met een 2 jarige longeren mee eens????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: met een 2 jarige longeren mee eens????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:30

Jolandaa_ schreef:
wij hebben ook met een 2 jarige (shet) gelongeerd. die beestjes hadden er plezier in.. toen ze 3 waren zaten we er al op ( al was het om aan t gewicht te wennen) ik kan ze in de wei laten staan tot ze 4 zijn, maar ze wouden het graag.. dus dan is er niks mis mee denk ik dan..

goh, dus als ze het leuk vinden is het goed?
Mijn paard vind het ook leuk om in 1 x een zak biks (25 kg) leeg te eten....is dat ook goed? Koe
(nee, daar kan hij aan dood gaan)

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:35

Lekker af en toe blijven longeren hoor.(aan het halster, zonder tuig etc)
Krijg je alleen maar profijt van als ze al vaker in handen zijn geweest.
Als ze 2,5/ 3 jaar is kan je er langzaam is een zadeltje op gaan doen en dr daar mee longeren.
Gewoon blijven doen Pling

Succes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:39

In handen zijn kan ook op andere manieren. Denk aan de belasting voor hun benen. Sommigen vergeten dat blijkbaar. Clown

En Shetjes die vragen om gelongeerd te worden, heb ik nog nooit ontmoet, hoor.
Ik denk dat ze liever lekker op het land spelen met elkaar.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:11

Melissa24 schreef:
Als ze 2,5/ 3 jaar is kan je er langzaam is een zadeltje op gaan doen en dr daar mee longeren.

Succes

Mijn anderhalf jarige komt ook in handen en kent verschillende commando's en toch longeer ik niet met hem. Dat zou dus niet kunnen in jouw ogen. Rechuit lopen, kennis laten maken met vreemde dingen, dat kan allemaal met wandelen of als handpaard.
Als je voor lange tijd plezier van je paard wil hebben begin dan niet te vroeg met het paard te belasten! Nu een jaar meer geduld levert je over een aantal jaar een gezond ouder paard op zonder pees-, been- of weet ik veel wat voor problemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:13

Helemaal mee eens, Esther. Blijkbaar weten sommigen niet dat er meer is dan longeren. Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:22

idd, lekker fietsen ernaast of als handpaard mee of lekker wandelen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:26

Toen Sam net 2 jaar was, heb ik zo ontzettend veel gewandeld. En nog steeds doe ik het regelmatig.
Heerlijk ergens heen wandelen en dan op een bankje van de zon genieten, terwijl hij lekker graast. Haha!
Da's toch veel leuker dan longeren??? Knipoog

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:41

heej!
die van mij is op 2,5 op stal gekomen (daarvoor lekker 2,5 half jaar niets anders gedaan dan op wei staan en af en toe in de hand komen),
toen ik hem kocht was hij 2,5 nu wordt hij over ene paar maanden 3
hij staat sinds dat hij op stal staat ook overdag 3 tot 4 uur buiten met een shet en vermaakt zich prima,
zomers gaan hij overdag lekker in de wei, (vanaf nu gaat hij trouwens weer op de wei, rustig opbouwen)

ik begon rond 2,5ste 1x in de week/ 1x in de 2 weken met longeren. ik heb dat nu opgebouwd en longeer hem 1x/2x in de week, gaat prima,
zadeltje en hoofdstelletje heeft hij ook al af en toe in/op.

groetjes, IKo

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:41

ik wandel trouwens ook een heleboel, heerlijk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 00:00

Melissa24 schreef:

Succes

hmmm aparte argumentatie... met wandelen, poetsen en knuffelen kom je dichter tot je paard dan met longeren, plus dat je met wandelen aan de verkeersmakheid kunt werken.
mijn veulen (jaarling) is dagelijk in handen, gewoon los in de wei. ik leer hem die dingen, die ik belangrijk vind voor nu, en ook voor later. aan een touwtje om de hals meelopen (of arm over de hals, handig voor als ze eens ontsnappen en je hebt geen halster voorhanden), voetjes geven, bij wandelingetjes kijken naar enge dingen...
hij kent al heel veel, longeren is imo echt geen bijdrage aan het leren omgaan met mensen, en het leren van basisdingen. dat kan ook op vele andere manieren.

van nu longeren heb je op latere leeftijd juist geen profijt, als je paard door slijtageklachten met vervroegd pensioen moet...

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 08:40

Tuurlijk kan op heel veel andere manieren je paardje te laten wennen aan bepaalde dingen.
Maar volgens mij was dat de vraag niet!!(Zie titel)
Snap dat iedereen andere ervaring(en) heeft hiermee, waaronder ik zelf!
Heb mijn eigen paard ook af en toe gelongeerd toen hij deze leeftijd had.
Hij word 5 mei 8jaar en heeft tot nu toe( loopt M1, klop het natuurlijk wel af) GEEN blessures, blastingen etc etc etc gehad! Dus ja zeg het maar.....deze dingen kunnen ze ook op latere leeftijd oplopen of met spelen in de wei.
Allemaal succes met jullie paardjes en dat ze maar lang blessure vrij mogen blijven! Go jij! Go jij!

Liefs

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:07

Er is veel verschil tussen longeren en longeren hoor. Een tweejaars lekker aan de longe laten lopen kan volgens mij zeker geen kwaad. Het echt longeren, echt werken, daarvoor is het op 2jaar nog veels te vroeg maar gewoon laten lopen en laten luisteren, kan zeker geen kwaad. Moet je natuulijk niet elke dag doen é.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:13

Melissa24 schreef:
Hij word 5 mei 8jaar en heeft tot nu toe( loopt M1, klop het natuurlijk wel af) GEEN blessures, blastingen etc etc etc gehad!

