Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FloortjeM

Re: Moet een pony in de B al aan de teugel..???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:23

Mijn ervaring is dat er bij de paarden iets strenger op gejureerd wordt dan bij de pony's.

Wat me verder opvalt, is dat een aantal hier zeggen: het paard neemt een hele fijne buiging aan. Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen bij een paard met een hoofd in de lucht en een vastgezette rug. Verder lees ik van mensen die zeggen: mijn paard is super aan mijn been, maar kan de aanleuning nog niet. Dat is per definitie onzin. dat je paard gaat draven als je been geeft, of kan wijken of sb, wil nog net zeggen dat het paard aan je been is. Als je paard netjes aan je been is, loopt het via een actief achterbeen (door je been en/of je zit geactiveerd) ontspannen over de rug met een ontspannen hoofdhouding, waarbij het paard met de mond de hand zoekt en volgt. Dat noemen wij aanleuning. Als het paard niet aan je been is, doet de motor het niet en kan de rest ook niet volgen. Als het paard goed aan je been is, komt de rest daar direct bij.

Als ik het voor het zeggen heb, is het inderdaad een stukje basis en hoort je paard die ontspannen aanleuning aangenomen te hebben voor je gaat nadenken op wedstrijd te gaan. Dat je paard nog niet als Salinero, Sunrise of Ollright loopt, lijkt me voor de hand liggend.

@ rk: die twee synchroonzwemmers vallen nog in de medailles, wát ik je brom, die zijn zó serieus bezig, waterkwaliteit, synchrooneten, ook synchroonzwemmen is een jurysport, dus alleen als de jury tégen ze is, komen die niet met een olympische plak thuis volgend jaar. Verder ben ik t met je eens.
Laatst bijgewerkt door FloortjeM op 14-11-07 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:25

Citaat:
@ rk: die twee synchroonzwemmers vallen nog in de medailles, wát ik je brom, die zijn zó serieus bezig, waterkwaliteit, synchrooneten, ook synchroonzwemmen is een jurysport, dus alleen als de jury tégen ze is, komen die niet met een olympische plak thuis volgend jaar Verder ben ik t met je eens.

Haha, ik ga ze in de gaten houden Tong uitsteken Clown

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:30

Nee, tuurlijk is dat zo, je moet de oefeningen van je klasse beheersen. En dat synchroonzwemmen ja ha ha, leuke reclame is dat. Maar goed ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik vind vaak gewoon dat er vergeten wordt dat het uiteindelijk wel om dat plezier draait. En dat is natuurlijk snel weg als je je oefeningen beheerst maar men verwacht 'aan de teugel' terwijl dit nog niet verwacht mag worden.
En hoe vaak zie je geen in elkaar getrokken paarden/pony's? En hoe komt dat dan denk je? Omdat het toch vanaf de B al verwacht wordt door veel jury's? Ik heb het volgens mij al een keer gezegd, maar het is een kringetje en het zou top zijn als daar wat aan gedaan werd (valse hoop denk ik), het zou paard en pony zeer goed doen en de fysio was werkloos.

JeltjeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:32

Officieel hoeft het dacht ik nog niet, alleen met AANLEUNING! Maar ik werd/word er ook nog op afgeschreven dat me pony nog niet helemaal bij alles aan de teugel loopt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:33

Aan de teugel wordt niet verwacht, maar nageeflijk wel.
En die 2 liggen niet zover uit elkaar, dus in de volksmond wordt er al snel gezegt, hij moet aan de teugel kunnen lopen.

Dat er dan mensen gaan trekken en plukken ligt niet aan het gevraagde, maar aan de ongeduldige mensen Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:35

Sterker nog, mijn nog-maar-net-ingereden paard moet al zoveel mogelijk nageeflijk zijn. Hoe willen we haar anders netjes door de rug en ontspannen laten lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:36

juist Ja

Dat is gewoon de dingen die bij de eerste basis horen Ja

Vanuit niet nageeflijk kun je gewoon niks.. Lachen

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:39

[quote="FloortjeM"]Mijn ervaring is dat er bij de paarden iets strenger op gejureerd wordt dan bij de pony's.

Als ik het voor het zeggen heb, is het inderdaad een stukje basis en hoort je paard die ontspannen aanleuning aangenomen te hebben voor je gaat nadenken op wedstrijd te gaan. Dat je paard nog niet als Salinero, Sunrise of Ollright loopt, lijkt me voor de hand liggend.

