Jaarling slaat naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carantona

Re: Jaarling slaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:48

Dees_daan

als die fries nog maar een jaar is zou het wel eens kunnen goedkomen als je er maar vanaf blijft ! Rolleyes en zeker geen grondwerk !
lees eens hoe vaak dat al geadviseerd is door medebokkers.
Ik geloof dat jij en amrit dat niet graag willen horen maar dat is toch echt het beste in deze
meer ga ik er niet van zeggen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:21

Tja.. De eerste persoon die reageerde had imo eigenlijk al gelijk de beste post van dit hele topic...

Sonja schreef:
Jaarlingen moeten niet door mensen opgevoed worden, paarden kunnen dat veel beter. Hop naar de opfok met dat dier.

Laat hem maar even opgevoed worden door zijn soortgenoten, die zijn daar veeel beter in als wij allemaal bij elkaar! Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:22

en zo is het....................

Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:23

paintedblack schreef:
Dees_daan

als die fries nog maar een jaar is zou het wel eens kunnen goedkomen als je er maar vanaf blijft ! Rolleyes en zeker geen grondwerk !
lees eens hoe vaak dat al geadviseerd is door medebokkers.
Ik geloof dat jij en amrit dat niet graag willen horen maar dat is toch echt het beste in deze
meer ga ik er niet van zeggen

dus maar laten bijten? hij krijgt geen opvoeding zo, dus ik denk niet dat het beter is, hij bijt verschrikkelijk, en heeft dus ook geen opvoeding gehad van andere paarden, aangezien hij met de fles is groot gebracht, echt grondwerk is het niet, heel licht en kort, ik heb hier goede ervaringen me (na 3 keer 10 min, een heel ander paard) jij geloofd dat ik het niet wil horen? waarom denk je dat? ik kán er niet vanaf blijven, aangezien hij op mij afkomt en begint te bijten, dat pik ik niet, niet veulen, niet van een jaarling, en ook niet van een volwassen paard.. dus ik moet het land maar helemaal niet meer inkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:23

SpikyBlue schreef:
Tja.. De eerste persoon die reageerde had imo eigenlijk al gelijk de beste post van dit hele topic...

Sonja schreef:
Jaarlingen moeten niet door mensen opgevoed worden, paarden kunnen dat veel beter. Hop naar de opfok met dat dier.

Laat hem maar even opgevoed worden door zijn soortgenoten, die zijn daar veeel beter in als wij allemaal bij elkaar! Vork

tja, lees dan de vorige reacties ook even.. dan zie je dat hier dichtbij geen opfok is, en er wss in de zomer meer bij komen te lopen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:25

ik breng het paard naar spanje als het moet Lachen

een betrouwbare opfok, hoef je niet heen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:26

KiWiKo schreef:
ik breng het paard naar spanje als het moet Lachen

een betrouwbare opfok, hoef je niet heen

tja, helaas ga ik daar dus niet over, het is niet mijn paard voor de duidelijkheid, dus dat zal moeilijk gaan.. al vind ik dat je wel gelijk hebt, dan word hij opgevoed, maar helaas, kan ik dat niet beslissen..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:41

Citaat:
jij geloofd dat ik het niet wil horen? waarom denk je dat? ik kán er niet vanaf blijven, aangezien hij op mij afkomt en begint te bijten, dat pik ik niet, niet veulen, niet van een jaarling, en ook niet van een volwassen paard.. dus ik moet het land maar helemaal niet meer inkomen?
[/quote]

idd geloof ik niet dat je wilt horen dat je een jaarling met rust moet laten en zeker geen grondwerk moet laten ongeacht jouw ervaring met een ander paard. we hebben het toch over die agressieve fries ? je hoeft je zeker niet te laten bijten dat zeg ik ook niet .
Ts reageert niet meer dus heeft misschien hieruit lering getrokken ,ik hoop t maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:06

