worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steffiee

Re: worden mooie paarden voorgetrokken op wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 14:37

Ik denk dat het onbewust toch wel meespeelt.
Wat wel zo is, is dat vaak die mooie, imponerende pony's, wat meer kwaliteit hebben, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn!
Ik vind dat een goeie jury daar niet te veel naar moet kijken.

Mutjei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 21:12

Niet alleen mooie paarden maar ook van bepaalde rassen!
Mijn andalusier is harstikke mooi, maar niet KWPN mooi. Dan krijg je dus sowieso minder punten.
Ook is zijn stokmaat maar 1.60m en dit vinden ze toch wel erg klein!! Huilen Huilen

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:03

Dat de stokmaat van jouw Andalusiër negatief werkt kan ik me niet voorstellen hoor.
Romanov is maar een paar centimeter hoger en ik heb nog niet gemerkt dat dat tegen me werkt of zo.

Ik blijf er toch bij dat het natuurlijk meegenomen is als je paard er een beetje volgens het ideaalplaatje van een dressuurpaard uitziet, maar dat je toch je punten uiteindelijk scoort op de manier hoe je je proef neerzet. Als dat gewoon goed is, ongeacht op wat voor soort dier je rijdt, kan niemand er omheen dat het gewoon een winstpunt waard is.

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 11:42

Er zijn genoeg lelijke paarden die toch hoog scoren dus ik heb zelf niet het idee dat je echt word voorgetrokken als je op een mooi paard rijd.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:07

Ik heb niet het hele topic gelezen...Maar ik heb een keer meegemaakt dat ik een prachtig gespierd zwarte ruin in de b startte en een ietwat ielere schimmel (ook in de B). De schimmel liep super, de zwarte ruin liet zien dat hij een enorme driftkikker en koppig is....werkelijk niks ging goed...Hij sjouwde geweldig en het zag er ook vast spectaculair uit, maar ik had niks te zeggen en we hebben niet een oefening goed afgemaakt...

En met welk paard denken jullie nou dat ik de meeste punten had.... Vork

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 14:55

Mutjei schreef:
Mijn andalusier is harstikke mooi, maar niet KWPN mooi. Dan krijg je dus sowieso minder punten.
Ook is zijn stokmaat maar 1.60m en dit vinden ze toch wel erg klein!! Huilen Huilen

ik rijd met een kwpn'er van 1.52. En jij klaagt over 1.60? *LOL*

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:01

en vandaag heb ik met mijn willem toch maar mooi de 4e plaats gehaald van de uhm 15 ofzo? op groot grasconcours. liepen zat mooie paarden die beter leken. maar heb ze met 193 punten toch weggeblazen Tong uitsteken want dit keer deed hij alles in de ring Haha!

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:03

Soms wel soms niet, ligt aan de jury en denk ook onbewust jah.

lientje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:42

Ik denk dat het soms ook een beetje mee speelt. Grote gespierde paarden met een moooi uiterlijk zullen misschien meer punten krijgen dan een dun, geel met paarse spikkels paard

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:01

vind over het algemeen dat vooral in de B de jury's aan de royale kant punten Ach gut

maar merk zelden dat onze klassiek gefokte rijpaarden worden afgestraft. Daar kunnen we heel goed mee scoren. Natuurlijk moet er gereden worden Cool, neemt niet weg dat mn dochter een keer in de ring reed in het Z2 en de voor mij onbekende jury letterlijk zei "wat doen ze met zo'n dier in de ring, die moet voor de wagen." Na afloop heb ik verteld dat het om mijn dochter ging, hij was beleefd genoeg om zich te generen. Dus ook voor jury's geldt; je kunt niet alles zeggen wat je denkt Cool

heb ook wel eens met een jury zitten schrijven toen er een bloedmooi dier aan het losrijden was, die vervolgens in de ring zich echt misdroeg. Van zo'n combinatie hadden we juist veel verwacht en voor mijn gevoel werd ze ook wat harder afgestraft dan de rest.

