Hoe een eigen pony ??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Hoe een eigen pony ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:29

Vind ik niet gek hoor Haha! Ik ook

@ estertjuh: welk soort paarden heb je al eerder verzorgd?

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:38

esthertjuh_ schreef:
Ik zou voor mijn lease of eigen paard al een hele poetskist hebben en een halster en halster touw das weer eeen kleein beetje eraf en een boer dicht bij mij in de buurt heeft vaker stro en hooi voor een prikkiej

maar stel je voor hij heeft het een keer niet voor een prikkiej dan zit je wel even zonder...

paard word ziek.... kost klauwen met geld... mijn pony van 20 jaar(net maand van mij en toen werd ze ernstig ziek..) "dampig" en dat is dus chronisch,, heeft dure medicatie zo'n pot kost al 50,- nu wil ik er niet mee zeggen dat elk paard zo ziek word.. maar "het" kan gebeuren/voorkomen.. en er gaat een hele hoop geld en tijd inzitten, vooral als ze ziek zijn, moet er iemand voor het dier zijn...
en ja stalling kost ook buld geld.. hier in deze richting overijssel is het meestal 100 tot 200,- maar het verschilt behoorlijk als ik de prijzen hoor wat ze in het westen betalen.. maarja ik zou zeggen denk er maar eens goed over na... voordat je eraan begint!! het is leuk, maar zit een hoop werk in!

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 19:42

WoOw dit topic gaat SNEL!!
Ik heb wel genoeg ervaring al zei ik altijd ik blijf nog jaren verzorgen voordat ik een eigen aankan maarja,,,En als ik eens iets echt niet weet dan kan ik op vele plekken terecht Tong uitsteken
Nou een shetje zou wel leuk zijn ja inderdaad maar het liefst nou net een d/e pony Tong uitsteken
mijn verzorglijste :
Nora :Shet
Mary:Shet
Bonnie:Shet
Brenda:Shet
Urban:Tuiger
Blacky:Fries
Samantha:Fries
Sabienne:Fries
Oke:Mixje tussen ??
Vicky:Welch
Beauty:Welch
Olga:Welch x Arabier
Fraya:kruising tussen ?????

Ja t zijn er heel wat maar ik kreeg ze alleen in combinatie :
Nora en Mary ze waren heel eeg klein en ik wou gewoon meer dan poetsen elke dag aangezien ik niks anders MOCHT
Bonnie en Brenda geen rijplek meer en de baasjes deden ZOOO vreemd
Urban Blacky Samantha en Sabienne maar ik werd weggepest
Oke was gewoon als 1 pony maar ze werd te oud
Vicky Beauty en Olga de eerste 2 genoemde gingen ze mee mennen heel erg veel en Olga was ook heel erg oud
Fraya was mijn eerste maar ze was al 32 dus veel kon ik al niet meer met haar helaas

Bloos Haha!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:01

Geweldig dit hier Haha!.
Dit hadden we nog eens nodig Tong uitsteken.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:02

Je zou een sober ras kunnen proberen, maar meestal zijn die ook verschrikkelijk sterk.

Er zijn trouwens ook hele grote shetten, of misschien een fjord? Die kosten relatief niet zoveel in het voer.

Gaan je ouders trouwens betalen dan of zou je het zelf willen doen?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:03

als je een shet neemt, kan je niet rijden. En ik denk dat je dat net wel wilt?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:04

weet niet of je het al gezegd hebt maar waar ben je van plan je paard/pony te stallen? bij je thuis? of op een manege?

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:15

ik ben 25 ik woon echt op een fokkerij! en ik ben dyslecties en we hebben 20 arabieren!!
dat kan tog ?
maar nu ga iklk egt want ik verpest het topic[/quote]

uhm je woont dus in amsterdam he..
en je hobbys zijn uitgaan vrienden en msnen Clown .nou iemand die op een fokkerij met 20 arabieren heeft denk ik wel andere hobbys.
ik heb even op google gekeken en in amsterdam is geen enkele arabierenstoederij te vinden.
dus de conlusie is denk ik wel duidelijk:
PENNY!!!!! Huilen

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 20:19

Welk ras is het beste voor mij denken jullie als ik inderdaad echt graag wil rijden ?
Ik ken genoeg weides hier in St Joost dus dat is wel oke maar ik kan ook meschien op mijn manege stallen ?En ik wil graag een deeltje van wat ik kan betalen dan betalen maar mijn ouders zullen het toch ook op hun rekening afgaan..

