Waarom zonder cap?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Waarom zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:07

Ik rij al jaren zonder cap. Waarom? geen idee eigenlijk, het zal gewenning zijn. Ik ben in de afgelopen 20 jaar dat ik paardrij regelmatig gevallen maar nog nooit op mijn hoofd. Heb wel een elleboog uit de kom gehad, gekneusde ribben en een gat in mijn been. Het is natuurlijk geen excuus maar toch. Daarbij moet ik er niet aan denken dat ik op de voorkant van mijn cap val, wat zal ik een klap in mijn nek krijgen..

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of hij/zij wel of geen cap op doet. In verband met aansprakelijkheid snap ik heel goed dat het op manege's, wedstrijden en dergelijke wel verplicht is maar ik vind dat ik thuis en buiten zelf moet kunnen bepalen of ik wel of geen cap draag.

joyce_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:45

Ik rij altijd met cap. Het is toch een stukje veiligheid. Het kan niet alles voorkomen, maar toch iets. En bovendien is t voor mij een gewoonte geworden, vergeet hem nooit. Ik gebruik mn cap zoals ik bijvoorbeeld mn schoenen draag... niet rijden zonder :-P

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:49

ik rijd altijd zonder cap waarom:ik vind het echt een rot ding om op te hebben maar ik heb hem 1x in de week op met me les en dat is het maar ik ga hem volgend jaar wel op doen want dan krijg ik me paard en die is dan 3 en dan net zadelmak enzo dus dan vind ik het wel veilig om een cap op te doen en het is ook nog is een hengst:p

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:01

zoetiej schreef:
Alsjeblieft geen hele discussie of mensen erop aanvallen. Maar gewoon vertellen waarom je zonder cap rijdt.

En wat lees ik hier nou vaak: *trekt braaf stemmetje op* "ik zet hem altijd op hoor, want ja je hoort zo vaak mensen zeggen ik vertrouw mijn paard, maarja er kan natuurlijk altijd wat gebeuren!"

Maargoed wat ik dus probeer te zeggen Tong uitsteken Ik zie bijna méér reacties staan dat mensen wel met een cap rijden (en dan komt overigens het uitgekauwde verhaal weer bovenwater dat volgens mij (BIJNA) ( voordat er weer een paar uit hun slof schieten Clown )iedereen als standaard zin gebruikt. Dan dat mensen zeggen dat ze zonder cap rijden.

Overigens vind ik dat het ieder zo zijn eigen mening is. Ik ga me eigen daar verder ook niet druk over maken Lachen Ik vind een cap gewoon níet lekker zitten, ik heb vele caps gehad, en ze passen goed maar ik vind het nog steeds wálgelijk om een cap te dragen. Je mist een soort van stukje van "vrijheid".
Als ik zonder cap rijd geniet ik daar gewoon van, wind door je haren o.i.d.

Zoals ik al zei ik bemoei me er niet mee wat verder iedereen doet. Ik heb is een discussie gehad met iemand over de bodyprotector. Ik vind het een achterlijk ding! Het zal wel nut hebben anders maken ze die dingen niet, maar ik vind hem belachelijk. Zo zij diegene ook dat het verstand hopelijk met de jaren komt. Iets waar ik pisnijdig om kan worden (en dat wordt ik niet zo heel snel!) je moet iedereen gewoon in zijn waarde laten, als iemand niet met een bodyprotector of een cap wilt rijden moet ie dat zelf weten, ga diegene dan niet afzeiken of iets dergelijks!

En nog wat; @HC: het voegde idd niet veel toe aan het topic, maar wat een veel besproken onderwerp is op bokt is het volgende: "een beter bokt begint bij jezelf". Ik denk dat je dat beter níet had kunnen plaatsen óf over de pb kunnen doen, dit voor de "gezelligheid" en de goede sfeer op bokt. Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:03

kaprice schreef:
laurens van lieren zei eens ik ben van mening dat het vallen met een cap meer schade aan richt (nek) dna zonder cap, en daar ben ik het wel mee eens. ik heb een nieuw paard en die rijd ik met cap maar paarden die ik goed en lang ken rijd ik ook vaak zonder cap .

