3 jarige op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

myxlea

Re: 3 jarige op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 06:24

Ik vind het ook een goed punt hoor, om op zen vierde te beginnen. Maar ik ben gewoon op zen derde begonnen met eerst rustig longeren etc. En dan rustig conditie opbouwen en hij werd echt niet overwerkt, ik wist heel goed zen grenzen en we zorgde ook gewoon voor veel ontspanning. Hij kon het echt zat aan, dat verschilt per paard, en die van mij vond het gewoon saai om in de B/L1 te blijven en dan ging die klieren Knipoog

@JollyJumper, vind ik ook een goed punt. Die van jou was er gewoon nog niet klaar voor, maar er zijn een heleboel paarden die op hun 3e/4e er wel klaar voor zijn Ja

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 07:58

Kwa botten, gewrichten en pezen is een jong dier nog niet klaar voor zulk zwaar werk. Tuurlijk er zijn mensen die vinden dat je er überhaupt nog niet op mag gaan zitten en dat is ook een mening die we moeten respecteren.
Maar L2 dressuur en VOORAL L springen (!), dat vind ik PERSOONLIJK iets teveel van het goede.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:21

Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt in welke klasse je nou rijdt, B of L. Het gaat juist om de training. Als je je jonge paard 6 of 7 keer in de week fanatiek gebruikt dan ben je verkeerd bezig.. Een keer of 3-4, hooguit 5 in de week is meer dan voldoende. Vaak voel je zelf wel aan hoe het paard het oppakt en dat is idd per paard verschillend. En niet elke week op concours en als je daar dan rijdt, rijdt ook eens voor de ontspanning en niet altijd met druk en voor de winst.. Ik denk dat de paarden daar op afstompen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:37

malloesje schreef:
Ik denk dat het niet heel veel uitmaakt in welke klasse je nou rijdt, B of L. Het gaat juist om de training. Als je je jonge paard 6 of 7 keer in de week fanatiek gebruikt dan ben je verkeerd bezig.. Een keer of 3-4, hooguit 5 in de week is meer dan voldoende. Vaak voel je zelf wel aan hoe het paard het oppakt en dat is idd per paard verschillend. En niet elke week op concours en als je daar dan rijdt, rijdt ook eens voor de ontspanning en niet altijd met druk en voor de winst.. Ik denk dat de paarden daar op afstompen.

Het punt is dat er in haar profiel staat dat ze dat wel heeft gedaan. Niet om te sarren, maar L2 dressuur is ook niet zozeer het punt, vooral dat L springen zit me dwars. Maargoed, achteraf l.ullen heeft toch geen zin, dus zal er verder niet op ingaan Lachen

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 08:41

Ik vind het persoonlijk beetje vroeg en zou liever tot zijn vier wachten. Dat vind ik persoonlijk een fijnere leeftijd en met zijn 3 zou ik alleen licht trainen. Daar dan mee doorgaan op zijn vier maar dan af en toe een wedstrijdje erbij pakken voor de ervaring. Vanaf de vijf jaar kan je wat serieuser gaan rijden vind ik

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:17

lovelucky schreef:
Het punt is dat er in haar profiel staat dat ze dat wel heeft gedaan. Niet om te sarren, maar L2 dressuur is ook niet zozeer het punt, vooral dat L springen zit me dwars. Maargoed, achteraf l.ullen heeft toch geen zin, dus zal er verder niet op ingaan Lachen

En al die handelsstallen met ruiters die niet meer B mogen, die starten die 4 jarigen ook direct L. Ook niet goed, maar ja het gebeurd gewoon. En die 10 cm op zich doet ut um ook niet. Neemt niet weg dat ik L2 dressuur en L springen voor een 4 jarigen ook vroeg vind.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:29

malloesje schreef:

Helemaal mee eens!
Een 3-jarige zou je niet vaker dan 3 keer per week moeten rijden.
Een 4-jarige 4 keer, en een 5-jarige 5 keer, en niet vaker dan 5 keer in de week trainen bij oudere paarden.De rest andere dingen doen zoals lekker los gooien, longeren, sprongetje maken of een buitenritje.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:34

Ik heb met mijn driejarige wel wat wedstrijden gereden. Puur voor de fun Lachen Was onderling en niet op vreemd terrein, namelijk de manege waar ik elke week leste of in de buitenbak vlakbij het weiland. Voor hem was dus de omgeving niet vreemd, de overige paarden kende hij ook en ik verwachte helemaal niets van hem Tong uitsteken Bovendien was en ben ik geen fanatieke ruiter, ik maak liever een buitenrit. Zo is mijn drie jarige groot geworden: 1 keer per week les en voor de rest allemaal relaxte ritjes Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 13:44

myxlea schreef:
Ik vind dat een 3 jarige best een B proef kan rijden, heb ik met mijne ook gedaan en dat ging super. Was ook net hengst af en al aardig ja hoe zeg je dat niet uitgegroeid maar wel zodanig dat hij zat kon werken. Ging dan ook rustig aan maar kon echt zat Ja Op zen vierde waren wij L2 + L springen, beest loopt super ! Sommige pony's/paarden kunnen daar denk ik beter tegen dan de ander, de een is wat eerder 'volgroeit'

Sorry, maar dat is echt een fabel. Ieder paard groeit door tot zijn 7e/8e levensjaar. En ook jouw paard! De gewrichten/pezen en spieren zijn allemaal nog lang niet volgroeid.

Je hebt het getroffen met een paard wat zo goed zijn best doet, maak daar dan svp geen misbruik van en geef hem/haar de tijd om dingen te verwerken.
Er zijn veel paarden verknald doordat het veel te hard is gegaan en dat is o zo zonde. Ook al lijkt het aan de buitenkant dat het dier het aankan, wees dan alsnog wijs en besluit om het rustig aan te doen.

Ik rij mijn 3,5-jarige merrie nu 2 tot maximaal 3 keer in de week ongeveer 20 minuten. Soms wat langer, maar dan wel met veel stapppen. We stappen sowieso eerst minstens 5 minuten los en draven daarna rustig verder. Veel overgangen rijden en werken aan balans.
Ze is nooit bezweet als ik van haar afstap. Ze is soms tussen de oortjes wel wat moe, maar ze is eigenlijk altijd enthousiast! Haha!
Ik kan haar ook eigenlijk standaard oppakken waar we de vorige training gebleven waren. Het gaat razendsnel. Daarom heb ik de neiging om soms wat gaf terug te nemen.

Eind december organiseert onze rijvereniging een onderlinge wedstrijd. Ik zit er over na te denken om haar mee te nemen voor de ervaring Lachen
In april verwacht ze een veulentje en misschien dat ik haar daarvoor nog een keertje officieel start. Maar echt alleen als ik denk dat het verantwoord is, want ik wil wel een beetje leuk voor de dag komen Knipoog Als ze er nog niet klaar voor is, dan stel ik het uit na het veulen. Ze wordt sowieso niet opnieuw gedekt dit voorjaar, want we gaan ons na het veulen richting op de sport en het goed afsluiten van de IBOP, want dan is ze Elite!

De merrie is trouwens in april zadelmak gemaakt, maar pas na de Nationale Merriekeuring op 17 augustus door gereden. De eerste trainingen bestonden vooral uit het opnieuw oppakken en wat kilometers maken Lachen De laatste vier weken zijn we wat fanatieker.

samanthaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:08

ik rij ook met een 3jarige wedstrijd vorige week had ik 202 en 203 punten en ik train hem maar 3x in de week een half uurtje en ervaring op doen is heel belangrijk en dat hij het leuk blijft vinden