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:21

heej goed dat ej het beset

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:22

tuinkabouter schreef:
ik ben 25 ik woon echt op een fokkerij! en ik ben dyslecties en we hebben 20 arabieren!!
dat kan tog ?
maar nu ga iklk egt want ik verpest het topic

uhm je woont dus in amsterdam he..
en je hobbys zijn uitgaan vrienden en msnen Clown .nou iemand die op een fokkerij met 20 arabieren heeft denk ik wel andere hobbys.
ik heb even op google gekeken en in amsterdam is geen enkele arabierenstoederij te vinden.
dus de conlusie is denk ik wel duidelijk:
PENNY!!!!! Huilen[/quote]
als je een paar pagina's terug leest heeft ze het opgebicht dat het een VA is Knipoog

jacqie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:24

@Esthertjuh,

Mijn dochters hebben allebei een verzorgpony op dezelfde stal. We betalen wel een vergoeding, maar in ruil daarvoor kunnen ze de pony's beschouwen als eigen pony. Misschien zijn je ouders daar wel voor in? Want ik, als hun moeder, weet wel hoeveel geld en tijd gaat zitten in een eigen pony. En daar moeten je ouders allebei achter staan, anders werkt het niet. Zeuren helpt echt niet, sterker nog, dat gaat alleen maar tegen je werken!

tip: ga naar de manege van de ponyclub op lesavonden. Zorg dat je daar wat mensen leert kennen en bazuin rond dat je graag een verzorgpony wilt en dat je serieus bent. Hang een briefje op het prikbord. Wie weet heb je geluk en vind je nou net die ene pony die echt het allerlliefste is en die op een leuk adresje staat. Succes!

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:25

VA?? wat is dat ??
srry ik ben niet zo'n computerfreak Clown

nou dan neem ik het terug Bloos
xx

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:28

esthertjuh: daarom stel ik dus deze vragen, je hebt belijkbaar nog geen idee waar je je pony gaat stallen.
Genoeg weides in de buurt? ja, dat kan. Veel kans dat je zelf (goede)omheining moet zetten, dan kom je niet toe met 1000€, geloof me. Dan moet er ook nog een stal op staan, of andere beschutting voor regen en wind.
Waar ligt die wei dan? Ver van je huis? afgelegen?
in het geval dat het afgelegen ligt: wat als er wat met je pony/paard gebeurt,ontsnapt,koliekaanval enz..., dan is er niemand om je te verwittigen.
In het geval dat je ze op de manege stalt: hoeveel kost de stalling? Gaat ze daar ook op de weide? moet je dat zelf doen? of doen ze het voor je? Heb je elke dag zin en tijd om naar je pony te gaan?

Het is over de kleine dingen dat je moet nadenken
Laatst bijgewerkt door Milly_ op 30-05-07 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:29

VA - vals account
sa - schaduw account

tuinkabouter

wijs gesroken Haha!

Anoniem

tuinkabouter schreef:
VA?? wat is dat ??
srry ik ben niet zo'n computerfreak Clown

nou dan neem ik het terug Bloos
xx

Vals account Tong uitsteken

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:32

en hoe ga je naar die manege of weide gaan? Met de fiets? door weer en wind, in de winter als het soms al donker is?
Als je paard op de weide staat kan je niet zomaar even zeggen: heb geen zin vandaag Knipoog want dan heeft paardlief geen eten!
En wat als je ouders samen met jou eens op reis of op weekend willen? Wat doe je dan?
allemaal dingen waarbij je jezelf vragen moet stellen...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:49

tuinkabouter schreef:
wijs gesroken Haha!

Dank je Haha!

@ estertjuh: Ik zie dat je in Midden limburg woont, ik ook. Misschien kan ik je helpen met stalling, als je een beetje in de buurt zou wonen

pol_suprknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 15:48

Bij mij was het juist altijd andersom:

