Mijn pOny valt me aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

Re: Mijn pOny valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:59

hns schreef:
Dniesjj117 schreef:
Nou, zielig hè, paarden die geschopt worden. Alleen wel jammer als dat jouw dood wordt, want jouw paard schopt jou wel 10x harder dan jij hem doet. Dus als hij dat doet, zoek de oorzaak en leer het hem af door één goede rotschop. Hij doet het nooit meer.

Daar heb ik dus andere ervaringen mee. Gek genoeg krijg ik zo een advies altijd van mensen die zelf helemaal onder de blauwe plekken zitten Blauw oog
Dan weet ik al genoeg...

Ik zit dus neit onder de blauwe plekken Knipoog Maar het is voor mij ook neite nodig om een paard te schoppen, want mijn paard schopt mij niet. Maar deel je ervaringen eens, ik ben wel benieuwd.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:06

hmm.. eerst komt en eigenaar nooit en bla bla en nu was ze er en vond ze goed wat je deed..

ik weet niet in hoeverre ik dit allemaal serieus moet gaan nemen.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:07

zo dan. Ik zou het van me afschoppen. Desnoods met een zweepje in de hand langs je been naar hem toe gaan en op het moment dat ie iets doet keihard met de zweep erop rammen (eenmaal) je hoeft het maar een keer te doen, de volgende keer hoef je hem alleen de zweep te laten zien en de keer erop je blote hand. Dit is duidelijk een dominantieprobleem. Die los je niet op met liefde.

-edit-
ik ben al eens aangevallen door een paard. in de eerste instantie probeer je hem van je weg te jagen en hem te ontwijken. het is moeilijk om juist te handelen in zo'n situatie, maar paarden die aanvallen verdienen klappen, krijgen ze in de kudde ook. tevens dienen ze gecastreerd te worden voor je eigen veiligheid (als ze nog hengst zijn tenminste)
Laatst bijgewerkt door Ania op 07-04-07 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:08

of een andere verzorgpony zoeken, een waar je wel begeleiding krijgt van de eigenaar en een die niet zo dominant is.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:11

MoonChloe & Sily schreef:
Lekker gevaarlijk, je laat je pony lekker steigeren tegenover je bijrijdstertje omdat ze je paard niet eens fatsoenlijk mag/kan straffen.

Het enige waar ik het met Soet haar verhaal niet mee eens ben is het eerst vragen aan de eigenaar.
Op het moment dat een paard steigerend voor me staat en aanvalt ren ik niet terug naar stal of graai naar mijn mobieltje om de eigenaar toestemming te vragen.

Over het straffen moeten eerst regels gemaakt worden, voor mijn leeftijd ben ik veel verantwoordelijker dan mijn vriendinnen. En ik besef maar al te goed, dat als ik Rusty een schop zou geven zonder dat daar eerst regels zijn voor gemaakt ik zou kunnen gaan! Als je een vzpony dan ben je op de momenten dat jij daar aanwezig bent verantwoordelijk voor die pony.

Als je de pony mag verzorgen moet je dus EERST afspraken maken met de eigenaar; wat doe ik bij het stampen, bij het bijten, bij stijgeren. En uit heel dit verhaal neem ik aan dat dat niet is gebeurt. 'De eigenaar is ook hard' dat is geen excuus om het zelf te mogen doen! Je moet daar dus EERST afspraken over maken. Tuurlijk moet je alles op het zelde moment doen, maar je moet van voor al weten hoe je moet gaan reageren, en hoe je mag gaan reageren. Wat hier niet gebeurd.

En inderdaad naar de TS jij weet niet wie ik ben, maar ik kan je zeggen dat ik genoeg weet waarover ik praat. Omdat ik in precies dezelfde situatie heb gezeten (iig ik en een paard/pony)
Farouche schreef:
hmm.. eerst komt en eigenaar nooit en bla bla en nu was ze er en vond ze goed wat je deed..ik weet niet in hoeverre ik dit allemaal serieus moet gaan nemen.

Net wat ik ook dacht, en Dniesjj; hier word helemaal niet gezegd dat het zielig is om een paard een schop te geven. Maar je geeft zelf aan dat JIJ hier geen ervaring mee hebt, dan kan je imo ook weinig weten als het nu wel of niet waar is. En als het nu wel of niet helpt.

Ania; rechtsonderaan staat een 'edit' zo kan je je tekst aanpassen. Dan hoef je niet twee maal achter elkaar een bericht te plaatsen Lachen

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:12

Zucht!, Het is gelukt punt uit!, Ik hoef geen discussie daarover, en de eigenaresse komt wel eens, zoals nu heeft ze vrij vanwege een feestdag!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:04

Je doet maar hoor. Mij maakt het verder helemaal niet uit. Ooit loopt het wellicht wel eens mis op deze manier. Hopelijk niet, maar als we reël zijn zou het me zeker niet verwonderen. Aan jou de beslissing hoe je verder gaat, ik kan me goed voorstellen dat je dit bij mijn paard niet eens zou moeten proberen.