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:07

Ik trainde mijne ook niet meer dan 3/4 keer in de week hoor, waarvan 1 dan gewone training, 1 clubles, 1 privéles en een buitenritje. Ik sprong nooit behalve op concours, en verder gewoon alleen balkjes draven. Maar hij kon 't echt zat aan, hij had de fun erin en wou gewoon verder. Ik vind het ook wel vroeg hoor, maar als je eenmaal je wp's volhebt zitten moet je over Knipoog En we hadden allebei de grootste lol erin dus.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:56

myxlea schreef:
Ik trainde mijne ook niet meer dan 3/4 keer in de week hoor, waarvan 1 dan gewone training, 1 clubles, 1 privéles en een buitenritje. Ik sprong nooit behalve op concours, en verder gewoon alleen balkjes draven. Maar hij kon 't echt zat aan, hij had de fun erin en wou gewoon verder. Ik vind het ook wel vroeg hoor, maar als je eenmaal je wp's volhebt zitten moet je over Knipoog En we hadden allebei de grootste lol erin dus.

Ow ow..

Nou ja, zelf weten maar ik zou zeggen: neem dan wat gas terug en las even een pauze in wat wedstrijden betreft.

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:54

Pletje123 schreef:
myxlea schreef:

je kan ook gewoon even geen wedstrijden starten als je volzit met winstpunten ik heb er ook 11 maar ik ga ook nog niet over.. ik wil gewoon dat er niets belangrijks meer staat op myn protocol er staan altijd dezelfde dingen op myn protocol en ik wil graag dat we dat eerst oplossen en dan ga ik pas L2 tuurlijk kan hij al een L2 proef hij kan het gewoon maar ik doe het niet omdat ik eerst al die dingen op wil lossen en dat kost tijd! So what ! hij heeft nog een heel levenvoor zich

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:56

pollew0p schreef:
je kan ook gewoon even geen wedstrijden starten als je volzit met winstpunten ik heb er ook 11 maar ik ga ook nog niet over.. ik wil gewoon dat er niets belangrijks meer staat op myn protocol er staan altijd dezelfde dingen op myn protocol en ik wil graag dat we dat eerst oplossen en dan ga ik pas L2 tuurlijk kan hij al een L2 proef hij kan het gewoon maar ik doe het niet omdat ik eerst al die dingen op wil lossen en dat kost tijd! So what ! hij heeft nog een heel levenvoor zich

Dan ben ik toch wel heeeel benieuwd wat er elke keer op staat! Haha!

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:58

Ik vind het wel kunnen een 3-jarige.. tsja, hangt van de pony-paard af hoe die als 3-jarige is..(ik bedoel heel slap van achteren bijv.)

debsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:27

asjemenou schreef:
pollew0p schreef:

Dan ben ik toch wel heeeel benieuwd wat er elke keer op staat! Haha!

Haha!
nou het zijn kleine dingetjes maar toch ! wat hij nog wel moelijk vindt is volte links volte rechts met stelling/buiging wisselen.. en dan toch nog een goede aanleuning houden! dat hij meer impuls moet tonen mijn middendraf mag beter heb meestal wel 6/7 maar dan staat er toch nog mag meer.. en myn overgangen maar das myn fout Tong uitsteken omdat ik zo gestrest ben neem ik er niet genoeg tijd voor maar het zijn die dingetjes en het komt er vooral op neer dat myn aanleuning toch nog constanter moet en na de tweede galop stort tie meestal in Tong uitsteken bij de tweede proef dan.. maar tweede proef ik meestal minder omdat hij dan moe is en dan heb ik veel vijven omdat er dan staat impulsverlies weet je wl ?! maar ach ik rij er elke keer 2 en uitzondering 3 dus ik heb nu 9 proeven met 11 wp. Dus hij is harstikke knap bezig !

