met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandraah_

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:47

ik moet altijd met cap rijden
ik wil het ook wand als je valt je bent altijd verzekerd
als ik mn cap nie op heb mag ik niet eens op mn paarden stappen..

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:50

Als ik flanel rijd (pony) in de bak thuis, rijd ik soms zonder cap. Op de weg en ander terrein altijd met.
Bij kilian en andere paardjes heb ik altijd een cap op !

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 15:51

Altijd en overal heb ik mijn cap op, vaak zelfs ook bodyprotector.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 17:51

Ik rij meestal zonder cap.. onverstandig, maar vind het zo beroerd zitten.. krijg altijd hoofdpijn. (ligt niet aan de cap, heb er al veel geprobeerd) Op de manege moet ik wel met cap rijden.. anders mag je de bak niet in.. Als t waait ofzo ga ik ook met cap de weg op.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:40

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Zeker omdat je vooral ten val kunt komen als een paard plotseling remt (en dus stilstaat en niet over je heen loopt als je voorover eraf valt) of van richting verandert (waarbij je zelf nog in de "oude" richting gaat en dus ook naast het paard terecht komt).

Jouw paard bokt nooit?

Verder vind ik iedere keer dat beginnen met dit soort opmerkingen: 'Jij mag natuurlijk wel vinden dat jij zélf altijd met cap moet rijden. Je mag van mij ook best zeggen dat je het verstandiger of veiliger zou vinden als anderen met cap rijden, maar dan wel met argumenten, redenen of motivatie daarvoor. ' een beetje gezeik.... je snapt toch wel wat ze bedoelt? Dat is echt op alle slakken zout leggen.

Citaat:
Ik vind ook dat je altijd met cap moet rijden, maar waarom zouden we dan niet allemaal met een bodyprotector moeten rijden?
Die hebben maar heel weinig mensen... terwijl dat eigenlijk net zo belangrijk is!

Ik snap denk ik heel goed wat ze bedoelt. Ze bedoelt dat mensen van haar altijd met een cap en een bodyprotector zouden moeten rijden.

Ze wil dus een bepaald gedrag bij anderen bereiken, zonder dat ze argumenten bij haar mening geeft.
Op zich voegen oneliners als "ik rijd altijd met cap." niets toe aan een discussie, maar als je daarbij ook nog voor ánderen wilt bepalen wat zíj moeten doen (wederom zonder een toelichting daarbij), dan vind ik dat verkeerd en daar reageerde ik dus op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:45

Vroeger reed ik meestal zonder cap, maar één keer ben ik zwaar van een paard gevallen, toen had ik wel een cap op, en toen ik de dag erna mn cap wou nemen voor te gaan rijden, zag ik pas dat hij binnenin letterlijk in tientallen stukjes was gebroken.. het idee dat dat mn hoofd kon zijn geweest :S Sindsdien draag ik altijd een cap bij het rijden Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 18:50

Verder vroeg de TS in haar eerste post volgens mij heel duidelijk om advies:
cerescity schreef:
ik hoor veel tegenstrijdige verhalen over met cap rijden
de een zegt tis juist gevaarlijk met cap want als je op het klepje voor valt breek je juist je nek
en een ander zegt nee is voor je eigen veiligheid
vandaag een vrouw die zegt ik draag hem alleen als ik buiten rijd
en ja ik vraag me af of het nou echt wel zo veilig is wat is wijsheid ?

Volgens mij wil ze hier dus weten hoe veilig en nuttig een cap is (dus wat de voor- en nadelen van een cap zijn) en waarom mensen ervoor kiezen hem in bepaalde situaties wel of niet te dragen.

In mijn ogen zijn posts als
Citaat:
Altijd en overal heb ik mijn cap op, vaak zelfs ook bodyprotector.
of nog erger
Citaat:
K draag altyd een cap.

geen antwoorden waaraan de TS ook maar iets zou kunnen hebben. Er staat geen enkel argument in voor of tegen het dragen van een cap in een bepaalde situatie en dit soort posts is dus eigenlijk gewoon off-topic. Ze gaan toevallig over een cap, maar hebben verder niets met de vraag van de TS te maken.

Eline_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:47

Volgens mij is het veel gevaarlijker zonder cap! Je moet een goed passende cap hebben die niet los schiet!

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:55

Hersenen zijn heel kwetsbaar en helaas maak je geen nieuw hersenweefsel aan na een trauma zoals een gebroken been wel geneest!
Iedereen die zegt dat hij/zij alleen buiten een cap draagt vindt ik persoonlijk niet slim.
Mijn paard ging onderuit met mij erop in de binnenbak!
Aangezien ik altijd een cap draag is het bij een lichte hersenschudding gebleven!!!
Mijn motto: ten alle tijden cap op!!

Hoiiij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 14:12

ik rijdt ook altijd met cap.. vind ik wel zo veilig.. maar iedereen moet zelf weten of ie wel of niet met cap rijdt.. mn zusje is een paar jaar geleden van t paard afgevallen en dankzij de cap had ze alleen een lichte hersenschudding.. je weet maar nooit wat er allemaal kan gebeuren zonder cap.. bovendien is mijn paardje ook niet zo heel erg braaf..Tong uitsteken
ik raad iedereen aan om wel met cap te gaan rijden.. is wel zo veilig.. je kan niet alle dingen voorkomen, maar je kan de schade wel beperken..

