mee stukje stappen direct die oortjes naar voren gaan
en hij haast niet kan wachten (wat hij dus wel moet en doet..braaf nast mijn trappetje
terwijl ik via het trappetje zadel en opstap)

nogmaals deze foto (niet mijn paard overigens) ziet het er zo erg uit?
zie je het op de foto dat ik nog geen 500m lopen kan?
zit k het paard zo in de weg? geloof van niet Bloos
http://img517.imageshack.us/img517/4610/13zx4.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:51

Amanda schreef:
Het opstappen en rijden vind ik geen goede vergelijking. Er zijn veel mensen die problemen hebben met opstappen. Zwakke benen/spieren, evenwichtsproblemen, enz., maar die kaarsrecht te paard zitten en goed kunnen rijden.

Jouw invulling. Ík zeg dan dat die mensen óf wat moeten doen óf niet kunnen rijden.
Ík vind het een prima scherprechter, want onvaardigheid of discapaciteit is extra belasting van het paard.
Verder is het is puur onveilig als je geen spierkracht hebt, geen conditie hebt, stijf bent of wat voor andere onvaardigheid of discapaciteit hebt.
Ík zou het een lichtend voorbeeld vinden wanneer een manége eisen zou stellen.
Ík geef om die reden geen les op mijn paarden en ík wil om die reden niet eens met onvaardige of incapabele ruiters op hun eigen paard mee.
Ík heb me letterlijk het snot voor de ogen en tranen van de pijn getraind (en train) om mijn eigen maatlat te halen. Als dat niet meer lukt stop ik met paardrijden.
Verschil van mening dus Haha!

hc

kimmie261 schreef:
,maar ik had eigenlijk dus moeten zeggen,"jij,mag niet meer paardrijden ,want je bent te stijf om op te stappen" Clown ROFL Huilen van het lachen

o nee,ze had natuurlijk eerst wat rondjes door de bak moeten rennen om een warming up te doen... Huilen van het lachen

Je snapt het dus prima.

Paardrijden is geen recht. Paardwelzijn wel.

hc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-12-07 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:00

Verschil van mening mag en kan Haha!

Bij een manege kan ik me dat voorstellen. Want een manege is ten alle tijden aansprakelijk.

Maar wanneer iemand een paard koopt is dat toch een stukje eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast denk ik dat we blij moeten zijn dat mensen met zulke problemen een mogelijkheid hebben tot paardrijden. En wat heeft een paard er verder last van dat je weinig spierkracht hebt? Of geen conditie? Als een ruiter zich daar maar van bewust is. Ik denk dat een paard het fijner vind om stukken te stappen vanwege een mindere conditie van een ruiter dan een half uur lang te moeten galopperen.
Of dat hij juist op de kleinste hulpen kan reageren dan elke keer geschopt en geprikt moet worden Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:07

@ HC ,maar paardenwelzijn is dan toch ook dat het beter is dat je snel op een paard stapt,al dan niet met krukje,nogmaals de stelling dat als je stijf opstapt dat je dan meteen ook te stijf bent om te rijden,ben ik het echt totaal niet mee eens...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:16

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
dus ik mag ook niet meer rijden......ik dacht niet dat je kracht in je benen moest hebben om recht te zitten Blond
en zelfs al kon ik er vlot op, dan zou ik ....

Wat wil je nu zeggen?
Dat jouw wellicht uitzonderlijke situatie maakt dat overgewicht of een stijf lijf wel moeten kunnen?!

Het paard heeft rechten. Bepaal zelf maar hoe zwaar jij vindt dat die wegen ten opzichten van jouw verlangen naar jouw lolletje.

Los hiervan is het puur onveilig als een ruiter om wat voor reden ook onvaardig is. Dat beperkt zich niet alleen tot die ruiter of diens paard maar ook de rest van de wereld wordt hieraan blootgesteld.

Niet iedereen kan alles en een paard heeft rechten.
Een aantal aspecten kun je vrij makkelijk voor 99,9% afdekken: ben je meer dan x kilo? kán je niet soepel op en van een paardhoge bok? heb je geen conditie x rondjes rond de rijbak te rennen en vlot te herstellen?
Dan hoor je niet te paard en moet je er óf wat aan doen óf je beperkingen accepteren.
Wat is hier het probleem mee?
Met slechte ogen kan je geen piloot worden Cool

hc

ik bedoel alleen dat ik 'vlot kunnen opstijgen' geen goede parameter vind.
wat telt is hoe je beweegt als je in het zadel zit.
volgens jouw parameter mag ik niet rijden, volgens de mijne wel want ik zit m'n paard echt niet in de weg.