Dit vind ik een hele rare redenatie:
1) ik mis de onderbouwing van de uitspraak dat een val met cap meer schade aanricht dan zonder;
2) als een cap dragen dan blijkbaar gevaarlijker is, waarom doet Van Lieren dan überhaupt zo'n ding op, en dan ook nog op een vreemd paard en dus in een gevaarlijker situatie?

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 23:40

Huertecilla schreef:
'en bovendien leidt een fiets geen eigen leven zoals een paard! Het risico op een paard is imo groter dan met fietsen'

In mijn ervaring is dit anders. Mijn paarden kunnen zelf lopen en willen zelf ook zo veilig mogelijk door het terrein.
Als ik een pad afdender en er ligt een groot rotsblok of er is een geniepige geul, dan zijn mijn paarden véél beter in staat daar veilig mee om te gaan dan ik, laat staan een fiets Knipoog
Zo rij ik ook met vertrouwen in mijn veiligheid veel nachtelijke terreinritten.

Ter referentie. Ik heb 23 jaar wedstrijdervaring met motorfietsen, heb hier in de bergen enduros/raids gereden voor het kampioenschap en daarvoor (en voor paardrijden) ook veel met de ATB getraind.
Inmiddels vele duizenden kilometers (terrein)ervaring met mijn paarden.

HC

Um oke..maar ik doelde meer op het huis/tuin en keuken fietsen zeg maar Clown
Dus max een kwartiertje over fietspaden e.d.
Een fiets kan niet zomaar opeens schrikken/onberekenbaar zijn zoals bv een paard dat soms wel is..of kan zijn..
Ben het met je eens dat een paard ook wel om zijn eigen veiligheid denkt..maar soms kan dit ook ten koste gaan van je eigen veiligheid (nee heb geen referenties oid, maar probeer me dit in te denken)..
Men neme die steen..paard springt zo gruwelijk hoog bijvoorbeeld dat je er om de een of andere reden afkukelt (bv eventjes niet opletten, of het gewoonweg niet verwachten)..
dat kan met een fiets niet Knipoog

Even offtopic: ik had ook een vrouw gedacht..komt vast door de naam Bloos

En wat betreft die reactie van wendyashley oid..jouw reactie lijkt me ook verre van gepast..

Wat betreft die boete..klopt geloof ik wel..

@casper: ben het wel met je eens dat (ondoordacht) discussieren ten koste gaat van de sfeer en soms zelfs overslaat in afzeiken..
Je kan bv ook geen HAW plaatsen van een paard wat je met slof rijd..
echt jammer..
Zo vind ik ook dat mensen hier gewoon moeten kunnen plaatsen dat ze zonder rijden..(en geef toe..ik was zelf wel een beetje flauw Bloos )
Maar: dan moet er ook geplaatst kunnen/mogen worden dat je wel ('braaf zoals het hoort') altijd een cap draagt..dit moet dan ook geaccepteerd worden, vind ik.. Schijnheilig

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:00

Leentje_ schreef:
dan word je met een kraan op je paard gehesen Clown

met zo een ding waar gehandicapte mensen ook mee op het paard worden gehesen (bij ons hebben ze zo een kraantje zegaamr aan het plafond)

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:09

Ik rij de laatste 8 jaar (als het niet langer is) zonder cap op mijn schimmeltje (die heb ik nu zo'n elf jaar, dat schimmeltje). Ik heb niet echt een goede reden gehad om met cap op dat paardje te rijden, ik ken hem door en door en kom sinds jaren niet meer voor verrassingen te staan met hem.
Sinds kort heb ik een tweede paardje aangeschaft, ook hier rij ik zonder cap op. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat vrij onverantwoordelijk vind van mezelf, want ik ken dit paard absoluut niet en kan dus zeker voor verrassingen komen te staan. Vanaf morgen heb ik les en ga ik proberen mezelf aan te leren om met cap te gaan rijden, is wel zo veilig. Op mijn schimmeltje wil ik dat ook proberen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit paardje minder moeite ga doen (ik ken mezelf) dan bij mijn nieuwe paardje, gewoon puur omdat ik dit eigenlijk al jaren zo doe.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:10

Ik rij ook 9 van de 10 keer zonder cap.
Heb altijd pet op mn kop, niet dat die veel bescherming bied hoor, maar vind dat ding maar zwaar vervelend zitten. Tijdens lessen & wedstrijden & als ik naar het bos oid ga heb ik hem wel altijd op. Ook bij jonge paarden heb ik mn cap altijd op.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:47

VeerenAshley schreef:
kaprice schreef:
laurens van lieren zei eens ik ben van mening dat het vallen met een cap meer schade aan richt (nek) dna zonder cap, en daar ben ik het wel mee eens. ik heb een nieuw paard en die rijd ik met cap maar paarden die ik goed en lang ken rijd ik ook vaak zonder cap .