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:28

Ik vind het persoonlijk véél te vroeg, maar helaas zie je het vaak genoeg. Ik zou lekker wachten tot een jaar of 4, 5.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:02

Je ziet ze bij ons weleens HC een b-wedstrijdje meelopen... enkel om te laten zien hoe alles er uit ziet, zodat ze over een jaar niet zo geconfronteerd worden. Lachen
Maar dan gaat het dus vooral om het oefenen met wedstrijden, HC is immers niet voor de punten.

Echt al gaan starten vind ik wel wat vroeg, zou eerder beginnen als alles goed bevestigd is, maar je kan er natuurlijk hele fanatieke en leergierige paarden tussen hebben Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 13:51

Maar juist die fanatieke paarden moet je wat beschermen Ja

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:02

XchantjuhX schreef:
Je ziet ze bij ons weleens HC een b-wedstrijdje meelopen... enkel om te laten zien hoe alles er uit ziet, zodat ze over een jaar niet zo geconfronteerd worden. Lachen
Maar dan gaat het dus vooral om het oefenen met wedstrijden, HC is immers niet voor de punten.

Echt al gaan starten vind ik wel wat vroeg, zou eerder beginnen als alles goed bevestigd is, maar je kan er natuurlijk hele fanatieke en leergierige paarden tussen hebben Knipoog

Maar waarom zou je anders rijden als je niet hc start?
Dan start je toch ook gewoon om te oefenen? En je mag toch niet naar de L dus voor de punten hoef je het ook niet te doen.
Als ik hc zou starten dan zou ik hetzelfde rijden als niet hc.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 14:11

Heb zelf een 3 jarige.. Maar die is er op dit moment echt nog niet klaar voor om op wedstrijd te gaan..
Sommige zullen dat wel al zijn.. Als het zou kunnen zou ik het ook doen.. Is alleen maar leuk voor de ervaring.. En zo kom je ook eens met het paard op verschillende terreinen.. Altijd maar leerzaam..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:33

asjemenou schreef:
XchantjuhX schreef:

Maar waarom zou je anders rijden als je niet hc start?
Dan start je toch ook gewoon om te oefenen? En je mag toch niet naar de L dus voor de punten hoef je het ook niet te doen.
Als ik hc zou starten dan zou ik hetzelfde rijden als niet hc.

omdat ze dan nog niet eens bevestigd zijn in de B... je kan er dus eerder mee beginnen om aan de indrukken te laten wennen.
Ook als ze in de training dus nog niet zo ver zijn om al te gaan starten. Niet alle 3 jarigen zijn al klaar voor de B, maar sommige eigenaren willen ze al wel laten meemaken wat een wedstrijd is.
De meeste hebben een paard die ze al wel officieel starten en nemen de groene gewoon mee voor HC.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:37

Dat bedoel ik niet helemaal. Knipoog
Wat maakt het uit of je nou 170 punten hc haalt, of 170 punten voor het echie?
Een startkaart moet je toch hebben, en inschrijfgeld betalen moet je ook.
Dus wat maakt het dan uit?

Mijn eerste wedstrijden vorig jaar met een 3-jarige waren echt niet geweldig, heb heel wat extra voltes en dergelijke gereden, maar dat maakte me echt niet uit, paard werd er wel wijzer van.
Maar stel dat ik dit hc had gedaan, wat was dan het verschil geweest?

wash

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 16:44

ik vind dat een 3 jarige best een keertje mee kan, om gewoon ff te kijken hoe hij reageert op een ander terrein. Het gaat dan natuurlijk niet om het starten, maar om het vertrouwen, ontspanning, enz...
Op 4 jarige leeftijd kan ie gewoon voor t eggie en de prijzen Knipoog

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-07 12:27

pollew0p schreef:
Si_monee schreef:
vanaf welke leeftijd mag je l starten dan?

je mag L1 starten wanneer je paard vier is.
dus
L - 4 jaar
M- 5 jaar
Z -6 jaar

Is dit voor springen ook gewoon het zelfde eigenlijk?