Mijn ervaring is dat niet altijd, maar ik denk dat wat jij noemt wel zo zou moeten zijn. Als je nl. de leeftijd hebt om een paard te starten, kun je ook qua verstand (stom verhaal, maar het is wel zo) dingen combineren. Je kunt dus een aantal hulpen tegelijk doorgeven, waardoor een jury ook wel meer mag verwachten. Maar een kind van 6 tot een jaar of 12 kan dit vaak nog niet (dat wordt natuurlijk naarmate ze die 12 jaar naderen ieder jaar beter). Dus zoals ze de Z2 proef speciaal voor pony's hebben, zouden ze misschien ook B, L, M en Z1 speciaal voor pony's moeten maken. En niet alleen voor de A/B pony's. Mijn dochter is net 9 jaar geworden, maar rijdt al op een D pony omdat ze megalang is. Maar ze rijdt wel tussen meiden van 15 jaar en er wordt hetzelfde verwacht. Wellicht zou een systeem op leeftijd dan een oplossing zijn. In DLD doen ze dat al. Maar goed daar zullen ook wel weer nadelen aan zitten. Ach, je komt er toch nooit uit. We gaan wel springen...... Haha!

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:58

runningkawa schreef:
juist Ja

Dat is gewoon de dingen die bij de eerste basis horen Ja

Vanuit niet nageeflijk kun je gewoon niks.. Lachen

Dan mag je dat aan mijn 6-jarige dochter komen uitleggen, hoe ze dat moet doen. En als dat niet gaat moeten wedstrijden voor kinderen die hun pony niet nageeflijk kunnen rijden verboden worden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:01

Of kinderen van 6 moeten meer oefenen/meer les/meer ervaring hebben voor ze op wedstrijd gaan?

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:10

Mijn dochter rijdt ook nu nog geen wedstrijd, maar ik bedoel ook alleen maar te zeggen dat er ook kinderen vanaf 6 jaar beoordeeld worden in de B. Daar kun en mag je nog niet van verwachten dat ze hun pony aan de teugel rijden, maar haar pony loopt echt wel ontspannen hoor! Kijk zij kan de pony nog niet in galop houden, dus inderdaad zij oefent verder. Ik vind 6 ook nog heel erg jong. Maar goed, ik noemde dit als voorbeeld om aan te geven dat deze kinderen ook in dezelfde B starten en daar wordt soms ook door jury's (echt niet allemaal hoor) opgeschreven 'pony loopt niet nageeflijk'.
Het gaat erom moet het wel of moet het niet? Ik blijf vinden van niet. Bij de paarden vind ik het twijfelachtig/moeilijk om echt een oordeel over te geven. De ruiters zijn dan geen kinderen meer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:11

Dat snap ik. Maar dan blijf ik bij mijn mening (eigenwijs ding he). Als je denkt klaar te zijn voor wedstrijd, ook al ben je 6 jaar, dan moet je ook er tegen kunnen dat je op een bepaald niveau beoordeeld wordt. Als je een pony niet nageeflijk kunt rijden, ben je er misschien nog niet klaar voor.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:19

Hoi,

Ik vind van wel...Het staat allemaal een stuk netter en je haalt gewoon hogere punten...

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:20

Trouwens, Maanling: Ik ben het roerend met je eens.
Mijn zus is jury...soms komen er al mensen vantevoren naar haar auto toe (de ouders van de kinderen) met de vraag van: Wil je een beetje schappelijk zijn, want het is nog maar een kind...
Ja hallo...het is een jurysport en we zijn geen sinterklaas. Anders komen we straks in het Z van alles tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:23

Ik heb in de B bij de a/b pony's nog nooit gezien dat ze daar een onvoldoende krijgen als ze niet aan de teugel lopen.
Wel als de pony vol tegen de hand komt, maar dat hoort ook gewoon niet Lachen

Verder heb ik nooit geen kids gejureerd, maar dat daar algemeen gezien soepeler gejureerd wordt is wel een bekend gegeven. en nogal logisch. Veel pony ruiters valt het daarom ook tegen bij de paarden.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:32

Maanling schreef:
Dat snap ik. Maar dan blijf ik bij mijn mening (eigenwijs ding he). Als je denkt klaar te zijn voor wedstrijd, ook al ben je 6 jaar, dan moet je ook er tegen kunnen dat je op een bepaald niveau beoordeeld wordt. Als je een pony niet nageeflijk kunt rijden, ben je er misschien nog niet klaar voor.

Dat kun je gewoon niet verwachten vind ik, en de vraag is natuurlijk of je een pony nageeflijk moet rijden in de B. En daar blijf ik ook bij (ben net zo eigenwijs hoor), ik vind van niet.
En ze hoeven echt geen sinterklaas te spelen hoor, als een van mijn dochters k.... rijdt, verdient ze gewoon geen punt, maar als ze aan de eisen van de klasse voldoet (in dit geval hebben we het over de B), verdient ze die punt wel. En het zou mijn eer te na zijn om daar bij de jurywagen om te gaan vragen hoor! Maar goed, die ouders zullen er wel tussen zitten, maar goed ik heb wel eens bij de paarden geschreven, en daar was het niet anders. En die geloven toch niet meer in Sint?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:33

Wat versta jij eigenlijk onder nageeflijk als ik vragen mag (sorry als je dat al eens gezegt hebt)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 16:34

