ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:09

Dit zal altijd een eeuwige discussie blijven, is er laatst niet een 40 pagina tellend topic over geweest waar te zware mensen compleet vertrapt werden door een aantal medebokkers? Scheve mond

Ja, ik ben ook te zwaar, maar het is geen blubberend vetballetje zonder conditie wat hier rondloopt. Het manegepaard waar ik elke week mee les heeft geen moeite met mijn gewicht, doorzitten doe ik nauwelijks omdat ik zelf weet dat ik haar niet uit kan zitten en dus met mijn volle gewicht op haar rug stuiter. Opstappen doen we allemaal met een krukje, puur om de belasting voor de rug zo min mogelijk te houden. En ook met een andere meid die ook wat extra bagage heeft hebben we met onze instructrice (maatje 34) de grootste lol. Zij vindt juist dat zware mensen ook paard mogen rijden, MITS het paard het aankan en de ruiter niet in de weg zit.

Tuurlijk, laatst had ik op de manege ook zoiets van "omg, en dát gaat op dat kleine paard zitten", maar dan hebben we het dus over iemand van een lengte van ong. 1.65 met een kont die het kwadraat van de mijne is (ben zelf 1.86, gewicht stabiel rond de 100kg). Dán vraag ik me wel af of het niet beter is om te gaan mennen ofzo, het paard hadden er ook duidelijk last van.. Zij kan er misschien niets aan doen, daar oordeel ik verder ook niet op, maar je mag je wel gaan afvragen of het comfortabel is voor paard en ruiter.

Afbeelding

[Edit: even foto opgezocht, de witte bloes van 2 maten te groot vertekend behoorlijk, maar het idee is er imo]
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 03-04-07 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:12

MISTRAL94 schreef:
Coby: Sporten kan ook zeker wel helpen maar erfelijke aanleg speelt een rol net als bouw en geestelijke toestand. Want 20 jaar geleden hoorde je nog niet zoveel eetziekten als nu, want het ideaal beeld blijft maatje graatmager Vork Dat zie je aan het modellenwereldje wel, want ook (zeker daar) kweken we eetstoornissen!

Ik heb in het verleden Anorexia gehad, is behandeld door huisarts met medicijnen. Vervolgens boulimia en dat is gedeeltelijk over gegaan mbv mijn vriend. Dus weet helaas inmiddels waar ik over praat. Bloos

Ik heb ook erfelijke aanleg, maar door sporten kan je er echt voor zorgen dat je lichaam meer in model wordt.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:13

_rosita_ schreef:
ik ben te zwaar, veel te zwaar volgens de normen... daar heb ik dan ook wel mijn paard op uitgezocht, nml een trekpaard.
voor maneges kan ik het me heel goed voorstellen dat er een gewichtsgrens ingesteld wordt... tenslotte lopen die dieren per dag behoorlijk veel. als daar 2 uur per dag dikkerds op zitten, die ook nog eens in de beginnersles rondhobbelen, vind ik dat niet eerlijk tegenover zo'n dier.
daar zit imo dan ook geen onderscheid in of het nou iemand met overgewicht is door een ziekte of door gewoon teveel calorien. kilo's zijn kilo's, ongeacht de manier waarop die kilo's eraan gekomen zijn.
wel vind ik dat je als manege je gewichtsgrens zou kunnen verleggen, naar gelang hoe goed de ruiter kan rijden. beter iemand van 100 kilo die het paard totaal niet in de weg zit, dan iemand van 80 die constant zit te hobbelen en het paard tegen werkt

wanneer je eigen paard hebt en je bent geen hobbelende beginner, ben ik van mening dat een paard best wat kan hebben en je dat prima zelf kan inschatten.
ik vind niet dat er een gewichtsgrens aan zit, per paard zal het altijd blijven verschillen, zo heeft niet elk paard van hetzelfde ras een even sterke of zwakke rug.

Ik vind dit netjes gesproken en het vertolkt mijn mening...

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:59

MISTRAL94 schreef:
Dus om een lang verhaal kort te maken reacties als er is ook nog zoiets als afvallen zijn reacties die kort door de bocht zijn Frusty Mensen die gewoon niet na denken en goed zijn in andere mensen kwetsen Knipoog

JIJ DENKT DAT IK NIET NADENK? jij moet gewoon ff lekker je mond houden want ik denk zeker wel na voordat ik iets zeg... als je ogen in je hoofd hebt heb je kunnen zien dat ik zei: mensen met overgewicht moeten goed kijken wat voor soort paard ze kopen, een forser en groter gebouwd paard bijvoorbeeld...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:06

Er zijn toch geen namen genoemd? Een kwetsende opmerking is sneller gemaakt dan dat ie vergeten is Bloos