Ook niet elke kettingroker krijgt longkanker. Wil nog niet zeggen dat roken niet slecht voor de gezondheid is Knipoog . Ik snap je redenatie (mijn paard heeft het ook gedaan en heeft er niets aan overgehouden), maar als je daarmee wilt bewijzen dat het wel gezond is klopt het niet. Dan zou je al op zijn minst tientallen, of nog beter honderden paarden aan de longe moeten hebben gehad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:20

Volgens mij gaat het hier om een 2-jarige die 'teveel energie' zou hebben (zie bericht TS).
Zo'n paard moet gewoon lekker kunnen spelen in de wei met andere paarden. Liefst de hele dag, dan hoef je ook niet te longeren om zijn frisheid eruit te krijgen. Clown
Want betekent dit anders dat je het elke dag doet? Dat zou ik helemaal erg vinden!!

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:26

ik vind dat het wel moet kunnen, maar niet te intensief Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:45

longeren is gewoon te belastend op die kleine volte voor zo'n jong niet uitgegroeid ding. Er wordt niet voor niet zo veel gezegd lekker languit rijden met een jong paard, waarom dan wel op de volte

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 16:44

Is goed longeren. Raakt ze er al gewend aan Knipoog
15 minuten per week is dan ook wel voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:11

Waarom moeten ze daar aan gewend raken?
Die redenatie snap ik eigenlijk nooit Lachen
Als ze 3 zijn snappen ze dat ook in 5 rondjes tijd Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:46

Zilva schreef:
Is goed longeren. Raakt ze er al gewend aan Knipoog
15 minuten per week is dan ook wel voldoende.

eraan wennen kan ook later... ik heb mijn paard voor het eerst gelongeerd toen hij 8 was, voor het eerst bereden toen hij 4,5 was, en gekocht toen hij 5 maand was. geduld is een schone zaak.

@melissa24, dat zegt niets. 8 jaar is jong, het kan ook over een paar jaar pas de kop opsteken. plus dat niet elk paard er ook daadwerkelijk last van zal krijgen. je verhoogt gewoon onnodig het risico, ik vraag me dan af waarom?

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:16

Leeftijd heeft niks te maken met eraan gewend te raken. Nusca liep gelijk de eerste keer dat ze aan een longeerlijn zat netjes haar rondje om me heen.
Mijn eerste pony was pas redelijk normaal te longeren toen die al enige tijd onder het zadel was.

Die van mij zal ook al voordat ze 2.5 was aan de longeerlijn. (voor dat ik iedereen over me heen krijg, zoals eerder aangegeven moest dit al van de da toen ze anderhalf was om medische redenen en bijna een jaar later waren er ook andere da's die dit aangaven). Maar ze werd door mij niet aan het werk gezet zoals nu aan de longe (ze is nu bijna 4) , ik deed wel stap, draf enzo maar als zij geen zin had om te gaan draven aan die lijn of te galopperen dan moest ze dat ook niet van mij.

Hoef je het echter niet te doen, doe het dan ook niet.

Fieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:44

Met Floris zijn we begonnen toen hij (om precies te zijn) 2,3 jaar oud was.
toen hij 3,2 was zijn we er voorzichtig op gaan zitten. en toen hij 3,5 was zijn we echt sirieus gaan rijden. nu is hij 4, en het gaat helemaal goed!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:47

als mensen zo vroeg gaan longeren krijg ik het idee dat men er snel op wil zitten en niet kan wachten. Hoe eerder die gewend is aan tuig hoe eerder erop???

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:52

Dat idee heb ik ook, Splash. Of dat je er per se iets mee moet doen ofzo.
Laat zo'n jonkie nou nog even genieten van zijn vrijheid en ga zijn/haar benen niet al belasten met longeren. Hou het gewoon even bij wandelen, lichte grondoefeningen etc.

Ik heb een 3-jarige, die ik nog nooit gelongeerd heb en toch kan 'ie al cirkels aan de longe lopen (als het zou moeten). Ik heb alleen licht grondwerk gedaan en ondanks dat ik er nu op 'mag' rijden, doe ik het ook nog niet. Ik neem alle tijd, hoor.
Lachen

Ik vind mijn paard's gezondheid en welzijn een stuk belangrijker dan wat hij allemaal al wel of niet kan (en hij kan een hoop, hoor, zonder dat ik hem al zo belast heb). Haha!
Jonge paarden leren zo snel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:56

mee eens. Onze tijd komt nog wel en als je zonodig wilt rijden koop dan een oudere waar je direct mee aan de slag kan. Met zo'n jong ding kan je meer beschadigen dan je door hebt en als ze al jong gereden worden kan je toch nog weinig rijden. Volgens mij hebben een hoop er weinig besef van dat de gewrichten veel druk moeten opvangen door op de volte te lopen en dan nog maar te zwijgen dat veel longeerbakken vaak erg zwaar zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:01

Ik weet wel zeker dat een hoop mensen niet beseffen hoe zwaar je een jong paard belast met longeren en vroeg inrijden e.d. Ik word zo langzamerhand gestoord van de vragen van vooral jonge meiden van 'is 'ie al ingereden?' (en ze wisten toen dondersgoed dat Sam nog 2 jaar was) en nu vinden ze het raar dat 'ie nog steeds niet gelongeerd wordt met 3 jaar.
Laat staan dat ik er al op zit. Clown
Dan krijg je opmerkingen als 'nou, ik zou er het geduld niet voor hebben om zo lang te wachten'. Zegt genoeg over de instelling van een hoop paardrijdende (jonge) mensen, nietwaar? Ik sta er echt dagelijks versteld van, van zoveel onwetendheid en ongeduld. Gestoord