en ja, ik heb al gezegd dat ik op dieet ga, en om af te vallen zal ik ook wat moeten gaan sporten, alleen valt dat niet mee met 3 kleine kinderen en een eigen zaak.
tot m'n gewicht optimaal is, ga ik dan ook zeker niet zwaar trainen met m'n knolletje.
meestal werk ik maar een kwartiertje, en dan nog rustigaan.

met slechte ogen kan je geen professioneel piloot worden, daar draag je een te grote verantwoordelijk om een dergelijk risico te nemen.
ken wél iemand met een bril die voor z'n hobby vliegt. *LOL*

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:41

fojoe schreef:
met slechte ogen kan je geen professioneel piloot worden, daar draag je een te grote verantwoordelijk om een dergelijk risico te nemen.
ken wél iemand met een bril die voor z'n hobby vliegt. *LOL*

Ik denk dat je hier een hele mooie samenvatting hebt gemaakt fojoe!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:54

Huertecilla schreef:
heb je geen conditie x rondjes rond de rijbak te rennen en vlot te herstellen?

nee, en ook nooit gehad, ook niet jaren geleden toen mijn gewicht optimaal was en ik zonder probleem urenlang in het zadel zat.
en toch werd ik toen de hele tijd gevraagd om andere paarden te rijden, zeker als die wat bokkerig waren en de ruiter er zelf niet meer op durfde.
en ondanks mijn gebrek aan conditie en beenkracht kon ik dan toch behoorlijk blijven zitten en ze zonder geweld weer rustig krijgen.

voor je mij begint te boeken, ik heb een jaartje of 9 stilgelegen, dus mijn zit is écht niet meer wat het toen was en m'n zelfvertrouwen al helemaal niet, maar ik werk eraan Clown

@BitchyWitchy: thanks Bloos

Melanie_BJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:02

fojoe schreef:
Huertecilla schreef:
heb je geen conditie x rondjes rond de rijbak te rennen en vlot te herstellen?

nee, en ook nooit gehad, ook niet jaren geleden toen mijn gewicht optimaal was en ik zonder probleem urenlang in het zadel zat.
en toch werd ik toen de hele tijd gevraagd om andere paarden te rijden, zeker als die wat bokkerig waren en de ruiter er zelf niet meer op durfde.
en ondanks mijn gebrek aan conditie en beenkracht kon ik dan toch behoorlijk blijven zitten en ze zonder geweld weer rustig krijgen.

voor je mij begint te boeken, ik heb een jaartje of 9 stilgelegen, dus mijn zit is écht niet meer wat het toen was en m'n zelfvertrouwen al helemaal niet, maar ik werk eraan Clown

@BitchyWitchy: thanks Bloos

Wat heeft het er eigenlijk alle mee te maken, of je een uistekende conditie hebt?
Ik ben zelf niet dik, maar ben wel stevig gebouwd vind ik.
Maar zelf heb ik geen conditie, aangezien ik 1 keer per week reed, en dat was het ook. Gelukkig ga ik nu meerdere keren rijden, aangezien ik een paard kan berijden van mijn instructrice nu. Knipoog
Waarom zou je tig rondjes moeten gaan rennen in de bak? En dus als je dat niet kan, heb je geen goede conditie?
Toevallig kan ik het dan wel, maar ik snap niet waarom hun het wel zouden moeten kunnen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:10

..en zo is er weer een handvol ´Nee, want´-schijnargumenten om het eigen belang zwaarder te kunnen laten wegen dan de welzijnsréchten van het paard.

Prima als iemand hierdoor het spiegelbeeld acceptabel vindt, maar beweer niet dat het goéd is.

Zoals ik al schreef is het net als met het houden; iedereen weet hoe het zoú moeten doch de persóónlijke omstandigheden zijn redenen om daar niet aan te voldoen. Redenen, geen excuus Pling

hc

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:16

nee hc, een andere mening over wat wel / niet goed is.
als paarden alleen optimaal mogen gereden worden, is er niemand die nog mag léren rijden, want het is wel duidelijk dat een beginner voor een paard niet goed is.
jij hebt toch ook ooit leren rijden?
kon jij meteen soepel meegaan met elke beweging?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:19

Als je alleen naar het paard kijkt moet je er helemaal niet meer op gaan zitten en een paard lekker in de vrije natuur laten lopen.
Maar dan denk ik dat bepaalde rassen snel uitgestorven zijn en het aantal paarden in de wereld drastisch verminderd.
Daarbij denk ik dat je de rijpaarden van nu er niet echt gelukkig mee maakt om ze alleen maar hele dagen op de wei te laten.
Simpelweg omdat ze hun werklust en energie niet voldoende kwijt kunnen.

Paardrijden is niet alleen uit eigen belang. Paardrijden is een samenwerking tussen mens en dier, waar beiden vreselijk veel plezier aan kunnen beleven. En daarbij lijkt me een paard waarvan de conditie en spierkracht is getraind gewoon gezond. Mits je het op een verantwoorde manier doet.