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:11

suzana schreef:
MISTRAL94 schreef:
Dus om een lang verhaal kort te maken reacties als er is ook nog zoiets als afvallen zijn reacties die kort door de bocht zijn Frusty Mensen die gewoon niet na denken en goed zijn in andere mensen kwetsen Knipoog

JIJ DENKT DAT IK NIET NADENK? jij moet gewoon ff lekker je mond houden want ik denk zeker wel na voordat ik iets zeg... als je ogen in je hoofd hebt heb je kunnen zien dat ik zei: mensen met overgewicht moeten goed kijken wat voor soort paard ze kopen, een forser en groter gebouwd paard bijvoorbeeld...

en toch ben ik het nog steeds niet met je eens... ik weeg nu 115 kilo en mijn paard van 1.65 kan mij nog met gemak dragen... en zoals je op de foto hebt gezien is het GEEN fors
paard.. zoals al eerder is gezegd, paarden kunnen meer hebben als de meeste mensen denken, er rijden toch ook volwassen mensen op van die kleine ezeltjes?? en in egypte rijden er toch ook normale tot grote mensen op ranke arabiertjes??? enz enz....

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:13

Miryamk schreef:
Er zijn toch geen namen genoemd? Een kwetsende opmerking is sneller gemaakt dan dat ie vergeten is Bloos

Jij denkt zeker dat ik nog nooit beledigd ben ofzo? de waarheid is af en toe kwetsend, ik zeg namelijk niet dat die mensen niet mogen paardrijden, maar op FORSERE paarden zouden moeten rijden, dat is als je een eigen paard koopt natuurlijk geheel je eigen keuze maar dat is mijn mening.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:14

@ Suzana...dit zijn de reacties waardoor topics gesloten worden...niet handig!

Ik ben ook een zwaardere ruiter, maar kies wel mijn paarden uit a.d.h.v. een vrij streng deurbeleid Vork

Ik ben van mening dat iemand met overgewicht best mag paardrijden, mits je er maar voor zorgt dat je zelf ook in conditie bent. Ik train naast het paardrijden ook nog (doe aquarobics en loop /fiets veel) ondanks t vele bewegen ben en blijf ik te zwaar. Doordat ik veel beweeg heb ik denk ik wel meer coördinatie en kracht in mijn spieren. Lenigheid heb ik al van nature. De combi van die drie maakt denk ik wel dat ik een paard minder snel zal hinderen als iemand die dus naast het paardrijden niks anders doet.

Ik vind het gewicht van iemand niet gelijk een stelregel om te zeggen dat iemand niet zou mogen rijden. Je moet gewoon de juiste combi zoeken van paard en ruiter. Wij gaan waarschijnlijk een jachtpaard kopen. Eentje die gekeurd word en gecheckt zodat we zeker weten dat hij fit en gezond is.
Ik blijf ondertussen werken aan mijn gewicht, maar 'even afvallen' is er niet bij.

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:16

ik zeg alleen dat mensen met overgewicht op forsere paarden moeten rijden, zoals je zelf al zegt kitty84 kies je zelf je paarden uit die het beste bij je passen.... dus als ik mensen hier heb beledigd sorry maar het is mijn mening enik zeg niet: mensen die overgewicht hebben mogen niet paardrijden dus verdraai mijn worden niet...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:17

Het is toch niet de bedoeling van dit topic dat zwaardere mensen straks met een schuldgevoel van heb ik jou daar op hun paardje rijden?! Ik denk dat er wel ergere dingen zijn dan met een paar kilo teveel op je paardje te rijden Haha! En het is geen excuus andere te kwetsen omdat je zelf wel eens gekwetst bent?? Dat is een rare manier om met elkaar om te gaan!

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:19

Miryamk schreef:
Het is toch niet de bedoeling van dit topic dat zwaardere mensen straks met een schuldgevoel van heb ik jou daar op hun paardje rijden?! Ik denk dat er wel ergere dingen zijn dan met een paar kilo teveel op je paardje te rijden Haha! En het is geen excuus andere te kwetsen omdat je zelf wel eens gekwetst bent?? Dat is een rare manier om met elkaar om te gaan!

nogmaals ik kwets mensen niet doelbewust....

zoals je namelijk hebt kunnen lezen, zeg ik dat mensen met overgewicht forsere paarden moeten nemen naar mijn idee, mensen met eigen paarden moeten dit natuurlijk volkomen zelf weten maar dit is mijn mening. Als dit al kwetsen is...

laat maar hier ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen...

