Waarop letten bij dressuur klasse M1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Covergirl_

Re: Waarop letten bij dressuur klasse M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 14:01

Ik rijd ook M1, en in het begin scoorde ik winstpunt na winstpunt, maar na een tijdje ging het toch wat minder goed. Ik krijg vaak te horen dat de aanleuning beter moet zijn, en het paard moet contstant mooi in aanleuning zijn. Das volgens mij één van de belangrijkste dingen in de M. En niet te veel op de voorhand lopen, daar zijn de jury's over het algemeen ook wat tsrenger op.
SB hoeft nog niet perfect te zijn, als je verder maar je oefeningen netjes rijd, op de letter en dus niet een meter ervoor of erna. Verkeerde galop aanspringen wordt streng afgestraft! (mag ook vind ik)
Ook de rechtgerichtheid krijgt veel aandacht, je krijgt zo aftrek als je paard scheef is. Ook belangrijk, tenslotte kun je met een scheef paard ook niet in de Z verschijnen. Ook moet je heel duidelijk verschil laten zien tussen arbeidsdraf/galop en middendraf/galop.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 14:51

Zo vandaag ging het veel beter. Ik scoorde 174 en 176 dus ik ben echt blij.
Programma liep best uit en ik moest er behoorlijk aan rijden. Maar het ging. Okee ik had wat fouten , viel me een keer uit galop, wilde een keer niet direct aanspringen enzo. En was wat streng in de hand. Maar toch heel veel 7 ens gescoord en natuurlijk als tegenhangers ook wel vieren en vijfen en terecht hoor.
Al met al heel heel erg tevreden over kafue en mezelf en weer dingen om te verbeteren.

Takt en regelmatigheid letten ze dus op en of oefeningen echt op de punt gaan en voltes en dergelijke rond.
.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:14

Gelukkig ging het wat beter! Haha! ik ben volgende week weer aan de beurt Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 16:53

DresslOver schreef:
Gelukkig ging het wat beter! Haha! ik ben volgende week weer aan de beurt Knipoog

Nou veel sucses dan maar alvast wie weet haal jij nu de eerste winstpunt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 16:56

_Covergirl_ schreef:
Ik rijd ook M1, en in het begin scoorde ik winstpunt na winstpunt, maar na een tijdje ging het toch wat minder goed. Ik krijg vaak te horen dat de aanleuning beter moet zijn, en het paard moet contstant mooi in aanleuning zijn. Das volgens mij één van de belangrijkste dingen in de M. En niet te veel op de voorhand lopen, daar zijn de jury's over het algemeen ook wat tsrenger op.
SB hoeft nog niet perfect te zijn, als je verder maar je oefeningen netjes rijd, op de letter en dus niet een meter ervoor of erna. Verkeerde galop aanspringen wordt streng afgestraft! (mag ook vind ik)
Ook de rechtgerichtheid krijgt veel aandacht, je krijgt zo aftrek als je paard scheef is. Ook belangrijk, tenslotte kun je met een scheef paard ook niet in de Z verschijnen. Ook moet je heel duidelijk verschil laten zien tussen arbeidsdraf/galop en middendraf/galop.

Dit komt me zo bekend voor. Ik zou het kunnen zeggen. Knipoog

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 17:58

Kafue schreef:
DresslOver schreef:

Nou veel sucses dan maar alvast wie weet haal jij nu de eerste winstpunt.

haha, wie weet Knipoog

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:39

Ik ga 8 September weer een poging wagen. Ja
Donderdag in de les liep hij echt geweldig. Haha!
Gisteren was hij wat hangerig dus ben ik maar lang&laag gaan rijden met veel 'loslaten' van de teugels.

Mooie punten Kafue, voortgaan op de stijgende lijn. Knipoog

Succes Dresslover volgende week. Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 08:42

Nadiee schreef:
Hier word veel gezegt dat er gelet word op de verzameling, maar in de proefen staat nog gewoon dat je arbeidsdraf en galop moet laten zien ? Hoe zit dat .. wat willen ze zien, de verzameling of de arbeidsdraf, want voor schoudenbinnenwaarts zou je hem toch verzameld moeten hebben ?

Verzameling moet nog niet, maar je moet wel laten zien dat er een begin is.
Dus: Meer op de achterhand (waardoor meer front) een wat 'krachtigere' afdruk en wat meer swung.

Dan is het in de M2 ook makkelijker om het helemaal op zn kont te zetten. Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 10:04

Ja t paard meer dansend draven zeg maar. Dus echt het paard onder je en diep in het zadel een tweeeenheid.
En dan stuur je ook makkelijker die proeven door, dan kun je jezelfs fouten veroorloven.
Ik was gisteren toch nog 8ste en 13 de van de 16 ofzo dus al met al heel tevreden terwijl ik nog een paar behoorlijke fouten heb gemaakt, die we dus normaal neit maken.