Mijn vader en zus reden al paard toen ik klein was en mijn moeder had paarden om der heen toen ze opgroeide. Mijn vader gaf ook les op een FNRS manege. Mijn vader had een huurpaard waar hij elke dag op kon en mijn zus een bijrijdpaard dat ze 3 keer per week deed. Ik mocht meteen op les dat mijn ouders betaalde. Mijn vader zei altijd ik wil een ijslander fokkerij, dan weer een haffie fokkerij enz. Nooit dat hij er iets van waar maakte en dit is ook heel vervelend hoor. Ik mocht wel altijd lease/verzorgpony's ook al hebben mijn ouders genoeg geld (ze hebben alletwee hun eigen bedrijf) mocht ik geen eigen pony. Wel betaalde mijn ouders alle kosten aan lease/verzorg pony en lessen. Ik moest eerst maar eens bewijzen dat ik verantwoordelijk genoeg was. Mijn ouders gingen scheiden en mijn vader ging bij zijn vriendin aan de andere kant van het land wonen. In een vrijstaand huis met land. Ik kreeg een pony van toen die tijd 18 jaar. Ik kon er ook niet vaak heen en eigelijk stond de pony daar voor de achterburen die er toch niks mee doen. Nu staat ze op een landje en heb ik een verzorgstertje (mijn vader helpt ook) om de twee weken genomen en verder staat ze in pensioen met 23 jarige leeftijd. Nu rij ik alweer 9 jaar en ik verzorg Kylah een NW pony die nog ingereden moet worden. Daarna mag ik er zelf mee rijden en wordt ik best wel vrijgelaten. Ik verzorg der al weer een paar maanden en ze staat op een pension stal. Op een pension stal ze je pas eht hoe het is om een pony te hebben. Je krijgt veel riendinnen die ook een pony hebben of verzorgen. Ik mis heel erg het rijden en daarom ga ik een leasepony voor een jaar nemen.

Een leasepony lijkt mij ook een goed idee voor jou. Ik heb advertenties geplaatst en al meteen een reactie terug gekregen. Ik neem een verzorgster voor 2 dagen per week en in de vakantie. Dit omdat ik de pony van mijn eigen geld ga onderhouden waarvoor ik 2 dagen ga werken na school. Verder neem ik nu de verantwoordelijkheid en het is een hele gezellige kleinschalige sfeervolle stal waar iedereen me wel zou willen helpen als ik het vraag. En als ik nu terug kijk op die 9 jaar vind ik ook dat ik mijn ouders gelijk heb moeten geven dat toen ik er nog om zeurde (tsjah was vroeger een beetje penny) niet mijn eigen pony heb gekregen. Nu denk ik er aan toe te zijn en ga het voor een jaar proberen. Na dat jaar geef ik de pony terug en is mijn verzorgpony inmiddels wel bereden die ik naast mijn leasepony dan ook nog verzorg en mijn vader betaald daarvan wel de kosten.

Als ik nu een opleiding voor manege houderij zou doen zou mijn vader ermee helpen want hij heeft de vergunningen dus om een bedrijf op te richten en zou hij het financiele gedeelte regellen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:59

esther..
asjeblieft. ga gewoon weer verder kijken voor een verzorgpony, ik heb je gezegt je rijd pas een jaar ofzo (echt dan)..
MISSCHIEN heb je er al een heel deel verzorgt, maar dan weet je nog niet hoeveel tijd erin zit, ik heb met 2 verzorgpaarden als krap..
leasen kost geld, word hij verkocht is al je geld voor niks geweest.
verzorgpony is gewoon het beste..
want eigen paard is VEEL TE DUUR.. en zowiezo je zit nog midden in school. denk eens na.. je gaat studeren dan heb je geen tijd meer voor een paard,, ok 1x in de week ofzo?..
ik rij maar 3x in de week soms 1x.
DAT WEET JE BEST.
ik weet eigen pony is cool gaaf tof het beste.. maar denk eerder aan later,, later ga je geld verdienen dan kan je er zoveel als je wilt kopen.

neerdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 11:23

AniiQue schreef:
esther..
asjeblieft. ga gewoon weer verder kijken voor een verzorgpony, ik heb je gezegt je rijd pas een jaar ofzo (echt dan)..
MISSCHIEN heb je er al een heel deel verzorgt, maar dan weet je nog niet hoeveel tijd erin zit, ik heb met 2 verzorgpaarden als krap..
leasen kost geld, word hij verkocht is al je geld voor niks geweest.
verzorgpony is gewoon het beste..
want eigen paard is VEEL TE DUUR.. en zowiezo je zit nog midden in school. denk eens na.. je gaat studeren dan heb je geen tijd meer voor een paard,, ok 1x in de week ofzo?..
ik rij maar 3x in de week soms 1x.
DAT WEET JE BEST.
ik weet eigen pony is cool gaaf tof het beste.. maar denk eerder aan later,, later ga je geld verdienen dan kan je er zoveel als je wilt kopen.

Nou, anique, ik hoor jou ook vaak zat zeggen ik wil eigen paard dit dat Haha! (beetje offtopic maarja)