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 08:40

@Dioxide
Naar aanleiding van jou foto heb ik toch mijn beeld wat bijgesteld. Ik vind het altijd moeilijk om in te schatten hoe zwaar mensen zijn, maar als jij 100 kilo weegt dan kan iemand van 100 kilo nog makkelijk op een paard! (en een wat zwaarder persoon ook wel)
Je ziet er absoluut niet te zwaar uit!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:00

Misterylady schreef:
Ik sluit me echt helemaal bij Cassidy, Sando en IndianLady aan. Wat een onzin dat je niet zou mogen paardrijden als je te zwaar bent.
En het is me al vaker opgevallen dat de zogenaamde engels rijdende ruiters vaker vallen over iemands gewicht dan de westernruiters.

ik weet niet of de zogenaamde engelse ruiters er meer over "vallen"..als de westernruiters...maar dan zal het meer om het "totaalplaatje"gaan...en heel eerlijk gezegd vind ik het ook mooier staan als er een slanker persoon op een paard zit dan een wat gezetter persoon, dat is hetzelfde als er iemand van 1.90 lang op een fjord gaat zitten, kan wel maar is het een mooi gezicht? en dressuur draait toch om een mooi plaatje?....Iemand moet gewoon kunnen paardrijden om een paardje niet dwars te zitten en dat betekend ook dat een goede conditie meetelt en of dat een maatje voller is of een cm langer..dat zou mij niet dwars kunnen zitten...maar ik heb ook gezien dat het maatje voller op een pony ging zitten en niet kon paardrijden en dan begin ik wel lichterlijk te knarsentanden want dan moet je uitgaan van een berekening paardje weegt +/-250 kilo..mensje 60 kilo dan(klein gezet vrouwtje, wat qua lengte wel op de pony past)betekend ongeveer dat die 1/4 van zn gewicht op zn rug draagt, ik ben zelf 60 kilo en dan zou ik 1/4 van mn gewicht moeten dragen, dat is 15 kilo op mn rug bonkend en dat een uurtje volhoudend in de krul..mwaahhh..dan begin ik lichterlijk medelijden te krijgen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:03

Latruda schreef:
zoals al eerder is gezegd, paarden kunnen meer hebben als de meeste mensen denken, er rijden toch ook volwassen mensen op van die kleine ezeltjes?? en in egypte rijden er toch ook normale tot grote mensen op ranke arabiertjes??? enz enz....

dity vind ik toch een vreemde vergelijking hoor, moet ik eerlijk zeggen. dat ze het die arme ezeltjes aandoen, oké, maar dat dat dan ook maar goed is voor zo'n dier is heel wat anders.
wíl je dat voor een paard? ík niet.
wanneer je een paard niet in de weg zit prima, vind ook dat het voor een eigen paard anders ligt dan voor een manegepaard. een eigen paard loopt veel minder, wordt minder gestoord dan dat er een beginner op hobbeld en er wordt over het algemeen beter gekeken naar wat je eigen beest wel of niet kan hebben.

angel74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:15

Ik vind dat wel hier wel een beetje aardig tegen elkaar mogen blijven iedereen heeft recht op een eigen mening.
Ik zelf vind ook als je wat zwaarder bent dat je niet op een te iel paard moet gaan zittten.
Maar respecteer in ieder geval elkaars mening.
Daar is toch een forum voor??????

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:26

Moderatoropmerking:
Het zou fijn zijn wanneer er op een goede manier gediscusieerd kan worden over dit onderwerp zonder kwetsend te worden.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:09

suzana schreef:
Miryamk schreef:

nogmaals ik kwets mensen niet doelbewust....

zoals je namelijk hebt kunnen lezen, zeg ik dat mensen met overgewicht forsere paarden moeten nemen naar mijn idee, mensen met eigen paarden moeten dit natuurlijk volkomen zelf weten maar dit is mijn mening. Als dit al kwetsen is...

laat maar hier ga ik mijn tijd niet meer aan verdoen...

Gebruik dan je verstand en denk na voor je hier iets neerzet !

ohja en als je écht te zwaar bent voor je paard zul je dat ook wel gaan merken, mijn vader is vroeger waar ik bij was eens op een paardje gaan zitten en dat beestje zakte haast door zijn benen Sigaar mijn vader is 1,93m en had toen geen overgewicht