Dit vind ik een hele rare redenatie:
1) ik mis de onderbouwing van de uitspraak dat een val met cap meer schade aanricht dan zonder;
2) als een cap dragen dan blijkbaar gevaarlijker is, waarom doet Van Lieren dan überhaupt zo'n ding op, en dan ook nog op een vreemd paard en dus in een gevaarlijker situatie?

Mijn vereniging heeft een keer een interview met hem gedaan en hij heeft toen ook gezegd dat als hij moest kiezen tussen een cap of een hoedje of niks zou hij voor niks gaan want hij houd niet van een cap Knipoog
Overigens heeft hij wél gelijk, en ik ben het "levende bewijs"
2 jaar geleden was ik met Casper (toen was hij nog hengst) op buitenrit (als ik aan iemand vertelde dat hij nog een hengst was werd ik vierkant uitgelachen want hij was meer ruin dan een hengst Clown )
Maargoed ik was dus op buitenrit. Ik was gewoon rustig aan het stappen. Ineens schoot hij er keihard van door, hij luisterde niet meer naar het bit, reed recht op een boom af. Op het allerlaatste moment schoot hij naar links, maar ik dacht dat hij naar rechts ging....
Ik ben keihard met mijn gezicht tegen die boom aangeklapt ( Clown ) Ik heb vorig jaar zomer een week in het ziekenhuis gelegen met een gebroken neus die geheeld moest worden ( Clown )
Maar ik ben zo blij dat ik géén cap ophad! het is nu tenminste "goed" afgelopen, ik heb er niks aan overgehouden! Wat als ik wél een cap ophad? Wat had dat klepje voorop mijn cap gedaan als ik tegen een boom reed? Misschien klapte hij wel naar beneden, heel hard tegen mijn gezicht aan, misschien brak hij níet en kreeg ik een keiharde klap in mijn nek!
Ik had het er met de arts over, en zelf hij zij dat hij blij was dat ik juist géén cap ophad!

@Born2BCrazy: tsja je reacties waren misschien een beetje flauw, maar ik snap het ook wel hoor Knipoog Maar er is iig géén goede reden voor, want niemand is het toch met elkaar eens! ik sta nl volkomen achter de mening van Laurens, dit omdat ik het zelf heb meegemaakt, maar ik vind het ook gewoon niet fijn om met een cap te rijden, dat is totaal geen goed argument, maar toch zou ik zonder rijden als het niet verplicht was! Waarom? ik zou het verder niet weten, misschien laksheid, misschien dat ik het niet mooi vind staan, omdat ik het niet lekker vind zitten.
Die dingen zijn gemaakt voor je veiligheid, dus er horen iig alleen maar pluspunten aan te zitten, daarom zijn er ook niet echt goede argumenten voor te vinden om zonder cap te rijden!
Maargoed aan ieder voordeel zit zijn nadeel, en zo ook bij de cap. Ik denk dat je pas een goed argument kan vinden tégen het rijden van een cap als je is een paar ongeluk na zou spelen, maar dan precies dezelfde ongelukken, 1 keer met cap en 1 keer zonder cap.
Helaas zal dit denk ik nooit echt getest kunnen worden dus we zullen het ook nooit weten.
ik ben in ieder geval blij geweest dat ik tijdens die val géén cap op heb gehad!

Wat een verhaal Nagelbijten / Gniffelen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:02

casperrr schreef:
@laurens van lieren zei eens ik ben van mening dat het vallen met een cap meer schade aan richt (nek) dna zonder cap, en daar ben ik het wel mee eens. ik heb een nieuw paard en die rijd ik met cap maar paarden die ik goed en lang ken rijd ik ook vaak zonder cap .