het is ook niet zo dat ik hem aan het werk zet, het is heel licht, hooguit 10 minuten, maar dit is ook niet alles, zo bijterig, en totaal geen opvoeding gehad.. ik zal voorzichitg opperen of ze hem niet beter naar de opfok kunnen doen, maar wat moet ik anders? ik irriteer me mateloos aan hem, kan niet gewoon door het land lopen, niet eventjes mijn eigen aanhalen zonder dat hij begint te bijten, ik sta met drinkbakken vullen vlak voor een sloot, ook niet echt een lekker idee.. en als dat met 3 keer 10 minutjes (of korter) een beetje verbeterd? ik erger me kapot aan het dier, ook niet leuk voor hem, want hij heeft gewoon geen opvoeding gehad, de mijne mag het niet, dus hij ook niet (ik vind hem btw ook niet lekker uit zijn ogen kijken). ik denk dat ik maar even met de staleigenaar ga praten, ik zit hier niet op te wachten, ik dacht mooi! een vriendje voor mijn ventje, en dan krijgt hij allemaal bijtplekken, en bijt ons ook.. *baal*

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 20:50

Dees_Daan dat je baalt dat snap ik wel, hoor en het zal niet leuk zijn zo'n lastig paard in de wei met jou jaarling.Je moet idd maar eens met de eigenaar praten of ie in een groot koppel kan dan heb je kans dat ie op z'n 3e jaar een beetje bijgeleerd heeft.
Daarom gaf ik je ook het advies er niks mee te doen maar dat begreep je volgens mij niet helemaal Pling

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:05

in de wei laten staan helpt denk ik niet hoor, dan ziet hij jou toch nog en de andere paarden reageren er ook op als er mensen in het land komen. Daarnaast worden er ook telkens paarden uitgehaald en weer in het land gezet en wordt er bijgevoerd ofzo (denk ik).... Daarom is de opfok zo goed, dan is er wel controle, maar komen er geen mensen echt in de buurt van de paarden en moeten ze echt voor zichzelf zorgen. Dat is heel wat anders dan in het weiland laten staan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:50

Sim0ne schreef:
in de wei laten staan helpt denk ik niet hoor, dan ziet hij jou toch nog en de andere paarden reageren er ook op als er mensen in het land komen. Daarnaast worden er ook telkens paarden uitgehaald en weer in het land gezet en wordt er bijgevoerd ofzo (denk ik).... Daarom is de opfok zo goed, dan is er wel controle, maar komen er geen mensen echt in de buurt van de paarden en moeten ze echt voor zichzelf zorgen. Dat is heel wat anders dan in het weiland laten staan....

er word op dit moment niet bijgevoerd, ze hebben net een nieuw stuk land, waar het land nog goed vol is, wel word er 2 keer per dag een stuk draad verzet waardoor ze meer gras hebben. de staleigenaar is er ook niet blij mee, eergister hadden ze visite, en zijn even bij ze gaan kijken, mijn jaarling stond lekker met zijn hoofdje op de staleigenaar zijn schouder (doet ie wel vakker, heeft ie een hoofdsteuntje Bloos ) en de fries heeft weer een aantal meppen gehad.. hij was het me eens, maar wij kunnen niet beslissen of hij naar de opfok gaat Lachen er worden geen paarden uitgehaald, ze staan op het bijna achterste land, en er komen alleen mensen om de draad te verzetten, water te geven, en de ronde te doen om te kijken of alles goed is ( en om even met mijn jaarling te knuffelen Knipoog ) maar de mijne heeft nu wéér een bijtplek van minstens 10 bij 10 cm.. dat zijn er nu al 4!

Veer_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:58

Ik heb zelf ook een jaarling die af en toe inderdaad dat soort dingen uit haalt, ik corrigeer hem absoluut niet met een zweep ik raak die dingen zo en zo niet aan maar dat is ieder voor zich.

Mijn tip is op het moment dat ze slaat of steigert om je paard voorwaarts te houden en niet stil te blijven staan om het paard de kans te geven om te slaan. Het blijven jonge paarden dus doe er niet te veel mee, mijn paard staat in de lente,zomer en herfst 24/7 buiten en in de winter 12 tot 16 uur in de paddock. Ik haal hem er ongeveer 2 a 3 keer per week uit om bij te voeren en aan te raken en handmak te houden. Iedereen heeft hierover zijn eigen mening maar ik vind dit persoonlijk de beste manier.
Succes met je jaarling!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:53

Amrit schreef:
Ik verzorg een merrie jaarling en als ze het ergens niet mee eens is en je geeft dr een tikje om dr te motiveren, dan steigert ze en dan slaat ze echt gericht naar je hoofd. Ook als je dr op dr kont slaat trapt ze gewoon opzij of ze draait zich om en steigert en slaat richting je hoofd. We slaan dr nu met een zweep op dr benen als ze steigert en slaat maar ze trekt zich hier niet zoveel van aan. Heeft er nog iemand tips over hoe we haar kunnen corrigeren? Ze is half akhaltheke dus daar zal het ook mee te maken hebben.

