@JollyJumper, vind ik ook een goed punt. Die van jou was er gewoon nog niet klaar voor, maar er zijn een heleboel paarden die op hun 3e/4e er wel klaar voor zijn
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

malloesje schreef:Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt in welke klasse je nou rijdt, B of L. Het gaat juist om de training. Als je je jonge paard 6 of 7 keer in de week fanatiek gebruikt dan ben je verkeerd bezig.. Een keer of 3-4, hooguit 5 in de week is meer dan voldoende. Vaak voel je zelf wel aan hoe het paard het oppakt en dat is idd per paard verschillend. En niet elke week op concours en als je daar dan rijdt, rijdt ook eens voor de ontspanning en niet altijd met druk en voor de winst.. Ik denk dat de paarden daar op afstompen.

lovelucky schreef:Het punt is dat er in haar profiel staat dat ze dat wel heeft gedaan. Niet om te sarren, maar L2 dressuur is ook niet zozeer het punt, vooral dat L springen zit me dwars. Maargoed, achteraf l.ullen heeft toch geen zin, dus zal er verder niet op ingaan
malloesje schreef:Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt in welke klasse je nou rijdt, B of L. Het gaat juist om de training. Als je je jonge paard 6 of 7 keer in de week fanatiek gebruikt dan ben je verkeerd bezig.. Een keer of 3-4, hooguit 5 in de week is meer dan voldoende. Vaak voel je zelf wel aan hoe het paard het oppakt en dat is idd per paard verschillend. En niet elke week op concours en als je daar dan rijdt, rijdt ook eens voor de ontspanning en niet altijd met druk en voor de winst.. Ik denk dat de paarden daar op afstompen.
Was onderling en niet op vreemd terrein, namelijk de manege waar ik elke week leste of in de buitenbak vlakbij het weiland. Voor hem was dus de omgeving niet vreemd, de overige paarden kende hij ook en ik verwachte helemaal niets van hem
Bovendien was en ben ik geen fanatieke ruiter, ik maak liever een buitenrit. Zo is mijn drie jarige groot geworden: 1 keer per week les en voor de rest allemaal relaxte ritjes
myxlea schreef:Ik vind dat een 3 jarige best een B proef kan rijden, heb ik met mijne ook gedaan en dat ging super. Was ook net hengst af en al aardig ja hoe zeg je dat niet uitgegroeid maar wel zodanig dat hij zat kon werken. Ging dan ook rustig aan maar kon echt zatOp zen vierde waren wij L2 + L springen, beest loopt super ! Sommige pony's/paarden kunnen daar denk ik beter tegen dan de ander, de een is wat eerder 'volgroeit'
Als ze er nog niet klaar voor is, dan stel ik het uit na het veulen. Ze wordt sowieso niet opnieuw gedekt dit voorjaar, want we gaan ons na het veulen richting op de sport en het goed afsluiten van de IBOP, want dan is ze Elite!
De laatste vier weken zijn we wat fanatieker.
En we hadden allebei de grootste lol erin dus. myxlea schreef:Ik trainde mijne ook niet meer dan 3/4 keer in de week hoor, waarvan 1 dan gewone training, 1 clubles, 1 privéles en een buitenritje. Ik sprong nooit behalve op concours, en verder gewoon alleen balkjes draven. Maar hij kon 't echt zat aan, hij had de fun erin en wou gewoon verder. Ik vind het ook wel vroeg hoor, maar als je eenmaal je wp's volhebt zitten moet je overEn we hadden allebei de grootste lol erin dus.

Pletje123 schreef:myxlea schreef:Ik trainde mijne ook niet meer dan 3/4 keer in de week hoor, waarvan 1 dan gewone training, 1 clubles, 1 privéles en een buitenritje. Ik sprong nooit behalve op concours, en verder gewoon alleen balkjes draven. Maar hij kon 't echt zat aan, hij had de fun erin en wou gewoon verder. Ik vind het ook wel vroeg hoor, maar als je eenmaal je wp's volhebt zitten moet je overEn we hadden allebei de grootste lol erin dus.
pollew0p schreef:je kan ook gewoon even geen wedstrijden starten als je volzit met winstpunten ik heb er ook 11 maar ik ga ook nog niet over.. ik wil gewoon dat er niets belangrijks meer staat op myn protocol er staan altijd dezelfde dingen op myn protocol en ik wil graag dat we dat eerst oplossen en dan ga ik pas L2 tuurlijk kan hij al een L2 proef hij kan het gewoon maar ik doe het niet omdat ik eerst al die dingen op wil lossen en dat kost tijd! So what ! hij heeft nog een heel levenvoor zich

asjemenou schreef:pollew0p schreef:je kan ook gewoon even geen wedstrijden starten als je volzit met winstpunten ik heb er ook 11 maar ik ga ook nog niet over.. ik wil gewoon dat er niets belangrijks meer staat op myn protocol er staan altijd dezelfde dingen op myn protocol en ik wil graag dat we dat eerst oplossen en dan ga ik pas L2 tuurlijk kan hij al een L2 proef hij kan het gewoon maar ik doe het niet omdat ik eerst al die dingen op wil lossen en dat kost tijd! So what ! hij heeft nog een heel levenvoor zich
Dan ben ik toch wel heeeel benieuwd wat er elke keer op staat!
omdat ik zo gestrest ben neem ik er niet genoeg tijd voor maar het zijn die dingetjes en het komt er vooral op neer dat myn aanleuning toch nog constanter moet en na de tweede galop stort tie meestal in
bij de tweede proef dan.. maar tweede proef ik meestal minder omdat hij dan moe is en dan heb ik veel vijven omdat er dan staat impulsverlies weet je wl ?! maar ach ik rij er elke keer 2 en uitzondering 3 dus ik heb nu 9 proeven met 11 wp. Dus hij is harstikke knap bezig ! 
XchantjuhX schreef:Je ziet ze bij ons weleens HC een b-wedstrijdje meelopen... enkel om te laten zien hoe alles er uit ziet, zodat ze over een jaar niet zo geconfronteerd worden.
Maar dan gaat het dus vooral om het oefenen met wedstrijden, HC is immers niet voor de punten.
Echt al gaan starten vind ik wel wat vroeg, zou eerder beginnen als alles goed bevestigd is, maar je kan er natuurlijk hele fanatieke en leergierige paarden tussen hebben
asjemenou schreef:XchantjuhX schreef:Je ziet ze bij ons weleens HC een b-wedstrijdje meelopen... enkel om te laten zien hoe alles er uit ziet, zodat ze over een jaar niet zo geconfronteerd worden.
Maar dan gaat het dus vooral om het oefenen met wedstrijden, HC is immers niet voor de punten.
Echt al gaan starten vind ik wel wat vroeg, zou eerder beginnen als alles goed bevestigd is, maar je kan er natuurlijk hele fanatieke en leergierige paarden tussen hebben
Maar waarom zou je anders rijden als je niet hc start?
Dan start je toch ook gewoon om te oefenen? En je mag toch niet naar de L dus voor de punten hoef je het ook niet te doen.
Als ik hc zou starten dan zou ik hetzelfde rijden als niet hc.

pollew0p schreef:Si_monee schreef:vanaf welke leeftijd mag je l starten dan?
je mag L1 starten wanneer je paard vier is.
dus
L - 4 jaar
M- 5 jaar
Z -6 jaar