@Dit vind ik een hele rare redenatie:

@Overigens heeft hij wél gelijk, en ik ben het "levende bewijs"
2 jaar geleden was ik met Casper (toen was hij nog hengst) op buitenrit (als ik aan iemand vertelde dat hij nog een hengst was werd ik vierkant uitgelachen want hij was meer ruin dan een hengst Clown )
Maargoed ik was dus op buitenrit. Ik was gewoon rustig aan het stappen. Ineens schoot hij er keihard van door, hij luisterde niet meer naar het bit, reed recht op een boom af. Op het allerlaatste moment schoot hij naar links, maar ik dacht dat hij naar rechts ging....
Ik ben keihard met mijn gezicht tegen die boom aangeklapt ( Clown ) Ik heb vorig jaar zomer een week in het ziekenhuis gelegen met een gebroken neus die geheeld moest worden ( Clown )
Maar ik ben zo blij dat ik géén cap ophad! het is nu tenminste "goed" afgelopen, ik heb er niks aan overgehouden! Wat als ik wél een cap ophad? Wat had dat klepje voorop mijn cap gedaan als ik tegen een boom reed? Misschien klapte hij wel naar beneden, heel hard tegen mijn gezicht aan, misschien brak hij níet en kreeg ik een keiharde klap in mijn nek!
Ik had het er met de arts over, en zelf hij zij dat hij blij was dat ik juist géén cap ophad!

Bah, wat een eng verhaal! Gelukkig dat je er niets blijvends aan hebt overgehouden.
Maar nog mis ik écht bewijs: is jou ene voorbeeld voldoende om te zeggen dat Van Lieren gelijk heeft? Er zijn denk ik veel meer voorbeelden te noemen van ongelukken die juist door een cap minder erg zijn uitgevallen. En bovendien blijft Van Lierens redenatie onlogisch: zeggen dat het gevaarlijker is met cap, en vervolgens met zo'n ding gaan rijden op 'gevaarlijker' paarden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:08

Ik kan het niet via de computer uitleggen hoe ik me eigen voelde na de val en wat de dokter toen tegen me zij dat ik beter af was zónder cap dan met een cap.
Zoals ik al eerder zei, ieder voordeel heeft zij nadeel, een cap heeft ook zo zijn nadelen, daar kan je alleen maar achter komen als je er is een keer verkeerd afkukelt en je verkeed terecht komt waarbij je cap in het nadeel is, en je door je cap er juist wél iets aan overhoud.
Citaat:
jou ene voorbeeld voldoende om te zeggen dat Van Lieren gelijk heeft?

Ik vind het iets meer dan "een voorbeeld", het was juist heel aangrijpend voorbeeld, iets wat me misschien wel meer had kunnen kosten dan alleen een gebroken neus. Lachen ik wil ook niet weten hoe het met mijn nek o.i.d was afgelopen als ik wél een cap ophad.
Laurens heeft natuurlijk voor een deel ongelijk, er zijn echt wel vallen waarbij het slimmer is om wél een cap op te hebben.
Maar iedereen heeft zo zijn redenen om een cap wel of niet op te hebben Lachen

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:11

Bokkers even off-topic het was niet mijn bedoeling om zo uit mijn slof te schieten tegen HC, en nee het voegde niets toe aan het topic maar ik had mijn zegje een aantal pagina's daarvoor al gedaan. Ik vond dat HC het op een mooie manier had verwoord en wilde alleen een complimentje geven zoals dat wel vaker gebeurd hier op bokt, als ik dan vervolgens zo'n reactie terug krijg met: fijn voor je!! dan word ik best wel kwaad. Ik vind dat HC soms hele goed uitspraken heeft maar ik word ook wel eens doodmoe van die hele verhalen over hoe goed hij wel niet met zijn paarden omgaat, maar daar ga ik deze meneer toch ook niet op aanvallen, ieder zijn eigen manier van omgang.

Nu weer even on-topic: ieder heeft zijn eigen mening over het wel of niet gebruik van veiligheid tijdens het rijden, dat is een eigen keuze.Denk niet dat een cap altijd veilig is, er zullen vast wel eens ongelukken gebeurd zijn waarbij de cap meer schade heeft veroorzaakt dan nodig was, en ook zijn er vast genoeg ongelukken gebeurd waarbij men letsel had kunnen voorkomen door een cap te dragen.