Sterker nog bij de meeste paarden! Als je na deze pony eens een groter paard, of simpel weg een ander paard/pony gaat verzorgen die toevallig het zelfde gedrag vertoond, en verder gaat dan deze pony, zul je vast wel begrijpen wat ik bedoel.

Aan jou de keuze wat je met onze raad en tips doet! Met boze pb'tjes te sturen los je jou probleem niet op, in tegendeel. Hopelijk is dit hengstje gestopt. Dan is het 'gelukt' voor jou. Maar in de paardenwereld gaat het (imo) veel verder dan een paard een schop/tik geven, en gedaan is kees!
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 07-04-07 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:06

het was geen shetlander maar een new forest Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:10

moet altijd zo lachen om dit soort topics Haha!
Zie je die paarden in de wei al tegen elkaar zeggen, foei je mag me niet aanvallen...? nee hoor, die geven een rotschop terug, opzouten! Paardentaal is de taal die ze kennen, een discussie gaan houden met een paard heeft geen enkele zin. Nou zeg ik niet dat je alle paarden zo maar een schop mag geven, maar in dit geval was 1 schop niet eens voldoende geweest! Is ie nou helemaal!
Maar goed het is al opgelost, hoop dat het goed blijft gaan Haha!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:13

_paula_ schreef:
het was geen shetlander maar een new forest Knipoog
ah,Wellicht heb ik het verkeerd begrepen. Bij deze even m'n tekst veranderd. Lachen Bedankt.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:20

En het was geen hengstje, maar een merrie Knipoog Maar ja, dat doet er niet toe. Elke situatie is anders. Fijn dat de eigenaresse even langs is geweest.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:16

Soet schreef:
Ania; rechtsonderaan staat een 'edit' zo kan je je tekst aanpassen. Dan hoef je niet twee maal achter elkaar een bericht te plaatsen Lachen

weet ik
dankjewel

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:26

Heej,

Mijn pony heeft ook een periode gehad, dat ze me aanviel met haar mond los en oren in de nek.
Als ik haar stal in kwam of dat ik de wei in kwam.
Rennend op me af kwam.

Het enigste wat hiel was is; naar haar toe rennen een beetje voorover bukkend, en geluiden maken als een hengst.
Net doen alsof je haar aanvalt, dat schikt hun wel af hoor.
De eerste keer dat ze op me af kwam rende ik heel hard weg, maar dat helpt ook niet, je moet haar laten merken dat je de baas bent.
En totaal niet bang voor haar bent.
Dat helpt.

Misschien een beetje vaag wat ik vertel maar het hielp bij mijn pony wel.

Succes.

P.s. : Ga vooral niet slaan of schoppen ofzo. want daar bereik je niks mee alleen wantrouwen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:37

Kion99 schreef:
Heej,

Mijn pony heeft ook een periode gehad, dat ze me aanviel met haar mond los en oren in de nek.
Als ik haar stal in kwam of dat ik de wei in kwam.
Rennend op me af kwam.

Het enigste wat hiel was is; naar haar toe rennen een beetje voorover bukkend, en geluiden maken als een hengst.
Net doen alsof je haar aanvalt, dat schikt hun wel af hoor.
De eerste keer dat ze op me af kwam rende ik heel hard weg, maar dat helpt ook niet, je moet haar laten merken dat je de baas bent.
En totaal niet bang voor haar bent.
Dat helpt.

Misschien een beetje vaag wat ik vertel maar het hielp bij mijn pony wel.

Succes.

P.s. : Ga vooral niet slaan of schoppen ofzo. want daar bereik je niks mee alleen wantrouwen.

Als je een agressieve pony (dus die zich hoger in rang stelt als jou) 1 keer een goede schop verkoopt dan is het ook goed hoor, een respectloze pony 1 keer een góed op zen plaats zetten doormiddel van een schop of mep wekt zeker geen wantrouwen op omdat het van korte duur en maar 1 malig is.
Als het goed is zal het beestje het hierna wel begrijpen en is slaan of schoppen niet meer nodig.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:39

okee je hebt een verzorgpony waarvan de eigenaresse op een kleine 200km verderop woont , die zodanig gesteigerd heeft dat je arm of schouder ..ben het even kwijt ,gebroken heeft en je mg zomaar van je ouders weer die pony verzorgen ..
geen ervaren hulp in de buurt hebben jullie de pony(s) die uber wild waren ingereden en "getemd" behalve dan het gericht steigeren en nu ben
je 1 x beetje kwaad geworden en nu is die poeslief

humm okee Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:41

1 keer een goede schop of tik geven, ikzelf zou een zweepje meenemen als hij echt aanvalt, dan sta je gevaarlijk dichtbij als je schopt, met een zweepje heb je toch nog wat afstand

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:45

Kion99 schreef:

Ga met Lara_Silver eens, en tenslot van rekening is een paard schoppen nog de 'natuurlijkste' straf omdat dit in het 'wild' ook gebeurd.