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:26

Oke dan plak ik hier ook maar een foto van mij en mn fjord van 1.43. (ook te zien in mn profiel)
Ik heb met manegelssen nog nooit gehad (western en engels) of gehoord dat ik op een bepaald paard niet mocht ivm mijn gewicht. Sommige paarden trekken mij ook niet (heel toevallig de rankere types, geef mij maar tinkers, shires, trekpaarden, fjorden enz)
Maar ik heb het wel gelezen op inschrijfformulieren voor ponykampen. Daar zie ik wel dat er een maximaal gewicht staat. Logisch ook aangezien die paarden/pony's meerdere uren rijden met iemand erop. Ik vind wel dat je als manegehouder/lesgever mensen mag weigeren, tenzij je een paard op maat heb zeg maar. Ik spreek mezelf tegen, ik weet het. Maar ik ken iemand en die is net zo fors als mij maar rijd op een kleine D pony. Dat vind ik echt niet kunnen, laatst kwam ik haar tegen en toen zat haar vriend achterop (met zn tweeen dus). Arme beestje heeft al een slechte rug, dat kan je heel makkelijk zien, hij heeft een deuk vlak voor zn staart. Ook toen hij bij ons op de wei stond heb ik eens gevoeld. Beestje heeft echt pijn. Nou is ze weggepest bij de manege waar ze stond en staat ze ergens anders. Helaas ben ik zelf niet iemand die recht in haar gezicht durft te zeggen wat ik ervan vind. En nu kan ik het niet meer zeggen omdat ze niet meer zomers bij ons staat. Mocht ik haar nog een keer tegenkomen met haar vriend achterop dan ga ik er wel wat van zeggen.
Hier ik en mijjn kanjer in het water:
Afbeelding

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:29

De foto's die hier geplaatst zijn, wat ik erg knap vind gezien de opmerkingen die hier geplaatst zijn, vind ik absoluut geen storend beeld geven. Ik zie een paard en een ruiter die lol hebben in het rijden, ook al voldoet het misschien niet aan het ideaalbeeld van sommige (kortzichtige) mensen.
Ik vind het logisch om een paard te kiezen wat bij je gewicht past, en dat kan ook een wat kleiner paard zijn.

Ook ben ik het ermee eens dat iemand met wat meer gewicht die goed kan rijden (in balans en onafhankelijke zit), een paard minder in de weg kan zitten dan iemand met een 'normaal' gewicht (maar wat is normaal...) die niet of niet goed kan rijden.

Ik heb zelf kledingmaat 42, wat tegenwoordig al niet meer in het ideaalbeeld past. Zal ik maar ophouden met eten dan omdat ik een gemiddeld paard wil gaan rijden waardoor het plaatje misschien minder mooi is?
Ik kan me vreselijk irriteren aan mensen die alleen naar het plaatje kijken en dus vinden dat mensen die wat zwaarder zijn niet meer op een gemiddeld paard passen omdat het plaatje dan minder mooi is.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:32

een vriendin van mij die minstens 140 woog heeft wel eens op mijn fjordje gereden. hij liep er fluitend mee weg.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:33

Een paard kan 20 tot 30% procent van zijn eigen lichaamsgewicht dragen zonder er last van te hebben...
En ik bedoel alleen het gewicht..
Ik denk dat alle mensen die wat zwaarder wegen er genoeg aan doen om het comfortabel vor hun paard te maken..
(zadel die goed past als men erin gaat zitten en het gewicht goed verdeeld) is een voorbeeld..

Dus misschien even leuk om uit te rekenen...hoe zwaar is je paard.. en daar 20 tot 30 % van(dat kan hij dan dragen)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:33

ondergwicht is trouwens ook helemaal geen voordeel op vlak van paardrijden hoor..
ik reed vroeger zo'n paard dat me er regelmatig heeft afgebokt omdat hij me bijna niet voelde zitten..
of Quintano negeerd gewoon mijn gewichthulpen of hij voelt ze niet genoeg?
Ik heb zelf kledingmaar 32-34
@IndianLady: ik vind die foto geen storend beeld geven hoor Haha! Beide hebben lol en die fjord kan je met gemak dragen hoor Lachen

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:41

ook ik heb flink overgewicht. weeg nu 95 kilo en ben maar 1.59m
maar mijn haf kan me makkelijk houden.
ze heeft plezier in het rijden en ik ook...
Afbeelding

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:47

Overgewicht...... gewicht.......
Je kunt er veel over zeggen.

Iemand van 1.60 die 80 kilo weegt heeft overgewicht. Mag die niet rijden?
Iemand van 1.95 die 95 kilo weegt heeft geen overgewicht... Mag die wel rijden?
Wie mag met welk gewicht rijden?
Of niet rijden?
Je raakt er niet over uitgediscuseerd en dat is ook niet erg, daar is zón topic voor.
Maar de kwetsende opmerkingen, die kunnen niet vind ik.

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 11:55

me_yentl schreef:
Ik weeg zelf 63 kilo en ik ben 1.65, ik rijd regelmatig nog wel op pony's ben ik dan te zwaar?

ik heb altijd als richtlijn geleerd dat 1/6 van het lichaamsgewicht van het paard/pony op zijn rug mag. Dit is natuurlijk bij bijvoorbeeld een shire wel iets anders, maar voor de rijtypische paarden klopt dit aardig. Dus een paard van 600 kg max 100 kg en een paard van 300 kg max 50 kg.