Ja, ik ben ook te zwaar, maar het is geen blubberend vetballetje zonder conditie wat hier rondloopt. Het manegepaard waar ik elke week mee les heeft geen moeite met mijn gewicht, doorzitten doe ik nauwelijks omdat ik zelf weet dat ik haar niet uit kan zitten en dus met mijn volle gewicht op haar rug stuiter. Opstappen doen we allemaal met een krukje, puur om de belasting voor de rug zo min mogelijk te houden. En ook met een andere meid die ook wat extra bagage heeft hebben we met onze instructrice (maatje 34) de grootste lol. Zij vindt juist dat zware mensen ook paard mogen rijden, MITS het paard het aankan en de ruiter niet in de weg zit.
Tuurlijk, laatst had ik op de manege ook zoiets van "omg, en dát gaat op dat kleine paard zitten", maar dan hebben we het dus over iemand van een lengte van ong. 1.65 met een kont die het kwadraat van de mijne is (ben zelf 1.86, gewicht stabiel rond de 100kg). Dán vraag ik me wel af of het niet beter is om te gaan mennen ofzo, het paard hadden er ook duidelijk last van.. Zij kan er misschien niets aan doen, daar oordeel ik verder ook niet op, maar je mag je wel gaan afvragen of het comfortabel is voor paard en ruiter.

[Edit: even foto opgezocht, de witte bloes van 2 maten te groot vertekend behoorlijk, maar het idee is er imo]