Neem een (longeer)zweep mee naar de wei, als die pony ook maar iets probeerd om jou pijn te doen, en denkt de baas te zijn, geef je hem een lel. Wedden dat die pony de rest van z'n leven poeslief is Haha!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:07

Nou daar ben ik het echt niet mee eens hoor YentlKG, denk je dat ze dan poeslief zijn?
Daar word hij vast nog aggresiever van, en denk je dat hij je dan gaat vertrouwen, en heel lief is en allles voor je doet.
Nee hoor, dat is niet de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:09

Kion99 schreef:
Nou daar ben ik het echt niet mee eens hoor YentlKG, denk je dat ze dan poeslief zijn?
Daar word hij vast nog aggresiever van, en denk je dat hij je dan gaat vertrouwen, en heel lief is en allles voor je doet.

als je hem een goede tik geeft werkt dat wel degelijk, snel reageren en je stem verheffen, dat werkt wel, en ik heb ervaring, heb het nog af en toe nodig (stem verheffen of tik met het touw) maar ze is wel degelijk poeslief over het algemeen nu

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:14

Kion99 schreef:

ja en nee.
agressie met agressie bestrijden is fout. agressie met een flinke tik bestrijden is niets fouts aan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:16

ach zielug paardje wil jij mijn hersens intrappen Ach gut mag je niet doen hoor Bloos

denk niet dat het werkt Clown

ts heeft niet aangegeven wanneer hij gericht steigert
of die dan los loopt in de wei of aan de hand of met iemand erop of na
een domme actie ..sorrie hoor maar als een paard gericht aanvalt maakt het mij even niet uit wat de reden is dan kan die direct een aanval terug verwachten ..en nee dat betekend niet lens slaan of trappen
of boos blijven gewoon direct een reactie

denk niet dat dit aan een 12 jarig meisje is en raad ten strengste aan
er een ervaren iemand bij te halen
als het paard nu al botten gebroken heeft heeft ts zeker niet de wens erg oud te worden om toch weer alleen aan de slag te gaan en snap niet
waar de ouders van ts zijn in dit verhaal //

geloof erg weinig van het verhaal zols die er nu staat met alle info over zaken die er absoluut niks toe doen ..en ik zelfs erg kwalijk vind om die
als zodanig op het internet te verspreiden
lijkt op nog spannender maken dan wat het is

nogmaals als dit zo waar is "roep hulp in van ervaren persoon
maar ergens denk ik dat het verhaal aan alle kanten rammelt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:18

Als een paard zo naar mij toe zou komen, kan hij de eerste drie weken niet naar de slager vanwege beurs vlees......... en als het dier niet ernstig zijn gedrag heeft bijgeschroefd in die drie weken, kan die alsnog naar de slager. Is die besodemietert.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:20

ik zou de pony van me wegjagen. Hij laat jou toch ook niet in de buurt komen door te steigeren. Gewoon zodra die omhoog komt laten zien dat jij ook niet wil dat hij bij jouw komt.
Dan gaat er echt wel een lichtje branden bij hem. Hij denkt dat hij niet mag komen en wil dan juist komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:27

sax89 schreef:
ik zou de pony van me wegjagen. Hij laat jou toch ook niet in de buurt komen door te steigeren. Gewoon zodra die omhoog komt laten zien dat jij ook niet wil dat hij bij jouw komt.
Dan gaat er echt wel een lichtje branden bij hem. Hij denkt dat hij niet mag komen en wil dan juist komen.

tik geven, dan wil hij mischien niet komen, jammer dan, dan loop je gewoon door idd, waagt hij het nog eens nog een tik als hij niet op stem verheffen reageerd, [naam] heeft in het begin ook een paar beste tikken gehad, en nu is het klaar, ze dreigt maar na mijn stem verheffen en hand omhoog is het over

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:36

Oke, Ania.
Maar ik heb het zelf ook meegemaakt, en weet niet in welke mate de pony van de TS het heeft.
Mijn eigen pony kon het niks schelen als ik haar een tik gaf, dan had ze nog meer de neiging om mij ook ''wat'' te doen.
Maar ik hoop dat het de persoon in kwestie helpt wat wij haar proberen te vertellen.
Ik zou als ik haar was gewoon hulp zoeken, want dik kan ze alleen niet aan.