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:07

Ik doe het zelf wel altijd het is gewoon veiliger

Magali_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:08

Ik rij altijd met cap, als het een goed passende cap is dan is het echt veiliger. Ik heb dit ook al uit ervaring ondervonden, ben ooit met mijn hoofd tegen een crosshindernis gevallen. Door de cap had ik niets, moest ik ze niet aangehad hebben was de kans op een hersenschudding heel groot geweest.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:22

Ik rij altijd met een helm (rijhelm), situatie of paard maakt me niks uit ik heb dat ding altijd op.
Nadat een vriendin van mij ernstig ten val is gekomen waar ik bij stond (die zonder helm reed) besef ik mij des te meer dat ik dat ding gewoon op MOET, ook met 30 gr heb ik dat warme ding op.
Die vriendin van mij heeft 3 jr moeten revalideren en loopt nu na een aantal jaren met 2 ijzeren plaatjes in dr hoofd.
Dan ga je simpelweg geen discussie aan over dit onderwerp.....nee dan draag je hem gewoon.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:52

als ik op een paard/pony zit, heb ik altijd een cap op.(heel heel soms heel ef op mijn vzpony zonder zadel mer dan ook mer 2min ofzo) maar normaal ALTIJD met cap! Haha!
wel zo veilig ja.

buffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 22:02

Ik rij ook altijd met een cap, ik val liever met een cap op de grond als zonder. Het beton of asfalt kan soms heel hard zijn!

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:28

ik vind het veiliger met cap.
Ik ben verschillende keren van een paard gevallen en daarbij op mijn hoofd gevallen
Mijn cap was kapot, maar mijn hoofd niet.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:08

ik rijd altijd met cap want dat is verplicht op de manege waar ik rij en die heeft een veiligheidskeurmerk.
xxtinkervosjexx

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:29

Ilsemarie schreef:
toen ik me niet meer veilig voelde met mijn cap heb ik een andere nieuwe aangeschaft Lachen

Dat is een keurige verwoording van de relativiveiligheidstheorie Haha!

De cap leidt tot onveiliger gedrag: door een veilig gevoel tot het nemen van meer risico.

Dat een valhelm het hoofd beschermd bij een val is geen punt van discussie; een goede (!!!) valhelm ken hersenletsel voorkomen bij een val. Het voorkomt die val echter niet. Veiliger gedrág; meer vaardigheid, goed ruiterschap wel.

Draag gerust een valhelm doch bedenk dat het symtoombestrijding: pas mogelijke bescherming biedt tegen een déél van letselschade ná een val.
Als de valhelm je een veilig gevoel geeft is dat een groot risico.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 10:31

_Flor_ schreef:
ben ooit met mijn hoofd tegen een crosshindernis gevallen. Door de cap had ik niets, moest ik ze niet aangehad hebben was de kans op een hersenschudding heel groot geweest.

Zonder helm zou je niet gesprongen zijn en niet het risico op een dwarslesie gelopen hebben Knipoog

hc

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:00

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:21

ik rijd eigenlijk nooit met cap. Vroeger altijd! Maar mijn cap is te klein geworden (stomme reden, maar gewoon geen geld om een nieuwe te kopen)
Al vind ik het met cap wel veiliger!

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:11

Huertecilla schreef:
_Flor_ schreef:
ben ooit met mijn hoofd tegen een crosshindernis gevallen. Door de cap had ik niets, moest ik ze niet aangehad hebben was de kans op een hersenschudding heel groot geweest.

Zonder helm zou je niet gesprongen zijn en niet het risico op een dwarslesie gelopen hebben Knipoog

hc

Wie zegt dat?

Ik vind veel reacties nogal vreemd. Je maakt mij niet wijs dat er door een cap gevaarlijkere ongelukken gebeuren. Een cap kan niet altijd letsel voorkomen maar het is toch beter dan niets.
Het psychologische verhaal wat hier naar wordt gezegd zit natuurlijk wel wat in. Toch ben ik van mening dat dat onzin is. Als jij een gekke sprong wil doen dan doe je die vroeg of laat toch wel. Gelukkig ben je dan net zo slim genoeg om dan toch een cap op te zetten, mocht het dan toch mis gaan mag je van geluk spreken datje een cap op hebt. Als zo'n ding helemaal niet bestaat zou je die sprong ook wel gewaagd hebben.

Ik houd mijn capje gewoon op hoor Ja

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:40

Ik draag in de bak op mijn eigen paard en de pony die ik er een beetje bij verzorg niet altijd een cap. Met springen en buitenritten daarentegen wel. Ik ben nog nooit gevallen tijdens een buitenrit, maar toch lijkt het me veiliger Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:43

Ik weet niet hoe dat bij andere zit, maar mijn rijgedrag wordt nimmer beinvloed door het dragen van een cap/helm (ik draag alleen een helm).
Een helm voorkomt(maar veroorzaakt deze in mijn geval ook niet, door extra risico of wat dan ook te nemen door het dragen van een helm) zeker geen val, maar kan in de meeste gevallen wel letsel aan het hoofd beperken of voorkomen.

Voor mij is het dragen van een helm hetzelfde als het dragen van de autogordel. Ik stap in mn auto doe hem om en..... thats it, idem als ik op een paard stap, ik ga er niet over filosoferen/analyseren blablabla.........voor mezelf heb ik de stelregel 'helm op' klaar! mak paard....onrustig paard.......groen paard........springen......dressuur....recreatief...crossen maakt me geen drol uit!

marloes_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 10:26

ik rij altijd met cap op.
waar mijn pony staat is het trouwens ook verplicht om een cap te dragen.