Mijn oom is omgekomen tijdens een auto-ongeluk, hij had keurig netjes zijn gordel om, maar na de klap is de auto in brand gevlogen en is hij dus verbrand, een omstander heeft geprobeerd mijn oom eruit te halen maar dit lukte niet omdat hij de gordel niet los kreeg, toen de man terug kwam om een mes te gaan halen was het al te laat en stond de hele auto in brand.

Ook nog een voorbeeld van een vriend van mij: hij raakte in de berm, auto sloeg meerdere keren over de kop, hij droeg geen gordel en werd uit zijn auto geslingerd, achteraf maar goed ook want de auto belande tegen een boom ,en zat om de boom heen gevouwen.

Ik draag altijd mijn gordel, en natuurlijk heeft de gordel al heel wat levens gespaard, maar zo zie je maar dat het ook wel eens slecht af kan lopen, juist door het gebruik van een gordel.
En zo denk ik dat het ook is voor een cap.

Sorry voor de voorbeelden het heeft niets met paardrijden te maken, maar wel met veiligheid.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:14

Ik snap heel goed dat het voor jou mee is dan een gewoon voorbeeld! Ik zou wel een paar keer moeten slikken als mij dat was overkomen en ik daarna weer op een paard zou moeten stappen.

Overigens worden die klepjes van caps zo gemaakt dat ze makkelijk afbreken en dus niet voor nekletsel zorgen (dacht ik!). En er bestaan trouwens ook helmen zonder voorklepje (ik heb er een).

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:34

VeerenAshley schreef:
Ik snap heel goed dat het voor jou mee is dan een gewoon voorbeeld! Ik zou wel een paar keer moeten slikken als mij dat was overkomen en ik daarna weer op een paard zou moeten stappen.

Overigens worden die klepjes van caps zo gemaakt dat ze makkelijk afbreken en dus niet voor nekletsel zorgen (dacht ik!). En er bestaan trouwens ook helmen zonder voorklepje (ik heb er een).

Het is voor mij idd meer dan een voorbeeld!

Vraag me ook wel eens af waarom die klepjes er op zitten,iemand een idee?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:40

De eerste keer dat ik weer op hem reed ben ik gelijk op buitenrit gegaan langs de plek waar ik eraf kletterde, ik had het een beetje benauwd erover, en hij vond die plek ook "eng" maar toen ik daar eenmaal voorbij was was het gewoon over, ik vond het daarna ook niet meer eng om te paardrijden. Ik vond het ook niet eng, maar ik wilde niet met de gedachte zitten: "wat zal iedereen wel niet denken als ik nooit meer op buitenrit ga, waarom zou ik er niet langs durven? Hij zou het toch moeten doen?'
Daarna had ik het gevoel dat ik de hele wereld aan kon Lachen

Over die klepjes van een cap, ik zou het niet weten maar wat als ze makkelijk afbreken en hij naar beneden klapte en je draagt een bril? Dat is dus iemand overkomen die bij mij op stal stond. Ze was op buitenrit, paard sloeg op hol, reed ook tegen een boom aan met haar gezicht, klepje van haar cap klapte naar beneden en duwde haar bril zo in haar gezicht...

Waarom die klepjes erop zitten, ik zou het niet weten echt niet...!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:46

wendyashley schreef:
Sorry voor de voorbeelden het heeft niets met paardrijden te maken, maar wel met veiligheid.

Veiligheid?

Kijk, ik ben mijn vrouw verloren aan een motor(race)ongeval, met helm. Ben zelf tíg keer gestuiterd. Ook van het paard.
Ik ken de mogelijke bescherming en de beperkingen van kleding als weinig anderen.

Er zijn twee soorten veiligheid.
Actieve en passieve. Actieve veiligheid voorkómt escalatie, passieve beschermd mogelijk tegen de gevolgen. Kennis, vaardigheid en kunde zijn actieve veiligheid en een helm is passief.
Daanáást heb je dan nog de mogelijkheid van een verzekering voor het afwentelen van de financiële gevolgen van een onzeker voorval

Of je beschermende kleding nodig denkt te hebben is een persoonlijke afweging van kans en gevolgen.
'Veiligheid' is niet hetzelfde als 'beschermende kleding'.
Ik streef zelf naar inherente actieve veiligheid in de totale omgang met onze paarden.
Ik kies vanwege de slechts heel relatieve waarde ervan voor het zelden of nooit dragen van beschermende kleding.
Heb wél een extra WA-verzekering, want een derde hoort mijns inziens niet geconfronteerd te worden met mijn afwegingen over 'veiligheid'.