Jury's blijven wel mensen en ben er wel achter, hoe eerlijk ze jureren, ze wel een voorkeur hebben voor het type paard, waarmee ze op dat moment rijden of waarmee ze bijvoorbeeld voor de eerste keer Z zijn geworden. Ik ken iemand die zelf een Haflinger gereden heeft en vervolgens alle Haflingers royaal punt. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden, waaruit blijkt dat juryleden ook gewoon mensen zijn. Afgelopen weekend stonden in één proef twee Friese paarden op kop, die in de andere ring veel lager eindigden, en inderdaad de jury was een Friesenliefhebber Pling

als je na een wedstrijdjaar je punten op een grote hoop gooit, dan klopt meestal het gemiddelde aardig met de door jouw geleverde prestaties Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:26

Sorry, maar als je de basis een beetje voor elkaar hebt, kan je ook wel knallen in de B. Maar ik kom ook regelmatig rond de 160 tegen in de B, dus dat is net wat je wíl zien!

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 21:25

Nee, het gaat om de uitstraling en hoe het paard is.
Ik ken genoeg leelijke paarden die het super goed doen op wedstrijden.
Ik zelf kijk ook wel naar het uiterlijk maar niet als eerste maar hoe het paard zich gedraagt, oftie niet lomp is sierlijk etc.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 09:51

Leonora schreef:
Jury's blijven wel mensen

als je na een wedstrijdjaar je punten op een grote hoop gooit, dan klopt meestal het gemiddelde aardig met de door jouw geleverde prestaties Haha!

Lijkt me redelijk te kloppen...
Ook als ik naar mijn eigen punten kijk....

marjolein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 15:09

ik vind dat niet mag mee spelen. het is belangrijk dat het paard er goed verzorgd uitziet en de ruiter natuurlijk ook. het gaat hoe je paard de proef loopt en niet hoe het paard eruit ziet.

nicole_easy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:16

ik heb dat ook
en vriendin van mij heeft een super lieve pony alleen die loopt egt als een giraf
egt met zijn hoofd omhoog en die mag nu al L1 gaan starten omdat ie zo leif is
en mijn paard loopt supper netjes alleen het is gewoon een standaard paardje en ik doe nog steeds B
heel gemeen dus Boos!
maar ja mijn paardje doet super zijn best en daar gaat het om Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:36

Toch zal die giraf wel iets goed doen hoor!

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:40

Ik merkte het verschil wel duidelijk toen ik nog met mijn Haflinger reed op wedstrijden. Ik reed toen de KWPNer die ik nu in de L1 rijd nog in de B en die Haflinger (waar ik nu overigens mee gestopt ben ivm met tijdtekort) ook. Hoewel de Haf vaak beter liep, had ik met de KWPN'er vaak wel 10 punten hoger Clown

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:46

marjolein87 schreef:
ik vind dat niet mag mee spelen. het is belangrijk dat het paard er goed verzorgd uitziet en de ruiter natuurlijk ook. het gaat hoe je paard de proef loopt en niet hoe het paard eruit ziet.

Ja maar in de praktíjk werkt het toch anders Sigaar .
Als ik de pech heb (wat ik vaak had Haha!) dat er een bloedmooi, voorbeenzwaaiend paard in een perfect krulletje voor mij in de ring zat, en dan rijd ik daar achteraan binnen met een dikke fokmerrie met hangbuik, dan is dat wel even een cultuurshock voor de jury hoor Vork
En dat zul je vast wel een béétje terug zien in je punten..

VickjeeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 09:35

Ja, ik denk ook dat het onbewust toch meetelt.

jaquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:25

Je krijgt punten als combinatie, niet alleen als ruiter. Sommige paarden hebben nou eenmaal geen spetterende gangen of hebben meer moeite met lengtebuiging. Een correct uitgevoerde oefening zal altijd wel een 6 of 7 opleveren. Wil je voor de 8en en 9ens gaan dan zal er meer moeten "spetteren"dit krijg je nu eenmaal makkelijker voor elkaar met een paard wat zelf al meer talent heeft. Met een minder getalenteerd paard zal je zelf dus harder moeten werken en secuurder moeten rijden. als je 6en rijdt kost een foutje je al een wp.