Jawel dat ligt dus niet aan het feit dat ze half akhal teke is, ik heb zelf hier drie akhal teke,s gehad, jawel volbloed akhal teke,s en die zijn heel zachtaardig, een volbloed merrie heb ik nog.
Ik zou haar er behoorlijk van langs geven want dit is gewoon gevaarlijk, zelfde geld slaat ze je dood Verdrietig

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 20:58

KiWiKo schreef:
dat is zo merrieveulen........ het paard weet niet dat het wat fout doet, dier heeft ergens een keer wat gedaan....... en het is vanaf daaruit alleen maar erger geworden omdat een eigenaar niet of verkeerd reageert..... Zulke dieren staan vaak met 3/4 al met twee poten in het slachthuis, omdat ze gewoonweg niet beter weten dan dat het wel ok is zo........

Wat ben jij voor een bemiddelaar heerlijk hysterisch... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:00

ik heb vandaag trouwens met de staleigenaar overlegd ( de fries heeft hem in zn arm gebeten) en we kijken het nog even aan, blijft het zo, gaan we met hen praten, en raden ze sterk aan om hem naar de opfok te doen.. willen ze dat niet? dan nemen ze hem maar weer op, wij hebben hier ook geen zin in..

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:06

Goedzo !
probleem opgelost Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:25

dat hoop ik dan maar, ik hoop dat ze hem er heen doen, en niet weer bij de oude pony in het land zetten..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 17:30

Het is echt niet om vervelend te zijn maar volgens mij tik je nogal veel?
Ik zou zeggen zorg eerst dat je vertrouwen krijgt en dan kun je ook aan respect gaan werken.
Jaarlingen willen spelen maar willen je ook uitproberen, paarden kunnen hier beter mee omgaan, staat ze samen met andere paarden?

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 17:53

Bedoel je het over mij of over dees_daan? Ze staat met nog een andere jaarling maar heeft daarvoor haar hele leven in een kudde merries en andere veulens gestaan...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 18:22

Hmm raar dat ze dan nog slaat, meestal krijgen vlegels er in een "kudde" regelmatig erover. Tong uitsteken goed dat je al streng bent, maar probeer ook aan de basnd te werken, meestal gaat dit soort gedrag na een tijdje over...

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:19

Iedereen kan wel over de opfok beginnen, maar ik heb ook heel veel moeite met mijn jaarling gehad. Mijnes staat lekker met een oud paard, en een paard van haar leeftijd. Het zijn beste vrienden en ze kunnen niet zonder elkaar. Het is een kwestie van doorzetten en laten zien dat je niet bang bent en dat JIJ de leider bent. Opfok troep is altijd een uitweg, terwijl je zelf oko gewoon doorzetten! Ga grondwerk of iets dergelijks met haar doen. WErkt prima bij mij, en ik heb er een normaal paard aan over gehouden!

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 13:52

Heb je tips wat voor grondwerk ik met dr kan doen? Er is namelijk geen bak ofzo waar ik haar kan losgooien, er is alleen een groot stuk land...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:54

En het hele verhaal begint weer van voren af aan .......... Boos!

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 22:09

Amrit schreef:
Heb je tips wat voor grondwerk ik met dr kan doen? Er is namelijk geen bak ofzo waar ik haar kan losgooien, er is alleen een groot stuk land...

Gewoon in een prikkelarme omgeving, waar ze niet snel afgeleid is. Ik denk vast en zeker dat dit er een van Willem is of niet soms? Als het 1 van de paarden bij de oudiplas zijn, denk ik niet dat je zo'n omgeving kan hebben.