Kijk hier eens naar en denk er even over na.

Afbeelding

Denk je dat een helm dan veilig is? Kan je in míjn optiek beter de paarden écht goed opvoeden.
Idem onze verder omgang met de paarden inclusief het rijden erop wat 'maar' een afgeleide is in onze filosofie en methodiek.
Ik kan een paard tóch niet fysiek tegenhouden dus heb zojuist onze hengst gewoon zonder hoofdstel uit de wei meegenomen. Moet ik dat met helm en veiligheidsschoenen aan doen of is dat een brevet van onvemogen of gebrek aan vertrouwen? Hij respecteert mijn ruimte en wíl graag meelopen. Inherent, 'uit de aard der zaak', veilig.

Dus, geen helm want ik investeer in het voorkomen van escalaties en wil het valse gevoel van 'veiligheid' vermijden.
'Ja, maar....' Prima, maak zelf je eigen afweging en projecteer jouw parameters zéker niet op een ander.

HC

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:21

ik rijd op het paardje wat ik nu bijrijd voor het eerst in de bak zonder cap.
Ik weet dat hij niks doet en helemaal niet schrikkerig is.
nu weet ik, er kan altijd wat gebeuren maar ik verwacht het dus echt niet.

Zodra ik ga springen of een buitenrit ga maken doe ik wel een cap op.
Toen ik nog op maneges reed had ik altijd een cap op. is verplicht maar ik vertrouwde die paarden ook voor geen meter. Als ik voor het eerst op een nieuw paard rij doe ik ook een cap op.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:46

Huertecilla schreef:
wendyashley schreef:

Veiligheid?

Kijk, ik ben mijn vrouw verloren aan een motor(race)ongeval, met helm. Ben zelf tíg keer gestuiterd. Ook van het paard.
Ik ken de mogelijke bescherming en de beperkingen van kleding als weinig anderen.

Er zijn twee soorten veiligheid.
Actieve en passieve. Actieve veiligheid voorkómt escalatie, passieve beschermd mogelijk tegen de gevolgen. Kennis, vaardigheid en kunde zijn actieve veiligheid en een helm is passief.
Daanáást heb je dan nog de mogelijkheid van een verzekering voor het afwentelen van de financiële gevolgen van een onzeker voorval

Of je beschermende kleding nodig denkt te hebben is een persoonlijke afweging van kans en gevolgen.
'Veiligheid' is niet hetzelfde als 'beschermende kleding'.
Ik streef zelf naar inherente actieve veiligheid in de totale omgang met onze paarden.
Ik kies vanwege de slechts heel relatieve waarde ervan voor het zelden of nooit dragen van beschermende kleding.
Heb wél een extra WA-verzekering, want een derde hoort mijns inziens niet geconfronteerd te worden met mijn afwegingen over 'veiligheid'.

Kijk hier eens naar en denk er even over na.

Afbeelding

Denk je dat een helm dan veilig is? Kan je in míjn optiek beter de paarden écht goed opvoeden.
Idem onze verder omgang met de paarden inclusief het rijden erop wat 'maar' een afgeleide is in onze filosofie en methodiek.
Ik kan een paard tóch niet fysiek tegenhouden dus heb zojuist onze hengst gewoon zonder hoofdstel uit de wei meegenomen. Moet ik dat met helm en veiligheidsschoenen aan doen of is dat een brevet van onvemogen of gebrek aan vertrouwen? Hij respecteert mijn ruimte en wíl graag meelopen. Inherent, 'uit de aard der zaak', veilig.

Dus, geen helm want ik investeer in het voorkomen van escalaties en wil het valse gevoel van 'veiligheid' vermijden.
'Ja, maar....' Prima, maak zelf je eigen afweging en projecteer jouw parameters zéker niet op een ander.

HC

Ik probeerde met mij verhaal juist aan te geven dat je met veiligheids kleding/acccesoires ook niet veilig bent, neem de stukjes over mijn oom en vriend van mij.
Soms is het beter jezelf te beschermen maar soms is het ook beter om het niet te doen.