Maar als je een oefening gewoon uitvoert zal dit altijd minimaal een 6 opleveren is mijn ervaring.

Uiteraard heb je er jury's bij zitten die toch mensen laag plaatsen omdat het paard ze niet aanstaat. Ja heel jammer, maar volgende keer krijg je onterecht misschien wel weer een wp. Dat compenseert elkaar weer.

Blijft een jurysport....

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:48

Mutjei schreef:

Hier nog een met een andalusier, zelfde hoogte, ook 1.60...
Als je naast een ander paard staat van gelijke hoogte, ben je toch kleiner, rara, hoe kan dat, een anda is nu eenmaal korter en gedrongen, met vaak een korte dikke nek, dat ttont nu eenmaal kleiner als een kwpner van 1.60 met een lange nek en lijf, dat is het verschil.
Heel vaak denken mensen ook dat het een pony is, dat is het type nu eenmaal.
Of ik minder punten krijg, i.i.g wel op verzorging, voorheen liet ik de manen los, is rastypisch en "hoort'bij het type paard, maar sinds ik wordt gekort op mijn punten, maak ik een hengstenvlecht.
Het is voor ons barokke paarden mensen wel harder werken om een goed resultaat te boeken, lengte en ruimte hebben ze vaak niet of minder, rijd dat er maar es uit dan.....
Maar gaat het gewoon lekker en het plaatje klopt,rijd ik met gemak winst, gelukkig kijken sommige jury's verder dan hun neus lang is........

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:46

mammaslamma schreef:
Het is voor ons barokke paarden mensen wel harder werken om een goed resultaat te boeken, lengte en ruimte hebben ze vaak niet of minder, rijd dat er maar es uit dan.....

Maar gaat het gewoon lekker en het plaatje klopt,rijd ik met gemak winst, gelukkig kijken sommige jury's verder dan hun neus lang is........

niet harder werken, anders!!!! Tong uitsteken
en heb dan wel geen barok paard, maar iets wat net zo goed, geen lengte en ruimte heeft... zucht....

En inderdaad, je komt vanzelf wel aan je punten!!! als het plaatje klopt, dus ook met een "lelijk"
paard kun je dressuur rijden... Cool

en wat is mooi...... beauty lies in the eyes of the beholder (sorry als ik het engels heb verkracht....)

Mijn paard is misschien niet dressuur mooi, maar wel lief mooi..... !!!!!! .......

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:14

In principe mag het niet meespelen, maar ik denk wel degelijk dat het meespeelt Ja

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:23

Ik denk het wel..

Rijd op concour áltijd bovenaan mee, terwijl dat vaak niet eerlijk is.

Voorbeeld:
Had zondag wedstrijd, mijn paard loopt heel makkelijk, maar laat veel punten liggen op de travers en keertwendingen, en de afwerking is nog niet 100%, de combinatie vóór mij, had een mooie technisch goed gereden proef,daarintegen minder spectaculair paard, maar eindigd toch onder mij, en zo gaat het al vanaf m'n eerste wedstrijd.

Vind het natuurlijk leuk om te winnen, maar weet soms niet of ik een klasse verder kan, want ookal zijn de oefeningen niet 100%, de punten rijden we wel, best lastig!

Begrijp wel dat mensen met een 'appart' of 'barokke' ras hier last van hebben, maar zie het persoonlijk ook niet als een voordeel dat ik een kwpn'er heb die hoge ogen gooit.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:29

Kaitlin, waarschijnlijk loopt je paard je paard dan toch nog een hele hoop goede onderdelen waar je je slechte punten mee ophaald.
Terwijl dat minder spectaculaire paard waarschijnlijk een rij 6en krijgt.

Maar voor degene die denken dat goede/mooie paarden echt voorgetrokken worden:
Hoe kan het dan dat ik met mijn gewoon correcte paarden, er paarden uitrij die in de finale van de pavo cup lopen?
Als het echt zo om uiterlijk en gangen gaat dan zou dat toch niet moeten kunnen? Want dan moeten die pavo finalisten alles winnen.