Maar de kwestie is niet of jij vind dat je het mag verwachten, de kwestie is dat het gewoon verwacht mág worden door de jury. Doen ze daar iets mee: hun volste recht. Zijn ze coulant en zien ze het door de vingers: dan heb je geluk.
Ik kan met mijn Josie nog niet eens een volte galopperen momenteel, dan ga ik toch ook niet denken aan meedoen aan een wedstrijd? Niet eens een onderling wedstrijdje. Ik zal eerst mijn zaakjes op orde moeten hebben.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:35

Ik vind dan ook echt dat het niet verwacht mag worden in de B bij de Pony's. En het is dus ook niet hun volste recht om je daar op af te straffen. Als het er wel is, is het mooi meegenomen en mag je van mij best wel hogere punten krijgen, maar het mag geen reden zijn om iemand geen winstpunt te geven. Daar zijn in de B andere criteria voor.
En ja wat versta je onder nageeflijk? Ik denk dat dat sowieso wel een discussie waard is. Want dat zei ik al eerder, hoe vaak zie je niet dat er pony's/paarden 'kort' gereden worden in de L/M/Z die gewoon met een winstpunt naar huis wandelen? Waarom zegt de desbetreffende jury daar niets van dan? Hoe is dat dan mogelijk dat die een winstpunt rijden? Terwijl als je in de B je pony ontspannen hebt lopen en je proef goed laat zien je zonder wp naar huis gaat omdat je pony niet aan de teugel loopt.
En met mijn dochter van 6 rijden we nu Bixie met stap en draf, zonder galop. Maar als zij de galop goed onder de knie heeft, de B proef netjes kan rijden, maar ze krijgt haar pony nog niet aan de teugel, ga ik toch op wedstrijd. Dan rijdt ze netter als menigeen die de pony 'in de krul trekken', en de juiste jury's zullen haar dan met een wp naar huis sturen, want ze heeft dan toch haar zaakjes op orde? Rijdt ze in de L, verwacht ik van mijn dochter ook dat ze de pony aan de teugel kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:42

Dat is ook belachelijk, maar daar gaat het in dit topic niet om Tong uitsteken
Van mij mogen die in de M en Z een verliespunt rijden Ja

Maar in B en ja ook alles erboven hoort een paard nageeflijk te zijn (nageeflijk is luisteren zonder protest naar alle hulpen en dan si aan de teugel gaan erg dichtbij)

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:53

Als dat zo is en je rijdt je proef verder goed zouden er ook niet zoveel discussies over zijn. Maar menigeen verwacht niet dat je er dichtbij zit, maar dat de pony gewoon de hele proef aan de teugel loopt en dat is natuurlijk gewoon onzin in de B bij de pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 17:56

Jawel, want veel mensem durven van zichzelf niet te zien wanneer hij tegen de hand is...ze draven aan en hup de eerste pas(sen) doet het paard zijn hoofd omhoog.
Gaan terug naar stap, idem dito. En dat zijn nou net de onderdelen waar op gepunt wordt Lachen
Dat hij na die overgang weer lekker loopt maakt dan niet zoveel uit, juist op die momenten zie je of een paard nageeflijk is of niet Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:10

Ik heb even mee gelezen omdat ik een pony ruitertje heb die in januari met een van mijn (A)pony's gaat starten.

Pony heeft altijd wel fijn ontspannen gelopen bij haar ondanks dat het geen makkelijke pony is. Nu heeft ze haar ook zo ver dat ze hele stukken echt aan de teugel loopt.

Een paar weken terug heeft ze L1 gestart (1e wedstrijd op een shetland evenement tussen de wedstrijd ruiters, als voorbereiding op de IBOP) en reed ze echt tegen een WP aan terwijl die pony toen zelfs wat tegen de hand was. Zelfs in de L2 bij de A pony's(er liepen alleen A'tjes omdat het een stamboek evenement was) liepen de pony's lang niet allemaal nagevelijk, en zeker niet de hele proef.

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:24

Een mooi citaat van Van Lieren: " Je hebt 2 soorten dressuur. De ene is je paard zo fijn mogelijk gymnastiseren en aan de hulpen brengen. En de andere is tussen de vier plankjes laten zien wat de jury graag wil zien. Dat is wedstrijd rijden. Als het goed is komen deze 2 soorten bij elkaar. Maar in de praktijk is dat niet altijd zo".

En Dennis: die shetlander evenementen zijn geweldig, daar is nou echt die leuke pony sfeer! wij kwamen er ook graag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:26

Maar de jury's de schuld geven van het slechte rijden....dat is in de praktijk ook niet hoe het hoort Haha!

Denk dat in de meeste gevallen veel ruiters maar eens naar zichzelf moeten gaan kijken...dan zou het ook gezelliger worden Ja
Afgeven op de jury of andere ruiters is zó makkelijk Lachen