Ze willen ook een mooi vloeiend geheel zien, takt, ontspanning, aanleuning en inderdaad schwung.
Echte verzameling nog niet maar wel de richting en liever iets meer dan te weinig. De middendraf ook echt krachtig vertrekkend van achteruit anders kun je ook niet blijven zitten. De uitgestrekte stap echt schrijdend naar voren. >En telkens alles voorwaarts gedracht.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 16:56

Ik schrijf nog wel eens bij de M1, en het meeste commentaar is toch wel:

- meer lengtebuiging in de sb
- meer sprong in de galop (vooral bij het aanspringen)
- middendraf meer vanuit de achterhand en moet regelmatiger
- middengalop meer eruit en meer door het lijf
- door een s van hand veranderen moet vloeiender
- achterwaarts moet regelmatiger
- aanleuning moet constanter

Zo, even een rijtje, hopelijk heb je er wat aan Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 17:00

Zo zie je maar weer, de meeste dingen die hier worden genoemd zijn basisbegrippen. Sorry maar ik vind het écht slecht als die punten niet voor elkaar zijn.. zeker ook als je kijkt hoe vaak er geen lengtebuiging en takt is in de schouderbinnenwaarts. Dat zijn écht heeeele grove fouten..

Vorige keer had ik 7ens en 8en voor schouderbinnenwaarts.. Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-07 18:59

Ook al is het basisbegrippen en ook al moet je die voor elkaar hebben. Ze zijn niet altijd even gemakkelijk.
En soms lukt het thuis weer beter dan op de wedstrijd.
Ja ja paardrijden is zo gemakkelijk nog niet.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 08:30

Paardrijden is inderdaad zo makkelijk nog niet, maar als je aanleuning nog niet voor elkaar is in het M1.. sorry, maar dat zijn écht basisbegrippen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 09:16

Ik had laatst ook op wedstrijd dat de SB niet echt geweldig ging...
(Had 4x een 5)

Maar ik moet hem op zo'n moment gewoon meer door durven drukken maar tegelijkertijd ben ik bang dat het dan helemaal fout gaat. Clown

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 10:09

Toen ik van de week moest schrijven sprong een ruiter 2x in dezelfde proef in de verkeerde galop aan, links én rechtsom. Ja sorry hoor, in een B-proefje, oké, kán gebeuren, maar in de M1 vind ik dat wel erg slordig Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 16:05

Haha! De voorlezer riep bij B arbeidsgalop rechts aanspringen, dus ik geef mijn zithulp, mijn beenhulp en Verward mijn paard gaat in travers, euhhhh schrik schrik en pas drie passen later met een enorm beenhulp springt meneer aan om vervolgens op de andere lange zijde uit de galop te vallen tijdens de gebroken lijn omdat ik dat was het nu tot X of was het vijf meter en mijn zit verloor.
Soms gaat het thuis nog zo fijn en is het paard heel fijngevoelig aan de hulpen en gaat het op de wedstrijd mis meestal door spanning en het afegeleid zijn.
En natuurlijk is het basis dat weet de ruiter ook maar wedstrijd of thuis is heel anders en daarin kun je althans dat gebeurd mij wel eens de fijnafstemming missen.

Niet tegenstaand dat je dat gewoon een slecht cijfer krijgt en er aardig aan moet rijden om dat weer te herstellen. Wel is het zo dat de meesten dan ervaren genoeg zijn om zonder gel u l de fout te herstellen en alsnog heel goed verder te rijden daar waar in de B gewoon de proef verkloot was.

Ik heb er in ieder geval wel begrip voor dat ook tijdens het proef rijden is gewoon mis kan gaan, als de ruiter het hersteld is het ook prima. En hoe verder en hoger je komt hoe nauwkeuriger het luistert. Mijn paard mag graag loeren en kan daar enorm van afgeleid zijn dat is niet makkelijk maar wel leerzaam. Als de dingen dan erg snel op elkaar volgen kan het best wel gebeuren dat het even niet luisterd en er een miscommunicatie ontstaat.

Chupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:25

Ja daar heb je ook wel gelijk in Ja

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:31

Ik probeer ook (als ik moet schrijven) nooit te denken van 'goh wat doe deze combinatie in deze klasse?!'
Het kan altijd een keertje compleet de mist in lopen. Ja

Pas als ik een combinatie vaker tegen kom en ik zie steeds zulke punten dan wil ik wel eens denken 'hoe is die combi hier terecht gekomen?!'

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 18:20

dat dacht het jurylid tijdens mijn debuut in de M1 ook, en ik zelf dacht eerlijk gezegt ook oeps verkeken op de moeilijkheid en te veel druk erop gezet.
Ach ik denk dat de meesten onder ons de eerste start in een hogere klasse niet winstgevend afsluiten. Ik ben echter wel trots op diegenen inclusief mezelf die het paard zelf opleiden en zelf steeds hoger uitbrengen.
Zowel paard als ik zijn nog nooit eerder gestart in de M1. Ach en alle begin is moeilijk ook die hogere klasse wel weer.
En lukt het de eerste keer niet dan de tweede wel.
Als je het het paard maar niet op zijn schuld geeft en hem vervolgens ongenadig op zijn donder geeft.

Je kunt de basis nog zo goed in orde hebben een wedstrijd is toch altijd anders.