Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nadya schreef:meggiemeg schreef:Bij ons staat ook 1 merrie die luchtzuigt. De stallen zijn bij ons zo dat ze elkaar zowel binnen als buiten kunnen zien! Buiten op de wei zuigt de merrie geen lucht maar binnen wel. Ik vind 1 luchtzuiger meer dan genoeg en wil er geen 5! Dus vandaar dat zodra ze op stal staat een band omkrijgt en dan zuigt ze niet meer. Deze merrie is er mee begonnen toen ze haar eerste veulen op de wereld had gezet, pure stress want ze wist ook niet wat ze met het veulen aan moest. Ze komen bij ons veel buiten dus om zomaar iets te gaan roepen terwijl je de achtergrond niet weet is wellicht niet zo heel erg slim!
Het gaat niet alleen om sociaal contact, ook het bewegen, de hele dag kunnen grazen is erg belangrijk voor een paard. Het zegt toch al genoeg dat de merrie buiten geen lucht zuigt? Blijkbaar vindt de merrie het niet fijn om binnen te staan. Jij bevestigt juist wat ik bedoel.![]()
Natuurlijk zijn er luchtzuigers die nog diepere redenen hebben om ook buiten lucht te zuigen. Probeer tenminste de oorzaken te achterhalen en er wat aan te doen. Wees eerlijk; de meeste mensen doen dit niet en hangen er maar zo'n band om. Symptoombestrijding dus en daar ben ik tegen. Heb je je best gedaan, dan houdt het op.
TS: Heel vervelend voor je, maar ik denk dat de koper het recht heeft om het paard terug te brengen. Al is het niet zo slim geweest om het probleem niet goed te checken en jij hebt het niet goed genoeg aangegeven.

littleroosie schreef:Wanneer bepaal je of t wel of niet een 'lichte' is?
Deze doet het alleen tijdens het voeren en zodra die buiten staat niet meer. Ik vind het dan toch echt een lichte kribbebijter.
meggiemeg schreef:De wetgeving is verandert daar in. Handel tussen particulieren geeft een omruil tijd van 3 maanden met een meldtijd van 2 weken als ik het goed heb. Jij bent eerlijk geweest in je advertentie. Koper had een verkeerd beeld van de stalondeugd. Is een band geen optie voor het paard? Het paard heeft nu wel meer stress door de verhuizing, is het mogelijk dat hij/zij nu meer staat te bijten dan normaal? Hebben ze het paard zien bijten tijdens het proefrijden/bekijken van het paard?
Piro schreef:Ik weet het niet zeker, maar zoals ook al eerder vermeld is volgens mij de wetgeving verandert. Handel tussen particulieren geeft een omruil tijd van 3 maanden met een meldtijd van 2 weken.