Ik rijd op 2 van mijn paarden ook zonder cap,alleen op de jongste niet, dit paardje is bij haar vorige eigenaar mishandeld. Het vertrouwen tussen mij en dit paard is al behoorlijk gegroeit, maar soms lijkt ze het vertrouwen even kwijt te zijn. Omdat ik bezig ben haar te beleren en zij af en toe nog wel eens gekke capriolen uithaalt heb ik een cap op, dit ook alleen maar omdat ik een tijdje terug op een haartje na met mijn hoofd langs het hek van de bak stuiterde.

Het vertrouwen dat jij in je paarden hebt, dat heb ik ook met mijn 2 andere paarden, mijn dochter van 3 loopt ook tussen mijn paarden te banjeren,en ik kan haar met een gerust hart boven op mijn oudste paardje zetten.Alleen bij de jongste komt ze niet in de buurt omdat dit paard onberekenbaar is.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:25

@casperr:
wat je zegt, ben ik het wel mee eens..
een cap is niet altijd veilig, maar soms ook wel..net als de voorbeelden van de gordel..
Dat zou dan de enige goede reden zijn Knipoog
Is dat klepje niet voor de regen/zon?? Blond
Voor je neus niet echt handig idd..

En gedeeltelijk ben ik het ook wel met HC eens, dat een cap (en evt beschermende kleding) niet opeens garant staat voor 'veiligheid'..en dat je daardoor niks meer kan overkomen..
De verdere filosofie mbt het opvoeden van de paarden, zonder halster, mijn ruimte ed. trekt me niet zo Bloos
Maar ben het er wel mee eens dat je, doordat je je paard 'goed opvoed', bepaalde ongelukken kan voorkomen.. bv je paard mag je niet schoppen/bijten etc..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:32

(over veiligheid en opvoeding)
Maar dan heb je altijd nog de externe, onberekenbare factor als verkeer. Mijn fjord is helemaal geweldig, maar bij ons rijden de auto's en voornamelijk motoren erg hard, snel en afsnijdend voorbij. Sorry maar dan kan mijn paard nog zo goed opgevoed zijn, maar zelfs hier kan hij bij flippen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:38

ja die factor heb je ook nog: het onvoorspelbare Knipoog

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:40

ik rij nu ook vaak zonder maar sinds kort verplicht ik mezelf wel weer van mét cap te rijden en heb daar dan ook mijn reden voor Knipoog
aangezien ik een ongeval heb gehad en dankzij mijn cap maar een hersenschudding had wél had ik een whiplash ( in mijn nek Knipoog) en die zou dan weer kunnen veroorzaakt zijn door de cap..
dus heb er dan ook weer een beetje een dubbel gevoel bij bij een cap Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:57

wendyashley schreef:
VeerenAshley schreef:

Het is voor mij idd meer dan een voorbeeld!

Vraag me ook wel eens af waarom die klepjes er op zitten,iemand een idee?

Dom van mij om het niet duidelijker aan te geven, maar mijn reactie sloeg op de reactie van het verhaal van casperrr.
Maar jouw voorbeelden over die auto-ongelukken vind ik wel goed vergelijkingsmateriaal, daar niet van.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:07

Huertecilla schreef:
Kan je in míjn optiek beter de paarden écht goed opvoeden.

HC

En wat doe jij dan als je op een vreemd paard rijdt? Want niet alle paarden zijn zo fantastisch opgevoed als de jouwe, denk ik zo.
En wat vind je van een cap voor mensen die leren paardrijden (ik zag op een andere foto dat je zoontje er wel een op had)? Waarom zouden beginners er wel dan een opmoeten? Want dat begint dan weer te lijken op de redenering van: ik ben ervaren en val er niet af, en geeft m.i. een misplaats zelfvertrouwen weer, en -zoals al is genoemd- het niet rekening houden met het onvoorspelbare. Een paard blijft nu eenmaal een levend wezen met z'n grillen, hoe braaf opgevoed ook. En daarbij komen natuurlijk andere onvoorspelbare zaken als medeweggebruikers.

Verder zet ik mijn vraagtekens bij het vermijden van een vals gevoel van veiligheid door het niet dragen van een cap. Ik vraag me af wie van de ruiters hier nu werkelijk meent dat zij/hij onkwetsbaar is met cap op. Niemand toch zeker?